Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرچه به گفته مسوولین ترکیه وضعیت ترکیه خصوصا وضعیت اقتصادی این کشور نسبت به کشورهای مشابه نسبتا بهتر اعلام شده است ولی بجز آمار و ارقام تاثیر پذیری جامعه ترکیه از کرونا در مسایل اقتصادی و اجتماعی را نمی توان کتمان کرد.

قبل از کشف واکسن های کرونا در کشورهای مختلف، دولت آنکارا با امضای قراردادهایی سعی در تامین واکسن برای واکسیناسیون اتباع خود کرد، ولی مشابه تمامی کشورهای جهان در ترکیه نیز گروهی با ادعای اینکه واکسن های مورد استفاده مطمئن نیستند از واکسیناسیون سر باز زده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله نخست، واکسیناسیون جمعی، ترکیه با استفاده از واکسن سینوفارم تامینی از چین اتباع خود را بطور مرحله ای از گروههای پرخطر واکسینه کرد.

کاشف واکسن بیونتک – فایزر دو دانشمند ترک تبار به نامهای اوغور و اوزلم شاهین هستند. با لحاظ این مساله و ترک بودن کاشفین واکسن یاد شده که واکسن با فناوری جدید است، دولت ترکیه موفق به تامین این واکسن نیز شد و واکسیناسیون جمعی در ترکیه به ترجیح افراد یا با واکسن سینو فارم و یا با واکسن بیونتک- فایزر انجام شد.

در حال حاضر تمامی اتباع ترکیه بدون درنظرگیری گروه سنی و یا وابسته بودن آنان به گروههای پرخطر امکان واکسیناسیون را دارا می باشند و سن واکسیناسیون به افراد ۱۲ سال نیز رسیده است.

افرادی که در مراحل نخست واکسیناسیون اقدام به استفاده از واکسن سینوفارم کرده بودند دوز سوم واکسن را نیز به انتخاب خود یا از واکسن سینوفارم و یا واکسن بیونتک- فایزر می توانند دریافت بکنند. علاوه بر این بدلیل درخواست گواهی واکسیناسیون خصوصا از سوی کشورهای اروپایی و قبول تنها برخی واکسنها از سوی آن کشورها، اتباع ترکیه که قصد سفر به آن کشورها را دارند و در مراحل اولیه واکسیناسیون از واکسن سینوفارم استفاده کرده بودند می توانند دوزهای سوم و چهارم واکسیناسیون را با استفاده از واکسن بیونتک – فایزر دریافت بکنند.

واکسیناسیون نیز در حال حاضر در ترکیه به صورت بسیار ساده ای درآمده است و در بسیاری موارد امکان واکسیناسیون حتی بدون گرفتن وقت قبلی نیز وجود دارد.

منطبق با آمارهای وزارت بهداری ترکیه در حال حاضر ۵۳ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۴ نفر دوز نخست، ۴۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۷۷ نفر دوز دوم و ۱۰ میلیون و ۸۵ هزار و ۸۴۷ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در ترکیه دریافت کرده اند و مجموع واکسنهای تزریقی تاکنون ۱۰۷ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۲۹۵ دوز بوده است.

منطبق با آمار یاد شده ۸۵.۹۰ درصد مردم ترکیه دوز نخست، ۶۹.۷۴ درصد مردم ترکیه نیز دوز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

ترکیه در قیاس با کشورهای اروپایی پس از آلمان بیشترین تعداد واکسیناسیون را انجام داده است و در بین کشورهای جهان نیز ترکیه در ردیف ۱۳ جای دارد.

نگاهی به تابلوی موارد ابتلاء به کرونا در ترکیه نشان می دهد که با افزایش موارد واکسیناسیون ابتلای به کرونا نیز عمدتا کاهش یافته است. به عنوان نمونه در استانهای بوردور، موغلا، بالیک اسی، چاناک قلعه و آماسیا که از استانهای به رنگ آبی هستند، موارد واکسیناسیون در سطح این استان ها به ترتیب ۷۵.۱، ۷۶.۹، ۷۶.۷، ۷۵.۳، ۷۶.۶ و ۷۶.۹ درصد می باشد.

در استانهای به رنگ قرمز که استانهای پرخطر از لحاظ ابتلای به کرونا هستند همانند ایغدیر، آغری، موش، بیتلیس، باتمان، دیاربکر، ماردین که در مناطق شرقی و جنوب شرقی درصد واکسیناسیون در سطح این استانها به ترتیب ۵۴.۹، ۵۱.۸، ۴۸.۶، ۴۸.۸، ۴۸.۴، ۴۸.۷ و ۴۸.۸ درصد می باشد.

آمار یاد شده به تنهایی نشانگر اهمیت واکسیناسیون در عدم ابتلای به کرونا می باشد. تمامی استانهای ترکیه که در وضعیت آبی می باشند دارای بیش از ۷۵ درصد واکسیناسیون عمومی هستند و درصد واکسیناسیون عمومی در استانهای قرمز ترکیه بین ۴۳ درصد تا حداکثر ۵۴ درصد می باشد.

در استانهای به رنگ نارنجی ترکیه نیز واکسیناسیون عمومی از ۵۶ درصد تا ۶۴ درصد می باشد. در استانهای به رنگ زرد در ترکیه نیز درصد واکسیناسیون عمومی از ۶۶ درصد تا ۷۴ درصد می باشد.

منطبق با آخرین آمارهای ارایه شده از سوی وزارت بهداری ترکیه میزان ابتلای روزانه به کرونا در این کشور در روزهای اخیر بطور جدی رقم صعودی بخود گرفته و به روزانه بیش از ۲۷ هزار مورد رسیده است.

در تاریخهای چهارم تا دهم سپتامبر تعداد تست کرونای انجام شده دو میلیون و ۱۱۰ هزار و ۵۴۱ دوز، تعداد موارد ابتلا ۱۵۵ هزار و ۳۴۶ نفر، تعداد بیماران بستری بدحال هفت هزار و ۹۰۲ نفر و تعداد متوفیان نیز یک هزار و ۸۲۵ نفر گزارش شده است. طبق آمار یاد شده در حال حاضر ۵۰.۸ درصد تخت های بیمارستانی، ۶۷/۸ درصد و تخت های بیماران اورژانسی ۲۹.۴ درصد ظرفیت ونتیلاتورهای ترکیه پر می باشد. بنا به آمارهای یاد شده تاکنون شش میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۷۶ تن در ترکیه به کرونا مبتلاء شده اند و تعداد متوفیان نیز تاکنون ۵۹ هزار و ۳۸۴ نفر بوده است.

به رغم تمامی این مسایل هنوز گروهی در جامعه ترکیه مخالف واکسینه شدن علیه کرونا با استفاده از واکسن های موجود هستند.

تاکید دولتمردان و دانشمندان در ترکیه بر واکسیناسیون، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک می باشد.

تجزیه و تحلیل در زمینه آمارهای واکسیناسیون در کشورهای مختلف نیز نمایانگر صحت تاکید یاد شده می باشد.

"فخرالدین کوجا" وزیر بهداری ترکیه در روزهای گذشته پس از نشست شورای علمی این وزارتخانه آمارهایی از موارد ابتلاء به کرونا در این کشور را ارایه داد و گفت: بررسی آمار بیش از ۵۰۰ هزار مبتلای به کرونا در ترکیه نشان می دهد که  ۸۳ درصد از مبتلایان جدید به کرونا را افرادی که دو دوز واکسن خود را دریافت نکرده اند، تشکیل می دهند.

به گفته کوجا ۹۰ درصد از متوفیان بدلیل کرونا را نیز افرادی که واکسیناسیون خود را تمام نکرده و یا واکسینه نشده اند، تشکیل می دهند. میزان موارد ابتلائ به کرونا در بین افرادی که واکسینه شده اند ۱۷ درصد کل مبتلایان و در بین متوفیان نیز ۱۰ درصد آنان را تشکیل می دهند.

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسیناسیون ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسیناسیون ترکیه ویروس کرونا واکسیناسیون ترکیه واکسیناسیون عمومی واکسن سینوفارم درصد واکسیناسیون استفاده از واکسن استانهای به رنگ واکسن بیونتک حال حاضر ترکیه نیز یاد شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن عراقی زاده، ظهر چهارشنبه گفت: طی ٢۴ ساعت گذشته بیشترین بارندگی استان کرمان در ایستگاه‌های توتوییه (از توابع بخش پاریز شهرستان سیرجان) ۲۸ میلیمتر، دهج (از توابع شهربابک) و کمسرخ (روستایی از توابع بخش راین) ۲۶ میلیمتر، بهادرآباد (از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار جنوب) ۲۵.۵ میلیمتر بوده است.

وی افزود: همچنین میزان بارندگی در باغ خوش (روستایی در دهستان سعادت‌آباد از توابع بخش پاریز) ۲۵ میلیمتر و بیدستان (روستایی از توابع خبر شهرستان بافت) ۲۳ میلیمتر بوده است.

کد خبر 6081096

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • سهم ۴۱ درصدی عابران پیاده در تصادفات منجر به فوت
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)