Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@05:13:19 GMT

با نخوردن این غذا‌ها از ریزش مو جلوگیری کنید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۷۷۶۷

با نخوردن این غذا‌ها از ریزش مو جلوگیری کنید

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که رژیم غذایی پرچرب و چاقی می‌تواند به نازک شدن مو و ریزش آن منجر شود.

به گزارش ایسنا به نقل از فلوریدا نیوز تایمز نوشت: این موضوع به خوبی مشخص شده که چاقی با بروز بسیاری از بیماری‌های انسان مرتبط است. بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلاتی از این دست در افراد چاق، بسیار شایع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این، هنوز کاملا مشخص نیست که چگونه وضعیت اندام‌های بدن به خاطر چاقی مزمن، رو به وخامت می‌رود. گروهی از پژوهشگران دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو (TMDU) برای بررسی تاثیر رژیم غذایی پرچرب یا چاقی ناشی از ژنتیک بر نازک شدن مو و ریزش آن، آزمایش‌هایی روی موش‌ها انجام داده‌اند. آن‌ها در این آزمایش نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند به واسطه القای سیگنال‌های ویژه التهابی، به از بین رفتن سلول‌های بنیادی فولیکول مو (HFSCs) منجر شود، از بازسازی فولیکول مو جلوگیری کند و نهایتا به ریزش مو بینجامد.

سلول‌های بنیادی فولیکول مو به صورت خودکار همه چرخه‌های فولیکول مو را بازسازی می‌کنند. این بخشی از فرآیندی است که امکان رشد مداوم را برای مو‌ها فراهم می‌کند. با افزایش سن انسان، سلول‌های بنیادی فولیکول مو نمی‌توانند جای خود را پر کنند؛ در نتیجه تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد و مو‌ها نازک می‌شوند.

افراد دارای اضافه‌وزن، در معرض خطر ابتلا به آلوپسی آندروژنیک (androgenic alopecia) قرار می‌گیرند. اطلاعات کمی در مورد تاثیر چاقی بر نازک شدن موها، نحوه تاثیرگذاری و مکانیسم مولکولی آن وجود دارد. پژوهشگران در این پروژه، چندین مکانیسم را برای حل کردن این مشکلات شناسایی کرده‌اند.

هیرونوبو موریناگا (Hironobu Morinaga)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یک رژیم غذایی پرچرب با از بین بردن سلول‌های بنیادی فولیکول مو، به نازک شدن مو‌ها منجر می‌شود. بیان ژن سلول‌های بنیادی فولیکول مو، در موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که سلول‌های بنیادی فولیکول مو، سرنوشت کراتینوسیت‌های (Keratinocytes) روی سطح پوست یا کراتینوسیت‌هایی را که هنگام فعال شدن، سبوم (sebum) ترشح می‌کنند، تغییر می‌دهند. این موش‌ها، ریزش موی سریع‌تری را نشان دادند و فولیکول‌های موی آن‌ها نیز کوچک‌تر بود.

سلول‌های بنیادی فولیکول مو پس از رژیم غذایی پرچرب طی چهار روز متوالی، استرس اکسیداتیو بیشتری را نشان دادند.

امی نیشیمورا (Emi Nishimura)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بیان ژن سلول‌های بنیادی فولیکول مو در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، فعال‌سازی سیگنال‌دهی سیتوکین التهابی در سلول‌های بنیادی فولیکول مو را نشان داد.

این پژوهش، برای بررسی تغییرات سرنوشت سلول و اختلال عملکرد بافت که می‌تواند پس از داشتن یک رژیم غذایی پرچرب یا چاقی ژنتیکی رخ دهد، جالب است و می‌تواند دریچه‌ای را به سوی پیشگیری و درمان در آینده باز کند.

این پژوهش، در مجله Nature به چاپ رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ریزش مو رژیم غذایی سلول های بنیادی فولیکول مو رژیم غذایی پرچرب نازک شدن مو موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کارآزمایی افراد چاق و پیش دیابتی که مقدار کالری روزانه یکسانی مصرف می‌کردند- با اینکه یک گروه از برنامه رژیم فستینگ پیروی می‌کردند و گروه دیگر آزادانه غذا می‌خوردند- هیچ تفاوتی در کاهش وزن یا سایر شاخص‌های سلامتی نشان نداد.

دکتر «نیسا ماروثور» سرپرست تیم تحقیق و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، نوشت: «مصرف بیشتر کالری‌ها در اوایل روز در طول مدت زمانی ۱۰ ساعته، وزن را بیشتر از مصرف آن‌ها در اواخر روز کاهش نداد.»

محققان خاطرنشان کردند که «شواهد نشان می‌دهد که وقتی بزرگسالان مبتلا به چاقی دوره غذا خوردن خود را به ۴ تا ۱۰ ساعت محدود می‌کنند، به طور طبیعی کالری دریافتی خود را حدود ۲۰۰ تا ۵۵۰ کالری در روز کاهش می‌دهند و طی ۲ تا ۱۲ ماه وزن کم می‌کنند.»

رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟ |خواص و عارضه های رژیم غذایی کتوژنیک را بدانید

اما اگر افراد فقط کالری روزانه خود را به همان میزان کاهش دهند، بدون اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند، چه؟

کارآزمایی جدید شامل ۴۱ فرد مبتلا به چاقی و پیش دیابت بود.

شرکت کنندگان به یکی از دو رژیم غذایی اختصاص داده شدند.

بیست و یک نفر از آن‌ها فقط بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر غذا می‌خوردند و بیشتر کالری خود را قبل از ساعت ۱۳ مصرف می‌کردند.

۲۰ شرکت‌کننده دیگر با الگوی منظم‌تری غذا خوردند، در هر زمانی بین ساعت ۸ صبح تا نیمه‌شب غذا خوردند و بیشتر کالری‌های روزانه خود را بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر دریافت کردند.

نتیجه نهایی: محققان هاپکینز دریافتند که پس از ۱۲ هفته، تفاوت قابل توجهی در کاهش وزن بین دو گروه وجود نداشت.

افرادی که رژیم فستینگ داشتند به طور متوسط کمی بیش از ۲ کیلوگرم وزن از دست دادند، در حالی که افرادی که طبق برنامه منظم غذا می‌خوردند کمی بیشتر، حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن کم کردند.

تیم همچنین تفاوت معنی داری در تغییرات قند خون بین دو گروه مشاهده نکرد.

نتیجه گیری: افراد چاق و پیش دیابتی ممکن است با کاهش کالری روزانه بدون پیروی از رژیم غذایی فستینگ که کالری را به همان میزان کاهش می‌دهد، وزن شأن کاهش یابد.

کد خبر 846875 برچسب‌ها چاقی خبر مهم رژیم غذایی

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند