Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@15:55:52 GMT

بررسی جامع دو کفپوش اپوکسی و بتومکس در صنعت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۹۱۷۴

 خبرگزاری آریا- در صنعت کارایی کفپوش‌ها نسبت به ظاهر آن اهمیت بیشتری دارد. در میان گزینه‌های مختلف کفپوش، در سال‌های اخیر، اپوکسی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در صنعت بوده است. اپوکسی به دلیل اینکه با افزودن مواد مختلف، ویژگی‌های خاصی پیدا می‌کند، قابلیت رفع نیازهای گوناگون در انواع کاربردهای صنعتی را پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی تکنولوژی نسبتا جدید بتومکس، نشان داده می‌تواند رقیب جدی اپوکسی در کاربردهای صنعتی باشد.

در ادامه به ویژگی‌های این دو کفپوش و کاربردهای صنعتی آنها می‌پردازیم.

چرا از کفپوش اپوکسی یا بتومکس در صنعت استفاده می‌شود؟

در صنعت، خصوصا کارگاه‌های تولیدی و انبارها، ضربه حاصل از افتادن اجسام سنگین، و کشیده شدن اجسام روی کف، بسیار طبیعی و پرتکرار است. در بسیاری از سالن‌های صنعتی، برای درامان ماندن از خرابی کفپوش، به طور کل از هیچ پوششی در سطح استفاد نمی‌کنند. سطح بتنی علاوه براینکه نظافت دشواری دارد، به دلیل ظاهر سرد و خاکستری خود، به مرور زمان موجب خستگی سریعتر کارگران و پرسنل مجموعه می‌شود.

استفاده از کفپوش اپوکسی ضمن اینکه تا حد زیادی در مقابل ضربه و سایش مقاوم است، به دلیل انعکاس نور، موجب روشن‌تر شدن فضای کارگاه شده و خطای انسانی را کمتر می‌کند. نظافت آن بسیار ساده تر است و گرد و غبار و ضایعات، بعد از نظافت روی سطح باقی نمی‌ماند. در کارگاه‌هایی که نیاز به عایق بودن در برابر الکتریسیته ساکن داند می‌توانند کفپوش را به صورت ضدالکتریسیته ساکن در کف سالن اجرا کنند. همچنین علائم هشدار دهنده، علائم راهنما و هر طرح و نقشی که لازم باشد می‌توان روی کفپوش اجرا کرد.

کفپوش بتومکس تمامی ویژگی‌های اپوکسی را دارد و مقاومت آن در برابر ضربه و سایش به مراتب بیشتر از اپوکسی است. بتومکس پوششی به بتن اضافه نمی‌کند بلکه از بهسازی سطح بتن تشکیل شده است. با تراشیدن سطح بتن و استفاده از هاردنر و بتن‌گارد سطحی ساخته می‌شود که علاوه بر درخشش، مقاومت بالاتر و نفوذناپذیری را به بتن خام می‌افزاید.

برتری‌های کفپوش اپوکسی و بتومکس

در ادامه به ویژگی‌های مهمی که این کفپوش‌ها نسبت به یکدیگر دارند اشاره می‌کنیم.

1-  مقاومت کفپوش در محیط کارخانه و انبار

کفپوش اپوکسی، به دلیل اینکه از جنس پلیمر است و به عنوان یک لایه 1 تا 6 میلیمتری روی بستر زیرین قرار می‌گیرد، مقاومت کمتری دارد. خصوصا در صنایعی که عبور ماشین‌آلات سنگین در آن وجود دارد و با اجسام سنگین سر و کار دارند توصیه نمی‌شود. همچنین در برخی از کارگاه‌ها امکان جوشکاری وجود دارد و این کار باعث آسیب به اپوکسی می‌شود.

در مقابل، بتومکس از جنس بتن است و سطح آن نسبت به بتن مقاومتر شده، بنابراین می‌تواند در برابر ماشین آلات سنگین، افتادن تجهیزات و سایش، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. همچنین از آنجایی که بتومکس همان بستر بتنی است و چیزی نیست که روی بستر چسبیده باشد، مثل اپوکسی امکان کنده شدن از سطح زیرین را ندارد.

در هر صورت اگر آسیبی به هر کدام از این کفپوش‌ها وارد شود، اپوکسی و بتومکس، هر دو امکان تعمیر دارند.

2- نظافت و نگهداری

نظافت در تمام صنایع مهم است ولی در کارخانجات صنایع غذایی، از ارکان مهم حفظ استاندارد می‌باشد. آلودگی کف کارخانجات، همیشه گرد و غبار نیست. نشت روغن تجهیزات، نشتی از ماشن ‌آلات حمل و نقل، ریختن مواد اسیدی و یا مایعات دیگر، و سایر آلودگی‌ها، می‌تواند موجب آلودگی‌هایی می‌شود که با شوینده‌های ساده قابل رفع نیست.

تمیز کردن بتومکس هیچ محدودیتی ندارد، هر ماده شوینده‌ای را می‌توانید روی بتومکس استفاده کنید. ولی در مورد اپوکسی باید از مواد شیمیایی خاصی استفاده کنید که به سطح پلیمری آن آسیب نرساند. این مواد شیمیایی، علاوه بر هزینه بالاتر نسبت به مواد معمول، شرایط استفاده خاصی دارند تا به مجرای تنفسی آسیب نرساند.

البته برای تمیز کردن گرد و غبار از سطح، استفاده از آب و مواد شوینده مثل صابون در هر دو کفپوش کفایت می‌کند.

3- زمان و شرایط اجرای کفپوش در کارخانه 

کفپوش اپوکسی، یک کفپوش چند لایه است و اجرای هر لایه نیاز به زمانی برای خشک شدن دارد. در عمل، اجرای کفپوش اپوکسی به حداقل 7 روز زمان نیاز دارد. و باید به این نکته توجه کرد که عمل آمدن اپوکسی و پیوند رزین و هاردنر، موجب آزاد شدن ترکیبات آلی فرار می‌شود که برای سلامتی خطرناک است و در صورت نداشتن تهویه مناسب، ممکن است تا چند روز در فضای کارگاه باقی بماند. بنابراین در مدت اجرای اپوکسی حداقل 7 روز باید کارگاه تعطیل باشد.

در مورد بتومکس شرایط به گونه دیگری است. در اجرای بتومکس، سطح بتن پولیش می‌شود و بعد از پولیش به فاصله چند ساعت کفپوش آماده است. عملا زمان انتظار برای عمل آمدن در بتومکس وجود ندارد. همچنین خبری از مواد سمی نیست و همزمان امکان کار کردن در بخش دیگری از کارگاه میسر است.

4- زیبایی و تنوع

با اینکه در فضاهای کارگاهی و صنعتی کمتر به زیبایی ظاهری توجه می‌شود، ولی حداقل‌هایی از زیبایی بصری نیاز است. در محیط‌های صنعتی اثری از طرح‌های سه بعدی و طرح مرمر و... دیده نمی‌شود. این در حالی است کخ از قابلیت کفپوش‌ها برای تفکیک بخش‌ها با رنگ و مرزبندی، استفاده از علائم راهنما و هشدار، و همچنین در بخش‌هایی که کاربری غیرکارگاهی دارد، استفاده از طرح‌های متنوع‌تر مرسوم است. اپوکسی در طرح و رنگ تنوع بسیاری خوبی دارد و برای هر نوع کاربری راه حل به خصوصی به کارفرمایاین و پیمانکاران ارائه می‌دهد.

در بتومکس، زیبایی از طریق طرح و نقش ایجاد نمی‌شود. تنوع طرح بتومکس محدود به این است که چقدر سطح بتن ساییده شده باشد. اما طرح نهایی به زیبایی برخی از انواع سنگ است. خصوصا انعکاس نور بالایی که در بتومکس وجود دارد کاملا مشابه انعکاس نور در سنگ‌های تزیینی ساختمانی است که حدودا 40درصد بیشتر از اپوکسی است.

در بتومکس نیز مانند اپوکسی می‌توان از رنگ استفاده کرد. می‌توان بخش‌های کارگاه را با رنگ‌های مختلف تفکیک کرده و از علائم راهنمایی و هشدار استفاده نمود. ولی دیگر خبری از طرح‌های سه بعدی و فانتزی در بتومکس نیست. در مقابل، مزیت رنگ بتومکس نسبت به اپوکسی، ماندگاری طولانی‌تر بدون از دست دادن کیفیت است.

5- هزینه نهایی

عوامل مختلفی در هزینه موثرند: متریال، اجرا، تعمیر و نگهداری، طول عمر.

در بتومکس، متریال اصلی، بتنی است که از قبل وجود دارد. بنابراین هزینه اصلی آن را اجرای پروژه تعیین می‌کند. اما در اجرای اپوکسی، متریال بسیار اهمیت پیدا می‌کند چون تغییر کیفیت متریال، موجب می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری آن زیاد شود، کارایی لازم را بدست نیاورد، و در مدت کوتاهی نیاز به تعویض پیدا کند.

هزینه بتومکس به ازای هر متر مربع، تقریبا هم قیمت اپوکسی است، اگر اپوکسی با کیفیت بالا و ضخامت زیاد اجرا شود، هزینه اپوکسی از بتومکس بیشتر می‌شود، و اگر اپوکسی با کیفیت پایین اجرا شود، هزینه آن کمتر از بتومکس خواهدشد.

اما یک کفپوش اپوکسی با کیفیت بالا، تا 10 سال می‌تواند عمر کند، درحالی که بتومکس حداقل 10 تا 50 سال دوام خواهد داشت و نیاز به تعمیر و نگهداری آن نیز به مراتب کمتر از اپوکسی است.

تصمیم با شماست

بی‌شک، اپوکسی همچنان یکی از بهترین کفپوش‌ها برای کاربرد صنعتی است ولی بتومکس توانسته به خوبی جای خود را در صنعت باز کند. با توجه به ویژگی‌هایی که در این مطلب ارائه شد، در نهایت تصمیم با شماست که کدام یک از این دو کفپوش را برای بخش‌های مختلف محیط کارگاه و کارخانه خود استفاده کنید.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کفپوش اپوکسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۹۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا ثبوتی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، مراسم بزرگداشت شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور فرزندان شهید، در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم از ساعت ۹و۳۰ تا ۱۱و۳۰ دقیقه در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار خواهد شد.

کد خبر 6086672

دیگر خبرها

  • سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد
  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • شمسایی: به هدف اول خودمان رسیدیم/ حذف ژاپن شگفتی نبود
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • بهره برداری از مرکز جامع سلامت معلم کلایه
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • آغاز به کار رسمی مرکز جامع سلامت معلم کلایه + فیلم
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب