Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - صنایع دستی میراث ارزشمندی است که سهم مهمی از اشتغال‌زایی و تولید ثروت را به خود اختصاص داده به‌طوری که بیش از ۴۵ هزار هنرمند در کارگاه‌های استان همدان مشغول به کارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  همدان ، صنایع دستی میراث ماندگار نیاکان و نمادی از فرهنگ و تمدن ملت‌های مختلف است که خلاقیت بشر را به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراث ماندگاری که ذوق و هنر ایرانی در عمق هزاره‌ها و سده‌ها را به تماشا گذاشته و برشی از زندگی گذشتگان و نوع نگاه آنها به طبیعت را معرفی می‌کند.

استان همدان با پیشینه تاریخی 3 هزار ساله دارای صنایع دستی متعددی است که برخی از آن‌ها مختص به این خطه‌ بوده یا نسبت به سایر استان‌ها، فراوانی بیشتری دارند.

قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، قاب سازی، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.

البته رشته‌های دیگری چون حلبی سازی، جاجیم بافی، گره چینی، پشم ریسی، گبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و امروز محصولات ماشینی جای آن را گرفته‌اند.

از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان سفال لالجین، چرم و مبل و منبت را نام برد.

نزدیک به 29 هزار کارگاه صنایع دستی در استان همدان وجود دارد که بیش از 45 هزار هنرمند در آن‌ها مشغول به کارند. فرصتی بزرگ که می‌تواند درد بیکاری افراد جویای کار را درمان کرده و تولید ثروت و کمک به اقتصاد خانواده‌ها را به دنبال آورد.

اشتغال زایی برای 2700 نفر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در این‌ باره می‌گوید: سال گذشته بیش از 2700 نفر در این بخش مشغول به کار شده‌اند.

هاشم مظاهری می‌افزاید: امسال هم ایجاد شغل برای 2 هزار و 780 نفر برای بخش صنایع دستی در نظر گرفته شده که بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال در 4 ماهه نخست امسال 430 نفر مشغول به کار شده‌اند.

وی بیان می‌کند: سال گذشته باوجود همه‌گیری ویروس کرونا 39 میلیون دلار و در 5 ماهه نخست امسال هم 9 میلیون و 500 هزار دلار به‌طور رسمی یا غیر رسمی(چمدانی) از همدان به کشورهای دیگر صادر شده است.

مظاهری اعلام می‌کند: از این رقم 7 میلیون دلار مربوط به سفال و سرامیک، یک میلیون و 500 هزار دلار مربوط به سفال و سرامیک و یک میلیون دلار مربوط به سایر رشته‌های صنایع دستی بوده است.

وی می‌گوید: بیشترین کالای مورد علاقه گردشگران خارجی، سفال و سرامیک بوده و در کنار آن مبل و منبت، مصنوعات چوبی، چرم، گلیم، سنگ‌های زینتی، آئینه کاری و انواع رودوزی‌های سنتی هم به فروش می‌رسد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان از برگزاری دوره‌های آموزشی خبر داده و می‌افزاید: در نیمه دوم امسال 23 دوره آموزشی جدید برای شاغلان صنایع دستی و افراد غیرشاغل برگزار می‌شود.

مظاهری بیان می‌کند: این دوره‌ها با توجه به نیازمندی‌های صنایع‌دستی استان در شهرهای جهانی و ملی استان در نظر گرفته شده است.

وی اعلام می‌کند: برای شهرستان‌های شمالی استان که نسبت به جنوب دارای هنرهای صنایع‌دستی ضعیف‌تر هستند؛ دوره‌های عمومی و کاربردی با ایجاد صنایع‌دستی فاخر و نفیس شامل مصنوعات چوبی خراطی، تولیدات چرمی دستی و نقاشی زیر لعابی سفال و برخی از رشته‌های دیگر در نظر گرفته شده است.

مظاهری می‌گوید: این دوره‌ها در بخش عمومی شامل تولید مصنوعات چرمی، سبدبافی، طراحی صنایع‌دستی، نقاشی روی سفال و گلیم بافی می‌شود.

وی مطرح می‌کند: برای شاغلان صنایع دستی هم دوره‌های طراحی سنتی رشته مبل و منبت ملایر و تویسرکان، زرنگاری و تکنیک‌های تذهیب برای هنرمندان همدان و بسته‌بندی و دوره‌های تخصصی لعاب و استحکام بدنه و فروش الکترونیکی برای هنرمندان لالجین برگزار می‌شود.

ایجاد 3 بازارچه دائمی در گرو تأمین منابع مالی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان، ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع دستی را در تولید ثروت مؤثر دانسته و تصریح می‌کند: ساخت 3 بازارچه دائمی در همدان، ملایر و درگزین در گرو تأمین منابع مالی است.

مظاهری با بیان اینکه بهره‌برداری از این بازارچه‌ها تحول بزرگی در استان ایجاد می‌کند، می‌افزاید: شهرهای همدان و ملایر و روستای «کاج» در شهرستان درگزین برای ساخت نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شده‌اند.

تقویت زیر ساخت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در اولویت است + فیلمگردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی زیر سایه کرونا به «کما» رفت!زخم تدبیر و امید بر پیکره صنایع دستی؛ میراث تلخی که دولت روحانی به ارث گذاشت

وی اعلام می‌کند: نمایشگاه همدان در محوطه بیرونی تپه هگمتانه ساخته می شود و مقدمات کار انجام شده اما برای ساخت کامل این مجموعه 40 واحدی 3 تا 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مظاهری می‌افزاید: در ملایر به عنوان "پایتخت جهانی مبل و منبت" هم بازارچه صنایع دستی با مشارکت یک سرمایه‌گذار در فضایی 74 هزار متر مربعی و 9 طبقه ساخته می‌شود.

وی بیان می‌کند: بازارچه دیگری هم با بیش از 300 واحد فروشگاهی در روستای زیبای "کاج" شهرستان درگزین که به هنر قاب سازی شهره است با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی ساخته می‌شود.

انتهای پیام/744/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میراث فرهنگی مشغول به کار میلیون دلار استان همدان صنایع دستی مبل و منبت دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تعهد ۱۷ هزار و ۶۶۹ نفری اشتغال استان همدان در سال ۱۴۰۳
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز