Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درآمد حاصل از معادن شهرستان ماهنشان با اینکه می‌توانست رونق بخش این منطقه باشد اما نه‌تنها آنچنان سودی برای مردم این منطقه نداشته بلکه رفت‌و‌آمد‌ کامیون‌ها سبب از بین رفتن آسفالت‌ و تصادفات مرگبار در مسیر‌های مواصلاتی این شهرستان شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، ماهنشان یکی از شهرستان‌های معدن خیز استان با 40 هزار نفر جمعیت است که با قرارگیری در 113 کیلومتری غرب زنجان جزو محروم‌ترین نقاط در سطح استان محسوب می‌شود و مردم این منطقه با مشکلات عدیده‌ای همچون نبود آب شیرین، کمبود آب شرب در روستا‌ها، عدم آنتن‌دهی موبایل و نبود اینترنت، راه‌های باریک و موج‌دار و بدون شانه‌های خاکی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که این شهرستان با دارا بودن ظرفیت‌های ویژه به لحاظ برخورداری از معادن، خاک حاصلخیز، طبیعت بکر و تاریخی، همجواری با رودخانه قزل‌اوزن؛ می‌توانست به منطقه مناسبی به لحاظ گردشگری و اقتصادی تبدیل شود. با این وجود اگر اندکی به این امور توجه جدی شود می‌تواند زیر ساخت‌ها را بهبود بخشیده و مردم منطقه را نیز منتفع کند ولی با تمام برخورداری از این مزایا آنچنان که باید رونق چندانی در این منطقه وجود ندارد.

از سویی دیگر وجود بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این منطقه نیز سبب شده تا سالانه حجم عظیمی از خاک معدن از آن استخراج و توسط کامیون‌ها جابه‌جا شود که همین عامل خود دلیلی برای نابودی آسفالت راه‌های ارتباطی در این شهرستان شده است.

با این وجود در بین مشکلات انبوه مردم ماهنشان، راه ارتباطی این شهرستان همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و مهمترین مطالبات به حق مردم است، چراکه با وجود دارا بودن 890 کیلومتر راه ارتباطی که از لحاظ طول سومین شهرستان در استان محسوب می‌شود اما توجه جدی به راه‌های ارتباطی به لحاظ رفع نقاط موج‌دار، ایجاد شانه‌های خاکی، تعریض، آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی و حتی ترمیم آسفالت‌ تخریب شده با تردد ماشین‌آلات سنگین خاک معدن نشده است. همه این امور سبب شده تا سالانه 10 ها تصادف در محور‌های این شهرستان رخ داده و عده‌ای از هموطنان به کام مرگ کشیده شوند و نمونه بارز آن نیز تصادف مرگبار محور زنجان -دندی در روز 27 شهریور جاری بود که جان 4 نفر را گرفت.

در این راستا عبدالحسین علی‌اکبری، مدیر‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد معادن زیادی در شهرستان ماهنشان و دندی واقع شده‌ و بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه نیز در این منطقه قرار دارد سالانه حجم بالایی از خاک معدنی توسط کامیون‌ها در جاده‌های این شهرستان جا‌به‌جا می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از 9 میلیون تن جا‌به‌جایی کالا توسط ناوگان حمل و نقل استان انجام می‌شود که یک میلیون تن از آن مربوط به شهرستان ماهنشان و عمدتاٌ معدن انگوران است با این شرایط سالانه آسیب‌های متعددی به لحاظ عدم رعایت تناژ بار به راه‌ها وارد می‌شود.

ادامه بحران آب در ارمغانخانه/ چرا "آب و فاضلاب زنجان" مردم منطقه را چند ماه بدون آب گذاشت؟قرارگاه سازندگی خاتم به داد لایروبی زنجانرود می‌رسد / عزم جدی ‌برای اجرای سه پروژه مهم شهری زنجان‌تصادف مرگبار در "جاده دندی" جانِ 4نفر را گرفت

مدیر‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: ما با دستگاه‌ قضایی این مسائل را مطرح کرده‌ایم و به صنعت و معدن و تجارت استان که متولی معادن است تذکر داده‌ایم تا معادن مجهز به باسکول شوند و این اتفاق نیز افتاده است.

وی گفت: در شورای معادن استان مصوب شده تا از عوارضی که از معادن گرفته می‌شود حداقل 12 میلیارد تومان از آن در حوزه راه‌های شهرستان ماهنشان استفاده شود و اندکی شرایط راه‌های ارتباطی این شهرستان بهبود یابد.

پیش از این نیز جواد یوسفی، معاون راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: جاده نیک‌پی - ماهنشان به عنوان یک راه فرعی از حدود 10 سال گذشته زیرسازی شده است و طرح این جاده راه فرعی ابلاغ شده بود اما اخیراً در بازدید معاون وزیر و نماینده مردم ماهنشان قرار بر این شده است تا مطالعه از مسیر انجام شده و این جاده به مسیر اصلی ارتقا یابد.

وی افزود: ارتقا به مسیر اصلی جاده مذکور بیش از 600 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، اما باید ابتدا طرح مصوب شود و سپس اعتبار لازم اختصاص یابد.

جواد یوسفی با بیان این‌که در شروع به ساخت و ارتقا مسیر نیک‌پی - ماهنشان باید توسط اداره راه و شهرسازی انجام گیرد عنوان کرد: متولی تعریض جاده، بهسازی و ارتقا بر عهده این اداره مذکور می‌باشد و اداره راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای تنها متولی نگهداری از جاده‌هاست.

معاون راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به این‌که جاده دندی به زنجان مهم‌ترین راه دسترسی به معدن انگوران است گفت: طول این جاده 127 کیلومتر است که از پنج سال گذشته تعریض آن در دست اقدام بوده است به طوری که 30 کیلومتر از مسیر بهسازی شده و ادامه عملیات نیز نیازمند هزینه 200 میلیارد تومانی است.

از سوی دیگر محمد علی عظیمی رئیس پلیس راه استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه استان زنجان دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی است و تمام این‌‌ها به مسئولان مربوطه اعلام شده است. جاده ماهنشان هم جاده بسیار خطرناکی است و بارها به مسئولان ذیربط نسبت به رفع این نقاط تذکرات لازم را داده‌ایم ولی فعلاٌ اقدام مثبتی در این راستا نشده است.

لازم به ذکر است که مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس (عضو کمیسیون صنایع و معادن) سال گذشته در چندین مرتبه در مصاحبه با این رسانه از عدم تخصیص سهم یک درصدی معادن به منطقه ماهنشان انتقاد کرده بود. وی معتقد بود باید این پول برای بهبودی وضعیت منطقه و راه‌های شهرستان هزینه شود ولی متاسفانه این مهم عملی نشده است.

با تمام این‌ها وجود جاده‌های ارتباطی نامناسب در شهر ماهنشان و دندی خطرات فراوانی را برای رانندگان و ترددکنندگان در پی داشته است و اصلاح و ترمیم آن‌ها نیز ابتدایی‌ترین خدماتی است که مسئولان می‌توانستند به مردم این نقطه از استان ارائه دهند اما کوتاهی‌های بسیاری در این خصوص انجام گرفته است؛ در حالی که اگر این شهرستان از این بن‌بست راه‌های ارتباطی خارج می‌شد می‌توانست رونق و پیشرفت، آبادانی و توسعه بیشتر را شاهد باشد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نقل جاده ای استان زنجان حمل و نقل جاده ای شهرستان ماهنشان راه های ارتباطی راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه‌ های هوشمند مجهزند

تین نیوز

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه های هوشمند مجهز هستند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، عبدالکریم اخترشناس اظهار کرد: اجرای پویش چشم به راهیم برای سومین سال و اقدامات آموزش رانندگی ایمن، فرهنگ سازی در راستای ترغیب رانندگان به استراحت در سفرهای طولانی که تأثیرگذار بود و با استقبال مسافران مواجه شد.

وی اضافه کرد: در طرح نوروزی از طریق سامانه های هوشمند جاده ای، تردد خودرو در محورهای ورودی و خروجی استان مشابه پارسال بود و تردد در محورهای درون استانی معادل ۱۱ میلیون خودرو بود که ۵ درصد افزایش داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر بیان کرد: با وجود افزایش ترددهای جاده ای استان در نوروز، ترمز تصادفات و تلفات سوانح جاده ای کشیده شد.

وی تصریح کرد: در این مدت ۶۷ درصد کشته های تصادفات استان کاهش داشت و از ۲۷ نفر به ۹ نفر کاهش یافت و همچنین تصادفات جرحی و خسارتی نیز ۵ درصد کاهش یافت.

اخترشناس بیان کرد: در طرح نوروزی، جابجایی ۲۹۷ هزار و ۳۴۱ مسافر استان با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده که نسبت به مدت مشابه دارای ۶۵ درصد رشد مسافر بوده است.

افزایش جابجایی کالا و مسافر

وی ادامه داد: سال گذشته ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن جابجایی کالا در استان ثبت شد که بیانگر افزایش ۵ درصدی و نشانگر رونق و بهبود شاخص های اقتصادی استان بوده و همچنین جابجایی ۱۰۲ هزار تن کالاهای اساسی توسط ناوگان باری بوشهر ثبت شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر افزود: عمده کالاهای جابجا شده از مبدا استان شامل ۵۳ درصد مواد شیمیایی، ۲۱ درصد مواد ساختمانی و معدنی و ۱۳ درصد کالاهای کشاورزی و دامی بوده است.

وی با اشاره به جابجایی پنج میلیون و ۳۱ هزار مسافر در سال گذشته و افزایش ۲۱ درصدی در این زمینه خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد جابجایی با اتوبوس، ۲۴ درصد با مینی بوس و یک درصد سواری بوده است.

اخترشناس با اشاره به افزایش ۷ درصدی ترددهای جاده ای در سال گذشته تاکید کرد: ۱۵۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تردد خودرو در این مدت در استان بوشهر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد محورهای استان به سامانه های هوشمند مجهزند گفت: ۶۰ ترددشمار، ۱۹ دوربین نظارت تصویری، ۵۳ سامانه ثبت تخلفات رانندگی، چهار سامانه توزین حین حرکت و هفت تابلو پیام متغیر فعال است.

توسعه راه های روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر از احداث و بهسازی ۱۷۵ کیلومتر راه روستایی در بوشهر از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: این اقدامات نشان از عزم جدی این دولت در توسعه راه های روستایی و محرومیت زدایی است.

وی با بیان اینکه بوشهر از استان های پیشگام در راه دسترسی مناسب روستایی است تصریح کرد: شاخص استان ۹۸ درصد و میانگین کشور ۸۱ درصد است.

اخترشناس با اشاره به بسته شدن پرونده راه دسترسی آسفالته روستاهای ۵۰ خانوار به بالای استان بوشهر در دولت سیزدهم اضافه کرد: آخرین پروژه محور ریز- سرچشمه پس از ۱۰ سال رکود در هفته دولت ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه اولویت فعلی تکمیل آسفالت راه دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار است ادامه داد: تکمیل آسفالت راه دسترسی به هفت روستا معادل ۷۴ کیلومتر در دستور کار یا تأمین اعتبار است و ۳۸ پروژه راه روستایی بوشهر با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کش و قوس‌های پل قوسی سی سخت پایان ندارد
  • نقاط حادثه خیز جاده قیدار - ابهر در کوتاه مدت رفع می‌شود
  • تشریح عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشان در سال گذشته
  • ۸۰ درصد محورهای مواصلاتی استان بوشهر به سامانه‌ های هوشمند مجهزند
  • رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند
  • مسیر آسیا از قزوین می‌گذرد
  • مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد
  • باید در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری شود
  • جشنواره طبخ ماهی قزل‌آلا در ماهنشان برگزار می‌شود
  • رانندگان از سفر غیرضروری در سطح استان کرمان خودداری کنند