Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه العربیه انگلیسی مصاحبه‌ای با لیلیت ماکونتس سفیر ارمنستان در آمریکا انجام داده و نظر او را درباره تنش‌ها با جمهوری آذربایجان جویا شد.

در ابتدای گزارش العربیه درباره خانم لیلیت ماکونتس آمده است: «سفیر جدید ارمنستان در ایالات متحده که کمی بیش از یک ماه از حضورش (در این مقام) می‌گذرد، مشتاق به کار کردن و تقویت روابط بین ایروان و واشنگتن است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه عربستان سعودی از مصاحبه با سفیر ارمنستان در آمریکا در محل این سفارتخانه خبر داد.

لیلیت ماکونتس ۳۷ ساله پیش از انتصاب به عنوان سفیر ارمنستان در آمریکا، مناصبی از قبیل رهبر اکثریت پارلمان ارمنستان و همچنین وزیر فرهنگ این کشور بود.

طبق گزارش العربیه، «ارمنستان طی سال‌های اخیر شاهد رونق اقتصادی بوده است اما همه‌گیری ویروس کرونا و بزرگ‌ترین تشدید درگیری با (جمهوری) آذربایجان همسایه (ارمنستان) در سال ۲۰۲۰، این رونق را متوقف کرد».

ماکونتس سفیر ارمنستان در آمریکا در این باره به العربیه گفت: "ما هنوز در حال بهبودی از نظر روحی و اقتصادی از جنگ هستیم».

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری روسیه و توافق آتش‌بس پایان یافت.

طبق توافق ۱۰ بندی که روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان بیستم آبان ماه ۱۳۹۹ امضا کردند، جنگ بر سر قره باغ کوهستانی خاتمه یافت.

طبق این توافق، منطقه آغ‌دام و اراضی جمهوری آذربایجان در منطقه قازاخ که تحت سیطره جمهوری ارمنستان بود، به آذربایجان واگذار شد.

استقرار گروهی از نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی در طول منطقه تماس قره‌باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین و  تحویل منطقه کلبجار و لاچین به جمهوری آذربایجان بخش دیگری از این توافق بوده است.

در بند هشتم این توافق تصریح شده است: «اسرای جنگی و سایر بازداشت‌شدگان و اجساد افراد کشته‌شده مبادله خواهند شد» (جزئیات بیشتر).

سفیر ارمنستان در آمریکا در مصاحبه با العربیه تاکید کرد، بهترین راه برای حل تنش‌ها بین ایروان و باکو از طریق «گروه مینسک» سازمان همکاری و امنیت در اروپا است. آمریکا، فرانسه و روسیه به صورت مشترک ریاست این گروه کاری را بر عهده دارند.

لیلیت ماکونتس گفت: «روسای این گروه درباره کار گروه و ضرورت رسیدن به راهکار، بسیار مثبت بوده‌‌اند».

سفیر ایروان بیانیه اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره تعهد واشنگتن به نقش گروه کاری میسنک سازمان امنیت و همکاری در اروپا و تلاش‌هایش در قبال تنش‌ها با جمهوری آذربایجان استقبال کرد.

این مقام ارشد ارمنستانی در ادامه مصاحبه از عملکرد جمهوری آذربایجان در قبال اسرای جنگ سال گذشته انتقاد کرد.

به گفته لیلیت ماکونتس، «در سال 1994 ، ما وقتی (در اولین جنگ قره باغ) پیروز شدیم، همه اسیران جنگی را پس دادیم. مسخره است که آنها (جمهوری آذربایجان) همچنان اسرای جنگی ارمنستان را در اختیار دارند».

سفیر ارمنستان در آمریکا از کشورهای جامعه بین‌المللی خواست به این کشور در زمینه ایجاد صلح در و تلاش‌ها برای ترسیم خطوط مرزی با جمهوری آذربایجان کمک کنند.

وی افزود: «این چیزی است که ما می‌خواهیم: صلح. ما هرگز هیچ جنگی را با هیچ کشوری آغاز نکردیم و ما برنامه‌ای برای انجام چنینی کاری نداریم».

طبق گزارش العربیه، لیلیت ماکونتس از زمان ورود به آمریکا با مقام‌های وزارت خارجه، مجالس نمایندگان و سنای این کشور دیدارهایی انجام داده است.

طبق قوانین آمریکا، ماکونتس تا زمانی که اعتبارنامه او به عنوان سفیر به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تحویل داده نشود، اجازه دیدار با مقام‌های کاخ سفید را ندارد.

طبق گزارش العربیه، فرایند تحویل استوارنامه سفیر یک کشور خارجی به رئیس‌جمهور آمریکا، بین یک تا سه ماه زمان می‌برد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ارمنستان جمهوری آذربایجان سفیر ارمنستان در آمریکا جمهوری آذربایجان گزارش العربیه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۶۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اقدام دولت فرانسه به احضار سفیرش در باکو اعلام کرد که «طرف آذربایجانی بارها اعلام کرده که گفتگو با باکو به زبان تهدید و فشار نتیجه ای نخواهد داشت.»

دولت فرانسه دیروز سه‌شنبه در اعتراض به آنچه اقدامات باکو در آسیب‌زدن روباط دوجانبه توصیف کرد، «آنه بویلون» سفیر خود در باکو را برای مشورت به پاریس فراخواند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده که سفیر فرانسه در باکو به علت تداوم اقدامات یک‌جانبه جمهوری آذربایجان که به روابط دوجانبه آسیب زده، برای انجام مشورت‌هایی فراخوانده است.

آن‌گونه که در این بیانیه آمده «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه با آنه بویلون دیدار و گفت‌وگو کرده است. ماکرون در دیدار با بویلون گفت که از اقدامات باکو متاسف است و ابراز تمایل کرده که جمهوری آذربایجان در مورد نیات خود شفاف‌سازی کند.

کد خبر 6080834

دیگر خبرها

  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید از امنیت خود دفاع کرد
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • باکو: تهدید و فشارهای فرانسه نتیجه‌ای نخواهد داشت
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • فرانسه سفیر خود را از باکو فراخواند
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • پاسخ ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
  • پاسخ سفیر ایران به سفیر رژیم صهیونیستی در باکو: ایران فرزند نامشروع و لوس غرب در منطقه را ادب کرد/ از این‌ پس کوچکترین شرارت شما پاسخ کوبنده ای دریافت خواهد کرد
  • پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو