Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@05:50:30 GMT

چرا نور سریع‌تر از صوت حرکت می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۰۹۹۶

نور حتی در کمترین حالت نیز ۵۰ هزار برابر سریع‌تر از صوت حرکت می‌کند.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: بر اساس نظریه نسبیت خاص اینشتین سرعت نور وضعیت منحصربه‌فردی دارد که ویژگی اساسی جهان ماست و نشان‌دهنده حداکثر سرعتی است که اطلاعات می‌توانند از مکانی به مکان دیگر حرکت کنند. بدین ترتیب هیچ چیز نمی‌تواند با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتری بر ثانیه‌ای نور در خلا رقابت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صوت متشکل از امواج فشرده و منبسط یک ماده است و از سوی دیگر در خلا هیچ صدایی وجود ندارد؛ بنابراین صوت نمی‌تواند به هیچ عنوان با سرعت حرکت نور رقابت کند.

با این وجود، سرعت نور در زمان عبور از مواد و اشیای شفاف کاهش می‌یابد، برای مثال وقتی نور از شیشه عبور می‌کند سرعتش تا ۳۳ درصد کاهش می‌یابد. در این حالت نیز سرعت نور ۵۰ هزار برابر سریع‌تر از امواج صوتی است.

بیشتر بخوانید: نظریه‌های جذاب درباره جهان هستی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: نور دانستنی ها

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نور دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، درگیری میان نیروهای ارتش سودان به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) همچنان ادامه دارد.

خبرنگار الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که در درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در شهر «الفاشر» واقع در غرب این کشور ۹ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین خبرنگار الجزیره گزارش داد که ارتش سودان یک اردوگاه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع را در شهر «ام روابه» واقع در شمال «کردفان» در غرب سودان هدف قرار داده است.

علاوه بر این بر اساس اعلام منابع محلی پهپادهای ارتش سودان، مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در شهرک «المعموره» واقع در جنوب شهر خارطوم پایتخت سودان را هدف قرار داده‌اند.

در مقابل نیروهای پشتیبانی سریع مدعی شدند که پس از درگیری با ارتش سودان و نیروهای وابسته به آن، کنترل کامل محله «ملیط» واقع در شمال شهر «الفاشر» مرکز استان دارفور شمالی را به دست گرفته‌اند.

بر اساس اعلام سخنگوی نیروهای پشتیبانی سریع، این نیروها موفق شده‌اند چندین جنگ‌افزار را با تجهیزات کامل تحت کنترل خود درآورند، ۷۰ تن از نیروهای ارتش سودان را به اسارت بگیرند و برخی مواضع نظامی گروه‌های مسلح را آزاد کنند.

روز گذشته نیز اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که در نتیجه درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در استان دارفور شمالی واقع در غرب این کشور، ۶ نفر کشته و ۶۱ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

پیش از آن نیز «کمیته‌های مقاومت الفاشر» در بیانیه‌ای از جان‌باختن ۲ و زخمی‌شدن نزدیک به ۳۹ نفر در شهر الفاشر در نتیجه درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان خبر دادند.

گفتنی است سودان از یک سال پیش تاکنون شاهد درگیری میان ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) بوده است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل ممتحد در نتیجه این درگیری‌ها نزدیک به ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۸ میلیون نفر دیگر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

کد خبر 6079212

دیگر خبرها

  • یاماها، یک اسطوره ژاپنی
  • سرعت دانلود و آپلود این گوشی از آیفون۱۵ بالاتر است!
  • کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان
  • فیلم| پرنده‌ای که سریع‌ترین سوخت و ساز را دارد
  • حرکت تماشایی ببر باغ وحش با توپ مورد علاقه اش (فیلم)
  • استارت سریع بادیگارد مسی هنگام ورود یک جیمی جامپ! / فیلم
  • فیلم| تمساح فرصت‌طلب یک مامبای سیاه را سلاخی کرد
  • با این سه روش دندان‌های سفیدتری داشته باشید
  • (ویدئو) تمساح فرصت‌طلب یک مامبای سیاه را سلاخی کرد
  • لزوم برخورد سریع قانونی با هنجارشکنان ورود زنان به ورزشگاه