Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ضرورت شفافیت عملکرد مجلس و تاثیر آن بر جامعه گفت و تاکید کرد: گام بعدی مجلس شفافیت در سایر نهاد‌های تصمیم‌گیر است. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام خانه ملت، «محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» با بیان اینکه شفافیت تضمین کننده سلامت هر دستگاهی است، درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان، گفت: اگر تصمیمات و فعالیت دستگاه‌ها برای مردم و ذی‌نفعان به طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه مجلس شفافیت را از خود شروع کرده است، ادامه داد: طرح شفافیت در ادوار گذشته بار‌ها در صحن علنی مطرح شده، اما نتوانسته تایید صحن را بگیرد، امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا این کار خیلی مهم در نظام قانون‌گذاری کشور را به نتیجه برسانیم.

وی بیان کرد: گام بعدی مجلس در مسیر شفاف‌سازی فرایند‌های حکمرانی در کشور، شفاف‌سازی سایر دستگاه هاست. اگر بتوانیم فرآیند‌های تصمیم‌گیری و اجرا را در دستگاه‌های حاکمیتی که در آن‌ها زمینه تخلف وجود دارد، برای مردم و ذی‌نفعان علنی کنیم، گام بزرگی در مسیر اصلاح حکمرانی کشور برداشته‌ایم.

این نماینده مجلس در خصوص ضرورت شفاف‌سازی رای نمایندگان گفت: رای دادن مهمترین وظیفه نماینده است. قانون با رأی نمایندگان، قانون می‌شود. اقدامات نظارتی مجلس مثل سؤال و استیضاح و مانند آن نیز با رأی نمایندگان به ثمر می‌رسد. وقتی نماینده بداند که مردم رای او را می‌بینند و باید در مقابل رایی که داده به مردم و مخاطبین توضیح دهد، رأی او، آگاهانه تر، دقیق تر، و به اصطلاح، «کیفی‌تر» خواهد شد.

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: در حال حاضر هم بسیاری از نمایندگان با دقت، مطالعه و مشورت رای می‌دهند، اما گاهی ممکن است در هیاهوی مجلس نماینده‌ای متوجه نباشد و دقت کافی در رأی دهی نداشته باشد. شفافیت مهمترین امتیازی که برای مجلس ایجاد می‌کند این است که نمایندگان با دقت بیشتری رای خواهند داد. در یک مجلس شفاف، هم موافق و هم مخالف، استدلال خود را می‌دانند و با صراحت برای مردم بیان می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: با تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان، کیفیت تقنین و نظارت در مجلس شورای اسلامی به صورت چمشگیری ارتقاء پیدا می‌کند. مجلس محل اجتماع منتخبان ملت است و ما به نمایندگی از کل مردم ایران تصمیم می‌گیریم، و طبیعتاً حق نداریم بدون مطالعه و دقت کافی رأی بدهیم. طرح شفافیت آراء باعث می‌شود که هر نماینده، قبل از رأی گیری همه جوانب را بسنجد و با استدلال رای بدهد.

وی تاکید کرد: در کمیسیون آیین‌نامه داخلی به دنبال آن هستیم تا در گام بعدی، برای هر نماینده فضایی ایجاد کنیم تا اگر تمایل داشت، استدلال خود را برای موافقت یا مخالفت با هریک از موضوعات مطروحه در مجلس، با سایر نمایندگان و عموم مردم به اشتراک بگذارد. این کار باعث اتقان بیشتر فرایند قانون گذاری و نظارت خواهد شد.

این نماینده با بیان اینکه در پارلمان‌های بسیاری از کشور‌ها به مقوله «کیفیت قانون» به خوبی توجه شده، گفت: در ایران تا کنون به این مقوله کمتر توجه کرده‌ایم. مقام معظم رهبری اخیرا سیاست‌های کلی قانون‌گذاری را ابلاغ کرده‌اند. پیام اصلی ابلاغیه ایشان، توجه به کیفیت قانون گذاری است. رهبری معظم انقلاب مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را که ارکان اصلی قانون گذاری هستند، به رعایت الزامات «قانون گذاری با کیفیت» تکلیف فرموده اند. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کل فرایند قانون گذاری یعنی از نقطه‌ای که یک طرح یا لایحه تهیه می‌شود تا زمانی که به تصویب نهایی می‌رسد و به قانون تبدیل می‌شود، را در بر می‌گیرد. بدیهی است در این فرایند، بیشترین نقش را نمایندگان دارند و کیفیت قوانین کشور، محصول دقت، مطالعه و دوراندیشی آنهاست. اگر نماینده خودش قانع نشده باشد، حتما نمی‌تواند دیگران را اقناع کند.

حسین‌زاده بحرینی در خصوص زمان بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن توضیح داد: اگر بنا باشد این طرح به صورت عادی در صحن مطرح شود، خیلی زمان خواهد برد. برای اینکه ما بتوانیم این طرح را به سرعت در دستور کار صحن قرار دهیم تصمیم داریم از سازوکار تبصره یک ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی استفاده کنیم. طبق این تبصره اگر ۵۰ نماینده تقاضا کنند تا نوبت طرحی در دستور صحن جابجا شود و نوبت زودتری به آن داده شود، هیات رئیسه موظف است این تقاضا را در جلسه علنی به رای نمایندگان بگذارد و در صورت تصویب، رسیدگی به طرح را در همان جلسه یا جلسه بعدی مجلس آغاز کند. بنابراین، اگر نمایندگان با اعمال تبصره ماده ۱۰۰ موافقت کنند، طرح شفافیت با اولویت در دستور صحن قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص لزوم شفافیت در سایر دستگاه‌ها اظهار داشت: بسیاری از رفتار‌هایی که در دستگاهها، از جمله در بانک‌ها اتفاق می‌افتد و به فساد منتهی می‌شود به دلیل عدم شفافیت است. به عنوان مثال، وقتی اعطای تسهیلات کلان به اشخاص مرتبط با بانک‌ها شفاف باشد، هیچ بانکی جرأت نخواهد کرد با دور زدن قانون، به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات نجومی بدهد و زمینه اختلاس و فیلد را فراهم کند.

این نماینده تاکید کرد: حتما از دستگاه‌های دیگر هم شفافیت را مطالبه می‌کنیم، اما باید اول شفاف‌سازی را از خودمان شروع کنیم تا حرف و قانون‌مان نافذ باشد. تا زمانی که آراء نمایندگان در حوزه تقنین و نظارت شفاف نیست، مردم از درون کمیسیون‌ها بی اطلاعند، تصمیمات مالی مجلس به صورت کامل اطلاع رسانی نمی‌شود، و خلاصه، تا وقتی مجلس خودش شفاف نیست، نمی‌تواند از دیگران مطالبه شفافیت داشته باشد.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: انشاالله مجلس یازدهم این همت را خواهد داشت برای اینکه تابوی عدم شفافیت در اقتصاد و سایر حوزه‌های حکمرانی کشور شکسته شود، طرح شفافیت آرای نمایندگان را با رای بالا تصویب کند. مجلسی که خودش شفاف باشد، خواهد توانست سایر دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها را هم شفاف کند. 

بیشتر بخوانید: ایجاد تنش در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان آرزوی دشمنان ما است   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی شفاف سازی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شفاف سازی کمیسیون آیین نامه داخلی سایر دستگاه ها رای نمایندگان قانون گذاری طرح شفافیت مجلس شفاف شفاف سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی

به گزارش همشهری آنلاین، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است» درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» تاکید کرد: تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و شورای نگهبان ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان ندارد.

هادی طحان نظیف با اشاره به آخرین وضعیت فرآیند بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: این لایحه چندین مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بوده و آخرین اصلاحات این لایحه نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است»، اظهار کرد: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده‌ است و پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، مجدداً در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» با تاکید بر اینکه تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و ما ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان نداریم، عنوان کرد: ایراداتی که نسبت به لایحه عفاف و حجاب داشتیم نیز همین موارد را شامل می‌شود. ما در اظهارنظر نسبت به مصوبات وارد مباحث کارشناسی مجلس نمی‌شویم بلکه در جاهایی که مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی باشد، ورود می‌کنیم.

کد خبر 841017 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب شورای نگهبان

دیگر خبرها

  • با اجرای قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • دادستان کل: با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «مهر ماه» سال گذشته