Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین الملل عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های را حائز اهمیت و موجب خدشه دار شدن هژمونی و روند تک بازیگر بودن آمریکا دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی خانعلی زاده کارشناس روابط بین الملل در نشست بررسی تاثیر پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های از منظر «روابط بین‌الملل» و «اقتصاد سیاسی» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: چین در پی هژمونی گری سیاسی و نظامی نیست با این وجود ما امروز یک بلوک شرق نداریم بلکه یک بلوک شرقی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلوک شرق در زمان جنگ سرد وجود داشته و تمام قدرت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در شوروی خلاصه می‌شد و تمام کشور‌ها برای استفاده از این ظرفیت به جبهه شوروی می‌پیوسیتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش اقتصادی بلوک شرقی که در حال شکل گیری است بر عهده چین است و بخش امنیتی و نظامی آن نیز در مناطق مختلف بر عهده کشور‌های مختلف است و ایران نیز در این بخش می‌تواند به نقش آفرینی بپردازد، افزود: یکی از ستون‌های سیاست خارجی ایران جهان سومی بودن آن است و البته این جهان سومی بودن نه به معنای عقب مانده بودن بلکه به این معناست که ایران عضو هیچ بلوکی اعم از شرق و غرب نبوده و اکنون خودش می‌خواهد بلوک ساز شود.

خانعلی زاده در پاسخ به این شبهه که با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های تکلیف شعار نه شرقی نه غربی چه می‌شود، تصریح کرد:: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های به معنای پیوستن به بلوک شرق نیست، چون این سازمان یک بلوک شرقی است که ایران عضو تاثیرگذار و سازنده آن است و توانسته چنین بلوکی را ایجاد.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری شانگ‌های یکی از رویکرد‌های بسیار جدی است که می‌تواند هژمونی آمریکا را تضعیف کند و روند قدرت گیری آن را مختل و از طرفی روند افول آن را سرعت ببخشد، تصریح کرد: سوال این است که وجود سازمان همکاری شانگ‌های به معنای این است که قرار است ماجرایی مانند جنگ سرد اتفاق بیفتد؟ فعلا نه و بعید می‌دانم که حداقل در سال‌های کوتاه مدت و حتی در بلند مدت چنین روندی شکل بگیرد. فعلا قرار است شبکه‌ای شکل بگیرد که تاثیرگذاری و تک بازی گری آمریکا در نظام بین الملل را از بین ببرد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش می‌کرد تا اثبات کند که این کشور هنوز فعال ما یشاء، تک بازیگر و قدرتمند است و از متحدان خود حمایت می‌کند، گفت: ایجاد بلوک‌هایی مانند سازمان همکاری شانگ‌های با عضویت ایران روند تک بازیگر بودن آمریکا را خدشه دار می‌کند.

وی با بیان اینکه چین و روسیه نقش بسیار موثری در عضویت دائم و کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های داشته اند، اظهار کرد: سند امنیت ملی روسیه در سال ۲۰۱۲ با سال ۲۰۰۸ متفاوت است چرا که در سند امنیت ملی این کشور در سال ۲۰۰۸ آمریکا برای روس‌ها یک همکار به شمار می‌رود؛ اما در سند ۲۰۱۲ به عنوان یک کشور رقیب و متخاصم شناخته می‌شود و مضاف بر این ایران با توجه به رویکرد اوراسیاگرایی روسیه در سند امنیت ملی این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

خانعلی زاده تصریح کرد: امروز باید جهان را متفاوت‌تر از جهان پیش از سال ۲۰۰۸ ببینیم به گونه‌ای که می‌توان گفت امروز جهان تغییر کرده و فرصت‌های ایران برای اینکه بتواند از ظرفیت‌های منطقه‌ای و پیمان‌های همکاری در جهت تامین منافع خود استفاده کند بسیار افزایش یافته اند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تا زمانی اثرگذار است که ایران همچنان در چارچوب و نظم ایجاد شده از سوی آمریکا باقی بماند، اما اگر یک نظم جدید ایجاد شود ابزار تحریم به معنای آسیب زدن به آمریکایی‌ها خواهد بود، افزود: استفاده بی رویه از ابزار تحریم به آمریکا آسیب زده است؛ مثلا فروش نفت جهان با دلار کمک می‌کرد تا ارزش دلار بالا برود، اما وقتی چرخه دلار و فروش نفت ایران تحریم شد به تعبیر صاحبنظران، آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند با ایران مقابله کنند به پای خود شلیک کردند. مضاف بر این با تغییر نظم بین المللی و شکل گیری سازمان‌های همکاری مثل شانگ‌های روند آسیب پذیری آمریکا تشدید شده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از امتیازاتی که قرار بوده در مذاکرات وین به ایران داده شود اجازه فروش یک میلیون بشکه نفت به چین است و این برگ برنده کشور‌های مذاکره کننده با ایران بوده، اما با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های این برنده و امتیاز از طرف مقابل گرفته می‌شود و البته این به معنای ایجاد تقابل نیست؛ بلکه به معنای استفاده ایران از ظرفیت سبد دیپلماسی در جهت برقرار تعادل است و در واقع این نگاهی که به سمت بلوک شرقی ایجاد شده کمک می‌کند تا روابط ما با بلوک غربی هم تنظیم شود.

وی با بیان اینکه امروز ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های حتی دست برتر برای تعامل با غرب را دارد، اضافه کرد: گسترش سبد دیپلماسی به ایران کمک می‌کند تا در تعامل با همسایگان و رقبای اقتصادی خود یعنی ترکیه و عربستان روند مطلوب تری داشته باشد و مضاف بر این حتی اگر ما بخواهیم با غرب هم تعامل داشته باشیم هم اکنون شرایط متوازن تری فراهم شده است.

خانعلی زاده افزود: بعد از امضای برجام رئیس جمهور چین با دست پر به ایران آمد با این وجود باید از منظر حفظ برجام به سفر شی جین پینگ نگاه می‌شد تا سبد دیپلماسی ایران گسترده شود تا وقتی که غربی‌ها زیر میز زدند ما می‌گفتیم گزینه‌های دیگری هم داریم و در این صورت ما می‌توانستیم جلوی خراب شدن برجام را هم بگیریم، اما در نهایت اتفاق بدی افتاد و آقایان رئیس جمهور چین را تحویل نگرفتند و حتی پروتکل‌های دیپلماتیک هم رعایت نشد و سفر سه روزه یک روزه تمام شد.

کارشناس مسائل بین الملل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های را اتفاقی مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: ایران از سال ۲۰۰۵ تاکنون در پی عضویت دائم در سازمان همکاری شانگ‌های بوده است و ما امروز به این اولویت دست پیدا کنیم؛ اما واقعیت این است که عضویت در این سازمان به تنهایی برای ما نتیجه‌ای ندارد و نیاز است که دیپلماسی فعال داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خطری که حس می‌شود این است که آیا در نگاه به شرق قرار است رویکرد اشتباه به غرب تکرار شود و ما دوباره نیمی از دنیا را در نظز نگریم؟ قرار است که این نگاه به شرق کمک کند تا سبد دیپلماسی کشورمان قوی شود تا اگر می‌خواهیم با غرب هم گفتگو و تعامل داشته باشیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

خانعلی زاده با تاکید بر اینکه اگر ما روند دیپلماسی خود را مدیریت شده و حساب شده پیش ببریم و بازیگر عقلانی باشیم عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری شانگ‌های به بی اثر شدن تحریم‌ها کمک کند، افزود: اینکه گفته می‌شود ایران در سیاست خارجی خود صرفا ایدئولوژیک عمل می‌کند دروغ است. در این رابطه در کتاب عظیمت به تهران نیز تصریح شده که این افسانه باید در آمریکا کنار گذاشته شود که ایران یک بازیگر عقلانی است و اگر هم رویکرد عقلانی در سیاست خارجی خود دارد آن را هوشمندانه به منافع ملی تبدیل می‌کند.

وی در خصوص نسبت اجلاس شانگ‌های با تحولات افغانستان نیز بیان کرد: طرح BRI چین دو مسیر زمینی مهم دارد که هر دو آن‌ها از افغانستان، پاکستان، ایران و روسیه عبور می‌کنند به همین دلیل ثبات و امنیت افغانستان در اجرای این طرح خیلی مهم است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی‌ها می‌گویند آمریکا برای به هم ریختن اوضاع از افغانستان خارج شده و نباید فکر کنیم که این کشور شکست خورده است. من در ابتدا این را بگویم که سیاست ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان شکست خورده و با فضاحت از این کشور خارج شده و امروز در آمریکا غوغا است؛ البته آمریکا تلاش می‌کند تا هزینه‌های شکست خود را روی کشور‌های دیگر سرشکن کند.

وی افزود: امروز بی ثباتی در افغانستان به نفع آمریکاست، چون این کشور می‌تواند به منافع چین ضربه بزند. به هر روی اگر افغانستان روی ثبات را به خود ببیند طرح BRI چین خیلی جدی‌تر و محکم‌تر پیش می‌رود و این به ضرر آمریکا خواهد بود.

خانعلی زاده به دروغ پردازی‌های رسانه‌ای در خصوص حملات پهپاد‌های پاکستانی به پنجشیر اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ماجرای مقاومت در پنجشیر جعلی بوده و جز درگیری‌های جزئی درگیری بزرگی در این نقطه وجود نداشته است تا از این طریق با بی ثبات نشان دادن پنجشیر مانع پیشبرد طرح BRI چین شوند.

وی با بیان اینکه اگر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های از بعد سیاسی این سازمان را تقویت نمی‌کرد چین و روسیه به طور جدی در پی عضویت دائم کشورمان نبودند، اظهار کرد: تامین امنیت انرژی چین با اتکا به نفت و گاز ایران و همچنین تامین امنیت جاده ابریشم جدید که به سمت اروپا می‌رود و به نوعی شاهراه اصلی طرح BRI است متکی به ایران است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگ های بسیج دانشجویی دانشگاه تهران کشور چین کشور روسیه خروج آمریکا از افغانستان عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ کارشناس مسائل بین الملل سبد دیپلماسی خانعلی زاده تک بازیگر بلوک شرقی بلوک شرق کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟

روز گذشته بود که خبر انصراف ایران از عضویت در «شورای بین‌المللی موزه‌ها»(ایکو) و «شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها»(‌ایکوموس) منتشر شد اما ساعاتی پس از انتشار این خبر، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیردولتی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته بود که خبر انصراف ایران از عضویت در «شورای بین‌المللی موزه‌ها» و «شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها» (‌ایکوموس) و همچنین «شبکه سازمان‌های علمی جهان سوم» که در زمان تصویب عضویت قرار بوده همکاری‌هایی با وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به ویژه دانشگاه صنعتی شریف و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران داشته باشد، منتشر شد و بر این اساس در متن نامه رئیس جمهور آمده است:

با توجه به عدم تمایل دولت جمهوری اسلامی ایران به تداوم عضویت در برخی مجامع بین‌المللی، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می‌شود:

«لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب ۲۶/ ۱/ ۱۳۶۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن

ماده واحده – ردیف‌های (۱۷) و (۲۵) جدول دوم ذیل ماده واحده قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب ۲۶/۱/۱۳۶۵ و ردیف (۶۶) فهرست موضوع تبصره (۴) الحاقی به قانون یاد شده مصوب ۳/ ۹ /۱۳۷۰ حذف می‌شوند.»

همکاری با «ایکوم» و «ایکوموس» با جدیت بیشتری دنبال می‌شود

پس از اعلام این خبر بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد؛ در مشروح این اطلاعیه آمده است: «توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه میراث‌فرهنگی در اولویت اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم قرار دارد.

ایران از تجارب بسیار خوبی در همکاری با نهادهای بین‌المللی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌داری برخوردار است؛ این اقدامات در دوره جدید فعالیت معاونت میراث‌فرهنگی با جدیت بیشتری با نهادهایی نظیر ایکوم و ایکوموس دنبال می‌شود؛ نهادهایی همچون ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) و ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) ساختار غیردولتی دارند و حق عضویت در این مجامع در کشور ایران از طریق افراد حقیقی عضو این شوراها پرداخت می‌شود.

بنابراین لایحه اخیر دولت (لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب ۲۶ فروردین ۱۳۶۵) ناظر بر همین موضوع بوده و اصلاحیه‌ای در جهت قوانین پیشینی تنظیم کرده است؛ طبیعتاً همکاری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کلیه نهادهای غیردولتی بین‌المللی و ملی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌داری با اهتمام بیشتری در جریان است.»

اما این نهادها کجا هستند و چه کارکردی دارند؟

ایکوم

ایکوم یک انجمن عضویت و یک سازمان غیردولتی است که استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی را برای فعالیت‌های موزه ایجاد می‌کند، به‌عنوان انجمن کارشناسان، توصیه‌هایی را در مورد مسائل مربوط به میراث فرهنگی ارائه می‌دهد، ظرفیت سازی و دانش را ارتقا می‌دهد؛ در واقع این نهاد صدای متخصصان موزه در صحنه بین‌المللی است و آگاهی فرهنگی عمومی را از طریق شبکه‌های جهانی و برنامه‌های همکاری افزایش می‌دهد.

اهداف ایکوم ایران:

فراهم ساختن زمینه مساعد برای معرفی و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت به موزه در مفهوم بین‌المللی موزه و معرفی موزه‌های ایران در سایر کشورها ایجاد بستر مناسب برای ارتقا، انتقال، بهره‌برداری و… از دانش مرتبط با موضوعات مربوط به موزه در سطح کشور. فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه کمی و کیفی موزه‌های تخصصی، محلی، ملی، مستقل و… در سطح کشور و منطقه حمایت از حقوق و منافع موزه‌ها، کارشناسان حرفه‌ای و سعی در آسیب شناسی و جلوگیری از تخریب موزه‌ها و محوطه‌های میراث فرهنگی فراهم ساختن زمینه مساعد برای ایجاد انواع همکاری متقابل همانند برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مشترک، پژوهش‌های مشترک و… در سطح ملی و بین‌المللی از طریق ارتباط با مؤسسات و انجمن‌های ملی و بین‌المللی مانند دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی و موزه‌ای، کمیته‌های ملی سایر کشورها، شورای بین‌المللی و مؤسسات بین‌المللی موزه‌ای ایکوموس

سازمان آموزشی، علمی، و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در راستای عمل به وظایف فرهنگی خود در زمینه صیانت از میراث فرهنگی، در سال ۱۹۶۴ در «دومین کنگره معماران و متخصصان بناهای تاریخی» که در شهر ونیز ایتالیا برگزار و به انتشار یکی از مهم‌ترین اسناد جهانی حفاظت از میراث فرهنگی به نام «منشور ونیز» منجر شد، نهادی غیردولتی را تحت عنوان «شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها» (International Council on Monuments and Sites) بنیاد نهاد که اختصاراً ایکوموس (ICOMOS) نامیده می‌شود؛ ایکوموس تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.

برنامه‌ها و اهداف ایکوموس ایران:

جلب توجه به اهمیت بناها، مجموعه بناها، و محوطه‌های تاریخی و اشاعه شناسایی، حمایت، حفاظت، مرمت و معرفی بناها و مجموعه بناها و محوطه‌های تاریخی از طریق همکاری در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد و گسترش مراکز اسناد، فهرست‌های اسناد تصویری و ترسیمی، پایگاه داده‌ها و اطلاعات، و ترویج فناوری‌های جدید در مستندسازی، حفاظت، نگهداری، مرمت، و احیای بناها، مجموعه‌ها و محوطه‌های تاریخی ترجمه و تألیف و نشر، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی، همکاری‌های تحقیقاتی، فنی و آموزشی عرضه خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای پاسداشت و ترویج و احیای سنت‌ها و ارتقای فن‌آوری‌های مؤثر تشویق شخصیت‌های علمی، تخصصی، هنری، فنی، و حرفه‌ای و تقدیر از آن‌ها همکاری با مؤسسات بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های با اهداف مشابه نهادهای بین‌المللی، ظرفیتی برای حفظ و ترویج تاریخ دیرینه ایران زمین

به گزارش ایمنا، فعالیت این نهادهای غیردولتی همفکری و توصیه برای حفاظت از میراث فرهنگی است و راهکارهایی را براساس منشور ونیز و منشور وین و مانند آن ارائه می‌دهند که بتوانیم از آثار تاریخی خودمان بهتر محافظت کنیم؛ این سازمان‌ها، مشارکت را تقویت کرده و باعث افزایش آگاهی اعضا درباره میراث غنی ایران می‌شوند.

اگر نگاه کوتاهی به تعریف هر یک از این سازمان‌ها داشته باشیم متوجه می‌شویم که شورای بین‌المللی موزه‌ها یک سازمان تخصصی موزه‌داری در سطح جهان است که به ارتقا و محافظت از میراث فرهنگی می‌پردازد و ۱۳۷ کشور جهان در آن عضویت دارند و شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) نیز سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است و در این راستا ایکوموس ایران هم با نیت پاسداشت هویت ملی از طریق ترویج شناخت ارزش‌های نهفته در بناها و محوطه‌های تاریخی تشکیل شده است.

حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی یعنی حفاظت از یک گنج بی‌بدیل و هویت غنی و ریشه‌دار که می‌تواند به ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلام منجر شود چرا که ایران کشوری است که در طول سال‌های طولانی با تعداد بی‌شماری سرزمین، تمدن، قوم، زبان، بنا و آئین و رسوم سر و کار داشته است و در این راستا عضویت در سازمان‌های بین‌المللی نه تنها موجب حفظ این تاریخ دیرینه می‌شود، بلکه می‌تواند تبدیل به عاملی مؤثر در معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران باشد و بر این اساس شاهدیم که دولت سیزدهم نیز در این حوزه فعالیت‌های فراوانی را در دستورکار قرار داده که تنها یکی از نمونه‌های آن ثبت پرونده‌های میراث ملموس و ناملموس در عرصه بین‌المللی است.

کد خبر 745330

دیگر خبرها

  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است
  • ابراز تاسف سازمان همکاری اسلامی از وتوی ضدفلسطینی آمریکا
  • تشکیلات خودگردان: مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • رای گیری در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • تل آویو: عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل پاداشی به تروریسم است
  • عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته می شود
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟