Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@11:37:41 GMT

زندگینامه علامه حسن‌زاده آملی از کودکی تا کهنسالی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۰۲۳۵

زندگینامه علامه حسن‌زاده آملی از کودکی تا کهنسالی

به گزارش فارس، علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد سال ۱۳۰۷، عارف، حکیم و فقیه معاصر است که در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب نیز تبحر داشت، دی از جهت تسلط به علوم مختلف در بین علمای معاصر بی‌نظیر بود و به همین جهت ملقب به علامه ذوالفنون بوده است.

علامه حسن زاده آملی، اساتیدی همچون علامه طباطبایی، علامه شعرانی، مرحوم الهی قمشه‌ای و غیره داشت و شاگردانی هچون؛ آیت الله صمدی آملی! آثار متعددی شامل؛ قرآن هرگز تحریف نشده، اله‌ نامه، رساله‌‏اى در تضاد، رساله‌اى در علم، نهج الولایه، دروس اتحاد عاقل بمعقول، وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و غیره از وی یه چاپ رسیده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گفتنی است؛ علامه حسن زاده در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستای ایرای لاریجان آمل در یک خانواده مذهبی متولد شد، در ۶ سالگی به مکتب‌خانه و نزد یک معلم روحانی رفت، خیلی زود خواندن و نوشتن یاد گرفت و تا اینکه در خردسالی تمام قرآن را به خوبی یاد گرفت‌.

* دیدار با امام رضا (ع) در خواب و باز شدن درهایی از علم به سوی او

علامه حسن زاده شبی در خواب دید که به زیارت على بن موسى الرضا (ع) را زیارت رفت و قبل زیارت او را به مسجدى بردند و از او خواستند که در کنار تربت دو رکعت نماز حاجت بخواند و حاجت بخواهد که برآورده است، او هم نمازش را خواند و از خدا طلب علم کرد، بعد به دیدار امام رضا (ع) مشرف شد و از کوثر دهانش آن آب حیات نوشیدم به این تعبیر که هزار در علم و از هر درى هزار در دیگرى به روى او گشوده شد.

وی در سال ۱۳۲۳ شمسی تحصیلات کتب ابتدایی را در مدرسه روحانی (حوزه علمیه) را در محضر روحانیونی همچون؛ محمد آقا غروی، عزیزالله طبرسی، شیخ احمد اعتمادی، عبدالله اشراقی، ابوالقاسم رجائی و غیره  فرا گرفت و نیز از آیت الله عزیزالله طبرسی تعلیم خط گرفت.

*گذراندن دوران تحصیلی ۱۳ ساله در تهران

این عالم وارسته در شهریور ماه سال ۱۳۲۹ به تهران رفت و چند سالی در مدرسه مبارک حاج ابوالفتح به سر برد، بعد از آن چندین سال در مدرسه مبارک مروی به سر بردند و نزد حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی رسید و آن بزرگوار چون پدری مهربان، حدود ۱۳ سال به تربیت و تعلیم پرداخت و فنونی از قبیل؛ علوم منقول،  معقول، تفسیر، کتب قرائت و تجوید، کتب ریاضی و نجوم، تعلیم کتب مختلف و استخراج تقویم نجومی که تعلیمش چهار سال طول کشید را کسب کرد.

*تبحر در خواندن و نگارش کتب

استاد علامه حسن‌زاده به تبحری رسید که شرح کامل کتابی را که هنوز به چاپ نرسیده را بیان می‌کرد، و در هر کدام از بخش‌های عمل به آلات رصدی، کتب طبّ،  علم درایه و رجال و حدیث و روایت کتب مختلفی به چاپ رساند.

این فاضل آملی در مجلس تفسیر قرآن آن جناب خوشه‌چین بود که همه درس‌ها بیش از ده سال در بیت شریف حکیم  الهی قمشه‌ای بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شد و نیز مدتی طولانی در تهران در درس خارج فروع فقهیه و اصول علامه جناب آیه الله شیخ محمد تقی آملی شرکت می‌کرد.

*مهاجرت به قم و تدریس در حوزه علمیه 

وی در ۲۲ مهر ۱۳۴۲ هجرى شمسى به قصد اقامت در قم تهران را ترک کرد، بعد از ورود به قم، تدریس معارف حقّه الهى و تعلیم فنون ریاضى را شروع کرد، کتب مختلفی از جمله "تمهید القواعد"، کتاب "برهان منطق شفاء شیخ رئیس"، " جلد نهم اسفار صدرالمتألهین"، کتاب "توحید بحارالانوار مجلسی"  و غیره را به‌طور کامل خواند‌‌.

استاد حسن‌زاده آملی در حوزه علمیه قم اقدام به تدریس اشارات در چهار دوره با شرح خواجه، مصباح الانس به مدت هشت سال ، شرح فصوص الحکم قیصری در چهار دوره، یک دوره کامل شفا شیخ رئیس، چهار دوره تمهید القواعد، "اُکَر مانالاؤس"  مدت سه سال، دو کتاب "اُکَر ثاوذوسیوس و مساکن"،  اصول اقلیدس، دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی کرد‌.

*نفس خود را مشغول کن قبل از آن‌که تو را مشغول کند

از تاکیدات این علامه می‌توان به این جمله که "نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را مشغول مى‏‌کند" اشاره کرد، جزواتی همچون شرح نهج البلاغة، رساله‏‌اى در ولایت و امامت، رساله‌اى در رؤیت و عدم آن بر مشرب حکمت و کلام، رساله‌اى در لقاء اللّه بر منهل عرفان، رساله‏‌اى به نام فصل‌الخطاب فى عدم تحریف کتاب رب الأرباب، رساله‏‌اى در صبح و شفق و تحقیق در صبح صادق و کاذب و بیان طایفه ‏اى از آیات و روایات در این موضوع و غیره اشاره کرد‌.

*با دیدن استاد حسن زاده امیدوار شدم

از آیت‌الله حاج سیّد رضا بهاء الدینی درباره علامه حسن زاده نقل شده که، افرادی که از نظر علمی پشتکار دارند، توانسته‌اند از حوزه خوب استفاده کنند و در کنار آن به خودسازی و تهذیب نفس برسند، بنده زمانی بود که به خاطر مسائلی که پیش آمد، از حوزه و طلاب ناامید شدم ولی زمانی که چشمم که به آقای حسن زاده آملی افتاد به کلّی از نظر خود برگشتم و امیدوار شدم.

 آیت الله حسن حسن زاده آملی سرانجام در سوم مهرماه ۱۴۰۰ در چند قدمی اربعین حسینی در سن  ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفتند.

منبع: الف

کلیدواژه: آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۰۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث

امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در شهر مدینه متولد شدند.

به گزارش ایمنا، علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان هستند که مشهورترین لقب ایشان رضا است. ایشان به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارند.

ولادت امام رضا (ع) چه روزی است؟ تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر با ۱۱ ذوالقعده ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲۰ می ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام رضا (ع)

پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال آخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کردند.

نام علی بن موسی
کنیه ابوالحسن (ثانی)
ولادت ۱۱ ذی‌القعده، ۱۴۸ ق
زادگاه مدینه
مدت امامت ۲۰ سال (۱۸۳ ق تا ۲۰۳ ق)
شهادت آخر ماه صفر، ۲۰۳ ق
مدفن مشهد
محل زندگی مدینه
لقب (ها) رضا، عالم آل محمد
پدر امام کاظم (ع)
مادر نجمه خاتون
همسر سبیکه
فرزند امام جواد (ع)
طول عمر ۵۵ سال
شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

احادیث امام رضا (ع) درباره فراگیری دانش

امام رضا (ع) می‌فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)

درباره سه ویژگی برجسته مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال :۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)

درباره همسرداری

امام رضا (ع) می‌فرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا

همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۷۳، ص :۱۰۲)

درباره خوش رفتاری با خانواده

امام رضا (ع) می‌فرماید: أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچ

امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد. (صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص :۶۷)

درباره رفع اندوه مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ

هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید. (الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)

درباره اهمیت زمان

امام رضا (ع) می‌فرماید: إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:

۱- زمانی برای مناجات با خدا

۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]

۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند

۴- و ساعتی برای کسب لذت‌های حلال

با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷)

کد خبر 747128

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • واکنش فتح‌الله‌زاده به انتشار لیست حقوق و پاداش/ بازیکن ماهی یک میلیارد می‌گرفت، من ۵۸ میلیون تومان!
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • عکس دیده نشده کودکی ترانه علیدوستی در آغوش پدر
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • آیت‌الله جوادی آملی: غربی‌ها هویت خود را به حراج گذاشته‌اند
  • جلوی اختلاس را بگیرید
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اداره اقتصاد کشور با سفارش حل نمی‌شود/ کشوری که آب و خاک دارد، اما این‌قدر گرانی، گرسنگی، فقر و فلاکت باشد، این درست نیست
  • آیت‌الله جوادی آملی: اگر مردم گرفتار فقر بشوند، دین از بین خواهد رفت