Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کشور‌های تورمی مانند ایران، قیمت‌گذاری‌ها دستوری است و همین موضوع در اغلب مواقع باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بازار خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قیمت خودرو در بازار گران می‌شود. طبق مصوبه شورای رقابت در سال گذشته به خودروسازان اجازه داده شد براساس تورم‌بخشی بانک مرکزی، قیمت محصولات‌شان را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون سه ماه از آخرین افزایش قیمت می‌گذرد و احتمالا در چند روز آینده تقاضای خودروسازان راهی شورای رقابت می‌شود. آنطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حداقل ۱۰ درصد به قیمت کارخانه خودرو‌ها افزوده خواهد شد. طبیعتا زمانی که قیمت کارخانه خودرو‌ها افزایش می‌یابد، قیمت آن در بازار نیز رشد را تجربه می‌کند و باز هم مصرف‌کنندگان هستند که باید شرایط سخت‌تری را تحمل کنند. اکنون فاصله قیمتی کارخانه و بازار آنقدر زیاد است که در هر مرحله قرعه‌کشی افراد زیادی برای بهره‌مندی از این فاصله ثبت‌نام می‌کنند و همین موضوع، دلیلی شده تا متقاضی واقعی نتواند از خودروی ارزان‌قیمت بهره‌مند شود. گزارشی که در ادامه می‌خوانید، وضعیتی از بازار خودرو ایران است که احتمالا در چند روز آینده افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

بر خلاف گزارش‌های قبلی، این بار بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است. در برخی خودرو‌های پرتیراژ تولید داخل بیش از ۱۰ میلیون تومان و در برخی خودرو‌ها کمتر، اما نکته قابل‌توجه اینجاست که خودرو در بازار ارزان شده است. برخی کارشناسان بر این باورند ارزانی به دلیل انتشار خبر واردات خودرو‌های خارجی بود، اما پس از این‌که شورای نگهبان این طرح را رد کرد، خودرو گران نشد. این موارد نشان می‌دهد تاثیر خبر واردات خودرو بر کاهش قیمت‌ها حداقلی بوده و اگر این‌طور نبود، قطعا با مخالفت شورای نگهبان دوباره باید افزایش قیمت اتفاق می‌افتاد. اما خبر بد ماجرا اینجاست که خودرو احتمالا گران می‌شود و پارامتر‌های دیگری دلیل این افزایش هستند. سال گذشته بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفته بود شورای رقابت به دلیل وضعیت تورمی در کشور، موافقت کرد که خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک بار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم‌بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولات‌شان تغییر کند. در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود، می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. نکته قابل‌توجه در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت اینجاست که به خودروسازان اختیار داده شده و تاکید شده که الزامی برای انجام آن نیست. خودروسازان نیز می‌گویند محصولات پرتیراژشان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری با زیان به فروش می‌رسند و از افزایش قیمت استقبال می‌کنند.

شیوا در فروردین‌ماه نیز گفته بود به دلیل عدم تغییر شش‌ماهه دوم سال گذشته در قیمت خودرو‌های داخلی، بهار امسال براساس نرخ اعلامی توسط بانک مرکزی خودرو گران شد. البته طبق قانون، خودروسازان اجازه داشتند در زمستان سال گذشته نیز تقاضای افزایش قیمت را بدهند، اما به دلیل این‌که تورم بخشی ۱۴ درصد بود، شورای رقابت اجازه افزایش قیمت را نداد. اکنون سه ماه از آخرین افزایش قیمت می‌گذرد و احتمالا در پاییز امسال نیز قیمت خودرو براساس تورم‌بخشی بانک مرکزی، افزایش خواهد یافت. چندی پیش رئیس شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو اعلام کرده بود در آن زمان، آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خردادماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای سه ماه آینده تورم‌بخشی را بگیرند. وی درباره این‌که اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ توضیح داده زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام‌شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آن‌که تولیدکننده است، مجبور به افزایش قیمت است. درنتیجه افزایش قیمت خودرو قطعی است و احتمالا شکاف بین قیمت کارخانه و بازار زیادتر خواهد شد.


تورم فصلی، ملاک قیمت‌گذاری

ملاک قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت خودرو، تورم فصلی است و براساس پیش‌بینی کارشناسان حداقل ۱۰ درصد خواهد بود. البته ۱۰ درصدی که قرار است افزایش یابد، بر قیمت کارخانه اعمال خواهد شد و تجربه‌های گذشته نشان داده در صورت افزایش ۱۰ درصدی قیمت کارخانه، بین ۷ تا ۸ درصد در بازار قیمت‌ها زیاد می‌شود. ظاهرا خودروسازان به دنبال تورم‌بخشی از بانک مرکزی هستند تا تورم تابستان را بر قیمت‌های خودرو‌های تحویل پاییز و زمستان درنظر بگیرند. در این شرایط اگر بانک مرکزی سریعا تورم‌بخشی را اعلام و خودروسازان، مستندات‌شان را به کمیته خودرو و شورای رقابت ارسال کنند و آن‌ها هم بدون معطلی مصوب کنند که خودروسازان مجاز به این کار هستند، کمبود خودرو در بازار حس نمی‌شود. اما قبلا روال به این صورت بود که برخی مسوولان در برابر افزایش قیمت رسمی مقاومت زیادی نشان می‌دادند و همین موضوع، باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت بیشتر محصول در بازار می‌شد.


تحریم‌ها، مانع کنترل بازار

حدود ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا جا خوش کرده‌اند و خبری از عرضه آن‌ها در بازار نیست. مسؤولان دو شرکت می‌گویند به دلیل تحریم‌ها، قطعه کافی برای تحویل خودرو‌ها نداریم و بسیاری از آن‌ها فاقد قطعات الکترونیکی هستند. پیگیری خبرنگار ما در این زمینه نشان می‌دهد برخی از این خودرو‌ها فاقد سیستم صوتی پیشرفته هستند و برخی دیگر از ای‌سی‌یو (رایانه خودرو) محروم‌اند. مراجعه به بازار لوازم یدکی نشان می‌دهد برخی قطعات غیر الکترونیکی که خودروسازان دم از نبود آن می‌زنند، در بازار موجود است و همین موضوع باعث شده تا پای مقامات قضایی به این داستان پرابهام باز شود. هرچند تحریم‌ها مانع توسعه تولید در کشور شده، اما به گفته برخی کارشناسان تحریم‌های داخلی و همچنین قیمت‌گذاری دستوری نیز باعث شده تا خودروسازان رغبتی برای عرضه خودرو در بازار نداشته باشند. در مقابل خودروسازان نیز نسبت به تعهدات‌شان تلاشی نمی‌کنند که افزایش حلقه‌های این زنجیره، باعث افزایش قیمت خودرو در بازار و متضرر شدن مصرف‌کنندگان می‌شود.


پایش کیفیت

ایران جزو کشور‌های دارای تورم دورقمی است و قطعا در این شرایط، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد. به این دلیل که طبق قانون مواد اولیه مورد نیاز خودرو که اغلب از داخل تامین می‌شود، با نرخ ارز صادراتی به خودروسازان می‌رسد و طبیعی است افزایش قیمت به میزان تورم اعمال شود. اما نکته مهم اینجاست کالایی که رقیب ندارد، باید مشمول قیمت‌گذاری شود. مدتی است واردات خودرو و همچنین خودرو‌های خارجی مونتاژ سهمی از بازار ایران ندارند.

واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل مقابله با بحران ارزی ممنوع شد و خودرو‌هایی هم که در ایران مونتاژ می‌شدند، فعالیتی ندارند. درنتیجه اکنون ایران‌خودرو و سایپا تامین‌کننده اصلی نیاز خودرو در بازار هستند. ظاهرا مسوولان تصمیم‌گیر بین این مسیر مردد هستند که آیا قیمت‌گذاری خودرو را آغاز کنند یا اول به دنبال حذف انحصار باشند.


از کمپین نخریدن خودرو تا التماس برای خرید


ما که ندیده‌ایم، اما شنیده‌ایم در کشور‌های خارجی اگر کالایی گران می‌شود، مردم با نخریدن آن خواستار کاهش قیمت دوباره آن می‌شوند. البته این مربوط به کشور‌هایی است که توانسته‌اند مشکل تورم را حل کنند و اقتصادشان مانند کشور‌های تورمی اداره نمی‌شود. در کشور‌های تورمی مانند ایران، قیمت‌گذاری‌ها دستوری است و همین موضوع در اغلب مواقع باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بازار خواهد شد. از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری تولیدکننده را بی‌انگیزه می‌کند و افزایش تولیدی انجام نمی‌شود. اگر به دنبال افزایش تولید در کشور هستیم، ابتدا باید مشکل تورم را حل کنیم و بعد منتظر ثبات قیمت باشیم. سال ۹۴ کمپینی در ایران به عنوان نخریدن خودروی صفر تشکیل شد که عامه مردم نسبت به کیفیت خودرو‌های تولید داخل انتقاد داشتند. همین موضوع دلیلی بود تا ۴۰ هزار خودروی تولید شده در پارکینگ کمپانی‌های تولید داخل بماند. در آن زمان دولت به منظور حمایت از خودروسازان اعلام کرد تسهیلات هفت‌ساله برای هر خودرو پرداخت می‌کند و بر این اساس، ۲۵ هزار خودروی ایران‌خودرو و سایپا فروش رفت. خودرو‌هایی که اکنون آخرین روز‌های اقساط‌شان را می‌گذرانند و قیمت آن‌ها چندین برابر شده است. در آن زمان قرعه‌کشی برای خرید خودروی صفر با شرایط خاص و تسهیلات ویژه انجام می‌شد. اما از سال گذشته تحویل خودرو توسط کارخانه با شرایط عجیب‌تر همراه بود. خودرو‌هایی که تا سه ماه از گارانتی استفاده نکنند؛ گارانتی آن‌ها باطل خواهد شد. همچنین برای دریافت خودرو ابتدا باید ثبت‌نام انجام شود و پس از این‌که در قرعه‌کشی برنده مشخص شد، باید پول واریز کند تا بعدا خودروی خود را تحویل بگیرد. مدلی خاص که تنها در ایران سابقه اجرا دارد. حالا کارشناسان اقتصادی می‌گویند برای حل بحران خودرو، باید اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودرو پا به میدان بگذارند و با توجه به این‌که رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت قول افزایش تولید را داده، باید دید تا چه حد می‌تواند تا پایان سال به وعده خود عمل کند و قیمت خودرو کمی روی آرامش ببیند.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قیمت گذاری خودرو سرمایه گذاری تولید داخل قیمت خودرو در بازار افزایش قیمت خودرو قیمت کارخانه واردات خودرو همین موضوع شورای رقابت نشان می دهد بانک مرکزی قیمت گذاری تورم بخشی سال گذشته تحریم ها خودرو ها خواهد شد ۱۰ درصد سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

آغاز اردیبهشت همراه با افزایش قیمت خودرو بود؛ خودرو‌هایی که تا پیش از این به عنوان محصولات داخلی افزایش قیمت‌های قابل توجهی را کسب کرده بودند. در این بین پژو پارس با افزایش قیمت بیش از صد میلیون مواجه شده و برخی خودرو‌های چینی هم رشد قابل توجهی کرده‌اند. برخی علت این افزایش قیمت‌ها را درخواست خودروساز‌های داخلی از وزارت صمت برای عبور از ورشکستگی می‌دانند.

به گزارش انتخاب، مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو به خبرنگاران گفت: سال گذشته در بهمن ماه بود که خودروساز‌های دولتی شامل پارس خودرو، ایران خودرو و سایپا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدند که نشان می‌دهد در مسیر ورشکستگی هستند. این اتفاق در سال‌های قبل هم رخ داده بود. در اسفند ۱۴۰۲، زیان خودروساز‌ها به ۲۲۰ همت رسید که ۶۰ همت آن را به قطعه ساز بدهکارند.

خودروساز‌ها پیشنهاداتی به بورس و وزارت صمت دادند، وزارت صمت، اما چاره‌ای نداشت جز افزایش پلکانی قیمت خودو؛ از بهمن ماه یک سری مجوز‌ها را خودروساز‌ها گرفته بودند که از ابتدای ۱۴۰۳ افزایش قیمت کارخانه را اعلام کنند. برخی شرکت‌ها که خودروی چینی بیرون می‌دهند هم این افزایش را اعمال کردند و برخی خریداران که توانایی پرداخت آن را نداشتند.

نهایتا ۲۵۰ میلیون روی شاسی بلند‌های چینی آمد که موجب اعتراض مردم شد. از این نقطه چراغ سبز افزایش قیمت داده شد و تصور می‌شد که اردیبهشت قیمت‌ها گران شود.

وی در ادامه درباره افزایش قیمت صد میلیونی پژو پارس بیان کرد: سال گذشته توقف تولید پژوپارس مطرح شد، اما عده‌ای گفتند متوقف نمی‌شود که یک نشان از افزایش قیمت بود. پژو پارس بالاخره خودرو موفقی در فروش بوده است. وقتی این خودرو از مسیر تولید خارج شود، باید جایگزین خوبی برای آن وجود داشته باشد.

چند روز اخیر که قیمت کارخانه‌ای پژو پارس حدود ۱۶۰ میلیون افزایش یافت و به بیش از چهارصد میلیون رسید، بازار هم عدد خود را روی آن گذاشت. پژوپارس همیشه عدد بیشتری از حاشیه سود برای خود در نظر می‌گیرد. به نظر من قطع به یقین این اتفاق برای محصولات دیگر هم خواهد افتاد. دولتی‌ها و خصوصی‌ها، باید در طول امسال به سمت آزادسازی پلکانی قیمت می‌روند.

او افزود: بهمن ۱۴۰۱ خودروساز‌های دولتی درخواست افزایش قیمت دادند و در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد که ۸۰ درصد افزایش رخ داده، اما مخبر با این عدد مخالفت کرد و عملاً با ۴۰ درصد آن موافقت شد.

وی افزود: تا مدتی شما می‌توانید قیمت بازار را سرکوب کنید، ولی بازار سال گذشته تا شهریور قیمت‌ها را به صورت دستوری نگه داشت، اما از دی ماه بازار به شدت سمت گرانی رفت. هیچ راه گریزی از قیمت بازار نیست.

فرزانه گفت:امسال که کسری بودجه نزدیک به ۵۰۰ همت اعلام شده، دولت بخشی از این کسری را از مالیات‌ها جمع‌آوری می‌کند، بخشی از آن را هم در نوسان قیمت خودرو جبران می‌کند. من تصور می‌کردم خودروساز‌ها تا خرداد تحمل کنند، اما اوضاع اینقدر خراب است که از اردیبهشت افزایش قیمت کارخانه را اعمال کردند.

خودروساز‌ها شاید در دارایی‌های خود تجدیدنظر کنند تا از ورشکستگی روی کاغذ خارج شوند. ما باید در هفته‌های آینده توقع افزایش قیمت داخلی و چینی داشته باشیم. با این شرایطی که وجود دارد، هیچ راه گریزی از افزایش قیمت نیست. اینکه برخی از مسئولین در وزارتخانه می‌گویند نخرید تا ارزان شود، مشخص نیست بر چه مبنایی صحبت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده