Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@20:35:30 GMT

منافع آمریکا را فریاد نزنید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۵۹۳۱

منافع آمریکا را فریاد نزنید

خبرگزاری فارس ـ یادداشت مهمان؛ احمد بنافی: «علی بیگدلی» فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت امتداد گفته است: «سطح انتظارات ایران از آمریکا درباره لغو همه تحریم‌ها خیلی بالاست؛ چراکه اساساً لغو همه تحریم‌ها به‌صورت یکجا در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بنابراین اگر رئیس‌جمهور بخواهد لغو تحریم‌های ایران را از کنگره درخواست کند، ایران باید تعهداتی بدهد که خارج از تعهدات برجام ۲۰۱۵ خواهد بود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مصاحبه صرفاً واکنشی به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با تلویزیون ژاپن بود که در آن محمد اسلامی گفته است: «آمریکا باید تمام تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند». سؤالی که این فعال اصلاح طلب باید به آن پاسخ دهد و از قضا به آن بی‌توجه است، این است که توافق هسته‌ای ایران با ۵+۱ برای چه و بر سر چه موضوعی صورت گرفت؟ آیا جز این است که جمهوری اسلامی در حالی به این توافق تن داد تا از مزیت‌های اقتصادی آن برخوردار گردد؟ اکنون اگر قرار است ایران مذاکره‌ای انجام دهد که تحریم‌های آمریکا به‌گونه‌ای لغو شود که ایران انتفاع اقتصادی پایدار از آن نداشته باشد، از اساس چه مزیّتی برای کشور دارد؟ 

نکته‌ای که آقای بیگدلی از آن غافل است، عدم توجه به منفعتی بوده که قرار است بعد از توافق هسته‌ای حاصل گردد و بدون در نظر گرفتن بدعهدی‌های غرب و خروج یکجانبه آمریکا  از برجام،  چرایی پیش‌شرط ایران را تخطئه می‌کند. به همین دلیل منطق جمهوری اسلامی نسبت به مذاکره و توافق، منطق منفعت محور و البته مبتنی بر چارچوب حقوقی و فنی، همراه با اخذ تضمین برای بقای آن است. این چهره اصلاح‌طلب عملاً با فرض گرفتن محال بودن امکان تحقق لغو همه تحریم‌ها به دلیل پیچیدگی‌های معماری تحریم‌ها و ساختار درونی آمریکا و امکان تحقق آن صرفاً از طریق دادن امتیازات فرابرجامی که دقیقاً در راستای همان محاسبات ذهنی تیم مذاکره‌کننده سابق کشورمان می‌باشد، برای مذاکرات آتی نسخه می‌پیچد. نکته اساسی این است که مناسبات و ساختارهای درونی آمریکا نباید مسئله مذاکرات باشد؛ به عبارتی این، مسئله و مشکل آمریکاست.

این نکته را نباید فراموش کرد که منطق حاکم بر محاسبات آمریکایی‌ها منطق هزینه/فایده است. اگر امروز آمریکایی‌ها دائماً پیغام می‌دهند و درخواست مذاکره می‌کنند، به دلیل ایجاد هزینه‌هایی است که ایران در راستای اقدامات برجامی و فرابرجامی برای موازنه‌سازی فشار علیه طرف‌های بدعهد انجام داده است. بر همین مبنا، زمانی آمریکائی‌ها امتیاز خواهند داد و تحریم‌ها را لغو خواهند کرد که بدانند ادامه وضع موجود در این مقطع بر هزینه‌های آنان خواهد افزود. طرح ادعاهایی از جنس ادعای مورداشاره از سوی فعال اصلاح‌طلب، دقیقاً همان تله‌ای است که آمریکایی‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی را در آن گرفتار کنند. بر همین اساس آقای بیگدلی و همفکران ایشان باید مراقب باشند، منافع آمریکا را در داخل کشور فریاد نزنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا توافق هسته ای تحریم ها آمریکایی ها اصلاح طلب تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، یک منبع آگاه ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بشار اسد: برای آمریکا فقط منافع مهم است و هیچ شریکی ندارد
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند