Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقدان بانک‌های اطلاعاتی معتبر و جامع از توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معضلی است که می‌تواند اعتبار صنعت آزمایشگاهی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نبود بانک اطلاعاتی معتبر از توانمندی‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی در کشور  موجب می‌شود که پژوهشگران در انجام پژوهش‌ها و همچنین صنایع برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، با چالش‌های گوناگونی مواجه شوند، گفت: این اتفاق تاثیر مستقیمی در کاهش کیفیت خدمات حوزه بهداشت و سلامت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی این عدم اطلاع باعث شده که با وجود تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، برخی از آنها از دیگر کشورها خریداری شود. این کار یعنی خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری موازی برای تجهیزاتی که در کشور وجود دارد و ظرفیت خدمات دهی آنها اطلاع‌رسانی نشده است.

به گفته نسب، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا و با هدف ارائه تصویری درست و روشن از تجهیزات و تخصص‌های موجود کشور در حوزه آزمایشگاهی شکل گرفته و این اطلاعات جامع را در اختیار فعالان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به این صنعت قرار می‌دهد.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته شبکه برای ارائه یکپارچه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب برخی تجهیزات ارزشمند آزمایشگاهی، ارتقای آموزش‌های سازمان‌یافته برای کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کاربران تجهیزات و تدوین استانداردهای آزمایشگاهی نیز تلاش می‌کند تا با این کار روند توسعه این صنعت را شتاب دهد و خدماتی جامع و کامل در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار در کنار مزایای فوق، راهی است برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌های صنعتی؛ سرمایه‌های ارزشمندی که در صنعت آزمایشگاهی وجود دارد و به دلیل عدم بهره‌گیری مناسب از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند. اما ایجاد یک شبکه جامع از فعالیت‌ها و دارایی‌های موجود می‌تواند مسیر شناسایی و استفاده از آنها را در کشور تسهیل کند و توانمندی و تخصص آنها را به زنجیره صنعت آزمایشگاهی کشور گره بزند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نسب همچنین گفت: این کار به «بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی»، «ایجاد تمرکز در پیگیری و انجام کارهای فنی و اجرایی»، «کاهش زمان بررسی و پاسخگویی به درخواست‌ها و امور ارجاع شده به شبکه»، «ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره‌برداری بیشتر از دانش فنی کارشناسان و متخصصان آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی کشور» و «افزایش میزان مشتری‌مداری شبکه آزمایشگاهی» نیز منجر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آزمايشگاه شبکه آزمایشگاهی سرمايه گذاري معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صنعت آزمایشگاهی شبکه آزمایشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید فنی ۶۰ پروژه فناوری زیستی برای استفاده از اعتبار مالیاتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدحسین متألهی با بیان اینکه ستاد توسعه زیست فناوری با یاری همه بازیگران و فعالین نظام زیست فناوری به دنبال رشد مستمر و متوازن در حوزه‌های مختلف اقتصاد زیستی با توجه به فناوری های آینده ساز است، اظهارداشت: قطعاً رسالت و مأموریت ستاد توسعه زیست فناوری محدود به حوزه زیست مهندسی نیست و عملکرد ۹ ماهه ستاد نیز موید نگاه جامع آن است اما توسعه فناوری ها و اکوسیستم مرتبط با زیست مهندسی در کشور، فرایندی زمانبر و مصداق بارز کاشتن برای آینده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری بر اقدامات این ستاد در سالی که گذشت (۱۴۰۲) متمرکز شد و گفت: تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی، تفاهمنامه بین ستاد و دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه فناوری های نوین و بین رشته ای در حوزه زیستی، انعقاد تفاهمنامه با شرکت لیدکو پیرامون حمایت از توسعه فناوری‌های نوین و امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه ستاد توسعه زیست فناوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم، انعقاد تفاهم نامه با انجمن جلبک ایران در راستای توسعه فناوری های مرتبط با حوزه جلبک و زیست دریا و امضای تفاهم نامه با سازمان دامپزشکی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه دامپزشکی، از جمله این اقدامات است.

هچمنین رویداد توانافزایی نهادهای ترویجی، برگزاری مدرسه ملی زیست فناوری با استفاده از ظرفیت نهادهای ترویجی و اساتید دانشگاه، حمایت از رویداد استعدادیابی ایران در حوزه بیوتکنولوژی (رویداد استارواکس)، حضور در نمایشگاه ایران فارما به صورت پاویونی برای اولین بار، برگزاری دومین دوره جشنواره ملی انجمن های علمی زیست فناوری کشور، پنجمین دوره مسابقه مساله محور «ره زیست»، اولین آیین نوورودی های حوزه زیست فناوری، اقدامات است.

به گفته او، نشست با هیئت مدیران ارشد آژانس BRIN اندونزی، بازدید هیئت دوم اندونزی از دستاوردها و ظرفیت‌های حوزه زیست فناوری کشور، برگزاری جلسه B۲B شرکت‌های مرتبط در حوزه زیست فناوری با هولدینگ دولتی بیوکوبافارما برای ایجاد فرصت همکاری، فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوریهای زیستی قابل صادرات و .... از فعالیت های این ستاد در حوزه تعاملات بین المللی است.

همچنین، به گفته او، برگزاری مسابقه زیمان در ۴ استان تهران، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی و هرمزگان و رقابت هیجان انگیز برای دانش آموزان در حل چالش‌های منطقه‌ای، حمایت و همکاری با شرکت صنایع پیشرفته رضوی در رویداد ملی «فناوری‌های حوزه سلامت و درمان»، رویداد زیست فناوری و مهندسی ژنتیک گامی به سوی آینده در استان یزد، آئین اختتامیه کارسوق ملی مهندسی ژنتیک در آبان ۱۴۰۲ به میزبانی استان زنجان و.... نیز از اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در سطح منطقه ای و استانی است.

متالهی ادامه داد: فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوری های زیستی قابل صادرات، فراخوان پیاده سازی پلتفرم داروهای الیگونوکلئوتیدی، فراخوان حمایت بسته کشاورزی و امنیت غذایی، فراخوان حمایت در حوزه های نوظهور و آینده ساز، فراخوان حمایت ستاد توسعه زیستفناوری جهت کسب دانش فنی و تولید بار اول، فراخوان حمایت از پژوهش های حوزه انقلاب زیستی، فراخوان جامع «کلان‌طرح‌های توسعه فناوری» در حوزه زیست‌فناوری، فراخوان سامانه ملی ثبت دنا، فراخوان حمایت از طرح های حوزه نیشکر، فراخوان توسعه تجاری و شتابدهی در حوزه بیوتک صنعتی و محیط زیست، همکاری با بنیاد علم ایران برای طراحی و اجرای فراخوان انقلاب زیستی و همچنین فراخوان حمایت از طرح های فناورانه در حوزه زیست دریا از فراخوان هایی است که از سوی این ستاد منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل منابع ستاد توسعه زیست فناوری مجموعاً ۹۲ طرح به مبلغ ۱۱۰ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان شامل ۵۵ طرح در مقیاس تولیدی (۴ طرح انقلاب زیستی، ۱۷ طرح سلامت، ۱۹ طرح امنیت غذایی، ۵ طرح بیوتک صنعتی و محیطزیست و ۱۰ طرح زیست دریا)، ۱۵ طرح ترویجی و۲۲ طرح پژوهشی تعهد ایجاد شده است. همچنین ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بودجه معاونت علمی جهت حمایت از ۵ طرح در حوزه درمان و ۲ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است که ۴۲ میلیارد تومان ذیل برنامه ملی نکست جهت حمایت از برگزیدگان این رویداد ملی به ۴ شرکت فعال در حوزه زیست فناوری از محل منابع معاونت علمی اختصاص یافته است که ۳۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و ۱۲ میلیارد تومان در قالب گرنت به شرکت های برگزیده اختصاص یافته و همچنین ۴۴۰ درخواست جهت بهره مندی از حمایت های labs net دریافت شده که ۱۱۸ مورد آن مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته است.

کد خبر 6084271 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا
  • رای مثبت پارلمان تاجیکستان به خرید پهپاد از ترکیه
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • خروج هفته‌ای ۵ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه از کشور برای تبلیغات ماهواره‌ای/ به تبلیغات ماهواره‌ای وابسته شدیم
  • ۷۵ میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری
  • لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته‌های ارتقای اساتید/ محور‌های ۱۰ گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا
  • تائید فنی ۶۰ پروژه فناوری زیستی برای استفاده از اعتبار مالیاتی
  • رصدخانه شبکه برق و انرژی تهران به هوش مصنوعی مجهز می‌شود