Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت السلام روح الله شاطری در سمینار مجازی بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تدوین و بازنگری «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» در سه دهه اخیر انقلاب اسلامی گفت: این سند تخصصی که جز نخستین اسناد ملی تدوین شده در شورای انقلاب فرهنگی کشور است، دارای ظرفیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و مدیریتی بوده که مطابق با اقتضائات، ملاحظات و شرایط روز دانشگاه‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به روند تدوین، ابلاغ و بازنگری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از سال ۱۳۷۶ تا کنون گفت: در طول سه دهه گذشته شخصیت‌ها و اساتید فرهیخته ای (اعم از دانشگاهی و حوزوی) در رابطه با ساختارسازی، تهیه و اجرای سند فوق خدمات شایانی داشته‌اند که از جمله‌ی آنان؛ مرحوم ایت الله مصباح یزدی و دکتر گلشنی، دکتر معین، دکتر حداد عادل هستند.

وی افزود: با توجه به کاستی‌ها، موازی کاری‌ها و مشکلاتی که در فرایند اجرای این سند مشاهده شد، ضرورت بازنگری و آسیب شناسی محتوای سند با توجه به اقتضائات و ملاحظات و شرایط روز دانشگاه‌ها به شکلی ملموس احساس می‌شد که بر همین اساس از سال ۱۳۸۶ تلاش کردیم با نگاه و رویکردی آسیب شناسانه به بازنگری و شناخت نقاط ضعف و خلاء های این سند تخصصی بپردازیم و در سال ۱۳۹۲ نسخه بازنگری شده‌ی سند جهت اجرا به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اضافه کرد: در حال حاضر سند ابلاغی شامل ۴ حوزه نظام برنامه ریزی فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است که مدل‌های عملیاتی هر یک در قالب مؤلفه‌های مشخص تعریف و قابل اجرا است.

سقز چی معاون شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز در این نشست مجازی با بیان اینکه سند مذکور، مبتنی بر تجربیات گذشته و آینده پژوهی و با طراحی و رویکردهای علمی و تحلیلی، به عنوان یکی از اسناد فرادستی، تدوین و به تصویب رسیده افزود: از مهمترین اقدامات پیش بینی شده در این سند که در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفته؛ تهیه برنامه‌های مهیج و مخاطب پسند علمی و فرهنگی و ایجاد مطالبه و جریان سازی در صدا و سیما، راه‌اندازی بانک اطلاعات پشتیبان، تیپ‌بندی دانشگاه‌ها و تقسیم کار بر اساس مزیت‌های نسبی و رقابتی آنها، شناسایی و انتخاب چند دانشگاه برای طرح‌های پایلوت است.

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی، ترویج سند در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، تدوین نسخه‌های سند دانشگاه اسلامی با قابلیت اجرا بر روی موبایل و نرم افزار، تدوین متن توسعه متون علمی ترویجی در نظامات چهارگانه به منظور ترویج علمی سند، فراخوان اولویت‌های عملیاتی سند جهت واگذاری به دانشگاه‌ها و افراد خبره و مشارکت تشکیل ستاد راهبری تشکیل کارگروه‌های چهارگانه در ستاد راهبری با محوریت دستگاه‌ها و… نیز می‌تواند از اقدامات مهم و اثر گذار در جهت تحقق اهداف سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها باشد.

کد خبر 5312228 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سند دانشگاه اسلامی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه تهران دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش پزشکی دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش اعضای هیات علمی دوره دکتری آغاز سال تحصیلی سند اسلامی شدن دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد

نورالله مرادی ۲۸ فروردین ماه در نخستین همایش ملی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تمدن ایرانی اسلامی از پیشینه بسیار بزرگی در حوزه دانشی و به ویژه دانش بومی و سنتی برخوردار است و این مهم از موضوعاتی است که از همان ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: توجه به ویژگی‌ها و خرد بومی مناطق مختلف کشور نیز از دیگر مسائل مورد توجه دولت سیزدهم بوده و بر اساس آن همایش دانش بومی در چهارمحال و بختیاری طراحی شد و به اجرا رسید.

وی ادامه داد: برای اجرای این همایش، طراحی خوبی در استان انجام و زوایای جدیدی از دانش پنهان و فراموش شده محیط زیست استخراج شد و شرکت‌های دانش بنیان دست به ابداعات مختلفی زدند.

مرادی با اشاره به ارسال ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش، گفت: تلاش محققان در این همایش نقطه آغازی است که بحث‌های توسعه‌ای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود و اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور چراغ راه ما در این حوزه است.

مرادی از تدوین ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست ویژه استان‌های کشور خبر داد و تصریح کرد: این مهم به زودی محقق می‌شود و اطلس دانش بومی کشور از مجموع پژوهش‌های این کتاب‌ها نهایی خواهد شد.

وی همچنین از تداوم در برگزاری همایش دانش سنتی محیط زیست خبر داد و افزود: این همایش به صورت دو سال یکبار ادامه خواهد یافت.

معاون آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دانش سنتی محیط زیست موضوع بدیع و تازه‌ای است و این همایش فرصت خوبی فراهم کرده تا با هم افزایی سایر حوزه ها از جمله دانشگاه بتوان در حفظ محیط زیست گام‌های بیشتری برداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • تدوین دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد استان فارس
  • لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم
  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد
  • آغاز عملیاتی اجرایی فیبر نوری در بیرجند تا ۱۰ روز آینده
  • اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود
  • تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص عملیاتی