Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@19:06:13 GMT

جلوگیری از ریزش مو با یک ترفند ساده

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۰۹۶۰

جلوگیری از ریزش مو با یک ترفند ساده

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که رژیم غذایی پرچرب و چاقی می‌تواند به نازک شدن مو و ریزش آن منجر شود. این موضوع به خوبی مشخص شده که چاقی با بروز بسیاری از بیماری‌های انسان مرتبط است. بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلاتی از این دست در افراد چاق، بسیار شایع هستند. با وجود این، هنوز کاملا مشخص نیست که چگونه وضعیت اندام‌های بدن به خاطر چاقی مزمن، رو به وخامت می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو" (TMDU) برای بررسی تاثیر رژیم غذایی پرچرب یا چاقی ناشی از ژنتیک بر نازک شدن مو و ریزش آن، آزمایش‌هایی روی موش‌ها انجام داده‌اند. آن‌ها در این آزمایش نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند به واسطه القای سیگنال‌های ویژه التهابی، به از بین رفتن "سلول‌های بنیادی فولیکول مو" (HFSCs) منجر شود، از بازسازی فولیکول مو جلوگیری کند و نهایتا به ریزش مو بیانجامد.

سلول‌های بنیادی فولیکول مو به صورت خودکار همه چرخه‌های فولیکول مو را بازسازی می‌کنند. این بخشی از فرآیندی است که امکان رشد مداوم را برای مو‌ها فراهم می‌کند. با افزایش سن انسان، سلول‌های بنیادی فولیکول مو نمی‌توانند جای خود را پر کنند؛ در نتیجه تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد و مو‌ها نازک می‌شوند. افراد دارای اضافه‌وزن، در معرض خطر ابتلا به "آلوپسی آندروژنیک" (androgenic alopecia) قرار می‌گیرند. اطلاعات کمی در مورد تاثیر چاقی بر نازک شدن موها، نحوه تاثیرگذاری و مکانیسم مولکولی آن وجود دارد. پژوهشگران در این پروژه، چندین مکانیسم را برای حل کردن این مشکلات شناسایی کرده‌اند.

"هیرونوبو موریناگا" (Hironobu Morinaga)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یک رژیم غذایی پرچرب با از بین بردن سلول‌های بنیادی فولیکول مو، به نازک شدن مو‌ها منجر می‌شود. بیان ژن سلول‌های بنیادی فولیکول مو، در موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که سلول‌های بنیادی فولیکول مو، سرنوشت "کراتینوسیت‌های" (Keratinocytes) روی سطح پوست یا کراتینوسیت‌هایی را که هنگام فعال شدن، "سبوم" (sebum) ترشح می‌کنند، تغییر می‌دهند. این موش‌ها، ریزش موی سریع‌تری را نشان دادند و فولیکول‌های موی آن‌ها نیز کوچک‌تر بود.

سلول‌های بنیادی فولیکول مو پس از رژیم غذایی پرچرب طی چهار روز متوالی، استرس اکسیداتیو بیشتری را نشان دادند.

"امی نیشیمورا" (Emi Nishimura)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بیان ژن سلول‌های بنیادی فولیکول مو در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، فعال‌سازی سیگنال‌دهی سیتوکین التهابی در سلول‌های بنیادی فولیکول مو را نشان داد.

این پژوهش، برای بررسی تغییرات سرنوشت سلول و اختلال عملکرد بافت که می‌تواند پس از داشتن یک رژیم غذایی پرچرب یا چاقی ژنتیکی رخ دهد، جالب است و می‌تواند دریچه‌ای را به سوی پیشگیری و درمان در آینده باز کند.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ریزش مو مو سلول های بنیادی فولیکول مو رژیم غذایی پرچرب نازک شدن مو موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط با رعایت این ۶ نکته ساده وزن خود را کم کنید

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، اما راه‌هایی وجود دارد که ما را از اضافه‌وزن در تعطیلات در امان نگه می‌دارد. در اینجا برخی از توصیه‌های متخصصان تغذیه را یادآوری می‌کنیم.

* وعده‌های غذایی پرکالری را شناسایی کنید

غذاهای محلی لذت‌بخش هستند اما وقتی که در یک شهر یک ناهار بسیار پرکالری و سنگین میل می‌کنید، شام را سبک‌تر میل کنید تا هم جبران کالری اضافی ناهار را کرده باشید و هم در طول شب، خواب بهتری داشته باشید.

* از دورچین غذا غافل نشوید

در رستوران، قبل از اینکه سراغ غذای اصلی بروید، سالاد و سبزیجات و سوپ میل کنید، با این کار اشتهای شما تا حدی کنترل شده و پرخوری نمی‌کنید.

* عادات غذایی خوب را حفظ کنید

فراموش نکنید که میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه غذایی تعطیلات خود قرار دهید. خوردن پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی برای کنترل وزن بسیار مفید است. علاوه بر این، خوردن هر روزه غذاهای پرکالری و چرب، اغلب سبب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

* هوشمندانه میان‌وعده بخورید

برای زمان گرسنگی، میان وعده‌های سالم‌ در دسترس داشته باشید. مثل بادام، چوب شور، کشک خشک و ... .

* به اندازه کافی آب بنوشید

به گزارش دویچه وله، نوشیدن مقدار کافی آب باعث می‌شود که احساس گرسنگی کاذب از بین برود و هوس خوردن غذا تعدیل شود. بسیاری از اوقات احساس گرسنگی ناشی از نیاز بدن به آب و مایعات است. پس قبل از رفتن سراغ ماده غذایی، اول یک لیوان آب بخورید.

* تناسب اندام در تعطیلات

در بسیاری از سفرها فرصت‌های خوبی برای ورزش وجود دارد. پیاده‌روی در جنگل یا غواصی در دنیای زیر آب، هر فعالیتی که باشد، مقداری از کالری‌های دریافتی در تعطیلات شما را می‌سوزاند.

همچنین تمرین‌های زیادی نیز وجود دارد که می‌توانید در اتاق خود انجام دهید، مانند یوگا یا طناب زدن و انجام حرکات کششی.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887536

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ترفند تمیز کردن سطوح با ترکیب دو ماده ساده که شما را شگفت‌زده می‌کند
  • (ویدئو) یک ترفند فوق‌العاده ساده برای سفید کردن ماهیتابه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • ۵ ابرماده غذایی ارزان که کلید کاهش وزن و جلوگیری از طاسی هستند
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • پیاده روی ساده و سبک بعد از هر وعده غذایی به این دلایل مهم توصیه می شود...
  • فقط با رعایت این ۶ نکته ساده وزن خود را کم کنید