Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:06:15 GMT

راهبرد رزمندگان یمنی در دفاع از کشور

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۷۱۷۱

راهبرد رزمندگان یمنی در دفاع از کشور

مردم یمن که در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ به یکباره با تجاوز همه جانبه ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان مواجه شدند، توانستند در سال‌های اخیر روی پای خود بایستند و مقاومت جانانه‌ای در مقابل متجاوزان داشته باشند، مقاومتی که نتیجه آن پیروزی‌های پی درپی در تمامی جبهه‌ها بوده است که یکی از این پیروزها در روزها و ماه‌های اخیر در جبهه «مارب» می‌باشد که این استان را در آستانه آزادسازی کامل توسط رزمندگان یمنی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سه سال گذشته و به ویژه در یکسال اخیر رزمندگان یمنی راهبرد دفاعی خود را بیشتر بر توان موشکی و پهپادی علیه متجاوزان سعودی – اماراتی متمرکز کرده‌اند، هرچند از عملیات زمینی نیز غافل نبوده‌اند.

"جنبش انصارالله" و ارتش یمن در یکسال اخیر در پاسخ به ادامه محاصره غیرانسانی و تجاوزهای ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، حملات موشکی و پهپادی خود علیه تاسیسات سعودی را تشدید کرده و عملیات‌ را به عمق خاک عربستان کشاندند، موضوعی که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین تحول در نبرد یمن یاد کرد.

رزمندگان یمنی در سه سال گذشته چند عملیات گسترده موشکی و پهپادی علیه اهدافی در عمق خاک عربستان انجام دادند و مراکز نظامی و شرکت نفتی «آرامکو» عربستان را در چندین نوبت هدف قرار دادند که در اثر این اقدام صادرات نفتی عربستان با مشکل فراوان مواجه شد و بارها فرودگاه‌های عربستان پروازهای خود را لغو کردند.

عربستان که تا چندی پیش از سامانه پدافند هوایی آمریکایی «پاتریوت» بهره می‌برد، به دلیل ناتوانی این سامانه‌ها در مقابله با موشک‌های زمین به زمین رزمندگان یمنی و پهپادهای آنها، دست خود را در مقابل برخی کشورها از جمله فرانسه دراز کرد تا مقامات نظامی پاریس چاره‌ای در این زمینه بیندیشند که آنها نیز تاکنون در این مورد ناتوان بوده‌اند و اخیرا با خروج سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت و «تاد»، سعودی‌ها سامانه پاتریوت یونان را به خدمت گرفته‌اند.

عملیات بازدارندگی رزمندگان یمنی

در دو سال گذشته یگان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هفت عملیات بازدارندگی علیه متجاوزان سعودی انجام داده‌اند که نتیجه آن به غیر ضربات کاری به مراکز اقتصادی و نظامی سعودی‌ها، موجب خروج سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و تاد آمریکایی به همراه کاربران آن و همچنین دستور خروج ۲۰ هزار نیروی نظامی آمریکا به دستور "جو بایدن" رییس جمهوری ایالات متحده از عربستان به دلیل نگرانی از جان آنها شده است. در ادامه به صورت تفکیک و گذرا نگاهی به این هفت عملیات بازدارندگی رزمندگان یمنی می‌اندازیم.

عملیات اول

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ۱۷ آگوست سال ۲۰۱۹ از بزرگترین عملیات پهپادی رزمندگان یمنی به عمق خاک عربستان و هدف قرار دادن مراکز اقتصادی سعودی خبر داد.

وی اعلام کرد که این عملیات با ۱۰ پهپاد میدان نفتی و پالایشگاه «الشبیه» شرکت آرامکو در شرق عربستان که بزرگترین ذخایر به گنجایش بیش از یک میلیارد بشکه را دارد، هدف قرار داده است.

عملیات دوم

در ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹ سرتیپ یحیی سریع از هدف قرار گرفتن پالایشگاه‌های نفتی «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت آرامکو در دورترین نقطه شرق عربستان در جریان عملیاتی هجومی با ۱۰ پهپاد خبر داد.

وی تاکید کرد که این حمله بسیار دقیق انجام شده و این عملیات پس از اقدامات اطلاعاتی دقیق و رصد قبلی و همکاری با افراد شریف و آزاده در داخل عربستان انجام شده است.

عملیات سوم

رزمندگان یمنی عمق خاک عربستان به ویژه شرکت آرامکو و اهداف حساس دیگر را در «ینبع» در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ طی عملیاتی ویژه هدف قرار دادند. این عملیات از سوی یگان موشکی و پهپادی یمنی‌ها انجام شد. در این عملیات ۱۲ پهپاد از نوع «صماد ۳ » و دو موشک از نوع «قدس» و موشک «ذوالفقار» دوربرد استفاده شد.

عملیات چهارم

در این عملیات رزمندگان یمنی، ریاض را در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ با چندین موشک و پهپاد هدف قرار دادند و نام عملیات هجومی بزرگ «توازن بازدارندگی چهارم» لقب گرفت.

نیروهای مسلح یمن در یک بیانیه تاکید کردند که طی این عملیات وزارت دفاع و اطلاعات و پایگاه هوایی «سلمان» و مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران با چندین فروند موشک بالستیک قدس و ذوالفقار و نیز پهپادهای یگان پهپادی یمنی‌ها هدف قرار گرفت.

عملیات پنجم

در ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی انجام شد که طی آن مواضع حساس در ریاض در عمق خاک عربستان با موشک بالستیک ذوالفقار و ۱۵ پهپاد از جمله ۹ پهپاد صماد ۳ هدف قرار گرفت. همچنین ۶ پهپاد از نوع «قاصف کی۲ » مواضع نظامی سعودی را در «أبها» و «خمیس مشیط» هدف قرار دادند.

عملیات ششم

در جریان این عملیات بزرگترین بندر نفتی رژیم سعودی در هفتم مارس ۲۰۲۱ هدف قرار گرفت. یحیی سریع در خصوص این عملیات اعلام کرد که یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات هجومی گسترده و مشترک در عمق عربستان با ۱۴ پهپاد و هشت موشک بالستیک انجام دادند؛ در این عملیات از پهپادهای صماد ۳ و موشک ذوالفقار استفاده شد.

سریع اعلام کرد که این حمله شرکت آرامکو در "راس تنوره" و اهداف نظامی دیگری را در منطقه "الدمام" در جریان «عملیات بازدارندگی ششم»، هدف قرار داده است. همچنین در جریان این عملیات مناطق «عسیر» و «جیزان» با ۴ پهپاد از نوع «قاصف کی۲ » و هفت موشک از نوع «بدر» هدف قرار گرفتند.

عملیات هفتم

این عملیات روز پنجم سپتامبر سال جاری میلادی (۱۴ شهریور) انجام شد که طی آن تاسیسات حیاتی رژیم سعودی در هم کوبیده شد.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در خصوص این عملیات رزمندگان یمنی اعلام کرد که این عملیات، تأسیسات حیاتی و پایگاه‌های نظامی عربستان را هدف قرار داده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: عملیات توازن بازدارندگی هفتم، تأسیسات وابسته به شرکت آرامکو را در منطقه «الدمام» در شرق عربستان با ۸ پهپاد از نوع «صماد ۳» و یک موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» هدف قرار داده است.

نیروهای یمنی در عملیات توازن بازدارندگی هفتم همچنین تأسیسات آرامکو را در مناطق جده و جیزان و نجران با ۵ موشک بالستیک از نوع «بدر» و ۲ پهپاد از نوع «صماد ۳» هدف قرار دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که این عملیات به لطف خداوند اهداف خود را محقق کرد.

وی گفت: ما بر حق مشروع خود در اجرای عملیات‌ نظامی پیشرفته بیشتری برای دفاع از کشور عزیز و ملت بزرگمان تا زمان توقف تجاوزات و رفع محاصره تأکید داریم.

سریع افزود: نیروهای مسلح یمن به یاری خداوند به نبردهای جهادی خود تا آزادسازی کامل زمین‌های کشور و رسیدن به آزادی و استقلال ادامه خواهند داد.

پیروزی‌های رزمندگان یمنی در جبهه‌های مختلف

پیشروی‌های بی سابقه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مختلف به خصوص استان مأرب در هفته‌های گذشته به حدی بوده که اکنون رسانه‌های همسو با ائتلاف سعودی نیز با اذعان به شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان دولت مستعفی و فراری یمن، از تنگ‌تر شدن محاصره شهر مأرب به شدت اظهار نگرانی می‌کنند.

وبسایت «العربی الجدید» (نزدیک به محافل اخوانی) در گزارشی نوشته است که درگیری‌های استان مارب به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و «حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) بیش از هر زمان دیگری در حال پیشروی هستند و جنگ به استان‌های جنوبی کشیده شده است. نکته قابل توجه اینکه کنترل شهر مأرب نیز عمدتا در دست حزب اخوانی «الاصلاح» قرار دارد.

العربی الجدید نوشت که نیروهای دولت صنعاء به خوبی متوجه شده‌اند که از چه جهتی باید جبهه جدید را به سمت شهر مارب باز کنند و به شکل غافلگیر کننده‌ای پس از یک سال درگیری فرسایشی در جبهه «صرواح» و «مدغل» در غرب شهر مأرب، عملیات خود را به سمت جنوب شرق مأرب سوق داده‌اند.

در این گزارش اذعان شده که نیروهای ارتش و انصارالله در مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در سطح میدانی با تلفات بسیار پایین به دست آورند. آن‌ها پس از آن که در اواخر سال ۲۰۱۷ در استان‌های «البیضاء» و «شبوه» شکست خورده و عقب‌نشینی کردند، اکنون بازگشته و با سرعت شهرستان‌های «الصومعه» و «مسوره» در استان البیضاء و شهرها و شهرک‌های جنوبی استان شبوه را به کنترل خود درآورده‌اند.

العربی الجدید نوشت که نیروهای مقاومت یمن تنها در عرض چند ساعت توانستند وارد سه شهرستان استان شبوه از جمله «بیحان» شوند و مردم به یکباره خودروهای نظامی آن‌ها را در داخل شهر مشاهده کردند.

طبق این گزارش، نیروهای انصارالله پس از شهرستان بیحان با دهها خودرو حامل نیروهایشان به سمت شهر «حریب» در جنوب شرق مأرب رهسپار شده و آن‌جا را نیز آزاد کردند و سپس شهرستان «العبدیه» و آخرین استحکامات دفاعی شبه نظامیان دولت «عبدربه منصورهادی» (رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن) را در مرز میان استان مأرب و البیضاء به محاصره خود درآوردند.

شهرستان العبدیه به علت دارا بودن ارتفاعات از نقاط مستحکم نیروهای وابسته به منصور هادی به شمار می‌رود و ۹۰ کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد، اما نیروهای دولت صنعاء شبه‌نظامیان دولت مستعفی و قبائل همسو را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند و همزمان برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تسلیم بی قید و شرط آن‌ها خبر می‌دهند. در صورت آزادی کامل شهرستان «العبدیه» نیروهای مقاومت یمن مسیر تازه‌ای برای تحت فشار گذاشتن شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در شهر مأرب باز می‌کنند و می‌توانند پشتیبانی آن‌ها را از سمت استان شبوه به طور کامل قطع کنند.

العربی الجدید در ادامه هشدار داد که اگر شبه‌نظامیان دولت مستعفی نتوانند شهرستان «حریب» را از نیروهای دولت صنعاء باز پس گیرند، باید منتظر محاصره کامل شهرستان العبدیه و سپس محاصره شهر مأرب باشند.

منابع ارتش وابسته به منصورهادی نیز اعلام کرده‌اند که وضعیت دشواری برای تغییر معادله در جنوب شرق مأرب و شبوه دارند و تنها امیدشان به بازسازی شاکله از هم پاشیده نیروها در محور «بیحان» است و شبه‌نظامیان دولت مستعفی باید با کاشت گسترده مین از سرعت پیشروی نیروهای دولت صنعاء بکاهند.

راهبرد مقاومت و ایستادگی رزمندگان و مردم یمن نشان می‌دهد که پایمردی آنها باعث شده که آمریکایی‌ها بساط خود را که بیش از شش سال در عربستان در حمایت از رژیم سعوی در جنگ یمن پهن کرده بودند، جمع کنند و دیگر این جنگ خانمانسوز را ادامه ندهند، حال نوبت دولت‌های سعودی و امارات می‌باشد که دست از ادامه این جنگ بی نتیجه بردارند و بگذارند خود یمنی‌ها سرنوشتشان را تعیین کنند. 

برچسب‌ها جنگ یمن جنبش انصارالله ایالات متحده آمریکا جو بایدن ریاض یحیی سریع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ یمن جنبش انصارالله ایالات متحده آمریکا جنگ یمن جنبش انصارالله ایالات متحده آمریکا جو بایدن ریاض یحیی سریع شبه نظامیان دولت مستعفی سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیروهای دولت صنعاء عملیات بازدارندگی هدف قرار داده رزمندگان یمنی عمق خاک عربستان موشکی و پهپادی هدف قرار دادند العربی الجدید هدف قرار گرفت موشک بالستیک پهپاد از نوع شرکت آرامکو یحیی سریع انجام شد شهر مأرب صماد ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بکوشیم در راه خدا کار انجام دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام صبح چهارشنبه در مراسم تشییع حاج محمد کیانی از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: امروز همه ما آمده‌ایم تا قدردان این مجاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما هر لحظه و هر مکان نباید از مرگ غافل باشیم تصریح کرد: فوت این جانباز گرانقدر ما را به این فکر فرو انداخت که مرگ آنی است و نباید مسائل دنیوی ما را از آن غافل کند.

حجت الاسلام نکونام با تاکید بر اینکه باید بتوانیم خوب زندگی کنیم و هرکاری را انجام می‌دهیم همواره برای رضایت خداوند باشد گفت: باید کوشید مثل این مرد سالم زندگی کرد و سالم نیز از دنیا رفت.

وی خاطر نشان کرد: این جانباز گرانقدر مردی مؤمن، نیکوکار و جهادگر بود که تمام عمر خود را صرف کارهای خیر و جهادی می‌کرد، همواره تلاش کرد که به محرومین و نیازمندان کمک کند.

حجت الاسلام نکونام با اذعان بر اینکه حاج محمد کیانی در جهاد برای ناهنجاری‌ها تلاش می‌کرد و سعی داشت ناهنجاری‌ها را کنترل کند که به جامعه آسیبی نرساند گفت: این مرد بزرگ روایت‌گر جنگ برای همه نسل‌های بعد از انقلاب بود و جوانان و نوجوانان را از رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس آگاه می‌کرد.

حجت الاسلام نکونام عنوان کرد: امروز دشمن در تلاش است که روایت‌های دوران دفاع مقدس را برعکس جلوه دهد و رشادت‌های رزمندگان را کمرنگ کند، نباید اجازه داد عرصه را برای دشمن باز گذاشت.

کد خبر 6080898

دیگر خبرها

  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • هر لحظه به مراحل پایانی عملیات «الی بیت المقدس» نزدیک‌تر می‌شویم
  • کمک به محرومین سرلوحه کار محمد کیانی رزمنده هشت سال دفاع مقدس
  • بکوشیم در راه خدا کار انجام دهیم
  • ایران اسلامی از قدرت بازدارندگی فراتر از تصور برخوردار است
  • تا پای جان از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهیم کرد
  • نیروهای سپاه پیروزی درخشانی برای جبهه حق رقم زدند
  • نقش ارتش در عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل چه بود؟
  • تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم