Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: همکاری میراث فرهنگی و شهرداری مستلزم این است تا ارتباط حوزه‌های کارشناسی میراث فرهنگی و شهرداری گسترش پیدا بکند. از این جهت ما جلسات مشترک متعددی را با مسوولان شهری پیرامون مسائل و دغدغه‌های مربوط به فضا‌ها و بافت‌های تاریخی تهران برگزار می‌کنیم. مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص نوع همکاری میراث فرهنگی و مدیریت شهری تهران برای برون رفت از مشکل کنونی خانه‌های تاریخی پایتخت به میزان گفت: خوشبختانه مدیریت شهری تهران از سال‌های گذشته تا به اکنون نگاهی فرهنگی به فضا‌ها و بنا‌های تاریخی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی علی رغم اینکه مسوولان شهری ما برنامه‌های مربوط به توسعه شهری را دنبال می‌کنند، اما در کنار این به حفاظت و احیای بنا‌ها و بافت‌های تاریخی تهران هم توجه داشته اند. در این خصوص نمونه‌های مطلوبی را هم برای این نوع نگاه مدیران شهری تهران می‌توان نام برد. از جمله این اقدامات می‌توانم کار‌هایی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در محور لاله زار، تئاتر نصر یا در مورد مرمت پل کن، یا میدان حسن آباد -که بعد از حادثه آتش سوزی برای مرمت آنجا اقدام کردند- را یادآوری کنم.   وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران این اقدام‌ها را با همکاری مالکان این بنا‌ها و میراث فرهنگی پیش برده است. این‌ها درواقع کار‌های مشترکی است که همه آن‌ها با نظارت میراث فرهنگی و توسط مدیریت شهری به انجام رسیده است. علاوه بر این ما با شهرداری مناطق هم همکاری‌های مطلوبی داریم. از جمله شهرداری منطقه یک، منطقه دوازده، منطقه شش و منطقه یازده که عمده آثار تاریخی تهران در این مناطق هستند و میراث فرهنگی در زمینه حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی همکاری‌های مطلوبی با این مناطق دارد؛ بنابراین مدیریت شهری تهران همواره همکاری‌های خوب و مناسبی را با میراث فرهنگی داشته است.   بیشتر بخوانید: در شهر‌های قرمز موزه‌ها بسته هستند   معاون میراث فرهنگی استان تهران خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها البته مستلزم این است تا ارتباط حوزه‌های کارشناسی میراث فرهنگی و شهرداری گسترش پیدا بکند. از این جهت درحال حاضر ما جلسات مشترک متعددی را با مسوولان شهری پیرامون مسائل و دغدغه‌های مربوط به فضا‌ها و بافت‌های تاریخی تهران برگزار می‌کنیم. همچنین ما با مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران درخصوص سامانه طرح تفصیلی و بازنگری طرح تفصیلی منطقه دوازده و همینطور محور تاریخی ارزشمند خیابان ولیعصر همکاری‌های نزدیکی داریم. این‌ها اقدامات مشترکی است که بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی به نحو مطلوبی پیش می‌رود.   ادیب زاده یادآور شد: علاوه بر این ما همکاری هایمان با سازمان نوسازی را هم داریم که این سازمان یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود. خوشبختانه این سازمان فعالیت‌های بسیار خوبی را در این حوزه داشته است. این اقدام‌ها از تملک مجموعه خانه تاریخی پیرنیا تا تهیه پرونده‌های ثبتی، همکاری در پروژه‌های مرمتی بازار تهران و محلاتی که در بافت تاریخی واقع شده اند را در بر می‌گیرد. این‌ها مجموعه همکاری‌هایی است که سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف وابسته به مدیریت شهری و شهرداری تهران با میراث فرهنگی داشته اند.   انتهای پیام/ برچسب ها: مرتضی ادیب زاده میراث فرهنگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی مدیریت شهری تهران بافت های تاریخی میراث فرهنگی شهرداری تهران تاریخی تهران همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت ۲۰ اثر استان در فهرست میراث‌ ملی کشور و ۴ اثر در فهرست میراث جهانی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هادی شاه‌وردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته 6 محوطه باستانی، 2 اثر طبیعی، 6 اثر معنوی و 6 اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به یک هزار و 54 اثر رسید. 

وی افزود: 4 کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال 1402 در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به 9 اثر رسید. در سال گذشته 8 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است. در سال گذشته 65 اشیاء منقول حفاظت و مرمت شدند. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته 67 بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.  

وی با بیان اینکه بیش از 240 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده افزود: مرمت این آثار غالبا توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است. در خردادماه سال 1402 عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد. 

شاهوردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم افزود: 68 فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌ فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: در سال 1402، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و... تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی همچنین از ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد و گفت:گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 20209391 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد. 

وی افزود: آبگیری آب‌انبارها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان علی‌الخصوص چله زمستان انجام می‌شود بدین‌ترتیب که گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبارها می‌کنند. در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبارهای قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.  

شاه‌وردی گفت: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند. در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود. مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است این شیر حدود 60 سانتی متر بالاتر از کف نصب شده، اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام تن بوشه (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود. افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می‌شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می‌روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبارها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند. این مراسم با شماره 1315 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • خبر خوش برای علاقمندان به تهرانگردی |‌ سردر باغ ملی بازگشایی می‌ شود
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان
  • نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • مقوله نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • بهره برداری از فاز اول پروژه «رود دره فرحزاد» | نظری : مشکلات ۱۲ ساله این پروژه حل شد