Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، نخستین نشست تخصصی با موضوع سیاست اسکان مجدد در بافت‌های پرخطر شهری؛ نقد و ارزیابی پیامدها را به صورت مجازی برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، این نشست تخصصی به همت مرکز علمی و تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، روز سه شنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، گیتی اعتماد، معمار و شهرساز برجسته کشور به عنوان سخنران و هادی برغمدی، مدیر مرکز ارزیابی تاثیرات اجتماعی پژوهشگاه به عنوان مدیر نشست در این برنامه حضور خواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست مجازی می‌توانند به لینک http://ac.ihss.ir/ihss166 مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی بافت شهری بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان برای آزمایش عملکرد این بافت به بررسی اثر اکسید گرافن و نانولوله‌کربنی چندجداره روی بافت ریه پرداختند. نتایج نشان داد که نانولوله‌ها برهمکنش جدی‌تر با بافت ریه دارند.

مینی ریه انسانی که توسط دانشمندان دانشگاه منچستر تولید شده، می‌تواند در هنگام قرار گرفتن در معرض نانومواد خاص، رفتاری شبیه به ریه واقعی داشته باشد. با این کار نیاز به استفاده از حیوانات در کارآزمایی‌های بالینی به حداقل می رسد.

دکتر ساندرا ورانیک زیست شناس سلولی و نانولوژیکولوژیست که رهبر این تیم تحقیقاتی را به عهده دارد معتقد است که مدل‌های حیوانی در آزمایشگاه‌ها کاملا حذف نمی‌شوند اما این ریه مصنوعی مینیاتوری می‌تواند میزان استفاده از حیوانات را بسیار کم کند.

ارگانوئیدهای ریه در یک ظرف حاوی سلول‌های بنیادی انسان رشد می‌کنند و ساختارهای چند سلولی و سه‌بعدی دارند که ویژگی‌های کلیدی بافت‌های انسانی مانند پیچیدگی سلولی را باز آفرینی می‌کند. آن‌ها به طور فزاینده‌ای برای درک بهتر بیماری‌های مختلف ریوی، از فیبروز کیستیک گرفته تا سرطان ریه و بیماری‌های عفونی از جمله SARS-COV-۲ استفاده می‌شوند.

با این حال، توانایی آن‌ها در گرفتن پاسخ بافت به قرار گرفتن در معرض نانومواد تاکنون بررسی نشده است. برای مشخص شدن رفتار این مدل ارگانوئید در برابر نانومواد کربنی، دکتر رحف ایسا، در گروه تحقیقاتی ورانیک، روشی را برای وارد کردن دوز دقیقی از نانومواد کربنی در لومن ارگانوئید ارائه کرد. این ساختار رفتار واقعی اپیتلیوم ریوی آپیکال، بیرونی‌ترین لایه سلول‌های تنفسی ریه را، شبیه‌سازی کردند.

داده‌های تحقیقات موجود که روی حیوانات انجام شده نشان داده است که نوعی از نانولوله‌های کربنی چندجداره (MWCNT) می‌تواند عوارض جانبی در ریه‌ها ایجاد کند و منجر به التهاب مداوم و فیبروز شود. این گروه تحقیقاتی همان نتایج را با استفاده از ارگانوئیدهای ریه انسانی به دست آوردند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که اکسید گرافن در مخاط دستگاه تنفسی گیر می‌افتد اما نانولوله‌های کربنی می‌توانند نفوذ و برهمکنش بیشتری با سلول‌های آلوئولار داشته باشند. در واقع این بافت مینیاتوری می‌تواند به بررسی تعامل میان نانومواد با بافت‌های انسانی در سطح سلولی کمک کند.

کد خبر 6086073 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی