Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ دوم خلبان دکتر بهرام مرادی در یادداشتی نقش هوانیروز در امداد و نجات مجروحین و مصدومین در دوران دفاع مقدس را مرور کرده است.

به گزارش ایسنا در این یادداشت می‌خوانیم:یاد هوانیروز یاد رشادت­‌ها، جانبازی­‌ها و ایثارگری­‌های مردانی است که در لحظه‌­های سرنوشت‌­ساز و حساس و در سخت­‌ترین شرایط و دشوارترین میادین حضوری شجاعانه و عاشقانه در کنار ملت انقلابی خویش داشته و با همدلی و همزمانی مثال زدنی علاوه بر حضور در صحنه‌­های نبرد با دشمنان اسلام برای تأمین امنیت مرزهای میهن اسلامی، در امور مردم­یاری چون مبارزه با اشرار، قاچاقچیان و سوداگران مرگ، حوادث غیرمترقبه، امداد و نجات مصدومین و مجروحین، سازندگی کشور، انتخابات و همانند آن نیز همواره حضوری پرشور و سازنده داشته و در انجام وظایف محوله از هیچ کوششی دریغ نورزیده­اند که تقدیم ده­ها شهید و جانباز گواه گوشه­‌هایی از مجاهدت­‌های آن­ها در همه عرصه­‌های یادشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان هوانیروز ارتش معرف حضور آحاد مردم عزیز و شریف ایران اسلامی است، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره منشأ خدمات بسیاری در عرصه­های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی بوده که علاوه بر انجام مأموریت­‌های ذاتی خویش، در حفظ حریم نظام و مرزهای جمهوری اسلامی، در عرصه‌­های دیگر نیز بنا بر ضرورت و توانمندی خود در خدمت ملت انقلابی بوده است.

هوانیروز با دارا بودن انواع پرنده­‌های بالگرد و از آن مهم­تر و ارزشمندتر خلبانان شجاع، باتجربه و ایثارگر و کارکنان فنی زحمتکش، این توانمندی را دارد تا در شرایط مختلف جغرافیایی کشور و در مأموریت­های ابلاغی حضوری فعال در همه عرصه‌های یاد شده داشته باشد.

ویژگی بالگردها در پرواز این فرصت را به خلبانان جسور هوانیروز داده تا بتوانند بر فراز ارتفاعات پرواز نمایند، از روی جنگل­‌ها، دشت‌­ها و کویرها عبور کنند و در مسیر­های صعب­‌العبور خدمات خود را به نیازمندان ارائه دهند.
 

کمک­رسانی در حوادث غیرمترقبه چون سیل، زلزله، رانش زمین، ریزش کوه و امثالهم، امداد و نجات به مصدومین و مجروحین حوادث مختلف، اطفاء حریق جنگل­ها و مراتع، حمل بار به نقاط مختلف به­ ویژه به مناطق صعب‌العبور، انتقال نفرات و جابجایی افراد، سازندگی کشور در عرصه­‌هایی چون سدسازی­ها، نصب دکل­های برق، دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی، اکتشاف نفت، احداث پناهگاه‌­ها در ارتفاعات، اکتشاف و استخراج معادن، جاده‌سازی‌ها و ده­‌ها مورد دیگر از جمله ویژگی­‌های به کارگیری بالگرد در همیاری و کمک‌­رسانی به ملت شریف ایران و به عبارت دیگر مصداق واقعی همدلی و همزبانی با مردم عزیز ایران است.

با توجه به شرایط جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که سرزمینی به وسعت بیش از یک میلیون و ششصد هزار کیلومترمربع را شامل می­‌شود و با وجود مناطق کوهستانی و رشته­‌کوه‌­های مرتفع و صعب­‌العبور و فواصل دور شهرها و مراکز استان­‌ها با یکدیگر، وجود جنگل‌­های انبوه و کوهستانی در شمال کشور، کویرهای وسیع در مرکز و شرق کشور، رشته­‌کوه­‌های طولانی مرکزی و زاگرس از شمال غرب تا جنوب شرق کشورو ده­ها موانع طبیعی دیگر از عواملی هستند که تردد و نقل و انتقال سریع و آسان زمینی را با دشواری و کندی مواجه می­‌سازد. در چنین شرایطی هوانیروز با دارا بودن ده­ها فروند بالگرد و کارکنان پا در رکاب فرصت بسیار مغتنمی را فراهم ساخته بود تا همه موانع اشاره شده را درنوردد و یا آن­ها را دور بزند، برفراز قلل مرتفع و عمق دره­های عمیق فرود آید، از روی کویرها عبور نماید و به هنگام حوادث غیرمترقبه در کمترین زمان ممکن نفرات، بار، تجهیزات و دیگر امکانات ضروری را به محل حادثه دیده برساند، مجروحین و مصدومین حوادث را در سریع‌ترین زمان به مراکز فوریتی انتقال دهد که در حال حاضر همه این ویژگی­ها با وجود کارکنان پرتلاش و خستگی ناپذیر هوانیروز در جای جای میهن اسلامی به انجام می­‌رسد.

عملکرد هوانیروز در تخلیه مجروحین و تدارکات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت است به طوری که هوانیروز در دوران جنگ تحمیلی و در دفاع از میهن اسلامی علاوه بر انجام ماموریت‌های نظامی خود موفق شد با انجام بیش از ۱۲۰ هزار ساعت پرواز، بیش از ۲۶۶ هزار مجروح و مصدوم جنگی را از مناطق خط مقدم جبهه‌های نبرد به مراکز درمانی و فوریت‌های پزشکی انتقال دهد که در این رابطه نقش موثری در انتقال سریع مجروحین و نجات جان آنها داشته است و علاوه بر آن در تدارکات رزمندگان اسلام بیش از ۶۰ تن مواد غذایی و دارویی را در بین آنها توزیع کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس جمهوری اسلامی امداد و نجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم احیای شب‌های قدر با همکاری هیأت انصارالحسین (ع) در مسجد جامع خرمشهر و فضای باغ راه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با سخنرانی، قرائت دعای جوشن کبیر، مداحی و مراسم احیا برگزار می‌شود.

در این مراسم امکان استفاده از فضای باز مقابل مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

این مراسم روزهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شود و تا ۳ بامداد ادامه دارد.

حضور در این مراسم منوط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری با خدام هیأت است. علاقمندان برای حضور در این مراسم می‌توانند به مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی مراجعه کنند.

کد خبر 6063387 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • دیدار با جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در تکاب
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • پیکر مطهر یک شهید در منطقه مرزی سومار کشف شد
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • تشییع شهید جانباز ۷۰ درصد دوران هشت سال دفاع مقدس در مشهد
  • امدادرسانی به بیش از ۱۸ هزار نفر در طرح ملی امداد و نجات نوروز
  • پیکر شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی سومار تفحص شد
  • انجام بیش از ۲۰۰۰ عملیات و خدمات امدادی در طرح ملی امداد و نجات نوروز