Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@22:40:10 GMT

بهترین مواد غذایی برای صبحانه مقوی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۱۱۷۶

بهترین مواد غذایی برای صبحانه مقوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، اولین وعده روزانه صبحانه است که بسیاری از ما متاسفانه عادت به خوردن صبحانه نداریم و برخی از ما هم که صبحانه مصرف می‌کنیم معمولا به یک کیک و آب‌میوه کارخانه‌ای بسنده می‌کنیم. موارد زیادی را دیده‌ام که مادران زمانی که فرزندشان را جلوی در مدرسه یا مهد کودک می‌رسانند، کیک و شیر به دست او می‌دهند، به خیال این که صبحانه خوبی تهیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز به مناسبت ۲۶ سپتامبر یعنی روز «صبحانه بهتر»، نکاتی را برای آماده کردن این وعده غذایی در اختیار شما قرار می‌دهیم:

طرز تهیه کیک خیس | بدون فر کیک شکلاتی خوشمزه بپزید بهترین مواد غذایی برای تقویت کلیه‌ها حذف وعده صبحانه ممنوع

 به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی وعده صبحانه را حذف نکنید.حتی اگر برای خوردن صبحانه اشتها ندارید بهتر است با خوردن مربای خوش بویی همچون بهارنارنج و به و پختن عدسی و اضافه کردن ادویه و همچنین بوی نان تازه اشتهای خودتان را تحریک کنید.

بهترین مواد غذایی برای صبحانه

صبحانه خوب باید شامل غلات، لبنیات و میوه باشد که این سه بخش در مجموع ۳۰۰ کالری دارد. البته وجود بخش پروتئینی در این وعده غذایی ضروری نیست اما می‌توان آن را بدون چربی و کالری زیاد به صبحانه اضافه کرد.

غلات و کربوهیدرات در صبحانه

کربوهیدرات و غلات انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند اما برخی افراد، صبحانه خود را لبریز از کربوهیدرات می‌کنند که موجب افزایش سطح انسولین در بدن می‌شود. باید مواد غذایی را انتخاب کنید که ضریب سیری‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارند. نان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که برای صبحانه مصرف می‌شود و نان سنگک با توجه به آرد حاوی سبوس و پخت کامل احساس سیری ایجاد می‌کند و فرد در طول روز از  خوردن هله‌هوله  پرهیز خواهد کرد. برای داشتن سالم‌ترین صبحانه، به دنبال غلاتی باشید که دارای ۵ گرم (یا بیشتر) فیبر و کمتر از ۵ گرم شکر در هر وعده باشد.

پروتئین

افرادی که در یک صبحانه با ۳۵۰ کیلو کالری،  ۳۵ گرم پروتئین مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که ۱۳ گرم، پروتئین استفاده می‌کنند راحت‌تر می‌توانند وزن خود را کم کنند. مانند آجیل و تخم مرغ که می‌توانید آن‌ها را به میز صبحانه خود اضافه کنید.

افزودن چربی‌های سالم به صبحانه

چربی‌ها نقش مهمی در سلامت بدن دارند و تصور این که تمام چربی‌ها ناسالم و مضر هستند، اشتباه است. افراد چربی ناسالم را دراندازه‌های زیاد مصرف می‌کنند به همین دلیل مشکل ایجاد می‌کنند. در وعده صبحانه مقداری چربی سالم اضافه کنید. منابع چربی سالم مانند دانه‌های روغنی، میزان کالری دریافتی شما را زیاد افزایش نمی‌دهند. مثلا دانه کتان اسید چرب امگا ۳ بسیار مفیدی دارد و همچنین در کاهش التهاب موثر است.

ویتامین B۱۲ در صبحانه

این ویتامین با افزایش تمرکز و حافظه موجب افزایش توان فیزیکی در طول روز می‌شود. ماست بهترین ماده غذایی سالم برای تامین ویتامین B۱۲ است. علاوه بر آن، یک منبع کم کالری و سرشار از پروتئین است.

بهترین صبحانه در طب سنتی

غذاهای با مزاج گرم در ساعات اولیه صبح، انرژی لازم را برای یک روز پرنشاط تامین می‌کند. در وعده صبحانه مصرف کره، خامه و عسل بسیار مفید است.  البته خوردن مقدار کمی گوشت هم دارای فایده است اما مصرف میوه‌ها و سبزیجات در ساعات ابتدایی صبح مناسب نیست.

چند نمونه صبحانه مقوی از نظر طب سنتی

۱- خامه یا سرشیر گاوی محلی، دو تا سه قاشق غذاخوری + شیره انگور یا خرما یا عسل، یک قاشق غذاخوری
۲- حلوا ارده + روغن حیوانی + شیره انگور
۳- املت با روغن حیوانی و فلفل سیاه و زرد چوبه
۴-  حلیم بوقلمون یا گوسفند
۵-  حلوا ارده + کره محلی گاو
۶- ارده، دو تا سه قاشق غذاخوری + روغن زرد یا کره محلی گاو، یک قاشق غذاخوری + شیره انگور یا شیره خرما یا عسل، یک قاشق غذاخوری
۷-  عدسی با گلپر
۸-  تخم مرغ آب‌پز، یک عدد همراه با یک قاشق غذاخوری کره محلی گاو یا روغن زرد
۹- از نوشیدن یک فنجان چای سبز به همراه صبحانه غافل نشوید. چای سبز علاوه بر داشتن خواص مفید برای سلامت قلب، موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود زیرا سرعت سوزاندن کالری و چربی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 628923 برچسب‌ها مواد غذایی رژیم غذایی تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ویتامین عسل مواد غذایی رژیم غذایی تغذیه سالم تغذیه یک قاشق غذاخوری وعده صبحانه مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین رژیم غذایی برای مغز

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان داد که الگوهای رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان و مغز تأثیر بگذارند.

مهر در گزارشی به نقل از هلث لاین نوشت: محققان افراد را در چهار الگوی غذایی طبقه بندی کردند.

این الگوهای غذایی شامل:

• بدون نشاسته یا نشاسته کم

• گیاه خواری

• پروتئین زیاد و فیبر کم

• متعادل

بیش از نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در دسته «متعادل» قرار گرفتند و نتایج سلامت روان و عملکرد شناختی گزارش شده آنها بهتر از سه مورد دیگر بود. افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین / کم فیبر پیروی می‌کردند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی متعادل پیروی می‌کردند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام شکنج پست مرکزی داشتند که نحوه حرکت بدن ما را در محیط هماهنگ می‌کند.

علاوه بر این، افرادی که گیاهخوار بودند، در بخشی از مغز به نام تالاموس و Precuneus حجم خاکستری بالاتری داشتند. نکته قابل توجه، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلاء به مشکلات روانی در افرادی که سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف می‌کنند، افزایش یافته است، یافته‌ای که نویسندگان توضیح داده اند می‌تواند به دلیل طراحی مطالعه باشد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای که تأکید بر ماهی و سبزیجات دارد، اثرات امیدوار کننده‌ای بر سلامت جسمی نشان داده است. اما رژیم‌های غذایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در سلامت مغز و سلامت روان داشته باشند.

همچنین تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده نیز نقش مهمی در سلامت مغز دارد. شواهد نشان می‌دهد که یک روده سالم، که از طریق رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر غذایی ایجاد می‌شود، ممکن است محور روده مغز را حفظ کرده و به طور بالقوه شناخت را بهبود بخشد.

محققان تاکید می‌کنند انتخاب شیوه زندگی نیز یک عامل مهم است و خواب با کیفیت، ورزش منظم و تکنیک‌های خوب برای مدیریت استرس برای تکمیل یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895756

دیگر خبرها

  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن
  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای کاهش وزن در صبحانه بنوشید
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی»
  • نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی
  • این افراد لب به جگر نزنند
  • بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی