Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ناریشکین» مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس‌.وی‌.آر) به شبکه روسی «آرتی» گفت ایالات متحده در افغانستان شکست خورد زیرا توانایی‌های خود را اشتباه محاسبه کرد و می‌خواست مدل اجتماعی خود را در سرزمینی بیگانه پیاده کند.

این مقام روس اظهار داشت: آنچه در افغانستان با عقب‌نشینی و فرار سریع دولت دست نشانده رخ داد، نتیجه سیاست‌های مخرب آمریکا بود، زیرا این کشور سعی کرد مدل توسعه اجتماعی خود را به افغانستان تحمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناریشکین تصریح کرد مسئولیت چگونگی شکل‌گیری این وضعیت باید برعهده کل جامعه اطلاعاتی آمریکا از جمله سیا، وزارت خارجه و دفتر مشاور امنیت ملی کاخ سفید باشد.

وی افزود: من همچنین کاملا مطمئنم که رهبری ایالات متحده اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت موجود و تحولات احتمالی در اختیار داشت. آن‌ها اما یک چیز را در نظر نگرفتند، توانایی‌های خودشان. آنها نخواستند با حقیقت روبرو شوند.

مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه تاکید کرد: حقیقت این است که ایالات متحده دیگر قادر به ایفای نقش هژمون جهانی که برای خود تعیین کرده بود نیست.

او در ادامه گفت: حضور نظامی آمریکا و ناتو به عنوان یک سد محکم برای تهدید تروریستی در نظر گرفته شده که اجازه نداد این تهدید به اوراسیا گسترش بیشتری یابد، اما این واقعیت نداشت. آمریکایی‌ها خارج شدند، از افغانستان گریختند و ما اکنون ویرانه‌هایی را که آنها پشت سر گذاشتند مشاهده می‌کنیم: اقتصاد ویران شده، رفت‌وآمد آزاد تروریست‌ها، تعمیق درگیری‌ها بین اقوام مختلف، افزایش قاچاق مواد مخدر و اسلحه. 

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد و با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم و غیرمسئولانه تسریع کردند و سرانجام به ۲۰ سال اشغالگری در این کشور پایان دادند. 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سرگئی ناریشکین آمریکا هژمونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق ثابت کرد هیچکدام از سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی قادر به خنثی کردن حمله ایران نیستند/ جو بایدن اذعان کرد، ۱۰ کشور در کنار اسرائیل بودند و آمریکا در مرکز فرماندهی قرار داشت/ایران در عملیات وعده صادق توانست از حمایت‌ دولت‌های منطق

 حمله گسترده پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در ۲۶ فروردین، صهیونیست‌ها را متوجه توان نظامی عظیم جمهوری اسلامی ایران کرد.

سرویس جهان مشرق - سعدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال پرهیز از جنگ است. اما صهیونیست‌ها پس از حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، این سیاست ایران تعبیر به ضعف کردند و به علت عدم پاسخ صریح و علنی ایران گستاخ شدند. از این رو تهران تصمیم گرفت، رژیم صهیونیستی را گوشمالی اساسی بدهد.

آنچه که در ۲۶ فروردین رخ داد با حمله گسترده پهپادی و موشکی به سرزمین‌های اشغالی، صهیونیست‌ها را متوجه توان نظامی عظیم جمهوری اسلامی کرد.

خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل منطقه درباره سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم سامانه‌های پدافند هوایی مختلفی در اختیار دارد، همچنین حامیان غربی آن در منطقه سامانه‌های دفاعی متعددی دارند. در مجموع صهیونیست‌ها تصور می‌کردند، این سامانه‌های پدافندی می‌توانند برای آنها بازدارندگی ایجاد کنند و مانع ورود طرف‌های دیگر در جنگ علیه آنها شود.

زارعی در ادامه افزود، ایران با حمله گسترده به رژیم صهیونیستی ثابت کرد که هیچکدام از این سامانه‌ها با وجود گران‌قیمت بودن آنها، قادر به خنثی کردن حمله ایران نیستند. رژیم صهیونیستی باید متوجه می‌شد که در برابر حمله ایران بی‌دفاع است. تل آویو به این نتیجه رسید که اگر ایران وارد درگیری شود، مانعی بر سر راه تهران نیست و در مواجهه با قدرت نظامی ایران باید بسیار تأمل کند.

دو هفته فرصت داشتند!

سعدالله زارعی تصریح کرد، نقطه شاخص عملیات وعده صادق این است که غافگیر کننده نبود، در حالی اصل غافلگیری نقطه مهم هر عملیات نظامی است، اما این عملیات به طور معکوس استفاده شد. ایران رسما اعلام کرد، انتقام شهدای حمله به بخش کنسولی را خواهد گرفت. در پیام رهبر معظم انقلاب هم تاکید شد. پاسخ به این جنایت از خاک ایران انجام شد. رژیم صهیونیستی دو هفته فرصت داشت تا بتواند در برابر اقدام نظامی ایران با کمک آمریکا، انگلیس و فرانسه با پایگاه‌های نظامی که در منطقه دارند، چاره‌اندیشی کند. اما فرماندهی نظامی ایران عملیات را به گونه‌ای طراحی کرد، که پهپادها و موشک‌ها بتوانند از سامانه‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن عبور کنند.

فرماندهی عملیات رسانه‌ای

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره نقش آمریکا گفت، واشنگتن در مدت زمان ۱۴ فروردین تا دو روز مانده به عملیات وعده صادق، سه نامه به تهران فرستاد. دولت آمریکا در این نامه‌ها تاکید کرد که واشنگتن موافق گسترش جنگ و ناامنی نیست. اما جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد، که ۱۰ کشور در کنار اسرائیل بودند و آمریکا فرماندهی را برعهده داشت. اکنون که عملیات پایان یافته، آمریکا عملیات روانی و رسانه ای را علیه ایران فرماندهی می کند. آمریکایی‌ها تعداد پهپادها و موشک‌های شلیک شده از سوی ایران را سه برابر اعلام کردند و در مقابل تعداد موشک های اصابت شده به اهدافی در داخل فلسطین اشغالی را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دادند.

زارعی افزود، ایران در عملیات وعده صادق با آمریکا درگیر شد و پهپادهای و موشک‌ها ایران از همه موانع عبور کردند و به اهداف مورد نظر رسیدند. این به معنای تغییر در معادلات منطقه است، اما غربی ها از بیان آن به شدت هراس دارند.

سکوت کشورهای وابسته آمریکا در منطقه

سعدالله زارعی گفت، غربی ها مدعی بودند، دولت‌های منطقه با ایران همراه نیستند، اما در عملیات وعده صادق مشخص شد، ایران می تواند علاوه بر ظرفیت های مردمی و جهادی، از حمایت‌های دولت‌های منطقه مانند ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان برخوردار باشد. این بیانگر توانایی ایران در بهره برداری از ظرفیت‌های کشورهای منطقه است. سکوت کشورهای وابسته آمریکا در منطقه نسبت به عملیات وعده صادق به معنای همراه نشدن با آمریکاست.

نقش اردن!

زارعی درباره نقش اردن گفت، در این خصوص یک نقطه مغفول مانده، آن هم این است، ایران از آسمان اردن در عملیات وعده صادق استفاده کرد، در حالی که ایران با اردن رابطه نظامی ندارد. مطرح شدن رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران از سوی پدافند فرانسه در رسانه‌ها مطرح شد، در حالی که عدم اعتراض اردن به استفاده ایران آسمان اردن در رسانه‌ها مطرح نشد.

اینکه ایران از آسمان اردن در حمله به رژیم صهیونیستی استفاده کند، مسئله جدیدی است. این نشان می دهد اگر درگیری به وجود بیاید، ایران نه فقط از امکانات محور مقاومت استفاده می‌کند، بلکه روی کشورهایی مانند اردن حساب می‌کند. اینکه دولت اردن برای اسرائیل کاری انجام بدهد، مسئله جدیدی نیست، اما مسئله جدید این است که آسمان اردن فضای برای عملیات ایران در جهت ضربه زدن به رژیم صهیونیستی استفاده شود.

شبیه سقوط دیوار برلین!

این کارشناس مسائل منطقه درباره پاسخ رژیم صهیونیستی گفت، اگر اسرائیل هر پاسخی بدهد، قطعا پاسخ به حمله ایران در ۲۶ فروردین نخواهد بود، زیرا این حمله شبیه به سقوط دیوار برلین بود. بسیار بعید است که اسرائیل به ایران حمله کند.

اینکه اسرائیل یک نقطه را در کشوری هدف قرار بدهد، امری جدیدی نیست. حمله به یک نقطه در ایران شکست اسرائیل را جبران نمی کند، صهیونیست ها قادر به بازگرداندن اوضاع به قبل از ۲۶ فروردین نخواهند بود. اگر صهیونیست‌ها اشتباه کنند و حمله کنند با پاسخ قاطع ایران رو به رو خواهند شد. اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به خاطر گرفتاری جدید این رژیم از نتانیاهو به خاطر حمله ایران به شدت انتقاد کردند.

دیگر خبرها

  • آمریکا و جاسوسی جهانی
  • آمریکا ۱۰۰۰ تن از نیروهایش را از نیجر خارج می‌کند
  • عملیات وعده صادق ثابت کرد هیچکدام از سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی قادر به خنثی کردن حمله ایران نیستند/ جو بایدن اذعان کرد، ۱۰ کشور در کنار اسرائیل بودند و آمریکا در مرکز فرماندهی قرار داشت/ایران در عملیات وعده صادق توانست از حمایت‌ دولت‌های منطق
  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • ناامنی غذایی در انتظار بیش از ۱۵ میلیون افغانستانی
  • ساخت ۴۷۰ کیلومتر کانال آب در افغانستان
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • پیام مقام‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند