Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - عرضه اولیه های سال جاری روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند؛ از ورود به بازار سرمایه در روزهای نزولی این بازار بگیر تا تصمیمات جدید سازمان درمورد سرنوشت این عرضه ها. با این وجود در شش ماه نخست امسال شاهد 13 عرضه اولیه بودیم که به نوعی رکوردی در این حوزه محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، هرچند بازار سرمایه سال جاری را با چراغ قرمز آغاز کرد اما روند نزولی این بازار سد راه عرضه اولیه‌ها نشد و این روند به قدری ادامه یافت که بازار سبز میزبان برخی عرضه های اولیه در تابستان امسال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته این روند ادامه نیافت و در هفته های گذشته و درحالی که شاخص در حفظ کانال یک میلیون و 500 هزار واحد ناتوان بود باز هم شاهد چند عرضه اولایه بودیم.
پنج عرضه بهاری
"فگستر" عنوان اولیه عرضه اولیه سال 1400 را از آن خود کرد. سهمی که در 22 اردیبهشت ماه و در روزهاییی که فشار فروش بر فشار خرید در بازار غلبه کرده بود عرضه شد. با این حال در این عرضه اولیه بیش از دو میلیون و 278 هزار نفر شرکت کردند. پس از آن و درحالی که بازار برای صعود نفس نفس میزد پای "فتوسا" به بازار سرمایه باز شد. عرضه ای که 29 اردیبهشت صورت گرفت و بیش از دو میلیون و 410 هزار نفر در آن مشارکت کردند.
سومین عرضه اولیه سال جاری در پنجم خرداد و در روزهایی انجام شد که شاخص کل بورس در ادامه روند ریزشی خود، کف خود را شکسته بود و در مرز یک میلیون واحد قرار داشت. "غکورش" در چنین شرایطی عرضه شد و بیش از دو میلیون و 356 هزار کد بورسی برای مشارکت در این عرضه اقدام کردند.
پس از آن و در تاریخ 19 خردادماه عرضه "ولکار" با مشارکت دو میلیون و 910 هزار کد انجام شد. "ومدیر" نیز در 26 خردادماه با مشارکت بیش از دو میلیون و 500 هزار کد انجام شد تا پرونده عرضه های اولیه در تابستان با پنج عرضه بسته شود.
هشت عرضه اولیه در تابستان به چند روش جدید!
در فصل تابستان بازار روزهای سبزی را به خود دید و حتی شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد نیز گذر کند، صعودی که عمر آن طولانی نبود و شاخص کل این کانال را برای چندمین مرتبه از دست داد.
در هر صورت قرعه اولین عرضه اولیه تابستان و ششمین عرضه سال جاری به نام "لطیف" افتاد. عرضه ای که در دوم تیرماه و با مشارکت حدود دو میلیون و 764 هزار کد صورت گرفت. "سپید" هفتمین عرضه اولیه امسال بود. در این عرضه که 23 تیرماه انجام شد بیش از دو میلیون و 800 هزار کد مشارکت کردند.
ششم مردادماه عرضه اولیه "وهامون" با مشارکت بیش از دو میلیون و 600 هزار کد و 20 مرداد نیز عرضه اولیه "مدیریت" با مشارکت بیش از دو میلیون و 813 هزار کد انجام شد. بازار سرمایه در 17 شهریورماه و در حالی که رو دوباره رو به نزول بود میزبان دو عرضه اولیه "کیمیاتک" و "فجهان" به ترتیب با مشارکت بیش از دو میلیون و 600 هزار و بیش از سه میلیون و 133 هزار کد صورت گرفت که میتوان گفت رکورد میزان مشارکت در خرید عرضه اولیه ها در عرضه اولیه فجهان شکست.
پس از ان پای عرضه اولیه ها با روش های جدید به بازار باز شد. نخست "حآفرین" 21 شهریورماه با مدل جدیدی عرضه شد. در این عرضه اولیه بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شد. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.
بر این اساس، اعلام شد از روز دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا 50 درصد دارایی که خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند و سرمایه‌گذاران حقیقی هم می‌توانند اقدام به خرید کنند.
پس از آن "توسن" در تاریخ 23 شهریورماه به روش ترکیبی و طی دو مرحله عرضه شد. بر این اساس مرحله اول آن عرضه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار) به روش ثبت سفارش و مرحله دوم نیز عرضه به سایر سرمایه‌گذاران به روش قیمت ثابت بود.
عرضه به روش ترکیبی عرضه‌ای است که در آن در مرحله اول نسبت مشخصی از ورقه بهادار قابل عرضه به روش ثبت سفارش جهت کشف قیمت به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شده و در مرحله دوم به قیمت کشف‌شده به روش قیمت ثابت به سایر سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. تفاوت شیوه عرضه حآفرین با توسن در این بود که عرضه توسن دو مرحله ای بوده و عموم مردم یا همان سهامداران خرد در مرحله دوم حق خرید عرضه اولیه را دارند.
این درحالی است که در همان تاریخ "فسبزوار" نیز عرضه شد بدون اینکه سهمی به صندوق ها تعلق بگیرد و همه سهام این شرکت در روز عرضه در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت.
در این عرضه بیش از دو میلیون و 900 هزار کد مشارکت کردند. پرونده عرضه اولیه های شش ماه نخست سال جاری با "شکام" بسته شد. عرضه ای که نصیب سرمایه گذاران واجد شرایط یا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مشارکت بیش از دو میلیون صندوق های سرمایه گذاری عرضه اولیه ها بازار سرمایه صندوق ها سال جاری انجام شد عرضه ای عرضه شد هزار کد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

فرید ولدی کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن گفت: در راستای تحقق رشد اقتصادی پایدار، تقویت مشارکت فعال مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه های اصلی برای دستیابی به این امر در حوزه ساخت و ساز مسکن است، جایی که مشارکت مستقیم شهروندان می تواند باعث افزایش تولید شود و به رونق اقتصادی کشور کمک کند. با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک که ترکیبی از حمایت دولت، تخصیص زمین و تامین مالی قابل دسترس است، می‌توانیم پتانسیل طرح مسکن متحول کننده را که با مشارکت مردم به اجرا در بیاوریم، باز کنیم

وی ادامه داد: کلانشهرهای اصلی ایران مانند تهران و کرج با پیامدهای گسترش عمودی شهری، عرضه محدود زمین و افزایش تراکم جمعیت دست و پنجه نرم کرده اند. این وضعیت نه تنها تراکم ترافیک را تشدید کرده است، بلکه قیمت مسکن را به قیمت های بی‌سابقه‌ای رسانده و مانعی بزرگ برای بسیاری از صاحبان خانه‌های مشتاق ایجاد کرده است. کمبود زمین شهری و محدودیت‌های توسعه افقی باعث شده است که قیمت زمین در تهران به نزدیک به هفت برابر هزینه ساخت و ساز افزایش یابد که بر ضرورت رسیدگی به این موضوع مبرم تاکید دارد.

ولدی با اشاره به لزوم عرضه زمین توسط دولت برای شکستن انحصار زمین گفت: برای مقابله با چالش قیمت بالای مسکن، رفع نیاز روزافزون مردم و شکستن انحصار زمین، یک رویکرد دو جانبه ضروری است. اولاً، دولت باید تأمین زمین برای مردم را در اولویت قرار دهد، و بداند که دسترسی به زمین سنگ بنای ساخت مسکن و کاتالیزور رشد اقتصادی است. ثانیاً، بخش بانکی باید با ارائه گزینه‌های تامین مالی در دسترس و تسهیل جریان اعتباری از طریق پرداخت تسهیلات بانکی به مردم در راستای پروژه‌های ساخت مسکن، نقش محوری را ایفا کند و از این طریق شهروندان را قادر به مشارکت فعال در فرآیند ساخت‌وساز کند.

وی ادامه داد: با اتخاذ این راهبرد، دولت می تواند به تعهد خود مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عمل کند و در عین حال حس مالکیت و توانمندی را در میان مردم تقویت کند. علاوه بر این، اعطای مجوز برای ساخت خانه های یک طبقه با اصول توسعه شهری افقی مطابقت دارد و رویکرد پایدارتر و عادلانه تر به مسکن را ترویج می کند. همچنین گسترش افقی شهرها و مجوز ساخت خانه های یک طبقه، پتانسیل ایجاد تحول در چشم انداز مسکن در ایران را دارد. این رویکرد نه تنها کاهش قابل توجهی در هزینه‌های ساخت و ساز را نوید می‌دهد، بلکه راه را برای گزینه‌های مسکن مقرون به صرفه‌تر هموار می‌کند و در نتیجه به موضوع مبرم مقرون به صرفه بودن ساخت مسکن می‌پردازد.

این کارشناس اقتصادی  گفت: سال جاری فرصتی محوری برای دولت برای تحقق وعده های خود و رفع نیازهای مسکن ملت است. ایران با توانمندسازی شهروندان از طریق تخصیص زمین، تأمین مالی در دسترس و ترویج ساخت و ساز مسکن یک طبقه، می‌تواند مسیری را به سوی رشد اقتصادی باز کند که ریشه در مشارکت عمومی دارد. این رویکرد نه تنها حس مالکیت و غرور را در میان مردم تقویت می‌کند، بلکه به توسعه پایدار شهرها کمک می‌کند و توزیع عادلانه‌تر منابع و فرصت‌ها را تضمین می‌کند. ایران با پذیرش این چشم انداز می تواند راه را برای آینده ای هموار کند که در آن مسکن نه تنها یک ضرورت بلکه کاتالیزوری برای شکوفایی اقتصادی و انسجام اجتماعی باشد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟
  • جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌های مردمی شکل می‌گیرد
  • محکومیت متهم عرضه برنج تقلبی در مشهد
  • تأمین مالی جمعی ابزاری مؤثر جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه