Web Analytics Made Easy - Statcounter

این قسمت از ایستگاه تاکتیک، به یکی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر اختصاص دارد. ستاره غیرقابل جایگزین لیدزیونایتد که تاکنون درخور کیفیتش ستایش نشده است
 

مربی گری در لیدزیونایتد، قهرمانی در چمپیونشیپ و حضور در لیگ برتر انگلیس؛ باعث شد تا بیلسا بیش از پیش زیر ذره بین فوتبال دوستان قرار بگیرد و رسیدن به لیست نهایی سه مربی برتر سال به شهرت او افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه مربی آرژانتینی در سالیان اخیر مورد توجه رسانه ها بوده، اما می توان گفت که شاگردانش مغفول مانده اند. این یادداشت تحلیلی، ضمن معرفی فیلیپس، نگاهی خواهد داشت به آنچه که او برای تیم مارچلو بیلسا به ارمغان آورده است.

معرفی 


هافبک 25 ساله انگلیسی، متولد شهر لیدز از ناحیه یورکشایر غربی می باشد. او در سال 2010 و هنگامی که 14 سال داشت به تیم لیدزیونایتد پیوست و فوتبالش را تاکنون در این باشگاه ادامه داده است.

هیت مپِ فیلیپس، قبل از حضور بیلسا به ما نشان می دهد که او به یک عنوان یک هافبک میانی (باکس تو باکس) توپگیر در لیدزیونایتد بازی می کرده است

جهش اصلی کالوین فیلیپس، زمانی رقم خورد که زیر نظر مربی خوش فکر آرژانتینی قرار گرفت. بیلسا پس از قبول مربی گری لیدزیونایتد، بازی های تیمش در فصل 18-2017 را نگاه کرد تا به شناخت بهتری از بازیکنانش دست یابد. بعد از دیدن این بازی ها و همچنین تغییر ترکیب پایه به 4141، به کالوین فیلیپس نقشی عمیق تر سپرده شد. او می بایست به عنوان تک هافبک دفاعی ایفای نقش می کرد.
 

هیت مپ فیلیپس در فصل 19-2018 - اولین فصل حضور بیلسا در لیدزیونایتد

البته که تطبیق با این پست به آسانی اتفاق نیفتاد و بیلسا در یکی از بازی ها تصمیم گرفت خیلی زود او را تعویض کند. با این حال، اکنون می توانیم او را یک پست 6 چندوجهی و کامل بدانیم که وظایف بسیاری را در زمین پیاده می کند و مهم ترین مهره تیمش به شمار می رود.

 

آغاز بازی‌سازی از عقب زمین

معمولا هنگامی که لیدز مالکیت توپ را در دست و قصد بازیسازی را از عقب زمین دارد، کالوین بین دو دفاع میانی قرار می گیرد، آن ها را به کناره می راند و عرض 3 نفره‌ای ایجاد می کند. فولبک ها بالا می روند و دو شماره 10 تیم برای دریافت پاس به عقب می آیند. در این حالت، مدافعین میانی می توانند مستقیما فولبک یا شماره 10 سمت خود را صاحب توپ کنند. برای فیلیپس اما، قضیه فرق می کند.

توانایی هافبک لیدزیونایتد در ارسال پاس های Mid-Range و بلند باعث میشود تا او همواره گزینه های متعددی روی دستش داشته باشد.

ارسال پاس های بلند و ریسکی، به رویکرد مربی نیز بستگی دارد. ریسک از دست رفتن توپ و ناتوانی در بازپس گیری آن، باعث می شود تا برخی مربیان آزادی عمل چندانی به بازیکنان خود ندهند و آن ها مجبور به فرستادن پاس کم ریسک و سالم بشوند. لیدزیونایتد الزامی برای ارسال پاس های کوتاه و بازی روی زمین ندارد. این آزادی را در سانترهایی که از طرفین انجام می دهند می توان دید. کالوین فیلیپس در میانه میدان این اختیار را دارد تا پاس هایی با طول بلند بفرستد.

پاس های بلند کالوین فیلیپس در فصل 21-2020

حضور دو مدافع میانی مدرن که قابلیت جلوبردن توپ و ارسال پاس را داشته باشند، وظیفه پخش توپ را برای فیلیپس سبک تر، و بعضی اوقات او را از جریان بازی خارج می کند. با این‌حال، هوش بالای او در انتخاب فضاها و آزادکردن خود برای دریافت پاس، همچنین توانایی به گردش درآوردن توپ در نواحی مختلف زمین باعث می شود تا او گزینه مناسبی برای بازی مالکانه باشد.

نمودار میانگین ارسال پاس های بلند در فصل 21-2020

در نمودار بالا کالوین فیلیپس با نقطه قرمز و دیگر هافبک ها با نقطه آبی مشخص شده اند. هافبک انگلیسی در هر بازی به طور میانگین نزدیک به 17 پاس بلند با دقت 70 درصدی ارسال کرده است. تیاگو آلکانترا و رودری تقریبا با همین تعداد پاس، درصد خطای پایین تری دارند. البته یکی از دلایل این اختلاف، می تواند ناشی از تفاوت سبک بازیشان باشد. برای مثال دور از انتظار نیست که پاس های بلند رودری، در عرض زمین و برای حفظ مالکیت توپ ارسال شود. گل جک هریسون به لیورپول نمونه از ارسال پاس های کالوین فیلیپس را نشان می دهد.

 

 

متخصص ضربات آزاد

تا قبل از ورود رافینیا به لیدز، فیلیپس کاشته زن اول تیم بود و در کرنرها و کاشته ها، پشت توپ قرار می گرفت. این قسمت بازی فیلیپس کمتر دیده شده اما او علاوه بر ارسال پاس های بلند و سانترهای باکیفیت، از قدرت شوتزنی مناسبی برخوردار است که بازی در عقب زمین نمی تواند آن را نشان دهد.

محافظ خط دفاعی

بازی هجومی لیدزیونایتد، حضور دو هافبک هجومی در حوالی محوطه جریمه و اضافه شدن همزمان دو فولبک در طرفین، تیم بیلسا را شکننده و آسیب پذیر می کند. در این حالت هافبک دفاعی تیم باید جایگیری های مناسبی داشته باشد، فضا پوشش دهد، توپ قطع کند و وارد دوئل های زمینی و هوایی شود.  فیلیپس در موارد گفته شده توانایی خیلی خوبی دارد. مهم ترین ویژگی او در دفاع و هنگام بازی بدون توپ، تعقیب حریف و فشارآوردن به بازیکن صاحب توپ است.

نمودار میانگین تعداد پرس در 90 دقیقه و درصد موفقیت / فصل 21-2020 

فیلیپس تقریبا 24 اقدام به پرس حریف با 30 درصد موفقیت دارد. در بین بازیکنانی که تعداد پرس بیشتری از او انجام داده اند؛ نام آلان ، جردن آیو ، جو ویلوک و لوسلسو به چشم می خورد که هیچ کدام هافبک دفاعی تخصصی نیستند. نمونه ای از بازی لیدز-آرسنال در اف ای کاپ، شدتِ پرسینگ فیلیپس را به خوبی نشان می دهد:

تصویر اول: مدفع میانی آرسنال توپ را برای اوزیل می فرستد. فیلیپس او را همراهی می کند.
​​

 

تصویر دوم:لمس اولیه خوب از اوزیل، توپ را به سمت راست می فرستد. فیلیپس مسیر توپ را دنبال می کند.تصویر سوم:ادامه حرکت سوکراتیس و فیلیپس در کنار یکدیگرتصویر چهارم: تکل صحیح و بازپس گیری توپ

به صورت کلی کالوین فیلیپس در تکل زنی و جایگیری مهارت بالایی دارد و با توجه به چینش دیگر بازیکنان لیدز در زمین، جزو آخرین خط دفاعی برای محافظت از دروازه می باشد.

آمار هافبک لیدزیونایتد در فصل 20-2019 / چمپیونشیپ
تعداد دوئل های برنده شده، قطع و بازپس گیری توپ چشمگیر است.

اگر بخواهیم تمامی پارامترهای دفاعی او را خلاصه کنیم؛ گراف پیش رو بسیار مفید خواهد بود.

طبق آمار سایت  fbref، او در شاخه پرسینگ در صدک 94 ام قرار دارد. به این معنی که او از 94 درصد بازیکنان مشابه در پنج لیگ معتبر، عملکرد بهتری در این موضوع داشته است. حضور در صدک 85 ام قطع توپ ( اینترسپشن ) ، صدک 85 ام بلاک کردن توپ ، صدک 84 دفع توپ ( Clearances ) و صدک 71 ام در زمینه تکل زنی توانایی های او را در مقایسه با هافبک های مشابه نشان می دهد.

تنها نقطه ضعف فیلیپس، نبردهای هوایی است که به دلیل قد کوتاهش ( 1.78 سانتی متر ) نمی تواند دوئل های بسیاری را ببرد و در صدک 48 ام قرار می گیرد. البته هافبک دفاعی لزوما نباید قد بلندی داشته باشند، بازیکنی نظیر کلودیو ماکلله متخصص تخریب بازی حریف و توپگیری بود، اما قد بلندی نداشت.

پذیرفتن نقشی متفاوت در تیم ملی انگلستان

فیلیپس در یوروی 2020 که با نائب قهرمانی انگلیس به پایان رسید، جزو بازیکنان مهم ترکیب گرت ساوتگیت به شمار می رفت. اگر قهرمانی ایتالیا و درخشش جورجینیو نبود، از این هافبک  بیشتر می شنیدیم. ساوتگیت در تیم ملی انگلیس نقشی متفاوت نسبت به تیم بیلسا به او سپرد. حضور همزمان دکلان رایس و کالوین فیلیپس، دو هافبک یک جنس باعث می شد تا شرح وظایف این دو هافبک با یکدیگر تداخل پیدا کند. بنابراین رایس به عنوان هافبکی نزدیک به مدافعین بازی می کرد و از فیلیپس خواسته شد تا همانند قبل یک «باکس تو باکس» باشد.

تمامی پاس های کالوین فیلیپس در لیگ برتر / او در یک سوم خودی بیشترین فعالیت را داشته است.عکسی مشابه اما برای تیم ملی انگلیس / جلوتر بازی کردن فیلیپس مشخص است

گل استرلینگ به کرواسی با پاس کالوین به ثمر رسید و تحسین گرت ساوتگیت را به دنبال داشت:« کالوین شدیدا دست کم گرفته می شود، او یک شروع فوق العاده در رده ملی داشت. کالوین پسر بی نظیری است، بسیار بی ادعا و به نظرم عملکرد او فوق العاده بود...  ما مجبور بودیم که فضا را برای هافبک های آنها محدود سازیم. کاری که میسون (مانت)، كالوین (فیلیپس)، دكلان (رایس) به خوبی در كنار بازیکنان کناری انجامش دادند. ما اینجا از کالوین می خواهیم که پست پیشرفته تری را نسبت به پستش در لیدز یونایتد بر عهده بگیرد و او کاملا تکنیک لازم برای این کار را دارد.»

  نتیجه گیری

کالوین فیلیپس یکی دیگر از بازیکنان باکیفیتی است که در تیم های غیر تاپ سیکس توپ می زند. او یکبار پیشنهاد تاتنهام را رد کرد، زیرا می خواست حضور در لیگ برتر را با تیم زادگاهش تجربه کند. حال این رویا محقق شده و فیلیپس می تواند ادامه فوتبالش را در جای دیگری ادامه دهد. لیدزیونایتد برای پیداکردن جانشین هافبک دفاعی اش، کار آسانی نخواهد داشت.

با توجه به ابعاد مختلف بازی او، خرید فیلیپس می تواند تاثیر بزرگی در باشگاه مقصد بگذارد. منچستر یونایتد گزینه محتملی است، شیاطین سرخ چندین سال است که از نبود یک هافبک نظم دهنده و کنترل گر در میانه زمین رنج می برند و حضور فیلیپس می تواند میانه زمین را برایشان بالانس کند.

 

اخبار داغ 

مهران غفوریان از دست رفت ! + عکسی که ناراحتت می کند! کنعانی زادگان: چون می دانند در قطر خوب پول در می آورم، جریمه ام کردند! پاس گل های سامان قدوس در دیدار مقابل اولدهام / فیلم درخشش بالوتلی مقابل بشیکتاش با چاشنی انتقام؛ در استانبول برتری 3-0 پایان کار نیست! مایک مینیان به توهین نژادپرستانه هواداران یوونتوس واکنش نشان داد برترین های قرن با ولی الله صالح نیا: ورزشکاری داشتیم که در یک روز هم برای تیم ملی فوتبال و هم بسکتبال بازی کرد!

منبع: طرفداری

کلیدواژه: ارسال پاس پاس های بلند هافبک دفاعی نشان می دهد لیگ برتر تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشک استقلال: خیلی امیدواریم یامگا فصل بعد بازی کند

پزشک تیم فوتبال استقلال ابراز امیدواری کرد مدافع - هافبک فرانسوی آبی‌پوشان بتواند فصل آینده برای این تیم بازی کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، کوین یامگا مدافع - هافبک فرانسوی تیم فوتبال استقلال در تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر در برخورد با یکی از بازیکنان این تیم از ناحیه چشم دچار مصدومیتی شدید شد. او که یکی دو بار جراحی کرده است، نمی‌تواند استقلال را تا پایان فصل همراهی کند. یامگا که یکی از بازیکنان باکیفیت استقلال در دو سه فصل اخیر بوده است، این روزها با وجود پانسمان شدن یکی از چشم‌هایش در تمرینات آبی‌پوشان حضور دارد.

تشریح آخرین وضعیت مصدومان استقلال

محمدعلی زارع پزشک تیم فوتبال استقلال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت یامگا گفت: یامگا دوران بدنسازی‌اش را پشت سر می‌گذارد و در تمرینات نیز کار با توپش را انجام می‌دهد. او در حال حاضر کارهای درمانی چشمش را دنبال می‌کند و منتظر اظهارنظر نهایی پزشک متخصص او هستیم. یامگا دو سه ماه پیش جراحی کرد و باید شش ماه از آن می‌گذشت تا پزشک متخصص نظر خود را بدهد.

وی در مورد اینکه چقدر امیدوار است یامگا فصل آینده امکان بازی کردن داشته باشد، گفت: خیلی امیدواریم، چرا امید نداشته باشیم؟ منتظر پایان دوران درمان یامگا هستم تا پزشک نظر خودش را بدهد. یامگا این فصل نمی‌تواند برای استقلال بازی کند، ولی خیلی امیدواریم برای فصل آینده در خدمت تیم باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استقلال این بازیکن را تا آذر ماه از دست می‌دهد
  • شکست الاهلی با وجود سوپر گل عزت اللهی
  • کنایه به قهرمان بوندس‌لیگا: امیدوارم آماده باشید
  • استارت آقای تاکتیک‌دان با پیروزی در جام ملت‌ها
  • پزشک استقلال: خیلی امیدواریم یامگا فصل بعد بازی کند
  • از بیرون پا با کارواخال تا درآمد میلیونی؛ قهرمانان اینجا هستند!
  • تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان
  • وردربرمن، نبی کیتا را تا پایان فصل کنار گذاشت
  • تراکتور در انتظار دهمین پاس طلایی ریکی
  • کرنر با هوش مصنوعی گل می‌شود