Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین پورمند، کارگردان، بازیگر و سرپرست گروه نمایشی «طلوع اندیمشک» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تئاتر دفاع مقدس گفت: ارائه هر مفهوم مهم بشری، در قالب های ارزشمند هنری که بیشترین امکان برقراری ارتباط با مردم را دارد به طور قطع در یادها و خاطره ها می ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر تئاتر، توان برقراری ارتباط زنده و نفس به نفس با تماشاگر را دارد و این امر از قدرت و اهمیت فوق العاده ای برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس برخوردار است و در تئاتر خیابانی که با کمترین تجهیزات و نیازهای صحنه ای در میان مردم اجرا می شود در شرایطی که  نسل امروز از جنگ و دفاع مقدس هیچ سابقه ذهنی ندارد، وظیفه هنرمندان است که با همه ابزارهای هنری، اهمیت و وضعیت دفاع مقدس را در جنگ نابرابر هشت ساله برای جوان و نوجوان مشتاق به تصویر بکشند.

وی در ادامه افزود: به نظر من  زمانی که با هجمه های متعدد دشمنان ملت بزرگ ایران مواجه هستیم و گاهی شبهه های رنگارنگ برای چرایی و چگونگی دفاع مقدس مطرح می شود، برای مفهوم ارزشمندی مانند دفاع مقدس، که واجد همه خصوصیات غرور آفرین مردم ایران است قالب های هنری، بخصوص هنر وزین نمایش همان طور که تا کنون نیز به خوبی بکار گرفته شده، باز هم می تواند آثار بسیار دیرپا و ارزشمندی برای مخاطبان به اجرا گذارد.

این هنرمند پیشنهادی درباره استفاده از نمادها در تئاتر دفاع مقدس داد و گفت: تئاتر دفاع مقدس همانند دریایی است که هیچ گاه تمام نمی شود،  تعداد زیادی سوژه های ناب در دفاع مقدس وجود دارد. تئاتر به روز شده است و می توانیم از مدیا و تصویر برای انواع تئاتر؛ محیطی و صحنه ای استفاده کنیم، در تئاتر امروز تصویر بسیار جواب می دهد و خلاقانه تر است. بهتر است  به سمت تئاتر سمبلیسم یا نمادین برویم زیرا انسان هایی که در راه دفاع از کشور شهید شدند هر یک نمادی از کشور هستند. همچنین  بهتر است از شعار دادن پرهیز شود وقتی می توانیم قصه های دفاع مقدس را به روزتر کنیم.

 

وی در پایان درباره لزوم توجه به طراحی صحنه و لباس و موسیقی گفت:  با توجه به اینکه مخاطب تئاتر خیابانی عام هستند و من بازیگر  در کنار مردم و برای آنها اجرا می کنیم، رنگ بندی در دکور تئاتر خیابانی بسیار مهم است. رنگ ها یعنی رنگ بندی نظیر زرد، آبی، قرمز در طراحی لباس و دکور به اثر جلوه می دهد. اگر طراحی های لباس زیبا داشته باشیم مخاطب این گونه بهتر جذب می شود، چون ما در خیابان و برای دل مردم اجرا می کنیم.

پورمند درباره خلاقیت در طراحی دکور افزود:  باید بگویم برای مثال در نمایشی که پارسال در جشنواره مقاومت اجرا کردیم صحنه ما به صورت یک رینگ بوکس طراحی شده بود که این رینگ بوکس نمادی از جنگ بود که از زبان‌های آن از رنگ‌های قرمز، آبی، سیاه و خاکی استفاده کرده بودیم. گرچه برای عینی شدن بیشتر اثر به موسیقی نیاز داریم زیرا بخش عمده‌ای از کار تئاتر دفاع مقدس را انتخاب موسیقی مناسب تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر مقاومت هفته دفاع مقدس تئاتر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ارسطوزاده ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت با محوریت استان خوزستان تصریح کرد: امروزه آسایش و امنیت کشور، حاصل جان‌فشانی شهیدان است و بر این اساس گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگهداشت یاد و خاطره شهدا به شمار می‌رود؛ بنابراین یاد و خاطره عزیزانی که در راه مقاومت جان سپرده‌اند، راهبردی برای ادامه مسیر این شهدا را در حوزه گردشگری مقاومت است.

وی اظهار کرد: قریب به ۲۰۰ هزار شهید در جنگ تحمیلی در دفاع از کشور جان خود را از دست دادند و حدود ۱۲۷ شهر در معرض حملات هوایی و موشکی قرار گرفته‌اند. ۴۲ درصد از این حملات به شهرهای خوزستان بود و ۴۰ درصد از شهدا و مجروحان جنگ خوزستانی بودند.

ارسطوزاده افزود: استان خوزستان نقش مهمی در جنگ دفاع مقدس داشته به صورتی که کوچک‌ترین شهید، با ۱۲ روز سن و مسن‌ترین شهید آن صد سال سن است. در حال حاضر در این استان ۲۲ یادمان برای گرامیداشت شهدا وجود دارد.

وی در خصوص توسعه یادمان‌ها و آثار دفاع مقدس در خوزستان تأکید کرد: در حال حاضر ۲۲ یادمان مرتبط با دوران دفاع مقدس در استان وجود دارد که هر یک از این یادمان‌ها به مناطق مشخصی از استان مرتبط و برای ماندگاری و یادآوری این رویدادها برای عموم مردم است.

ارسطوزاده تصریح کرد: نقطه به نقطه شهر آبادان و خرمشهر و همچنین مناطق اطراف آن روایتگر رویدادها و عملیات دوران دفاع مقدس است و این پتانسیل وجود دارد که در هر کدام از این نقاط یادمان‌های متعددی ساخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: برنامه دقیقی برای ثبت و نگاشت یادمان‌ها در دست تهیه است که این اقدام‌ها بعد از تکمیل پرونده‌های مربوطه رونمایی و معرفی می‌شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۴۰ اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی خوزستان به ثبت رسیده و ۱۰ پرونده دیگر از دوران دفاع مقدس نیز در حال آماده‌سازی است، گفت: در کنار برنامه‌های وسیع فرهنگی کاروان‌های راهیان نور و ستاد اربعین، یکی از محورهای اصلی این رویدادهای فرهنگی نقش و اهمیت استان خوزستان در گردشگری مقاومت است.

کد خبر 6087743

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی
  • اعتبارات سفر دولت مربوط به موزه دفاع مقدس مازندران جذب شد