Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-28@16:11:18 GMT

تحصیلات تکمیلی تلفیقی؛ کارشناسی‌ها مجازی

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۵۹۹۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شرایط همه گیری کرونا، آموزش تحصیلات تکمیلی تلفیقی و آموزش مقطع کارشناسی مجازی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 "محمدعلی زلفی‌گل" در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: امروز بر مزار شهدای گمنام سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنیم و امیدواریم از طریق علم و دانش بتوانیم وظیفه خود را در قبال میهن اسلامی ادا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت تلفیقی است و تا زمانی که دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی درگیر مرحله پایان نامه خود هستند امکان حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها و خوابگاه دانشجویان وجود دارد.

زلفی‌گل گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی فعالیت آموزشی آن‌ها به صورت مجازی است و با ورود واکسن کرونا شرایطی ایجاد شد که اکثر اعضای هیئت علمی واکسینه شدند و امیدواریم واکسیناسیون دانشجویان به سرعت به پایان برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها افزایش یافته و هم اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارد که بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای آن‌ها آماده شده است.

سیاست جدید اموزش عالی در سال تحصیلی جدید

زلفی‌گل در خصوص سیاست جدید و تحول آموزش عالی در سال تحصیلی جدید هم گفت: طبیعی است وقتی دولت جدید در کشور مستقر می‌شود سیاست جدیدی هم دارد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن حفظ و صیانت از دستاورد‌های علمی سعی دارد که کمبود‌ها و چالش‌ها را برطرف کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به واسطه تلاش دانشگاهیان در منطقه رتبه اول علمی را کسب کردیم که باید از این روش علمی صیانت کنیم.

وی تأکید کرد: باید پایان نامه‌های دانشگاهی در راستای نیاز‌های کشور باشد و در این راستا نیز پیشنهاد‌هایی مطرح شده است.

زلفی‌گل افزود: قدرت انتخاب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را افزایش می‌دهیم یعنی به جای اینکه دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه خود را انتخاب کند باید بتوانند استاد خود را انتخاب کند بر این اساس هر استادی کد خاصی را در سازمان سنجش باید داشته باشد و دانشجو مستقیماً استاد خود را می‌تواند انتخاب کند، چون ما می‌خواهیم دیپلماسی علمی را در برنامه خود قرار دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی آموزش عالی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات‌ای دارد که باید اجرا شود، اما با کار کارشناسی سعی می‌کنیم با هماهنگی آن طرح ساماندهی آموزش عالی را پیگیری کنیم که رشد آموزش عالی متوقف نشود.

زلفی‌گل در خصوص مباحث مرتبط با کنکور بیان کرد: ما سعی می‌کنیم قوانین این موضوع (کنکور) را اجرا کنیم.

و‌ی در خصوص بحث سهمیه دانشجویان گفت: سال گذشته سهمیه دانشجویان ساماندهی شد بنابراین هر عضو هیئت علمی می‌تواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند البته این در حالی است که باید درصد نمره قابل قبول باشد.

 

برچسب ها: وزیر علوم ، زلفی گل ، دانشجویان ، دانشگاهها ، مقطع ، کارشناسی ، مجازی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزیر علوم زلفی گل دانشجویان دانشگاهها مقطع کارشناسی مجازی تحقیقات و فناوری تحصیلات تکمیلی سال تحصیلی آموزش عالی وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ مطابق آمار موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تعداد دانشجویان ایران پس از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بوده است، جمعیت دانشجویی کشور اوایل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر و نیم درصد جمعیت کشور بود، اما این آمار امروز به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است که ۵ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. 

در بازه مورد مطالعه سال‌های ۹۱-۱۳۹۰ تا ۹۲-۱۳۹۳ روند تعداد دانشجویان دارای افت و خبر‌هایی بوده است به این معنی که تعداد دانشجویان در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و پس از آن در شان سال اخیر روندی کاهشی داشته است. در این سال‌ها جمعیت دانشجویی از ۴۸۱۱۵۸۱ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۳۰۷۰۷۴۸ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴٠٠ رسیده است. تعداد جمعیت دانشجویان زن و مرد در طی سال‌های ۹۹- ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نزدیک به هم است که نشان دهنده‌ کاهش تعداد دانشجویان زن است.

بررسی روند تعداد دانشجویان به تفکیک گروه تحصیلی

س روند جمعیت دانشجویی در همه گروه‌های تحصیلی به استثنای گروه علوم پزشکی نسبت به سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ کاهش یافته است. در گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی کشاورزی و دامپزشکی و هنر جمعیت دانشجویی به ترتیب از ۲۱۹۰۹۵۰، ۲۶۴۳۸۰، ۱۵۰۴۸۶۶، ۲۱۹۷۴۰، و ۳۸۵۵۴۰ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۱۴۸۰۹۶۴، ۲۰۶۱۰۹، ۷۱۴۳۷۲، ۱۰۱۷۱۳ و ۲۱۵۶۹۹ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش یافته است، اما در گروه علوم پزشکی جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ از ۲۴۶۱۰۵ به ۲۴۶۱۰۵ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افزایش داشته است.

 روند تعداد دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی 

 تعداد دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری حرفه‌ای در بازه مورد مطالعه ۹۱_۱۳۹۰ تا ۴۰۰_۱۳۹۹ روندی افزایشی داشته است. اما روند تعداد دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی افت و خیز‌هایی در بازه زمانی مود مطالعه داشته اند، به صورتی که روند کاهشی تعداد دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کاردانی از سال ۹۴-۱۳۹۳ و دوره کارشناسی ارشد از سال ۹۶-۱۳۹۵ آغاز شده است.

 روند تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت به تفکیک جنسیت 

 اگرچه طی چند سال اخیر تعداد اعضای هیئت علمی زن افزایش یافته است، اما همچنان شکاف زیادی بین تعداد اعضای هیئت علمی زن و مرد وجود دارد.

روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به ترتیب شامل مرتبه‌های استادیار، مربی، دانشیار، استاد و مربی آموزشیار است، همچنین این نمودار نشان می‌دهد که روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد بیش از سایر مرتبه‌های علمی در طی سال‌های اخیر بوده است و به نظر میرسد که ترکیب اعضای هیئت علمی رو به بهبود است.

 

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • شرط حذف کنکور؛ حل چالش اشتغال است
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود