Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:38:52 GMT

کردستان آماده آغاز سال تحصیلی در جوار کرونا

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۵۲۵۰

کردستان آماده آغاز سال تحصیلی در جوار کرونا

به گزارش ایرنا، در سالیان گذشته و قبل از اینکه ویروس منحوس کرونا مهمان ناخوانده شهر و دیارمان شود،یک ماه قبل از فرا رسیدن فصل پاییز، بوی مهر در کوچه و پس کوچه های شهر و روستا شنیده می شد و خیابان ها ومغازه ها مملو از جمعیتی بود که در تکاپوی فراهم کردن زمینه حضور فرزندانشان در مدارس بودند.

در این ایام میلیون ها دانش آموز در سراسر کشور به شوق آموختن و طی کردن پله های علم و دانایی و بدون هیچ ترس و واهمه ای روانه مدرسه و کلاس درس می شدند اما الان ۲ سال است که هیچ خبری از ان همه شور و اشتیاق باقی نمانده است و جدای از آن خانواده ها و حتی خود دانش آموزان از اینکه مدارس باز شود واهمه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ که کرونا در  کشورر شیوع پیدا کرد و منجر به تعطیلی مدارس و کلاس های درس شد هیچ کس فکر نمی کرد که این مهمان ناخوانده به قول معروف کنگر خورده و لنگر بیندازد و دانش آموزان طولانی ترین تعطیلات دوران تحصیل خود را تجربه کنند.

از همان زمان و برای  تداوم آموزش دانش آموزان  شبکه آموزشی شاد و محتواهای مختلف درسی طراحی شد و عمده کلاس های دانش آموزان از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استمرار پیدا کرد و تا امروز که حدود ۲۰ ماه از آن روز می گذرد همچنان فضای مجازی به جای مدرسه خانه دوم بچه ها شده است.

در استان کردستان نیز به تبع کشور اقدامات و فعالیت های زیادی در زمینه تولید محتواهای  درسی برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت نداشتند و همچنین شبکه آموزشی و شاد و تشکیل گروهای پیام رسان انجام داد و تلا کرد به هر نحوی که شده در آموزش دانش آموزان وقفه ای ایجاد نشود.

و حال در آستانه مهرماه ۱۴۰۰ و آغاز سال تحصیلی جدید  و بازهم در جوار کرونا قرار داریم، اما امسال با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده از جمله واکسیناسیون فرهنگیان و عوامل مدارس وزارت آموزش و پرورش در صدد است با تصمیم ستا ملی کرونا و براساس وضعیت هر شهر و منطقه ای از لحاظ شیوع این بیماری مدارس را به صورت حضور یا نیمه حضوری بازگشایی کند.

عمده  آموزش‌ها مجازی است

در استان کردستان نیز مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس فراهم شده اما مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می گوید:  بر اساس سناریوهای پیش‌بینی شده در مهر جاری بغیر از مناطق کوچک، مدرسه حضوری نداریم و آموزش‌ها عمدتا مجازی خواهد بود. 

رشید قربانی بیان اینکه مقدمات لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید در سطح استان فراهم شده است، گفت: با توجه به عزم دولت برای شروع فرایند آموزش از مهر ۱۴۰۰،همزمان با سوم مهر، در تمام مدارس استان آیین بازگشایی با حضور عوامل اجرایی و آموزشی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: هر شهرستان و منطقه باید مراسم نمادین بازگشایی مدارس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مطابق شیوه نامه ابلاغی برگزار کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان به نحوه فعالیت مدارس از اول مهر ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در این زمینه سناریوهایی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین و بعد از تایید نهایی ستاد ملی کرونا تا اواخر هفته جاری به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس سناریوهای پیش بینی شده در مهر جاری به‌غیر از مناطق کوچک، مدرسه حضوری نداریم و آموزش‌ها عمدتا مجازی خواهد بود، گفت:  از اول آبان فعالیت مدارس بر اساس جمعیت دانش‌آموزی و گروه‌بندی و البته با توجه به مصوبه ستاد کرونا به صورت حضوری آغاز می شود.

قربانی اظهار داشت: در این زمینه، اختیار تصمیم گیری به مدرسه و شهرستان واگذار و تشخیص بر عهده شورای مدرسه است و منتظر ابلاغ سناریوها هستیم که البته این امر منوط به واکسیناسیون کامل، کاهش وضعیت کرونایی موجود و فعالیت در شرایط زرد است.

با این اوصاف امسال نیز دانش آموزان برای سومین سال پیاپی باید همچنان فضای آموزشی را در اولویت قرار داده و خانواده ها همانند معلم سرخانه فرزندانشان را برای فراگیری مجازی درس هایشان ترغیب کنند.

حال سوال این است که با این روند  آیا ادارات آموزش و پرورش برنامه ای برای جبران عقب افتادگی درسی دانش آموزان در ۲ سال گذشته و حتی در اینده دارند یا تاکنون در این زمینه اقدامی انجام شده است که معاون آموزش ابتدایی کردستان در این رابطه به برگزاری کلاس های جبرانی با رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرد.

برگزاری کلاس های جبرانی

صدیقه عبداللهی اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا آموزش و پرورش از طریق برنامه‌ریزی‌های مناسب همواره تلاش کرده است تا دسترسی دانش‌آموزان به فرایند یاددهی یادگیری به صورت منظم استمرار داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا برای جبران عقب افتادگی‌های درسی با رعایت پروتکل های بهداشتی کلاسهای جبرانی کم جمعیت به صورت حضوری برگزار شده است و در اینده نیز برگزار می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد:  انواع محتواهای مناسب آموزشی توسط معلمان استان تولید شده و در  قالب لوح فشرده مموری و..... در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی افزود: برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی داشته اند از طریق شبکه شاد کلاس های تقویتی و جبرانی به صورت مجازی برگزار شده است وبرای دانش آموزانی نیز که به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی نداشته‌اند درسنامه های مکتوب به صورت فصلی تولید و به صورت رایگان توزیع شده است.

عبداللهی یادآور شد: برای دانش‌آموزانی که دچار افت تحصیلی شده بودند در تابستان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس حضوری با بهره مندی از پتانسیل دانشجو معلمان و همکاران خیر و نیکوکار برگزار شد و درسنامه هاوین حاوی محتوای کامل آموزش ریاضی و فارسی و علوم تجربی آموزشی تدوین و به صورت رایگان در فصل تابستان در اختیاردانش آموزان قرار گرفته و این روند همچنان در سال تحصیلی جاری نیز ادامه خواهد داشت.

شناسایی و جذب دانش آموزان تارک تحصیل

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای دانش آموزانی که به دلیل آموزش مجازی به طور نامحسوس ترک تحصیل کرده‌اند دارید گفت: آموزش و پرورش  به صورت مستمر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان را رصد می‌کند و لیست دانش‌آموزان توسط مدیر مدارس بررسی شده و دانش آموزان لازم التعلیم شناسایی و اقدامات لازم برای جذب آنان انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: در این راستا از طریق جذب مشارکت دستگاههای مختلف دولتی و نهادهای غیر دولتی و خیرین گوشی‌های هوشمند برای تعداد زیادی از دانش آموزان تارک تحصیل تهیه شده است.

وی یادآور شد: بیشتر دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند به دلیل مخالفت اولیا و ترس از بیماری کرونا بوده است که تمام تلاش خود را برای جذب آنان انجام خواهد داد.

عبداللهی همچنین به  چالش دانش آموزان و معلمان مناطق دور افتاده در ارتباط با آموزش حضوری و رفت و آمد اشاره کرد و گفت:در مدارس روستایی کم‌جمعیت فرایند یادگیری دانش آموزان به صورت حضوری استمرار پیدا می کند و در مدارس دور افتاده معلمان در روستا بیتوته می‌ کنند.

وی با بیان اینکه همکارانی که تردد می‌کنند با استفاده از وسیله نقلیه عمومی و شخصی در محیط کار حاضر می‌شوند،افزود: مهمترین چالش معلمان در این  زمینه عدم دسترسی دانش آموزان به اینترنت یا گوشی‌های هوشمند است و علاوه بر آن ممنوعیت های‏ ایجاد شده برای همکاران نیز مانع حضور در روستاهای دور افتاده می شود.

دولت سیزدهم زمینه استفاده حداکثری دانش‌آموزان از آموزش های مجازی را فراهم کند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در ادامه اظهار داشت: انتظار می رود در دولت سیزدهم  و با توجه زیست بوم جدید زمینه استفاده حداکثری دانش آموزان از آموزش های مجازی  فراهم شود و تمام مناطق به ویژه روستاها و مناطق محروم و حاشیه ای به اینترنت پرسرعت و تجهیزات الکترونیکی مجهز شوند.

وی افزود: همچنین لازم است منابع اعتباری ویژه برای تهیه ابزارهای آموزشی هوشمند مانند تبلت دانش آموزی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و  توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش آنان در خصوص تهیه محتوای الکترونیکی در اولویت قرار گیرد.

عبداللهی تاکید کرد: زمینه همکاری جدی و مشارکت فعال دستگاه های مختلف و آموزش و پرورش بیش از پیش فراهم شده و استفاده بهینه و بیشتر از ظرفیت پتانسیل صدا و سیمای ملی و استانی جهت ارائه آموزش های لازم مورد توجه جدی قرار گیرد.

امید می رود با این روند انجام واکسیناسیون گروهایی مختلف و همچنین دانش اموزان زمینه حضور حداکثری دانش آموزان در کلاس های درس فراهم شده و مدارس بازهم مملو از سر و صدا و شور و شوق دانش آموزان شود.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد و همچنین سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی برای آموزش  این تعداد دانش آموز وجود دارد.

برچسب‌ها مدارس کردستان گوشی‌های هوشمند سنندج دولت سیزدهم دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس کردستان گوشی های هوشمند مدارس کردستان گوشی های هوشمند سنندج دولت سیزدهم دانش آموزان رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش و پرورش کردستان برای دانش آموزانی معاون آموزش ابتدایی دانش آموزان صورت حضور سال تحصیلی فراهم شده آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

فرشید کرمی گفت: با هدف احیاء و زنده نگه داشتن ورزش باستانی و پهلوانی، ترویج و توسعه فرهنگ پهلوانی، تقویت روحیه فداکاری، جوانمردی و احیاء فضائل اخلاقی در بین دانش آموزان، طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد به اجرا درآمد. 


وی، گفت: در طرح شهید طوقانی با اجرای ورزش صبحگاهی با ضرب آهنگ ورزش زورخانه‌ای و در ذیل سند تحول بنیادین، تحقق ساحت‌های اعتقادی، اخلاقی و ساحت زیست بدنی دنبال می‌شود. 


معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این طرح مراسم صبحگاهی در مدارس معین آغاز می‌شود گفت: استعدادیابی در حوزه ورزش زورخانه‌ای یکی از اهداف طرح شهید طوقانی است. 


فرشید کرمی با اشاره به اینکه در این طرح ۲۵ دانش آموز آموزش دیده مرشدی در مدارس حضور یافته و در مراسم صبحگاهی به دانش آموزان مدرسه مربوطه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی را آموزش می‌دهند افزود: این دانش آموزان آموزش دیده مرشدی از مدارس شهر‌های یاسوج، چرام و دهدشت هستند. 


وی، گفت: ورزش زورخانه‌ای یکی از هویت‌های ملی ما محسوب شده که در پرورش جسمی، روحی و معنوی و رشد تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟
  • قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان