Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی فردا: انتخابات ریاست جمهوری وضعیت جدیدی را برای جریان اصولگرایی پدید آورده است. برخی معتقدند این جریان حال که رقیب را ضعیف می پندارد به سمت رقابت درون جناحی خواهد رفت و برخی دیگر بر این باورند که اصولگرایان در مقطع کنونی تنها به اداره کشور با کارآمدی کامل فکر می کنند بنابراین چون نگاه متفاوتی به حضور در قدرت دارند یکدستی خود را حفظ خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره این موضوع با حسین الله کرم تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه وعضو مرکزی شورای وحدت گفتگو کردیم.

*آیا اکنون که اصلاح طلبان در ضعیف ترین حالت ممکن هستند دسته بندی های سیاسی را بین اصولگرایان شاهد خواهیم بود یا انها همچنان وحدت پدید امده را حفط خواهند کرد؟

-از آنجا که برخی دسته بندی های سیاسی به دلایل صعود و سقوط رقیب باز می گردد، به چند وضعیت ناشی از دلایل سقوط کنونی اصلاح طلبان اشاره می کنم.

 وضیعت نخست، عبور اصلاح طلبان از عدالت خواهی به اقتصاد بازار است. این وضعیت رفته رفته مبانی تئوریک آنها را از چپ اسلامی به اصلاح طلبی سوق داد. از آنجا که دال مرکزی اصلاح طلبی آزادیخواهی لیبرالی است و در آزادی های اجتماعی به اباحه گری می رسد، از یک طرف با مبانی تئوریک انقلاب اسلامی در تناقض و تقابل افتاد و از سوی دیگر پایگاه اجتماعی خود را با رکود طبقه متوسط از دست داد. از این رو اصلاح طلبان چاره ای جز بازگشت تئوریک به مبانی عدالت خواهی ندارند والا رقیب اصولگرا باید با توسعه دسته بندی سیاسی جای آن را پر کند. 

وضعیت دوم، به عبور اصلاح طلبان از استقلال طلبی به غرب گرایی است. از آنجا که در برجام شاهد اعتمادزدایی توسط آمریکا بودیم اکنون که اصولگرایان با پذیرش در شانگهای روبرو شدند باید با حفظ استقلال ، کشور را به کارآمدی و شکوفایی برسانند والا شاهد همان بی اعتمادی در شکل جدید خواهیم بود. در این وضعیت ساختار سیاسی نیاز به حفظ وحدت کنونی در دسته بندی های سیاسی طیف اصولگرا دارد تا با سرعت بیشتری به کارآمدی،خدمت و شکوفایی برسیم. وضعیت سوم، به عبور اصلاح طلبان از جمهوری اسلامی به جمهوری خواهی باز می گردد. این وضعیت نه تنها هر گونه شانس ادامه حضور اصلاح طلبان در ساختار سیاسی را به شدت محدود می کند بلکه اصولگرایان را به سوی ساختار پارلمانتاریستی سوق می دهد. در این حالت اصولگرایان پس از تقویت اعتماد، باید به دو حزب انقلابی با گفتمان عدالت خواهی و گفتمان اقتصاد بازار تقسیم شوند. در این حالت اصلاح طلبان تبدیل به حزب سوم یا تقویت کننده دو حزب انقلابی خواهند شد.

*آیا صلاح بر این است که انها رقابت کنند و آرایش جدید سیاسی را سامان دهند یا همین چینش فعلی یعنی تمام اصولگرایان به عنوان یک کل و باقی به عنوان اپوزیسیون مناسب است؟

-در پاسخ باید به تداوم تحول تاریخی و شکل گیری جریان های جدید سیاسی در طول 43 سال گذشته اشاره کرد. تحول تحول تاریخی دهه اول با تبدیل حزب جمهوری اسلامی به راست اسلامی و چپ اسلامی بودیم. تحول تاریخی در دهه دوم با تشکیل کارگزاران، سپس با ظهور حزب مشارکت مواجه شدیم. در دهه سوم شکل گیری جریان عدالت خواهی و در دهه چهارم شکل گیری اعتدال گرایی را مشاهده کردیم. گرچه اکثر آنها به دلیل نداشتن مبانی تئوریک نتوانستند هویت خود را حفظ کنند اما در دهه پنجم نیز این تحول تاریخی به شکل طیف سیاسی نوین از سوی جوانان انقلابی در دولت آقای رئیسی شکل خواهد گرفت. جوانانی که خود را صاحب سبک و تفکر می دانند. در این حالت رقابت اصلی و شکل گرفته میان آنها رقم خواهد خورد به طوری که حتی شورای وحدت و شورای ائتلاف نیز جایی در آن نخواهند یافت. در این وضعیت به طبع جایی برای اصلاح طلبان نیز نخواهد بود. البته در وضعیت تحول تاریخی دهه پنجم انقلاب سه جریان انقلابی، غیرانقلابی و غرب گرا حضوری متفاوت را خواهند یافت.

منبع: فردا

کلیدواژه: استقلال اصلاح طلبان جمهوری اسلامی دولت رقابت اصلاح طلبان عدالت خواهی تحول تاریخی دسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فکر می‌کردیم جمهوری اسلامی در حال سقوط است + فیلم

شهرام همایون مدیر شبکه سلطنت‌طلب گفت: فکر می‌کردیم جمهوری اسلامی در حال سقوط است؛ این اشتباه فاحش باعث شد که ادبیات زشت اپوزیسیون بروز کند و برای کسب قدرت، به جان یکدیگر بیفتیم.

تجربه جنبش "زن‌زندگی‌آزادی" نشان داد که اپوزیسیون هیچ درکی از شعارهای ادعایی خود، مثل دموکراسی ندارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • فکر می‌کردیم جمهوری اسلامی در حال سقوط است + فیلم
  • وحدت و همدلی سبب پیشرفت مازندران می شود
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند