Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان با گذشت سه سال از موعد مقرر بهره‌برداری فقط ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که مسئولان عامل اصلی این تاخیر را فقدان اعتبارات کافی می دانند.

شهر لاهیجان در کنار اهمیت کشاورزی و گردشگری که آن را هر ساله به مقصد شمار بسیاری از مسافران تبدیل کرده است، مهم ترین محور مواصلاتی شرق به غرب استان گیلان نیز محصوب می شود که تردد خودرویی در این شهر را چندین برابر کرده و بار ترافیکی بزرگی را به این شهر متحمل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث تقاطع‌ غیرهمسطح بر میدان گیل کمربندی لاهیجان یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی شهرستان بود که در سال ۹۴ کلید خود و طبق طرح و اظهارات اولیه مقرر گردید تا پایان سال ۹۷ بهره برداری شود و زیر بار ترافیکی برود.

تقاطع غیرهمسطح میدان گیل به طور حتم سهم به سزایی در افزایش مطلوبیت ترافیکی شهرستان لاهیجان دارد که ۹ سال از طرح مطالعاتی و ۶ سال نیز از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد. این طرح به دلیل قرار گرفتن در محور گیلان به مازندران، مشکلات ترافیکی منطقه، بویژه در ایام تعطیلات را رفع خواهد کرد.

این پروژه با پیش بینی هزینه بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد ریال به طول ۴۵۲ متر و عرض مقطع ۴۰ متر قرار بود در مدت زمان سه سال ساخته ‌شود، اما با وجود تصویب ردیف اعتباری در بودجه سال ۹۴، آن طور که مسئولان می گویند به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، اجرای آن به مدت یک سال در سال ۹۵ متوقف شد.

در سال ۹۷ نیز با انصراف پیمانکار اولیه (غیربومی) از ادامه ساخت پروژه، مناقصه مجدد برگزار و پیمانکار جدید (بومی) برای ادامه ساخت تقاطع غیرهمسطح انتخاب گردید اما همچنان این پروژه به عنوان یکی از طرح های نیمه‌کاره مهم شهرستان و استان بر زمین مانده است.

تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان، چشم انتظار تردد

کندی کار پیمانکاران مانع اصلی

به گزارش ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان درباره ساخت این تقاطع غیر همسطح اظهار داشت: طرح کنارگذر لاهیجان (گیل) در راستای طرح چهارخطه کردن محور انزلی تا بهشهر به عنوان یک طرح سراسری از حدود ۲۰ سال پیش در مسیر رشت به سمت چابکسر در قالب طرح ۲۰۴۲ در حال اجرا است.

ماکان پدرام افزود: این طرح بصورت سالیانه تعریف شده است و هر سال بنا بر ضرورت‌ها کنارگذرهای مختفی مانند کنارگذر انزلی، آستانه اشرفیه و لنگرود برای آن اولویت بندی می شود که با توجه به اولویت‌های مختلف تاکنون اقدام شده و بعضی طرح های این محور در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ترافیکی که در میدان گیل لاهیجان ایجاد می شود و با توجه به وضع موجود آن، مسئولان وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که این طرح باید بصورت تقاطع غیرهمسطح ساخته شود تا ترافیک در این محور آزاد شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان یادآورشد: پیمانکار قبلی بخشی از کار و آزادسازی در این مسیر را انجام داد و وزارتخانه به این نتیجه رسید که با توجه به کندی کار پیمانکار، مناقصه جدیدی برگزار شود تا پیمانکاران درآن مناقصه جدید شرکت کرده و مسئول تازه ای برای ساخت آن تعیین شود.

تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان، چشم انتظار تردد

افتتاح تقاطع تا یکسال آینده منوط به تخصیص اعتبار

مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری مدیران دستگاه‌های ذیربط تملک زمین‌ها در این محور انجام شده و اکثر تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن محور عملیات نیز منتقل شده و مابقی نیز به زودی به خارج از آن انتقال می‌یابد.

محمد پردل نژاد با بیان اینکه این طرح ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اسناد خزانه برای مطالبات پیمانکار این پروژه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه گزینش پیمانکاران بومی می تواند به دلایل مختلفی عامل پیشرفت پروژه های عمرانی باشد، گفت: در صورت تخصیص بودجه و اعتبار، تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان ظرف حداقل ۶ ماه و حداکثر تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تغییر نرخ ساخت تقاطع

مدیرعامل شرکت گیل پوشش سفیدرود که پیمانکار ساخت پروژه است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از روزی که پروژه به ما واگذار گردید، تمام تلاش را برای پیشرفت هرچه سریعتر پروژه به کار گرفتیم.

ابوالفضل پرستار با بیان اینکه قرارداد ما بر اساس مناقصه سال ۹۷ است، گفت: موضوع افزایش قیمت مصالح، تجهیزات و هزینه ها باعث شد که قرارداد ما نیازمند ترمیم نرخ باشد و با نظر مثبت کارفرما و تایید کارشناسان این موضوع نیز در حال انجام است.

وی خواستار تسریع در انتقال تأسیسات برق از محل اجرای پروژه شد و افزود: با تامین وجه و حمایت مسئولان ما می توانیم این پروژه را در سریعترین زمان ممکن آماده افتتاح نماییم.

با وجود این این روزها بار ترافیک های سنگین میدان گیلان که هنوز چشم به راه بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح است بر دوش مردم لاهیجان و مسافران سنگینی می کند که لازم است به این پروژه تقریبا ملی سرعت بیشتری داده شود.

شهرستان لاهیجان با بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و تقسیمات سیاسی این شهرستان مرکب از دو بخش "مرکزی و رودبنه" است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، با بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوب شرقی خط ۷ نه تنها بیست و دومین ایستگاه خط مذکور در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت بلکه حدود ۲ کیلومتر مسیر ریلی نیز به طول شبکه مترو پایتخت افزوده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شده است، تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی در صورت تأمین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، می‌تواند سر فاصله حرکتی قطارهای خط ۷ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اما فارغ از ایستگاه ورزشگاه تختی که آخرین ایستگاه از بدنه اصلی خط ۷ به حساب می‌آید، برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای این خط به موارد بیشتری مربوط می‌شود؛ غیر از رفع نواقص و نصب پله برقی در ورودی پارک رفتگر (ایستگاه تربیت مدرس)، ورودی مستقل ایستگاه توحید به همراه سالن بلیت فروشی آن نیز امسال امکان تکمیل دارد. به این موارد باید تلاش برای بهره‌برداری از ۶ ورودی دیگر را اضافه کرد؛ ساخت و تجهیز ورودی جنوبی ایستگاه آهنگ، ورودی جنوبی ایستگاه چهل‌تن دولاب، ورودی جنوبی ایستگاه هلال احمر، ورودی غربی ایستگاه شهدای هفدهم شهریور، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان کتاب و ورودی شرقی میدان صنعت، از جمله دیگر پروژه‌های خط ۷ در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌آیند. از طرفی با جمع‌آوری کارگاه مترو، امکان بازگشایی بلوار پاک نژاد و میدان کتاب در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری وجود دارد.

اما یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خط ۷ در این دوره مدیریت شهری، احداث حدود ۵ کیلومتر تونل و ۲ ایستگاه در پروژه توسعه شمال غربی خط مذکور است که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد؛ پروژه‌ای که در صورت تأمین به موقع منابع مالی لازم، حتی احتمال انجام تست سرد آن تا اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۴ وجود دارد و این یک خبر مسرت بخش برای اهالی غرب پایتخت و خصوصاً دانشجویانی است که محل تحصیل آنها در حوالی پونک و حصارک واقع شده است.

کد خبر 6085201

دیگر خبرها

  • بسته شدن پرونده ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم تملک شد
  • پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود
  • انتقاداز تکمیل نشدن ساخت تقاطع غیر همسطح سه راه هفشجان
  • اجرای ۵ آیتم عمرانی برای تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان
  • بررسی ۸ گزینه برای طراحی تقاطع غیرهمسطح سپاه در قم
  • بررسی ۸ گزینه برای طراحی تقاطع غیرهمسطح سپاه قم
  • تکمیل تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری تبریز
  • احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳
  • ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار