Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نورالله اسعدی مدیر کل اداره بندر خرمشهر در جمع خبرنگاران با بیان این که بحث بندر خرمشهر را با نام تجارت می شناسیم و به عنوان یک بندر گمرکی نقش بسیار موثری دارد، گفت: به طور قطع این بندر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و در زمینه اشتغال و فعالیت بندری می تواند در حوزه اقتصادی بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوبا بیان این که ما در بندر خرمشهر با تمام تجهیزات بندری توانسته ایم ظرفیت بالایی را در تخلیه و بارگیری کالا به دست بیاوریم، گفت: بندر خرمشهر با آبراه ۶۲ مایلی رودخانه اروند به عنوان یک ظرفیت دریایی بسیار مهم و مرکزی به شمار می‌رود و این آبراه به خلیج فارس وصل می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر با بیان این که بیش از شروع جنگ ۸ ساله تحمیلی تجهیزات لایروبی بسیار بزرگی در این بندر وجود داشت و طبق قرارداد با کشور عراق این کشور از این آبراه نگه داری می‌کرد، گفت: متاسفانه بعد از آغاز جنگ تمامی این قرارداد‌ها در بحث لایروبی تعلیق شد و مشکلات بسیار زیادی در زمان جنگ در بحث لایروبی اروند و همچنین بحث جا به جایی کشتی‌ها و کالا‌ها با مشکل مواجه شدند.

اسعدی گفت: جنگ باعث شد که همه فعالیت‌ها در حوزه دریایی تعطیل شود به طوری که ظرفیت در حوزه توسعه تجارت دریایی منطقه که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از بین رفت.

او با تاکید بر آن که ۲۰ پست اسکله تجاری پیش از جنگ در بندر خرمشهر وجود داشت، گفت: کشتی‌هایی تا ۳۰ هزار تن از این بندر تردد می‌کردند  در زمان پیش از جنگ عمق آب ۹ متر و ۲۰ سانت بود که از لحاظ تردد کشتی‌ها این بندر قابلیت پذیرش کشتی‌هایی بالای یک هزار تن را داشت.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشکلات این بندر که بعد از جنگ دامن گیر این بندر شد وجود مغروقه‌ها بعد از جنگ بود که میراث این بندر شد.

اسعدی توضیح داد: ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از اروند خارج شده و طبق قرارداد ۱۱۹ میلیارد تومانی که منعقد شده ۶ فروند دیگر مغروقه خارج خواهد شد که ۵ فروند در اروند رود و یک فروند در خورموسی قرار دارد.

او اظهار کرد: تمامی اعتبار این پروژه از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است که در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خورموسی اجرا می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر تاکید کرد: ما در برخی مقاطع آبراه‌ها منتهای سه متر رسیده ایم و همین امر باعث شد که ظرفیت ورودی کشتی‌ها و همچنین سایر ورودی کشتی‌ها بسیار کوچک شود و این خود باعث افزایش حمل و نقل برای صاحبان کالا شده است.

اسعدی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر این که ابزار‌های اجرایی کشور عراق در بحث خارج سازی مغروقه‌ها چه ابزاری است؟ گفت: این قرارداد مربوط سال ۱۹۷۵ الجزایر است و طرفین فی مابین خود آن را منعقد کرده اند و کشور عراق و همچنین کشور ایران موظف است که طبق این قرارداد اقدامات لازم برای خارج سازی مغروقه‌ها را انجام دهد.

او با بیان این که در حال حاضر سرعت تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در زمان جنگ یکی از موضوعات اصلی مربوط به بحث تجارت بوده و رقابت بین بندر خرمشهر در ایران و بندر بصره در عراق در این حوزه بسیار تنگاتنگ بوده است، اما متاسفانه در دوران جنگ ما شاهد کاهش حجم ظرفیت تجاری و ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه تجارت این بندر شده ایم، اما در حال حاضر اهتمام بسیار ویژه‌ای برای احیای دوباره این بندر داریم و تاکنون ۲۰ پست اسکله را بازسازی کرده و زیرساخت‌های آن را احیا کرده ایم و از سوی دیگر تجهیزات جدیدی از جمله بارانداز و سایر ابنیه‌ها را در این بندر مجهز کرده ایم.

ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۰ میلیون تن رسید

مدیر کل اداره بندر خرمشهر اظهار کرد: بندر خرمشهر ظرفیت ۵ میلیون تنی را پوشش می‌داد، اما در حال حاضر ظرفیت این بندر را دو برابر کرده و به 10 میلیون تن رسانده ایم.

اسعدی ادامه داد: سال گذشته ۳ میلیون و دویست هزار تن از ظرفیت این بندر استفاده کرده و از سویی دیگر ظرفیت کانتینری جدیدی به میزان ۴۵۰ هزار teu رسانده ایم.

او یادآور شد: از دیگر ترمینال‌هایی که در این بندر ایجاد شده ترمینال کالا‌های متفرق، عمومی و همچنین ترمینال مسافری بوده که قابلیت جا به جایی روزانه دو هزار مسافر را داشت که این ترمینال در بخش بین الملل مورد استفاده قرار می‌گرفت و اقدام به جا به جایی مسافران بین کشور ایران و کویت می‌کرد که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان جا به جایی مسافر در این بندر به صفر رسیده است.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر بیان کرد: پروژه‌های خوبی در فاز‌های مختلف در حوزه ابنیه، زیرساخت، تامین و تجهیزات بندری دریایی و شناور‌ها ایجاد و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و خوشبختانه ما با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی امیدواریم این بندر به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود.

اسعدی با بیان این که پروژه‌های بسیار بزرگی را امسال و سال آینده افتتاح خواهیم کرد، گفت: در حوزه توسعه بندر شاهد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های جدید دیگری به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان هستیم که بخشی از آن‌ها آماده بهره برداری شده و بخش دیگری آن هم تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

او گفت: تعداد این پروژه‌ها ۱۵ پروژه است که ۱۱۵ میلیارد تومان آن مربوط به خارج سازی مغروقه‌ها و پروژه دیگری از جمله احداث ساختمان مرجع دریایی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان است.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر با تاکید بر آن که در حال حاضر چندین پروژه بندری از جمله ساخت ۸ پست اسکله گردشگری در رودخانه کارون به ارزش ۲۴ میلیارد تومان داریم که تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و همچنین احداث ساخت ساختمان چند منظوره رفاهی به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است که به زودی تعدادی از آن‌ها و بخشی از آن هم تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

اسعدی افزود: علی رغم مشکلات و محدودیت‌های بسیار زیادی که به دلیل تحریم‌ها ایجاد شده در دو تا سه سال اخیر ما در حوزه رشد، تخلیه و بارگیری کالا‌ها پیشرفت بسیار زیادی داشتیم، در بحث تخلیه و بارگیری ۲۶ درصد رشد اتفاق افتاده است، که این رشد هم در زمینه واردات  و هم در زمینه صادرات بوده است.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت: در حوزه کالا‌های عمومی هم رشد ۲۹ درصدی داشته ایم و در زمینه کانتینری هم رشد ۲۹ درصدی داشته ایم. ترانزیت خودرو به کردستان عراق در ۶ ماهه ابتدای امسال با رشد ۳۲ درصدی روبرو بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر میلیارد تومان بهره برداری حال حاضر جا به جایی میلیون تن مغروقه ها کالا ها کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف موقت فعالیت بنادر مسافری هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: رفت و آمد از بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس به قشم و هرمز و برعکس تا اطلاع بعدی ممنوع است.

حسین عباس نژاد افزود: فعالیت بنادر مسافری غرب استان و مسافرت به کیش نیز متوقف شده است.

بیشتر بخوانید؛ توقف رفت و آمد از بنادر مسافربری هرمزگان

وی گفت: مردم برای رفت و آمد به قشم می‌توانند از مسیر بندر پل به بندر لافت و بر عکس استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • سقوط وحشتناک کامیون نفت‌کش در ‌رودخانه بندر خمیر
  • ◄ یک فروند کشتی با ظرفیت 40 TEU کانتینر یخچالی در بندر شهید باهنر پهلوگیری شد
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • کشف بیش از ۴۱ هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر
  • فعالیت بنادر مسافری هرمزگان متوقف شد
  • کشت گندم به روش خاکورزی در خرمشهر
  • دورخوردگی از نوع ایرانی!
  • توقف موقت فعالیت بنادر مسافری هرمزگان
  • توقف رفت و آمد در بندر مسافری شهید حقانی
  • توقف رفت و آمد در بندرشهید حقانی