Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:52:31 GMT

مدارس مهر امسال هم میزبان دانش‌آموزان نیستند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۷۰۵۰

مدارس مهر امسال هم میزبان دانش‌آموزان نیستند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، یک سال تحصیلی دیگر با آغاز مهر ماه فرا رسید تا دانش‌آموزان خود را برای بازگشایی مدارس و حرکت در مسیر علمی جدید آماده کنند. دانش‌آموزان هر سال از اواخر تابستان با خرید کتاب، لوازم تحریر و روپوش مدرسه با شور و شوق بسیار به استقبال آغاز تحصیلی می‌رفتند تا روزهای بانشاط و شاد بسیاری در کنار معلمان و دوستان خود سپری کنند اما سال تحصیلی امسال و سال گذشته به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا به‌گونه‌ای متفاوت با هرسال آغاز شد، مدارس و موسسات آموزشی از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شد و آموزش دانش‌آموزان در شبکه‌های مجازی از جمله شبکه دانش‌آموزی شاد دنبال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد در همان روزهای ابتدایی کرونا به عنوان مدرسه دانش‌آموزی در دوران تعطیلی مدارس راهی برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان بود.

دانش‌آموزان حدود ۱۸ ماه است که به دور از فضای مدرسه آموزش و تعامل با معلمان و همکلاسی‌های خود را در فضای مجازی دنبال کردند، اما اکنون پس از گذشت این مدت زمان کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به دلیل آثار منفی روانی و اجتماعی آموزش مجازی، حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار ضروری می دانند.

آموزش و پرورش پس از کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس به صورت تدریجی با حفظ سلامت دانش آموزان از آبان ماه را در دستور کار قرار داده است. البته آغاز سال تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی برای دانش آموزان در شبکه شاد از سوم مهرماه است.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و با حفظ سلامت دانش‌آموزان صورت می‌گیرد، از این رو در وهله اول واکسیناسیون معلمان، کادر مدرسه و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب و پس از آن واکسیناسیون دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده است.

سپس این وزارتخانه با صدور ابلاغیه و اطلاعیه‌های مختلف و مکرر چگونگی روند بازگشایی مدارس را با تاکید بر توجه به سلامت و ایمنی دانش آموز و برخورداری از تعلیم و تربیت باکیفیت  تشریح کرده است.

این وزارتخانه در راستای  بازگشایی  تدریجی مدارس با ارزیابی های بهداشتی و حداکثر آمادگی با اولویت مدارسبر مواردی به عنوان پروتکل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی با احتساب ۱.۵ متر فاصله و ۲.۲۵ متر مساحت برای هر نفر، انجام فعالیتهای ورزشی و فرهنگی به صورت انفرادی و با گروه های حداکثر ۱۵ نفره، تدارک مواد شوینده و ضد عفونی کننده و ایمن سازی مدرسه پیش از ورود دانش آموزان به مدرسه و ممنوعیت فعالیت‌های بوفه یا پایگاه تغذیه سالم تاکید کرده است.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش دراین خصوص اظهار داشت:  واکسیناسیون معلمان و کادر مدرسه آخر شهریورماه پایان یافته و واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز در حال انجام است.

در الگوی طراحی شده برای استمرار آموزش، سه مسیر داریم؛ «مدرسه تلویزیونی ایران»؛ «آموزش در بستر فضای مجازی (شاد) و «بازگشایی آرام و تدریجی با اطمینان از سلامت دانش‌آموزان»

وی گفت: ۴۵ هزار مدرسه زیر ۷۵ نفر دانش‌آموز دارند که می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند و از این روی بازگشایی مدارس روستایی و عشایری را در گام اول آغاز خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: گام دوم مدارس با جمعیت متوسط است که گروه بندی خواهند شد؛ بخشی مجازی و بخشی حضوری آموزش ها را دنبال خواهند کرد.

کاظمی با اشاره به این که از دهه آخر مهر و اوایل آبان می‌توانیم وارد فضای بازگشایی حضوری شویم، گفت: این اختیار به شورای مدرسه و منطقه سپرده شده و نحوه رعایت پروتکل‌ها به مدیران مدارس ابلاغ شده است.

وی گفت: این اطمینان را می‌دهیم با مشارکت اولیا و مربیان و همت مدیران مدارس، آرام آرام شادی و نشاط به مدارس و جامعه بازگردد.

بازگشایی پس از واکسیناسیون

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا گفت: مقرر شده است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بازگشایی مدارس از آبان ماه با اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز می شود و به تدریج گسترش می‌یابد و حضور دانش آموزان و آموزش به روش‌های متنوع حضوری و غیرحضوری (ترکیبی) انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بازگشایی مدارس سال گذشته بر مبنای رنگ بندی شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا بود اما در حال حاضر این موضوع تابع رنگ‌بندی نخواهد و سیستم های اجتماعی در تلاش هستند که سطح سرایت پذیری کرونا را به واسطه فاصله گذاری اجتماعی، کاستن از اجتماعات و واکسیناسیون کاهش دهند.

کمرئی خاطرنشان کرد: مناطق آموزشی که تراکم دانش‌آموز در آنها کمتر است، کلاس های با جمعیت کمتر دارند و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط آموزشی آنها بیشتر است، در اولویت بازگشایی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: بنابراین مدارس با جمعیت کم در مناطق کم جمعیت یا پیرامون استان‌ها، در برخی شهرستان‌ها و مدارس روستایی در اولویت بازگشایی هستند. علاوه بر این، امکانات آموزش دیجیتال در این مناطق کمتر است و باید امکانات آموزشی بیشتری برای آنها مهیا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بازگشایی مدارس به تدریج آغاز می‌شود، حوزه سلامت و بهداشت آموزش و پرورش با همکاری سایر مراجع بهداشتی پس از بررسی و تایید اعلام می کند که کدام مدارس با رعایت فاصله اجتماعی، کاهش تراکم دانش آموز در مدرسه و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی نسبت به بازگشایی اقدام کنند.

کمرئی تاکید کرد: در راستای بازگشایی مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی دانش آموزان و عوامل مدارس، اصل اساسی خواهد بود.

واکسیناسیون بیشتر معلمان تا آبان انجام می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره واکسیناسیون معلمان و کادر مدرسه گفت: دز اول واکسیناسیون معلمان با همکاری وزارت بهداشت تمام و تزریق دز دوم هم آغاز شده است.

کمرئی افزود: با افزایش سرعت واکسیناسیون امیدواریم در بسیاری از مناطق تا پایان شهریورماه به نتیجه قابل قبولی دست یابیم.

وی بیان کرد: با توجه به ضرورت رعایت فاصله تزریق دز اول و دوم واکسن‌ها، عملکرد واکسن و تولید پادتن به مرور زمان نیاز دارد که باید منتظر شد این زمان طی شود. با این حال پیش بینی می شود تا آبان ماه بسیاری از معلمان واکسیناسیون را انجام داده‌ باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: علاوه بر معلمان عواملی که با دانش آموزان ارتباط دارند مانند رانندگان سرویس‌های مدارس و سایر اعضای مدرسه باید واکسینه شوند.

کمرئی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان کمتر از کرونا آسیب می‌بینند و امکان دارد که ناقل کرونا برای والدین باشند، پیش بینی شده که تا زمان بازگشایی، والدین هم واکسینه شوند.

واکسیناسیون متوسطه اول و دوم

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:  دانش آموزان متوسطه دوم و اول به ترتیب واکسینه می‌شوند، واکسیناسیون دانش آموزان پایه دوازدهم در وهله اول و پایه های یازدهم، دهم، نهم، هشتم و هفتم در مرحله بعدی انجام می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده است. وزارت بهداشت سه میلیون واکسن برای دانش آموزان سفارش داده است که می تواند واکسیناسیون مقطع دوم متوسطه را پوشش دهد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین پیش از واکسیناسیون دانش آموزان کلاس دوازدهم، واکسیناسیون دانش آموزان استثنایی انجام می شود.

حمیدی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در موضوع واکسیناسیون دانش آموزان تابع تصمیمات وزارت بهداشت است، گفت: براساس صحبت های مطرح شده در جلسه مشترک با وزارت بهداشت، واکسیناسیون دانش آموزان در مدارس به صورت مدرسه محوری انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام دانش آموزان براساس اطلاعیه وزارت بهداشت انجام می شود و آموزش و پرورش در این موضوع از وزارت بهداشت تبعیت می کند.

چگونگی حضور کلاس‌اولی ها در اختیار مدارس

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا گفت: مدیران مدارس برای چگونگی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه با توجه به شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند و به اطلاع والدین می‌رسانند.

وی افزود: در دستورالعمل بازگشایی مدارس اعلام شده که دانش آموزان کلاس اولی برای آشنایی و تعامل بیشتر با معلم حداقل یک نوبت در مدارس حضور داشته باشند.

حکیم زاده  ادامه داد: مدیران و شورای مدارس براساس دستورالعمل بازگشایی و شرایط مدارس و مناطق درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین کلاس‌های دانش آموزان در مناطق روستایی و عشایری با جمعیت کم به صورت حضوری برگزار می شود.

تدوین دستورالعمل مناسب سازی شده بازگشایی مدارس استثنایی

سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی از تدوین دستورالعمل مناسب‌سازی شده بازگشایی مدارس استثنایی، اطلس یادگیری و خدمات توان‌بخشی و افزایش ۲ برابری اعتبار سرویس ایاب‌و ذهاب به عنوان تمهیدات برای بازگشایی تدریجی و ترکیبی مدارس استثنایی خبر داد.

وی اظهار داشت: در آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر اطلس یادگیری، اطلس نحوه ارائه خدمات توان‌بخشی نیز تدوین شده است و در سال جاری ملاک عمل در مدارس استثنایی برای ارائه خدمات توان‌بخشی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش، ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی را پیش‌نیاز آموزش‌های حضوری دانست و  ادامه داد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سرویس‌های مدارس و رفت‌وآمد راحت‌تر دانش‌آموزان استثنایی در سال جاری اعتبار سرویس ایاب‌وذهاب دوبرابر شده است.

وی افزود: تاکنون ۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای مدارس استثنایی اختصاص‌یافته است و از همین مبلغ مدارس می‌توانند برای ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استفاده کنند.

جزییات برگزاری کلاس‌های حضوری مناطق عشایری

محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: دانش‌آموزان عشایری آسیب‌های بسیاری از تعطیلی مدارس دیده‌اند بنابراین مدارس ثابت عشایری با تراکم جمعیتی حداکثر ۱۵ دانش‌آموز از مهر ماه به صورت حضوری بازگشایی می‌شود.

وی  افزود: دانش‌آموزان عشایری در بیش از ۶ هزار مدرسه ثابت، نیمه سیار و سیار تحصیل می کنند و قرار است که کلاس‌ها حدالمقدور به صورت حضوری برگزار شود.

وی با بیان اینکه بیشترین ضربه تعطیلی مدارس به دانش‌آموزان عشایری وارد می‌شود، گفت: هنوز بستر لازم برای بهره مندی از فضای مجازی و آموزش آنلاین برای دانش آموزان عشایری و مناطق کم‌برخوردار فراهم نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی یک مورد از ویروس کرونا در مدارس عشایری دیده نشده است، خاطرنشان کرد: تصمیمات بازگشایی مدارس مبنی این است که در همه ۲هزار مدرسه عشایری سیار و نیمه سیار کلاس‌های دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار شود.

سیفی یادآورشد: همچنین ۹۶۷ مدرسه متوسطه اول و دوم عشایری که به صورت متمرکز و ثابت هنرستانی یا شبانه‌روزی فعالیت‌ می‌کنند، با تصمیم ستاد مقابله با کرونا استان‌ حداقل یک روز در هفته آموزش حضوری دارند.

وی افزود: مدارس عشایری ثابت حداکثر سه کلاسه با تراکم جمعیتی ۱۵ نفر باید به صورت حضوری آموزش را دنبال کنند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در مدارس عشایری که بیش از سه کلاس و بیش از ۵۰ دانش آموز داشته باشند، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر دانش‌آموز حداقل ۲ روز از آموزش حضوری بهره‌مند شود.

برچسب‌ها مدارس علیرضا کاظمی بازگشایی مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانش‌آموزان محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس علیرضا کاظمی بازگشایی مدارس مدارس علیرضا کاظمی بازگشایی مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانش آموزان محدودیت های کرونا معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش واکسیناسیون دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش فاصله گذاری اجتماعی واکسیناسیون معلمان پروتکل های بهداشتی دانش آموزان عشایری سلامت دانش آموزان برای دانش آموزان حضور دانش آموزان بازگشایی مدارس مدارس استثنایی دانش آموزان گفت و گو صورت حضوری وزارت بهداشت انجام می شود ویروس کرونا پروتکل ها ایرنا گفت آبان ماه کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۷۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور