Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس از هنگامی که سازمان جهانی بهداشت برای آخرین بار توصیه‌هایش را در این باره منتشر کد، پایش بهتر و پیشرفت علام تصویر آشکارتری از اثرات شش آلاینده عمده هوا بر سلامت انسان‌ها به دست داده است. بر اساس گزارش جدید این سازمان، ۹۰ درصد جمعیت جهان در حال حاضر در جاهایی زندگی می‌کنند که دست کم  یک نوع به طور خاص زیانبار ماده آلاینده در هوای‌شان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت: «هنوز به خاطر آلودگی هوا، عمل ساده نفس کشیدن در مرگ تا ۷ میلیون نفر در سال دخیل است. تقریبا هر کسی در سراسر جهان در معرض میزان‌های ناسالم آلودگی هوا قرار دارد.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید آلودگی هوا اکنون با سایر خطرات بهداشتی جهانی مانند رژیم‌های غذایی ناسالم و سیگار کشیدن قابل‌مقایسه است.

این راهنما که از لحاظ قانونی برای کشورهای عضو این سازمان الزام‌آور نیست و قرار است به عنوان چارچوب ارجاعی برای سیاست‌گذاران و دانشگاهیان به کار رود، غلظت‌های شش آلاینده شناخته‌شده موثر بر سلامت انسان را مورد تجدیدنظر قرار داده است: دو نوع مواد ذره‌ای که PM 2.5 و PM 10 نامیده می‌شوند و نیز اوزون، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونوکسید کربن.

سازمان جهانی بهداشت از ۱۹۴ کشور عضوش خواسته است، میزان‌های حداکثر توصیه‌شده برای این آلاینده‌ها بر حسب راهنمای جدید پایین بیاورند.

این سازمان در این راهنمای جدید محدوده توصیه‌شده برای میانگین میزان PM2.5 (ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون) را از ۱۰ میکروگرم در متر مکعب را نصف کرده و به ۵ میکروگرم در متر مکعب کاهش داده است. همچنین محدوده توصیه‌شده برای PM10 (ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون) نیز از ۲۰ میکروگرم به ۱۵ میکروگرم پایین آورده شده است.

این گزارش جدید می‌گوید در صورتی که میزان فعلی آلودگی هوا با ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به حد توصیه‌شده در این راهنمای تازه کاهش داده شود، می‌توان از تقریبا ۸۰ درصد مرگ‌های مربوط به آن پیشگیری کرد.

کد خبر 628433 برچسب‌ها آلودگی هوا سازمان جهانی بهداشت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا سازمان جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا توصیه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه مصرف نمک و شکر در ایران چهار برابر استاندارد جهانی است بر ضرورت کاهش مصرف آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش وبدا، حسین فرشیدی در آیین آغاز به کار سلامت شهر در بوستان لاله تهران، گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان این که فقط با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، افزود: داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

فرشیدی با اشاره به این که مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است.

وی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادات اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصا در دو‌سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک شده با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است، گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت، سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و ۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: به خود می‌بالیم که بتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را در هفته سلامت در ۱۲۳ نقطه ارائه کنیم.

حمید صاحل افزود: در سال جاری برای همه اقشار مختلف جامعه از سوی شهرداری برنامه خاص تدارک دیده شده است و هیچ گروه و قشر جمعیتی نیست که از برنامه‌های تدارک دیده شده بی نصیب بماند.

گفتنی است نمایشگاه هفته سلامت با شعار حال خوب ساختنی است در فضایی به وسعت ۵ هزار متر مربع و ۸۰ غرفه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدید کنندگان است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزییات تازه از سرنوشت دختر فوت‌شده در متروی تجریش
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • کشف ۲۸۳ پیکر در گور جمعی در محوطه مرکز درمانی ناصر در غزه
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی
  • مصرف نمک و شکر در کشور چند برابر استاندارد جهانی است