Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@02:36:15 GMT

کرونا در دام واکسن

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۱۲۴۰

کرونا در دام واکسن

ویروس مخوف کرونا بیش از ۱۹ ماه است که همچنان در سطح جهان و کشورمان جولان می دهد و بر خلاف تصور برای رهایی از آن در مدت کوتاهی، هر بار با شکل های جدیدی بسیاری از گروهها را مبتلا می کند و در این میان برخی ها که توان مقابله با این ویروس سرکش را ندارند، جان خود را از دست می دهند به طوریکه این میزان از آسیب ها، قابل مقایسه با هیچ رخداد دیگر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این ویروس خطرناک بسیاری را گرفتار و مشکلات متعددی را از ابعاد مختلف ایجاد کرده است، اما جامعه جهانی به ویژه متخصصان امر با عزم جدی در برابر کرونا، صف آرایی کرده اند بطوری که در مدت کوتاهی و پیش از روال تعیین شده توانستند داروهایی موثر را برای درمان بیماری ناشی از این ویروس ارایه کنند و به دنبال آن واکسن هایی را برای کنترل بیماری، تولید و در اختیار جامعه هدف خود قرار دهند.

مدتی است با تولید واکسن های مختلف و تزریق آن به گروههای هدف در سطح جهانی روزنه هایی از جنس امید برای غلبه بر کرونا پدیدار شده که نمونه عینی این مهم و تاثیر چشمگیر آن را می توان در رخدادهای مختلف فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و حتی حوزه گردشگری مشاهده کرد.

اکنون واکسیناسیون در کشورهای مختلف روند متفاوتی دارد و هر کشوری تلاش می کند تا بر اساس ظرفیت و توانایی خود با خرید و تزریق واکسن های بیشتر جمعیت خود را در برابر این بیماری مخوف ایمن کرده و به عبارتی بیش از گذشته به زندگی عادی امیدوار کند. 

در این میان استانهای مختلف کشورمان پیک های متعدد کرونا را تجربه کردند که به فوت تعداد زیادی از هموطنان منجر شد و عده بسیاری هم به این بیماری مبتلا شدند، که حتی پس از بهبودی با عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

همگام با اقدامات جهانی برای کنترل کرونا، اگرچه مشکلاتی مانع رسیدن واکسن های متنوع به کشورمان شد اما با تدبیر و تلاش مسوولان و تامین تدریجی واکسن مورد نیاز کار واکسیناسیون از اوایل امسال برای گروه‌های پرخطر آغاز شد و این رویه هم اکنون شکل مطلوب تری به خود گرفته است تا جایی که با سازو کارهای انجام گرفته در ماه‌های اخیر و از همه مهمتر همکاری های بین بخشی مستمر موجب شده است کار واکسیناسیون شتاب بیشتری داشته باشد که این مساله خود می تواند نوید بخش غلبه بر این بیماری مهلک باشد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۴ میلیون و هفت هزارو ۳۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۹۳ هزارو ۲۹۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزارو ۶۷۲ دُز رسیده است.

این اخبار از استقبال قشرهای مختلف مردم از تزریق واکسن حکایت دارد، هر چند در ماههای گذشته تردیدی در این خصوص وجود داشت، اما اکنون این وضعیت شکل مناسب تری به خود گرفته است بطوریکه کمتر کسی از اعضای بالای ۱۸ سال یک خانواده را می توان پیدا کرد که اصلا واکسن تزریق نکرده باشد.

تزریق واکسن مانع تشدید بیماری شد

علی رحیمی ۵۰ ساله از جمله شهروندان زنجانی است که به تازگی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده است، او در این خصوص گفت: به تازگی به اتفاق همسرم دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده بودیم اما به صورت خانوادگی به کرونا مبتلا شدیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه به دلیل همین تزریق واکسن، شدت بیماری من و همسرم چندان بالا نبود و با همان اقدامات درمانی اعلام شده از سوی پزشکان در قرنطینه منزل بهبود یافتیم، اما فرزندانم که  دانشجو هستند، به دلیل نزدن واکسن علایم بیماری در آنان بیش از ما بود و این مساله نشان می دهد که تزریق وکسن تا چه میزانی می تواند شدت بیماری را کاهش دهد.

زهرا محمدی ۳۵ ساله نیز در این راستا معتقد است: در اوایل نسبت به تزریق واکسن واهمه داشتم، اما به تدریج و با کسب اطلاعات دقیق از رسانه های مختلف به این نتیجه رسیدم که باید این کار را انجام دهم و از طرفی نیز پدر و مادرم که سن بالایی دارند، پیش از این واکسن تزریق کرده بودند که با واکسنیه شدن من ایمنی و اطمینان بیشتری از عدم ابتلا به این بیماری خواهند داشت.  

زنجان نیز همگام با سایر استان های کشور قدم های بسیار خوبی را در امر وکسیناسیون کرونا برداشته است، هر چند در ابتدای این مسیر موانعی وجود داشت اما بر اساس اعلام مسوولان، این رویه وضعیت خوبی هم در مناطق شهری و هم روستایی داشته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

بیش از ۵۵ درصد گروههای هدف در زنجان دُز اول کرونا را دریافت کرده اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۵۵ درصد گروه‌های هدف در استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که تحقق میزان ۷۰ درصدی چشم انداز بهتری را فراهم می کند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: تا کنون بیش از ۶۱۵هزارو ۶۳ دُز واکسن در استان به گروههای هدف تزریق شده که از این میزان ، ۴۰۴هزار دُز نوبت اول و ۲۱۰ هزار دُز نوبت دوم را شامل می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق می‌شود و واکسیناسیون سنین بالای ۳۵ سال هم در سطح استان در حال انجام است.

این مسوول، افزود: با مجموعه این اقدامات تلاش می شود که تزریق دُز اول برای گروه‌های هدف در استان به اتمام برسد که عملکرد قابل قبولی محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به گزارش موارد مشکوک ابتلا به قارچ سیاه در استان گفت: مورد تایید شده‌ای در این زمینه گزارش نشده، اما اگر موردی باشد  این مهم پیگیری و کمیته علمی بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

وی در خصوص نبود واکسن پاستور در مراکز تجمیعی نیز گفت: این نوع واکسن، در پایگاه‌های واکسیناسیون استان به دلیل مشکلات در ثبت وجود ندارد اما واکسن برکت موجود است که ممکن است، به طور موقت در یک پایگاه به اتمام رسیده باشد.

قزلباش خاطرنشان کرد: افرادی که دُز اول واکسن اسپوتنیک را تزریق کرده و برای دُز دوم این نوع واکسن در دسترس نیست، می توانند بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واکسن آسترازنکا استفاده کنند.

وی، با تاکید بر اینکه در زمان حاضر ۱۷۹ تیم در پایگاههای تجمیعی واکسیناسیون مستقر هستند گفت: بر اساس برآورد اولیه، با همین میزان دریافت واکسن تزریقی، این استان تا ۴۷ روز دیگر واکسیناسیون را به اتمام می رساند.

قزلباش خاطرنشان کرد: این روال موجود است، اما استان آمادگی دارد در مدت ۲ هفته واکسیناسیون دُز اول استان را به پایان برساند و این توانایی را دارد.

ورود ۱۶۰ هزار دُز واکسن کرونا به پوشش ۷۰ درصدی جمعیت زنجان منجر می‌شود

استاندار زنجان  نیز در این خصوص گفت: در صورت ورود و تزریق ۱۶۰ هزار دُز واکسن کرونا به این استان، ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش قرار می‌گیرند و این در حالی است که در زمان حاضر ۵۴ درصد گروه‌های هدف دُز اول را دریافت کرده اند.

فتح الله حقیقی با اشاره به موضوع واکسیناسیون در استان افزود: در زمان حاضر واکسیناسیون بصورت هوشمند انجام می شود و این در حالی است که با توجه به ذخایر خوب واکسن، مدیریت خوبی نیز در این حوزه حاکم است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه، واکسیناسیون گروه‌های خاص استان نیز انجام شده است، اظهار داشت: اماکن سیار، تجمیعی در واحدهای تولیدی به غیر از اماکن ثابت ایجاد شده است تا روند واکسیناسیون شتاب بیشتری داشته باشد که نتایج کنونی نیز بیانگر این امر مهم است.

استاندار زنجان با بیان اینکه تزریق واکسن به دانش آموزان ۱۸ ساله زنجانی نیز آغاز شده است، گفت: این کار با توجه به ثبت نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود و سپس برای نوبت دهی و فراخوان جهت تزریق انجام می شود.

حقیقی با تاکید بر اینکه در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی به میزان کافی و استفاده از ماسک روند کاهش بیماری در استان شکل مطلوب تری می یابد ادامه داد: تزریق واکسن به منزله پیشگیری از مرگ و میرهایی کرونایی است و به معنای عدم ابتلا نیست و با رعایت ۴۲ درصدی پروتکل های بهداشتی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.

وی با اشاره به اینکه از آحاد جامعه انتظار می رود در این حوزه یاریگر مسوولان استانی و تحقق برنامه های کرونایی باشند تا بتوان بر این بیماری غلیه کرد.

اولویت اصلی در کاهش ابتلا به کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان نیز ادامه داد: در قرارگاه عملیاتی نیز تاکید شد که رعایت پروتکل ها، فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل ها به عنوان یک اولویت الزام آور برای همه مدیران دستگاههای اجرایی، فعالان اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، حوزه ها و اقشار جامعه است.

خدابخش مرادی نافچی با تاکید بر اینکه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و بی توجهی به نظارت ها می تواند به شیوع بیشتر ویروس کرونا در استان منتهی شود، ادامه داد: سپاه انصار المهدی (عج) زنجان نیز یا یک عزم جدی تر گام پنجم طرح شهید سلیمانی را آغاز کرده است که در این راستا فرمانداران با همکاری سپاه شهرستان ها هم در حوزه واکسیناسیون و قرنطینه فعالیت های این بخش ها را تشدید کنند.

وی با بیان اینکه جلسات قرارگاه شهرستان ها در حوزه طرح شهید قاسم سلیمانی به شکل جدی تر، مداخله گرایانه تر فعال‌تر شده است اظهار داشت: بحث اقناع سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی نیز از سوی رسانه ها و فضای مجازی این مهم را انجام دهند و از طرفی مراکز صنعتی، واحدهای تولیدی، کارگاههای صنعتی، خدماتی و کشاورزی از جمله کانون های جمعیتی هستند که کارفرمایان نسبت به تامین اقلام بهداشتی، اقلام حفاظت فردی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به رنگ بندی کرونایی اعلام شده در زمینه واکسیناسیون استان خاطرنشان کرد: در این خصوص انجام مداخلات مناطق یاد شده در شهرستان ها، شهر زنجان، روستاهای رازبین و میرجان، ابهر، نشاط، خدابنده دوتپه، سجاس و سهرود، در طارم، مناطق درام و چورزق، در سلطانیه روستای ویر و شهر سلطانیه، در ایجرود، روستای سعید آباد و زرین آباد، در ماهنشان روستای قره ناس و شهر  ماهنشان را  با عزم جدی تر و به موقع برای پوشش گروههای هدف مبادرت کنند.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، روز گذشته این استان ۵ مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع این ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۶۸۴ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا موسوم به " کووید- ۱۹ " برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر)  سال ۹۸، در شهر "ووهان" واقع در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و همین رخداد کافی بود که بسیاری از کشورها به جنگ مقابله با این بیمار مخوف بروند.

برچسب‌ها کرونا طرح واکسیناسیون کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا طرح واکسیناسیون کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان کرونا طرح واکسیناسیون کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها دریافت کرده د ز اول واکسن واکسن کرونا گروههای هدف تزریق واکسن هزار د ز بر اساس ز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 

ایسنا/کرمان فرماندار جیرفت گفت: در شهر جبالبارز ۱۲ کیلومتر خط تغذیه و ۷۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا شده و پروژه خط انتقال به بخش اسفندقه به زودی شروع و در بخش اسماعیلی و بخش مرکزی هم درحال انجام است.

احمد بلندنظر هشتم فروردین ماه در جلسه ستاد سوخت با اشاره به آخرین وضعیت عملیات گازرسانی در جیرفت گفت: در اسفند ۱۴۰۲روستاهای جنگل آباد و طوهان با جمعیت قابل توجهی تزریق گاز انجام و در شهرعلی آباد نصب انشعابات تکمیل شده است.

وی با تشریح جزئیات گازرسانی در مناطق سردسیر افزود: در شهر جبالبارز ۱۲ کیلومتر خط تغذیه و ۷۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا شده و در برخی روستاهای بخش ساردوییه نظیر محمدآباد روز پیکر و هشت پارچه روستا، گاز به شبکه تزریق شده و پروژه خط انتقال گاز به بخش اسفندقه به زودی شروع و در بخش اسماعیلی و بخش مرکزی هم درحال انجام است. 

فرماندار جیرفت گفت: در شهر جیرفت نیز ۲۸ کیلومتر شبکه توزیع همراه با تزریق گاز انجام شده است. 

وی به خانوارهای همجوار با خط انتقال گاز هشدار داد که در صورت عدم اقدام نسبت به گازکشی منازل، سوخت آنها قطع خواهد شد، افزود: در نقاطی که شبکه توزیع و انشعابات ویژه مشترکین اجرا شده، توصیه می‌شود ساکنان نسبت به لوله‌کشی داخلی منازل خود اقدام نمایند زیرا طی دو ماه آینده سهمیه سوخت آنها قطع خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده جیرفت قطع می شود
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • قطع سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده در جیرفت
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه