Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-جماعتی گفت: ۴۱ درصد افراد جامعه یک دز واکسن را دریافت کردند و تنها ۱۸ درصد دز دوم را تزریق کردند.

 جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا و شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو امشب ۳ مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌ها از کرونا و واکسیناسیون در کشور پرداختند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشور با اشاره به اینکه باید اقدامات بهداشتی را همچنان در پیش بگیریم گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون دو عامل پیشگیری از بیماری کرونا است که منجر به کنترل پاندمی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون را باید به میزانی انجام دهیم که افراد به اندازه کافی واکسینه شوند تا به کنترل بیماری در کل جامعه امیدوار باشیم افزود: هر فردی که دارای بیماری عفونی است در نوع آلفا یک نفر می‌تواند دو الی سه نفر را مبتلا کند، اما در نوع دلتا یک نفر، ۶ نفر را مبتلا می‌کند.
تا وقتی ویروس وجود دارد احتمال درگیری نیز وجود دارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه نوع دلتا در هند سونامی مرگ و میر را به وجود آورد ادامه داد: سویه دلتا بسیار مسری بود و تعداد زیادی را از بین برد، اگر ۸۳ درصد از افراد جامعه مبتلا و یا واکسینه شوند در برابر ویروس دلتا کل جامعه ایمن می‌شود، وزارت بهداشت اعلام کرده است که ۷۰ درصد جامعه باید از طریق واکسیناسیون ایمنی جمعی را به دست آورند، ۴۱ درصد افراد جامعه یک دز واکسن را دریافت کردند و تنها ۱۸ درصد دز دوم را تزریق کردند.

جماعتی با اشاره به اینکه تا وقتی ویروس وجود دارد احتمال درگیری نیز وجود دارد، به خصوص اگر کسی واکسن نزده باشد یک منبعی است که می‌تواند باعث گرفتاری دیگران شود افزود: هدف ما پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون در کشور است لذا باید واکسیناسیون را به صورت جدی ادامه دهیم.
مناسب ترین واکسن، واکسنی که در دسترس است

وی با اشاره به اینکه مناسب ترین واکسن، واکسنی که در دسترس است، گفت: فردی که تعلل می‌کند سیستم ایمنی اش در برابر ویروس کرونا ضعیف است و هرچه دیرتر واکسن دریافت کند ممکن است کارش به جا‌های باریک بکشد. افراد باید برای تزریق واکسن‌هایی که توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مورد تایید است هرچه زودتر اقدام کنند.

جماعتی با اشاره به اینکه دز دوم بعد از چند هفته پس از دز اول تزریق می‌شود و سپس بعد از چند هفته ایمنی حاصل می‌شود گفت: نباید وقت را از دست بدهیم بنابراین هر چه زودتر اقدام به تزریق واکسن کنید.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه انتظار داریم تا اواسط آذرماه به عدد ۷۵ درصد ایمنی جمعی برسیم، گفت: اگر به این عدد برسیم خیالمان راحت می‌شود که تقریباً تمام جامعه ایمن است، برخی از جهش های ویروس مشخص شده اما با واکسیناسیون کشورها توانستند از پس ویروس برآیند، امیدواریم تا حدود زیادی بتوانیم جامعه را از بیماری کرونا مصون نگه داریم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات چند هفته طول می‌کشد تا واکسن ایمنی و کارآیی داشته باشد ،در آمریکا گزارش شده ۷۰ درصد جامعه دز اول را دریافت کردند و در کشور ما ۴۱ درصد جامعه دز اول واکسن را دریافت کردند.
افراد پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند

جماعتی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود افراد پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند عنوان کرد: ما در پیک هستیم و باید بتوانیم جمعیت کثیری از جامعه را واکسینه کنیم اما مردم باید توجه داشته باشند که اقدامات بهداشتی را همچنان باید رعایت کنند تا به سمت شرایط بهتر پیش برویم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: در کشور‌های آمریکایی و اروپایی توصیه می‌کنند سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هر واکسنی که مورد تایید سازمان غذاودارو است را تزریق کنند.
منع فعالیت برای مشاغلی که واکسینه نشده‌اند

حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به‌زودی برخی مشاغل اگر واکسینه نشوند منع فعالیت خواهند شد ادامه داد: سفر‌های هوایی و بین شهری منوط به ارائه کارت واکسیناسیون خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واکسیناسیون به سرعت در حال انجام است گفت: به نظر می‌رسد تا ۱۰ روز آینده جمعیت هدف را بتوانیم پوشش دهیم، اما متاسفانه در برخی از افراد شاهد مقاومت در خصوص تزریق واکسن هستیم و این مشکل در کل دنیا دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از پایه‌های کنترل بحران واکسن است، ولی پایه‌های دیگری نیز وجود دارد، اظهار کرد: اجرای دستورات باید توسط مسئولین ذیربط به درستی صورت بگیرد، لازم است تمام کار‌هایی که گفته می‌شود و مسائل حفاظت شخصی و بهداشت شخصی با فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنیم البته این‌ها دستوری است قبلا اشتباه می‌شد و با خواهش و تمنا گفته می‌شد، اما از این به بعد با خواهش و تمنا نخواهد بود بعد از اینکه واکسیناسیون به حد قابل قبولی برسد در آن موقع قرنطینه هوشمند را دنبال خواهیم کرد.

قناعتی ادامه داد: مثلا برای ورود به بانک باید واکسن زده باشیم، واکسن نزدن کار را سخت می‌کند، اگر افراد واکسن نزده باشند مانند راننده‌های اسنپ و تاکسی از کار منع خواهند شد لذا برنامه جدیدی در پیش گرفته شده است تا بتوانیم به دستاورد‌های خوبی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در ستاد ملی کرونا در نوع نرم‌افزار هوشمند بحث‌هایی صورت گرفته است، در حال تجمیع اطلاعات هستیم و اگر آزمایش پی سی آر داده شود بلافاصله از آزمایشگاه در شبکه با کد ملی قرار می‌گیرد، اطلاعات را از مبادی صحیح باید اخذ کنیم.

قناعتی افزود: با کسانی که شایعه سازی می‌کنند و یا کسانی که خبر اشتباه می‌دهند و مردم را دچار تشویش می‌کنند برخورد قانونی می‌شود، باید قوانین جدیدی در این زمینه در حد زندان تدوین شود تا کسی شایعه پراکنی نکند، دولت جدید برنامه‌های جدیدی را در پیش گرفته لذا امیدواریم بسیاری از مسائل مشکلات حل و فصل شود.

شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شبکه در بحث واکسیناسیون در بحث تست در حال انجام است،گفت: می‌خواهیم کارت‌هایی را به صورت هوشمند در اختیار افراد قرار دهیم تا افراد برای ورود به فضا‌های عمومی، مکان‌های خاص، بانک‌ها و سینما‌ها و به طور کلی خدمات اجتماعی عمومی مشکلی نداشته باشند.

وی ادامه داد: همه مردم کارت در اختیار خواهند داشت تا بر اساس آن بسیاری از خدمات را بتوانند دریافت کنند، بیش از یک سال است که از خیلی از خدمات محروم هستیم، افراد با داشتن کارت می‌توانند به راحتی کارهایشان را انجام دهند و کسانی که واکسیناسیون را انجام نداده باشند اجبارا باید در این مدت مرتباً پی سی آر و تست بدهند که کار راحتی نیست و هزینه‌بر است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اگر افراد واکسیناسیون را انجام نداده باشند باید در یک فاصله زمانی با هزینه شخصی خودشان آزمایش دهند تا بتوانند آزمایش منفی را ارائه دهند و خدمات دریافت کنند.

دهقان معاون درمان بیمارستان امام خمینی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان امام خمینی بستری هستند گفت: حدود ۱۰۷ الی ۱۰۸ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان امام خمینی بستری هستند و روزانه ۲ الی ۳ مورد به بیماران اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران ما ارجاعی هستند افزود: از مراکز مختلف به بیمارستان ما ارجاع داده می‌شوند، در خصوص دارو هنوز کمبود وجود دارد، هفته گذشته شخصا به همراه معاونت دارویی دانشگاه تهران به خدمت رئیس سازمان غذا و دارو رسیدیم و مفصل در این باره صحبت شد و در خصوص اهمیت تأمین داروی لازم برای بیماران بحث شد، مشکل هنوز به طور کامل در بحث تامین دارو مرتفع نشده است.

دهقان عنوان کرد: با معاونت درمان وزارت بهداشت جلساتی برگزار کردیم دکتر جان بابایی به موضوع بیماری قارچ سیاه ورود پیدا کردند و در نهایت کمیته کشوری ساماندهی در این باره تشکیل شد و جلسات متعددی ادامه دارد و تصمیماتی در رابطه با بحث آموزش بیشتر همکاران اتخاذ شد، قرار است استان‌هایی که توانمندی بیشتری در مدیریت مالی دارند به عنوان استان معین انتخاب شوند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا رئیس سازمان غذا و دارو دبیر کمیته علمی کشور دریافت کردند درصد جامعه دز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی

محمدرضا واحدی جو در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: واکسیناسیون زائران حج عمره از امروز آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

مدیر مرکز پزشکی حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: این واکسیناسیون بر طبق زمان بندی انجام شده برای ۶۹ کاروان به تدریج در این یک هفته عملیاتی می‌شود که واکسیناسیون ۳۹ کاروانی که از مشهد و دو شهر فریمان و چناران هستند در مرکز درمانی امام خمینی (ع) مشهد انجام و زائران ۳۰ کاروان دیگر نیز در ۱۱ مرکز سایر شهرستان‌های خراسان رضوی به همان روال زمان بندی شده‌ای که کاروان‌ها اعلام شده انجام می‌پذیرد.

وی بیان کرد: تزریق واکسن مننژیت چهار ظرفیتی در این مرحله از واکسیناسیون برای کلیه زائرانی که طی دو سال گذشته این واکسن را دریافت نکردند الزامی است اما آن‌هایی که ۲۲ فرودین ۱۴۰۱ به قبل واکسن مننژیت را تزریق کردند یا تزریقی نداشتند ملزم به دریافت این واکسن به دلیل احتمال افزایش شیوع این بیماری در تجمعات هستند.

واحدی جو در پاسخ به این پرسش که آیا برای سفر حج عمره تزریق واکسن کرونا نیز انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای تزریق واکسن کرونا برای حجاج وجود ندارد و سایر واکسن‌ها از جمله آنفولانزا نیز با نظر پزشک خواهد بود.

مدیر مرکز پزشکی حج و زیارت خراسان رضوی بیان کرد: معاینات پزشکی بیش از ۹ هزار عمره گزاری که قرار است از خراسان رضوی به سزرمین وحی سفر کنند که چندی قبل آغاز شد به پایان رسید که با این وجود همه آماده مهیا شدن شرایط سفر هستند.
 

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست