Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:31:32 GMT

۳۱ هزار هکتار از اراضی حریم شهرها به منابع طبیعی بازگشت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۵۸۰۰

۳۱ هزار هکتار از اراضی حریم شهرها به منابع طبیعی بازگشت

به گزارش روز چهارشنبه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، «محمدرحیم رستمانی» افزود: بر اساس ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی و همچنین ماده ۶ قانون ساماندهی و عرضه مسکن، سازمان ها و نهادها مکلف شده اند تا اراضی تحت اختیار خود در حریم راه‌ها و شهرها را در اختیار اداره راه و شهرسازی قرار دهند، زیرا اگر این کار انجام نمی شد سازمان ثبت اسناد می توانست راساً این اراضی را بنام راه و شهرسازی تغییر نمایندگی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر استعدادیابی سازمان جنگل ها اظهارداشت: در این قوانین خلاءهایی وجود داشت و هیچ تفکیکی برای اراضی جنگلی، نهالستان‌ها، ذخیره گاه های جنگلی، ایستگاه تولید بذر و نهال، پارک های جنگلی و غیره قایل نشده و همه را در یک ردیف قرار داده بود.

این مسئول استعدادیابی و بهره برداری از منابع طبیعی خاطرنشان کرد: با پیگیری سازمان جنگل ها و حمایت دستگاه بازرسی سبب شده است تا در شهریور سال ۹۹ تفاهم نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت مسکن و شهر سازی منعقد و این خلاء قانونی رفع شود، ضمن اینکه مفاد این تفاهم نامه در قانون جهش تولید مسکن نیز تصریح شده است.

وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه، جنگل های طبیعی و دست کاشت، بیشه زارهای طبیعی، نهالستان ها، ایستگاه های تحقیقاتی و تولید بذر و نهال، پارک های جنگلی و راه های مسیل ایل کوچ نشین و حریم مربوط به آنها از تغییر نمایندگی مستثنی بوده و کلیه اسناد این اراضی که در گذشته بنام راه شهرسازی صادر شده است مجددا به منابع طبیعی برگشت داده شده و اسناد آن به نام دولت به نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر می شود.

رستمانی یادآور شد: با پیگیری سازمان جنگل ها و همراهی و مساعدت وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اراضی که  از مصادیق مذکور بوده و نیز اراضی که در حریم شهر واقع و اکنون از حریم خارج شده است به منابع طبیعی تحویل و اسناد آن نیز به نام سازمان جنگل ها صادر می شود.

وی اظهارداشت: راه و شهرسازی تا پیش از این بر عودت اراضی ملی به منابع طبیعی تا سه هکتار را به استان ها تفویض کرده و مازاد بر آن می بایست با مجوز وزارت راه و شهر سازی اتفاق می افتاد اما در راستای این تفاهم نامه اختیار اراضی بصورت کامل در هر سطحی به استان ها تفویض اختیار شده و کار باز پس گیری اراضی حریم شهرها اکنون سرعت گرفته است.  

به گزارش ایرنا، به تازگی با پیگیری های سازمان جنگل ها،  ماموران منابع‌ طبیعی بر اساس ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری در ردیف ضابطان خاص دادگستری محسوب شده و هرگونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد، می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی سازمان جنگل ها تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان

حجت الله رئیسی مدیر جهاد کشاورزی سامان گفت: مساحت کل اراضی شهرستان ۴۵ هزار و ۴۵۲ هکتار می‌باشد که از این میزان، ۴۵ پلاک به مساحت ۲۷ هزار و ۷۰ هکتار شامل رفع تداخلات می‌شود.

وی افزود: مجموع ۳۳ پلاک سوادجان، حرمی، چشمه سنگ، چلوان، قریه صادق آباد، چم نار، قوچان، قارقوش، برمه، لره، چم عالی، چم کاکا، کراب، گرکاچی، ایلبگی، لاغدنبه، یالانچی، چم خرم، چم زین، خلیل آباد، محمد آباد، گردکان، دولابی و بنکلو، یاسه چاه، یاشولجه، نیسانیه، چم چنگ، گلستان، فولاد آباد، مزارع صادق آباد، گرایلی، شهری جان و حسین آباد جمعاً به مساحت کل ۱۴۸۸۸٫۲۴ هکتار مطرح، تحت بررسی و جهت اخذ مصوبه نهایی به دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات استان ارسال شد که بر اساس مصوبات اخذ شده از کمیسیون مذکور ماهیت حدوده ۵۰ هکتار از اراضی دارای سابقه کشت و احیاء در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، از ملی به غیر ملی تغییر و به زارعین و کشاورزان ذینفع واگذار گردید به طوری که از کل مساحت اراضی مطرح شده در کارگروه رفع تداخلات شهرستان ۲۲۳۴٫۴۳ هکتار به عنوان اراضی غیرملی (مستثنیات) و ۱۲۶۵۴٫۲۹ هکتار نیز به عنوان اراضی ملی تثبیت گردید. 

رئیسی اظهار کرد: از ۳۳ پلاک مصوب شده، تعداد ۲۰ پلاک نیز توسط مدیریت امور اراضی استان در سامانه CMS سازمان امور اراضی کشور جهت بهره برداری و اقدام لازم بارگذاری شد.

بیشتر بخوانید

صدور ۱۶۱ مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

وی گفت: پلاک‌های باقی مانده شامل ۱۲ پلاک کهرداش سوادجان، کاهکش، گرمدره، مارکده، شوراب کبیر، موات یاسه چاه، موات پلنگستان، موات هوره، کمربر ایلبگی، کوه شیراز، یالانچی و گاوچر می‌باشند که ۵ پلاک در حال رسیدگی در کارگروه رفع تداخلات شهرستان می‌باشد و مابقی نیز در حال رسیدگی جهت طرح کارگروه شهرستانی می‌باشد.

رئیسی اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی ما تثبیت مالکیت و رفع تداخلات اراضی و صدور اسناد کشاورزی می‌باشد که خوشبختانه شهرستان سامان توانسته نزدیک به ۷۰ درصد از اراضی را رفع تداخل کند و این فعالیت را با کیفیت به اتمام برساند و ۳۰ درصد باقیمانده نیز جز برنامه‌های سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام