Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

 

حل مسائل پیچیده ریاضی با سامانه‌ای مبتنی بر DNA

«DNA» مارپیچ دو رشته‌ای از ترکیبات زیستی بوده که حاوی تمام اطلاعات ژنتیکی ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واحد‌های جداگانه دو رشته آن جفت مولکول هستند که به‌صورت انتخابی و مکمل با یکدیگر پیوند خورده‌اند. به نظر می‌رسد، می‌توان از این ویژگی جفت شدن برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی استفاده کرد و این اساس محاسبه DNA را تشکیل می‌دهد.

 

 

ترمیم بافت آسیب‌دیده با اندامک‌های مصنوعی!

سلول‌ها دارای قسمت‌های کوچکی هستند که به‌عنوان اندامک شناخته می‌شوند و واکنش‌های بیوشیمیایی پیچیده‌ای را انجام می‌دهند. این محفظه‌ها دارای چندین آنزیم هستند که با یکدیگر کار می‌کنند تا عملکرد‌های مهم سلولی را انجام دهند. محققان مرکز مواد نرم و زنده در موسسه علوم پایه در کره‌جنوبی می‌گویند که از این فناوری می‌توان برای ساخت اندامک‌های مصنوعی استفاده کرد.

 

فناوران کشور یک محصول را از لیست تحریم‌ها خارج کردند

مجموعه از الکترود‌ها در یک یا دو بعد در کنار هم قرار می‌گیرند و یک محصول حساس در حوزه پزشکی را می‌سازند. بـا توجـه بـه قـرار گرفتـن ایـن محصـول در لیسـت تحریـم محصـولات وارداتـی، امـکان دسترسـی بـه محصـولات خارجـی مشـابه در داخـل کشـور وجــود نــدارد. پس بــا توجــه بــه پراســتفاده بودن ایــن الکترودهــا در مطالعات پزشــکی، محققان کشور در شرکت سرآمدان راستین کاوش ورنا دست به کار شدند و با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول را ایران‌ساخت کردند.

 

رئیسی ۶ دستگاه ایران ساخت نانویی به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا کرد

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، که به‌ دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای و به‌ منظور شرکت در اجلاس سران این سازمان به این کشور سفر کرده است، شش دستگاه نانویی ساخت ایران « دستگاه الکتروریسی، دستگاه اسپاترینگ،  انفجار الکتریکی سیم، آسیاب سیاره‌ای، اسپکتروفتومتر دو پرتو، هموژنایزر آلتراسونیک را به دانشگاه ملی تاجیکستان» اهدا کرد.


کفش هوشمند به تشخیص زودهنگام بیماری ها کمک می‌کند

استارت‌آپ سینسفیت تکنولوژیز (SensFit Technologies) کفش هوشمند با حسگر‌های داخلی ساخته است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد مسن را بهبود بخشد. فناوری حسگری منحصر به فرد این کفش امکان خوانش اطلاعاتی را فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توان مشکلات مربوط به سلامتی مانند زوال عقل و زخم‌های دیابتی را تشخیص داد.

 

کشف روشی برای نابودی عامل بیماری آلزایمر در بدن

شرکت هالبرد (Halberd) موفق شده است بلوک اصلی اولیه فیبریل‌های عصبی مولد بیماری آلزایمر را از نمونه آزمایشی در آزمایشگاه حذف کند. محققان دانشگاه ایالتی یانگ استون (YSU) از طریق فرآیند ریشه‌کنی لیزری که به‌صورت پتنت در حال ثبت است، تقریباً ۱۰۰ درصد از آنتی‌ژن تاس فسفریله شده را از بین بردند، ماده‌ای که مربوط به شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر و چند بیماری عصبی دیگر می‌شود.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو اندام مصنوعی بدن معاونت علمی و فناوری آلزایمر بیماری آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است

ایسنا/خراسان جنوبی ‌مالاریا یک بیماری خطرناک است و اگر دیر تشخیص داده شود خطرآفرین خواهد بود.

محمد ابراهیم عبدالرزاق نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مالاریا یک بیماری عفونی خطرناکی است که با علائم لرز، تب، تعریق، بدن درد، بی حالی، سردرد و... در افراد بیمار بروز می‌کند که از خصوصیات  این بیماری دوره‌ای بودن این علائم است و در صورتی که دیر تشخیص داده شود می‌تواند برای فرد خطر آفرین باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تمامی مراحل تشخیص و درمان بیماری رایگان در مراکز فوق انجام می‌شود، بیان کرد: این بیماری ازطریق گزش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و افرادی که دارای علائم فوق است و خصوصا اگر سابقه مسافرت به کانون‌های مالاریای کشور شامل مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور را داشتند و یا سابقه مسافرت به کشورهای خارجی را داشتند، می‌بایست برای بررسی از نظر بیماری مالاریا به مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کند.

عبدالرزاق نژاد گفت: خوشبختانه با اجرای موفق برنامه‌های مراقبت بیماری مالاریا، این بیماری در کشور در مرحله پیش حذف قرار گرفته است، هرچند که در یکی دو سال اخیر به دلایل متعدد افزایش موارد وارده بیماری از کشورهای همسایه شرقی، موارد بروز بیماری در سطح کشور افزایشی بوده است ولی با تشدید برنامه‌های مراقبت توسط مراکز بهداشتی و همکاری سایر ادارات مرتبط، حذف این بیماری در کشور هدف گذاری شده است.

رییس مرکزبهداشت خراسان جنوبی اظهار کرد: درسال گذشته 4 بیمار مثبت مالاریا در افرادی که سابقه مسافرت به استان سیستان و بلوچستان داشتند شناسایی شده که خوشبختانه همه موارد با پیگیری اکتیو مراقبین سلامت بطورکامل درمان و بهبودی کسب کردند.

وی افزود: در حال حاضر مراقبت این بیماری شامل آموزش، بیماریابی، درمان و....به منظور پیشگیری از شیوع و بروز آن در شهرستان، در سطح مراکز خدمات جامع سلامت تشدید یافته است.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: برای مبارزه با این بیماری باید با افزایش آگاهی مردم، بیماریابی فعال خصوصا در بیماران دارای علائم ذکر شده، درمان به موقع و کامل بیماران، خشکاندن آب‌های راکد بلا استفاده، دفن بهداشتی فاضلاب و جلوگیری از رها سازی فاضلاب در معابر و... انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها