Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی درباره بی‌مسئولیتی‌های برخی از پرستاران در بخش‌های مختلف درمانی گفت: در هر شغل و صنفی افرادی پیدا می‌شوند که آن‌چنان دغدغه کاری ندارند و مقداری مسائل موجود را سخت‌تر می‌گیرند.

به گزارش برنا؛ پرستاران یکی از ارکان‌های اصلی پاندمی کرونا بودند و هستند. همان‌هایی که همان اول بسم‌الله کمر همت بستند و به میدان جنگ با کرونا آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر می‌توانستند به خانه بروند و استراحت کنند، حاضر نشدند این میدان را ترک کنند و دوستان‌شان را تنها بگذارند. اما این روزها خبرها و تصاویری به گوش می‌رسد که شاید برای مخاطبان چندان خوش آیند نباشد. عدم توجه به بیماران کرونایی، این روزها تبدیل به دغدغه‌ای شده که حتی وزیر بهداشت هم به آن گوش زد کرد و بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا را به دلیل عدم توجه و رسیدگی به بیماران دانست. این بی‌توجهی‌ها به بیماران در برخی از مراکز بهداشتی یا به صورت عدم مسئولیت‌پذیر بودن کادر درمان و یا در قالب رفتارهایی دیده می‌شود که جایگاه‌ها در محیط‌های بهداشت و سلامت نیست چراکه بیماری در هر شرایطی که باشد خود فرد بیمار و خانوادهاش را حساس می‌کند و لازم است امدادگران سفید پوش مراکز درمانی نگاه ویژه‌تری به بیماران داشته باشند تا هم بیمار و هم خانواده‌اش شرایط بهتری برای بهبودی داشته باشند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: افرادی در هر شغل و صنفی پیدا می‌شوند که آن‌چنان دغدغه کاری ندارند و مقداری مسائل موجود را سخت‌تر می‌گیرند.

او با بیان اینکه کادر درمان  از جمله پرستاران در دوران کرونا از جمله افرادی بودند که جان‌شان را کف دست‌شان گذاشتند و همان ابتدا کرونا که ویروس کاملا شناخته نشده بود و نحوه انتقال آن مشخص بود، همین گروه با کمال میل به بیماران رسیدگی کردند و بسیاری از افراد را از مرگ حتمی نجات دادند، گفت: کادر پرستاری نسبت به جمعیت بیماران و تخت‌ها، جمعیت کمتری دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوران کرونا تمام بیمارستانها پر شد و این میزان تا حدی بود که راهروها، حیاط‌ها، بخش‌های آی سی یو و... تعداد تخت‌هایش چندبرابر شد اما تعداد پرستاران افزایش پیدا نکرد، افزود: هر شغلی که کارمند و کارکنانش خسته شوند، به تبع تمرکز کافی برای انجام فعالیت ایجاد نخواهد شد و کادر درمان ما نیز در حال حاضر در چنین شرایطی هستند.

سامه‌یح نجف‌آبادی ادامه داد: اگر دیده می‌شود برخی از افراد کادر درمان آنچه که شایسته است فعالیت نمی‌کنند به دلیل این است که ظرفیت بیمارستان‌ها زیاد و در مقابل تعداد پرستاران کم است، فشار کاری پرستاران بسیار زیاد است و میزان وقتی که پرستاران باید برای هر بیمار صرف کنند، به نسبت کمتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه ما در مجلس برای کمک به پرستاران با نظام پرستاری جلساتی برگزار کردیم، گفت: درباره افزایش حق و حقوق پرستاران و تعداد آن‌ها صحبت‌هایی شده است. حدود 30 هزار پرستار جدید قرار است جذب بیمارستان‌ها شوند اما باز هم می‌دانیم که این تعداد هنوز هم کم است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد و درصدی از مرگ‌های بیمارستانی در تمام کشور به دلیل اشتباه پزشک است و این موضوع تنها در ایران نیست و در پیشرفته‌ترین کشورها نیز چنین مسئله‌ای رخ می‌دهد.

علاوه بر کم کاری برخی پرستاران در بخش‌های بیمارستانی، گاهی خبرهایی می‌رسد که این قشر برای انجام وظیفه خود و خدمت به بیماران مبالغی از خانواده‌های بیماران و خود بیمار دریافت می‌کنند تا به قولی هوای بیمار را بیشتر داشته باشند که زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری، درباره دریافت پول توسط پرستاران برای انجام امور پرستاری بیماران در بیمارستان‌ها به خبرنگار برنا گفت: هر مددجویی می‌تواند پرستاری را به استخدام خود دربیاورد که این امر در تمام دنیا مرسوم است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما اگر پرستاری در حین شیفت خود، پولی خارج است عرف از بیمار و خانواده او دریافت کند، خلاف اخلاق حرفه‌ای است و با او برخورد می‌شود.

انتهای پیام/3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنگ وزیر بهداشت مرگ درمان سلامت خانواده مراکز درمانی بهداشت و درمان مجلس خبرگزاری برنا ویروس کمیسیون بهداشت و درمان بیمارستان مجلس حقوق پرستار پزشک ایران هیات مدیره پول خانواده اخلاق پرستاران کادر درمان کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۰۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با شنیدن صحبت‌های مدیران پرستاری، بر تعهد دولت و وزارت بهداشت به حل مشکلات این قشر تأکید کرد و خواستار همدلی و همکاری برای عبور از چالش‌های موجود شد.

وی افزود: به منظور رفع چالش‌های پیش روی پرستاران، "بسته ماندگاری پرستاران" که شامل درخواست‌های رفاهی، معیشتی و تحصیلی این قشر فداکار است، نهایی شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

عبادی ضمن اذعان به وجود مشکلاتی در نظام سلامت، به دلیل مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه، از تلاش‌های دولت برای رفع این موانع و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و با اشاره به هزینه‌های صرف شده برای آموزش نیروی انسانی، تأکید کرد که ثمره این هزینه‌ها باید رفاه، امنیت و سلامت جامعه باشد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ابتدای مسیر خود قرار دارد، از پویایی و قابلیت ارتقای این قانون خبر داد و به احصاء و رفع مشکلات اجرایی این قانون طی دو سال گذشته اشاره کرد و از آمادگی برای اصلاح و بهبود مستمر آن سخن گفت.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری مطالبات از طریق مجاری قانونی و مدنی، از پرستاران خواست تا با ارائه نقد‌های علمی و سازنده، به ارتقای فرآیند‌ها و رفع چالش‌ها کمک کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست، مدیران پرستاری مراکز درمانی استان سمنان، مسائل و مشکلات خود را در حوزه‌های مختلف از جمله اضافه کار، مالیات، رفاهیات، کمبود نیرو، استخدام، تبدیل وضعیت، فوق العاده خاص و ترمیم حقوق مطرح کردند و خواستار رسیدگی به این موارد شدند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی
  • تدوین بسته ماندگاری پرستاران برای رفع مشکلات معیشتی
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین نهایی
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل