Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@18:17:55 GMT

در شرایط کرونا، روش ترکیبی بهترین شیوه آموزش است

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۰۹۴۲

در شرایط کرونا، روش ترکیبی بهترین شیوه آموزش است

آموزش نقش مهمی در توسعه منابع انسانی ایفا می‌کند. در سال‌ های اخیر با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و به ویژه پیدایش پاندمی کرونا، سسیستم آموزش در کشور های جهان از جمله ایران دچار تحول شده و به سمت مجازی شدن رفته است. هر چند در طی این مدت، این شیوه آموزشی تنها شیوه ممکن بود، اما با توجه به انجام واکسیناسیون در سطح ملی، اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی می‌توان زمینه اجرای  آموزش ترکیبی را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر به اهمیت بحث روش آموزش ترکیبی، با "زهره دهدشتی شاهرخ"، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

اهمیت و فواید آموزش حضوری 

دهدشتی شاهرخ پیرامون اهمیت و فواید آموزش حضوری اظهار داشت: آموزش حضوری طی قرن‌ ها تنها روش آموزشی بوده است. همچنین آموزش حضوری، روشی اثر بخش برای یادگیری است؛ زیرا از روش‌ های مختلفی مانند نوشتن، خواندن، بحث، ارایه های درسی، کار گروهی و پروژه‌ ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش حضوری مزایای متعددی دارد از جمله اینکه افراد در مقاطع مختلف تحصیلی در زمان و مکان مشخص با معلم و یا استاد خود در محل آموزش ارتباط  برقرار می کنند. یاد گیری حضوری به دانش آموزان و دانشجویان کمک می کند تا تکالیف خود را بهتر انجام دهند. ملاقات حضوری و چهره به چهره موجب ایجاد نظم و تمرکز دانشجو یا دانش آموز در کلاس می گردد در حالیکه  در منزل یا محل کار عوامل مختلفی ممکن است موجب حواس پرتی و عدم تمرکز گردد.

 این استاد دانشگاه افزود: فایده دیگر آموزش حضوری، این است که حضور در کلاس موجب مشارکت فعال دانش آموز و یا دانشجو و بحث و گفتگو و طرح سوال در کلاس درس می‌شود در حالیکه چنین مواردی ممکن است در کلاس‌ های آنلاین وجود نداشته باشد.  مزیت دیگر این است که حضور درکلاس درس موجب شناخت اجتماعی و برقراری ارتباط در کلاس و ایجاد دوستی‌ ها و پیدا کردن فرصت‌ها در دنیای کسب و کار می شود. برخی مهارت‌ های زندگی نظیر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی تنها از طریق حضور در مدرسه و دانشگاه با مشاهده و تعامل با دیگران بدست می‌آید نه از طریق آموزش مجازی.

مشکلات و مضرات بسته بودن مدارس

دهدشتی شاهرخ درخصوص مشکلات و مضرات بسته بودن مدارس بیان کرد: چنین به نظر می‌رسد که تعطیلی مدارس موجب ایجاد مشکلاتی در سلامت  روحی_روانی و اجتماعی دانش‌آموزان شده است. به این ترتیب دانش‌آموزی که در منزل می‌ماند، نمی‌تواند با دیگر دانش‌آموزان تعامل داشته باشد و مهارت‌ های اجتماعی کسب کند. تحقیقات نشان داده است که عدم ارتباط با افراد هم سن و سال می‌تواند موجب افسردگی و پرخاشگری دانش‌آموزان شود.

وی افزود: تعطیلی مدارس و حضور تمام وقت دانش‌آموزان در منزل می‌تواند خطراتی را برای دانش‌آموزان در صورت عدم حضور والدین در منزل به علت اشتغال و یا کار های خارج از منزل ایجاد کند. همچنین حضور بیش از اندازه کوکان و نوجوانان در فضای مجازی موجب نگرانی والدین و وارد شدن  آسیب‌های احتمالی به کودکان و نوجوانان شده‌است. از طرفی بسته بودن مدارس و مجازی‌شدن آزمون‌ها، امکان سنجش دقیق اطلاعات دانش آموز را از معلم گرفته است و به این ترتیب اهمیت و رسمیتی که کلاس‌های حضوری زمانی داشتند، کم رنگ شده است .

مشکلات آموزش مجازی برای رده‌های سنی متفاوت

دهدشتی شاهرخ درباره مشکلات آموزش مجازی برای رده‌های سنی متفاوت توضیح داد: آموزش مجازی در مقطع ابتدایی به خصوص در سال اول دبستان که کودک هنوز مهارت خواندن و نوشتن را کسب نکرده و شناختی از محیط آموزشی ندارد و حتی تجربه قبلی یادگیری آنلاین را ندارد، مشکلاتی ایجاد کرده است. همچنین آموزش مجازی برای والدینی که تجربه قبلی آموزش آنلاین را ندارند نیز مساله ساز شده است. علاوه براین، برای والدین با چند فرزند نیز مشکل نظارت بر یادگیری فرزندان وجود دارد به این معنا که نمی‌دانند چگونه وقت خود را برای نظارت بر کار فرزندان و رسیدگی به امور کاری و منزل تنظیم کنند.

وی افزود: این مشکلات در مقطع دانشگاه به صورتی دیگر وجود دارد. در دانشگاه‌ ها نیز دانشجویانی داریم که در سال دوم هستند ولی هنوز محیط دانشگاه، همکلاسی‌ ها و اساتید خود را از نزدیک ندیده‌اند. عدم حضور در کلاس درس و برقراری ارتباط چهره به چهره از اثربخشی کلاس‌ها و بهره‌وری کلاس‌ها کاسته است و در برخی مواقع نیز آزمون‌های مجازی ارزشیابی دقیقی از دانشجو را امکان‌پذیر نمی‌سازد.

آموزش مجازی به گسترش بی‌عدالتی آموزشی دامن زده است

دهدشتی درباره رابطه آموزش مجازی و بی عدالتی آموزشی گفت: پیشرفت جامعه ما بستگی به عدالت آموزشی دارد. عدالت آموزشی ابعاد مختلف دارد که یکی ار ابعاد آن برخوردار بودن از امکانات آموزشی برابراست. در کشور ما بی‌عدالتی آموزشی پیش از پاندمی کرونا در کشور به علت توزیع نابرابر خدمات و امکانات آموزشی مطرح بوده است و اکنون آموزش مجازی به گسترش آن بیشتر دامن زده است. مجازی شدن آموزش باعث شده است که دانش آموزان و دانشجویان درمناطق محروم که زیر ساخت‌های لازم را برای دسترسی به اینترنت و یا از لحاظ اقتصادی امکان تهیه گوشی هوشمند و یا تبلت را ندارند، از آموزش محروم گردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته عدالت آموزشی می‌تواند با توزیع عادلانه نیروی انسانی تحصیلکرده و فرهنگیان مجرب و اعطای امتیازات ویژه و ایجاد انگیزه جهت خدمت در مناطق محروم امکان پذیر گردد. تدوین کتب درسی، آموزش های مجازی، تخصیص بودجه دولت و استفاده از کمک‌ های سازمان‌ ها و افراد خیر جهت ایجاد زیرساخت‌ ها و تهیه ملزومات و استفاده از  روش‌های مختلف آموزشی از جمله استفاده ازرسانه‌ های فراگیر مانند تلویزیون و رادیو و یا ویدیو موجب می‌شود که عدالت آموزشی محقق گردد و امید این است که هیچ دانش‌آموز و دانشجویی از تحصیل باز نماند.

راهکار چیست؟

دهدشتی شاهرخ به راهکارهایی با توجه به شرایط موجود اشاره کرد و گفت: راه حل در دنیا  استفاده از سیستم آموزش ترکیبی است که بهترین جنبه از هر دو سیستم آموزش حضوری و مجازی را در بر می‌گیرد. در حقیقت آموزش مجازی و حضوری مکمل یکدیگر هستند. در بعضی مواقع آموزش مجازی نمی‌تواند تمام نیاز های دانش‌آموزان یا دانشجویان را برآورده کند و لذا ضرورت دارد در کنار آموزش‌ های مجازی، کلاس حضوری نیز تشکیل شود. از جمله مزایای روش ترکیبی این است که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در دنیای واقعی هم با یکدیگر تعامل نموده و ارتباط برقرار کنند.

وی در پایان چنین نتیجه گیری کرد: اجرای این شیوه آموزشی برای رشته‌ هایی که در آن تئوری و عمل باید در کنار هم  وجود داشته باشد ضروری است. به طور کلی آموزش ترکیبی امکانات بیشتری را در اختیار دانشجویان یا دانش آموزان قرار می‌دهد.

برچسب‌ها کرونا مدارس دانشجو اختصاصی ایرنا دانشگاه آموزش مجازی دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا مدارس دانشجو کرونا مدارس دانشجو اختصاصی ایرنا دانشگاه آموزش مجازی دانش آموزان عدالت آموزشی آموزش حضوری دانش آموزان آموزش مجازی دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۰۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان

ایسنا/خراسان رضوی یک روانشناس گفت: با توجه به افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در ایام تعطیلات به خصوص نوروز تلاش برای حفظ امنیت کودکان ضروری است.

احمد اکبری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در شرایطی که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ امنیت خود در اینترنت را ندارند و به گفته یونیسف میلیون‌ها کودک در معرض خطر آنلاین online risk قرار گرفته‌اند، تأمین امنیت کودکان و دور نگه داشتن آنها از آسیب‌های فضای مجازی به عنوان دغدغه پیش از کرونا وجود داشت و پس از کرونا برجسته شد.

وی با بیان اینکه دوران کرونا نشان داد آشنایی با اینترنت نیاز کودکان برای «زندگی دیجیتال» Digital Life و حیات کنونی آنهاست، ابراز کرد: دنیای بدون خطر نامطلوب است و کودکان باید یاد بگیرند که گنجایش خطرات محاسبه شده را داشته باشند و تا آنجا که ممکن است عواقب آن را برطرف سازند در این میان باید تجزیه و تحلیل درستی از ارزیابی خطر و ارزیابی مزایای اینترنت داشت.

 کنار گذاشتن نگرش‌های متمایل به حذف فضای مجازی

این روانشناس با بیان اینکه دسترسی به فضای اطلاعاتی از حقوق اساسی انسان‌هاست، افزود: نادیده گرفتن این مهم می‌تواند به انفعال و از دست رفتن موقعیت‌ها بیانجامد؛ بنابراین، باید از سطوح ابتدایی تا دانشگاه بخش عمده‌ای از آموزش در فضای مجازی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: اجبارهایی همچون کرونا اهمیت ورود به آموزش‌های مجازی را به نظام‌های آموزشی دیکته نموده است.

اکبری با اشاره به این خواسته یونیسف که باید ابزارهای یادگیری مجازی را افزایش و در اختیار مربیان، والدین و فرزندان قرار داد، گفت: دسترسی به سرویس‌ها و خدمات مرتبط با امنیت کودکان، دسترسی کودکان محروم و کم درآمد به اینترنت و حفظ روابط اجتماعی کودکان از طریق شبکه‌های اجتماعی ضروری است.

وی اعلام کرد: کودکان زیادی در سراسر دنیا این روزها از پنجره گشوده اینترنت به زیست خود ادامه می‌دهند اما واکنش والدین به این شرایط قابل تأمل است و از میزان استفاده کودکان از اینترنت در دوران کرونا احساس بدی دارند.

این روان‌شناس کودکان ادامه داد: والدین باید اطمینان حاصل کنند دستگاه‌های در دسترس کودکان به جدیدترین ورژن های ‌ و برنامه‌های ضد ویروس مجهز هستند و با کودکانشان گفتگوی آزاد و دوستانه درباره چگونگی ارتباط با سایرین در زمان اتصال به اینترنت داشته باشند.

والدین هوشیار باشند

اکبری با تأکید بر وضع قوانینی درباره چگونگی، زمان و مکان استفاده از اینترنت با موافقت و همراهی کودکان گفت: والدین باید نسبت به علائم استرس و پریشانی کودکان ناشی از فعالیت‌های آنلاین هوشیار باشند.

وی گفت: احترام والدین به آزادی انتخاب کودک و نوجوان قادر به کنترل و نظارت بر فعالیت‌های آنلاین آنها بوده و در زمینه مصرف رسانه باید میانجیگری کنند که این میانجیگری شامل؛ طیفی از ایجاد ممنوعیت در دسترسی به صفحات مضر، نظارت در کاربری، کاربری فعال میان والدین و کودک، تسهیلگری در هدایت به صفحات مفید، ارتقاء سیاست‌های حفاظتی فعلی خود، مطابقت با واقعیت‌های یادگیری از خانه می‌شود.

اکبری افزود: والدین باید با نظارت و ترویج بر رفتارهای مناسب آنلاین، اطمینان یابند کودکان به خدمات مشاوره‌ای مدرسه دسترسی دارند.

وی با اشاره به نقاط منفی آموزش‌های مجازی، گفت: استمرار آموزش‌های مجازی می‌تواند تفاوت‌های فردی و هدایت تحصیلی را به چالش بکشد.

این استاد دانشگاه آزاد، عدم آموزش معلمان در دانشگاه‌ها و مراکز تربیت‌معلم منطبق بر آموزش از راه دور الکترونیکی و مجازی را به عنوان یکی از نقاط ضعف آموزش‌های مجازی برشمرد و ابراز کرد: با توجه به نبود امکانات در برخی مناطق به خصوص خانواده‌هایی که به لحاظ مالی امکان فراهم نمودن وسایل ارتباط جمعی را برای کودکان ندارد و نبود محتوا و طراحی برنامه‌های درسی کتب موجود به ویژه دروسی همچون ریاضی و علوم مناسب آموزش‌های مجازی نیست.

اکبری اذعان کرد: عدم آشنایی با شیوه‌ها و فنون تعامل در فضای مجازی و گرما بخشی به کلاس درس و کاهش مناسبات انسانی در دراز مدت می‌تواند به جایگزینی فناوری و وسایل آموزشی به جای روابط چند وجهه کلاسی بین شاگردان و معلم و شاگردان با یکدیگر شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • اردوهای مطالعاتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان دارد
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه طباطبایی پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • افتتاح فضای آموزشی و پرورشی در نقطه صفر مرزی شهرستان دشتیاری
  • راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار