Web Analytics Made Easy - Statcounter

آژانس فضایی اروپا اخیرا آزمایش‌های خود بر روی ۲۰ داوطلب زن برای درک تاثیر سفرهای فضایی بر بدن را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پرس استوریز، این اولین آزمایش "غوطه‌وری خشک" زنان در اروپا و دومین آزمایش از این نوع در جهان است. سرویس خبری بی تی ای آژانس فضایی اروپا اعلام کرد ۲۰ داوطلب زن این هفته در  کلینیک فضایی "مِدِس"(Medes)فرانسه مورد آزمایش قرار گرفتند و قرار است پنج روز را در بسترهای/تختخواب‌های آبی(water beds) سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این مطالعه داوطلبان همانند فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در وانی که تجربه شناور و معلق بودن فضانوردان در فضا را برای افراد ایجاد خواهد کرد، قرار خواهند گرفت. آنها به داوطلبان زن نیاز دارند چرا که آژانس فضایی اروپا تقریباً هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر شناور بودن بر بدن زنان ندارد و این در حالی است که پیشتر چنین آزمایشاتی بر روی مردان انجام شده و پژوهشگران داده‌هایی از تاثیر شناور بودن بر بدن مردان در دسترس دارند. در این آزمایش زنان حس بی وزنی مشابه حسی که فضانوردان در فضا تجربه می‌کنند را تجربه خواهند کرد.

این نخستین آزمایش "غوطه‌وری خشک"(dry immersion) در اروپا و دومین آزمایش از این دست در جهان است که تماما بر روی زنان انجام می‌شود. آژانس فضایی اروپا مطالعه Vivaldi را برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد تاثیر کاهش وزن بر جنسیت انجام می‌دهد.

در این آزمایش، داوطلبان حرکات محدودی را در محیط یکنواخت انجام خواهند داد و تغییراتی را در مایعات بدن و حرکات خود تجربه خواهند کرد. از نتایج این مطالعه برای بررسی تاثیر سفرهای فضایی و اختلالات حرکتی بر بیماران روی زمین استفاده خواهد شد.

به دلیل شرایط بی‌وزنی، بدن فضانوردان تراکم استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را از دست می‌دهند، تغییراتی در حس بینایی آنها رخ داده و مایعات به مغز جریان می‌یابند. کشف راه‌های محافظت از سلامت فضانوردان در مدار یکی از مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی در سفرهای فضایی است.

 به گفته آژانس فضایی اروپا انجام آزمایش غوطه‌وری خشک به آنها در بررسی و درک اثرات مضر پروازهای فضایی بر بدن انسان و طراحی یک روش نوین برای جلوگیری از اتفاقات مذکور و کاهش فعالیت حرکتی کمک خواهد کرد. در آزمایش دیگر که "بستر آب"(water bed) است، سر داوطلبان به دلیل آزمایش بستر آب در شش درجه زیر افق نگه داشته شده و بخشی از شانه‌های آنها نیز باید همیشه روی تخت بماند حتی زمانی که آنها قصد رفتن به دستشویی را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آژانس فضایی اروپا آزمایش علمی فضا سفر فضایی آژانس فضایی اروپا بر بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۲۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد

برای یافتن حیات در سیارات دور، اخترشناسان ممکن است به جستجوی نقاط بنفش نیاز داشته باشند. پژوهشی جدید سیگنال‌هایی نوری را آشکار می‌کند که احتمالا از دنیا‌هایی می‌آیند که کمبود اکسیژن و نور دارند.

روی زمین، سیگنال رنگی غالب برای زندگی سبز است. علت این امر وجود باکتری‌ها و گیاهانی است که از کلروفیل سبز برای تبدیل نور مرئی خورشید به انرژی استفاده می‌کنند. اگرچه روی سیاره‌ای که دور ستاره‌ای کوچک‌تر و کم‌نورتر در گردش است، اگر موجودات بتوانند به کمک نور فروسرخ مرئی متابولیسم خود را به کار بیندازند، به احتمال زیاد امکان رشد پیدا می‌کنند.

باکتری‌هایی که از نور فروسرخ استفاده می‌کنند، روی زمین خصوصا در مکان‌هایی مانند باتلاق‌های گل‌آلود یا چاه‌های گرمابی اعماق دریا یافت می‌شوند.

کهکشان
در این تصویر از کهکشانی دور، پرتو‌های پرانرژی گاما به رنگ بنفش می‌درخشند. جستجو برای سیاره‌های فراخورشیدی با رنگ بنفش ممکن است به دانشمندان در پیدا کردن آثار حیات بیگانه کمک کند.
در مطالعه جدید که ۱۶ آوریل در مجله‌ی Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد، پژوهشگران دانشگاه کرنل نمونه‌ای از باکتری‌هایی را پرورش دادند که از نور فروسرخ استفاده می‌کنند. آنها، طول موج‌های نوری را که باکتری‌ها منعکس می‌کردند، اندازه گرفتند و این موضوع را شبیه‌سازی کردند که این آثار از دنیا‌های دوردست چگونه دیده می‌شود.

تلسکوپ‌های پیشرفته‌ی نسل بعدی مانند تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ اروپایی که در شیلی در دست ساخت است و رصدخانه جهان‌های سکونت‌پذیر که هنوز در مراحل برنامه‌ریزی به‌سر می‌برد، می‌توانند این طیف‌های نوری را جستجو کنند.

باکتری‌های بنفش متعلق به شاخه‌ای از باکتری‌ها به نام Pseudomonadota هستند و در محیط‌های کم‌اکسیژن رشد می‌کنند. پژوهشگران ۲۰ گونه از باکتری‌های بنفش تولیدکننده گوگرد و ۲۰ گونه باکتری بنفش غیرتولیدکننده گوگرد را رشد دادند. آنها این گونه‌ها را از محیط‌های مختلف، ازجمله از کلنی‌های موجود در آزمایشگاه، آب‌های نزدیک دماغه کاد در ایالت ماساچوست و برکه‌ای در محوطه دانشگاه کرنل در شمال نیویورک جمع‌آوری کردند. این باکتری‌ها دارای رنگدانه‌های رنگی متعددی به غیر از بنفش ازجمله کاروتنوئید‌های نارنجی و قرمز نیز هستند.

پژوهشگران پس از تعیین این موضوع که این باکتری‌ها کدام طول موج‌های نور را قوی‌تر منعکس می‌کنند، شبیه‌سازی کردند که این طول موج‌ها از سیاره‌های فراخورشیدی احتمالی مختلف چگونه به‌نظر می‌رسند: محیطی شبیه زمین با ۷۰ درصد اقیانوس و ۳۰ درصد خشکی، جهانی ۱۰۰ درصد اقیانوسی، جهانی کاملا یخ‌زده و جهانی با نیمی زمین خشک و نیمی پوشیده از برف.

پژوهشگران می‌گویند مدل‌های آنها نشان می‌دهد بسته به پوشش سطحی ارگانیسم‌های زنده و همچنین پوشش ابر، طیف گسترده‌ای از سیاره‌های خاکی می‌توانند آثار رنگدانه‌های بنفش باکتری‌های روی سطح را نشان دهند.

هرچند مشخص نیست که آیا حیات به شکل باکتری‌های بنفش می‌تواند در دنیا‌های دیگر تکامل پیدا کند، ممکن است بهتر باشد هنگام جستجوی حیات فرازمینی، به جای رنگ سبز به دنبال رنگ بنفش باشیم.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • قیمت تور اروپا با دلار و یورو امروز چند؟
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • انجام حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش روتین وتخصصی​ در کرمانشاه
  • ماه و تأثیر آن بر زمین!