«دشت خاموش» از شعارزدگی دور است/ تعهد به فرم بصری ناب سینما
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۰۷۴۸
توماج دانش بهزادی میگوید «دشت خاموش» بدون شعارزدگی و گرفتار شدن در دام رسانهها و تبلیغات زرد به زیبایی کارش را انجام میدهد که این موضوع جزو نقاط قوت فیلم است.
توماج دانش بهزادی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با بیان اینکه بعد از مدتها سینما نرفتن از تماشای «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندکی سعید بشیری، که این روزها در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفته، لذت برده است، اظهار داشت: «دشت خاموش» از نظر من فیلم بسیار خوبی است و باید بگویم با دیدن این فیلم بسیار حال خوبی پیدا کردم چراکه «دشت خاموش» جزو آن دسته از فیلمهایی است که باعث ارتقای سطح بصری مخاطب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: از نظر من کارگردانی و فیلمبرداری این فیلم سینمایی و بازی بازیگران بینظیر بود حتی معتقدم بازی نقش آفرینان کاملا در خدمت فضای کار و به درستی توسط کارگردان هدایت شده بود.
بازیگر «خط باریک قرمز» با بیان اینکه شاید سکانسهای ابتدایی «دشت خاموش» مخاطب را یاد فیلمهای بلا تار کارگردان مجارستانی بیندازد، تصریح کرد: مخاطب در ابتدای فیلم ممکن است تصور کند با قصه خاصی روبه رو نیست در حالیکه قصه از همان ابتدا در حال مطرح شدن است و ما با یک فیلم مدرن و داستانگو روبه رو هستیم.
دانش بهزادی افزود: اما «دشت خاموش» در عین حال به فرم بصری ناب سینما متعهد است و باید گفت فیلمی که شخصیت پردازی درست و داستان دارد و در عین حال در یک ساختار روایی و فرم مدرن کار خود را انجام میدهد قطعا مورد پسند جشنوارههای مهم خارجی قرار میگیرد.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه فیلمبرداری یکی از مهمترین ارکان یک پروژه است، مطرح کرد: رابطه فیلمبردار با کارگردان و همسو کردن این 2 جهان میتواند دستاوردهای بزرگی را برای هر فیلمی ایجاد کند به نظر من مسعود امینی تیرانی، فیلمبردار این فیلم، به درک خوبی از فیلمنامه رسیده و مشخص است رابطه خوبی بین ایشان و کارگردان خوب در هنگام کار برقرار شده چراکه تاثیر عجیبی روی کار گذاشته است.
کارگردان نمایش «لانه خرگوش» ادامه داد: فیلمبرداری این اثر جزو ارکان اساسی و مهم است و کاملا در خدمت فیلم پیش میرود. در حقیقت در هر سکانس رکن مهمی مانند فیلمبرداری به پیشبرد قصه، شناخت شخصیت ها و گره گشایی داستان کمک میکند و میتوانم بگویم بعد از مدتها تصاویری در سینما دیدم که من را به لحاظ بصری اقناع کرد.
دانش بهزادی درباره موضوعی که «دشت خاموش» بدان پرداخته است، عنوان کرد: اصولا این جنس از سینما باید به سراغ اقشاری برود که از سوی رسانههای رسمی پنهان شدهاند اما در جامعه وجود دارند. در حقیقت بخش مهمی از سینما توجه به این قشر در فرم و قصه است که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به این طبقه نزدیک شود تا درد و مشکلاتشان را ببیند.
وی افزود: معتقدم کسانی که دغدغههای فرهنگی و اجتماعی دارند باید به این قشر بپردازند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که «دشت خاموش» بدون شعارزدگی و گرفتار شدن در دام رسانهها و تبلیغات زرد، به زیبایی کارش را انجام میدهد که این موضوع جزو نقاط قوت فیلم است و باید بگویم منتظر فیلم بعدی احمد بهرامی هستم.
بازیگر «لباس شخصی» با اشاره به اینکه بازیگران در این فیلم به نوعی خود را قربانی کردند، عنوان کرد: علی باقری بازیگر حرفهای در حوزه تئاتر و تصویر و سالهاست در این حوزه کار میکند اما باید بگویم بازیگران در این فیلم من بازیگر را حذف کرده و خود را در ایده و فضای بصری فیلم قرار دادهاند که ویژه قابل تجلیل است.
دانش بهزادی با اشاره به اینکه روح و روان مخاطب با تماشای «دشت خاموش» پالایش میشود، اظهار کرد: به مخاطبی که این روزها با فضای آلوده بصری دست و پنجه نرم میکند، اطمینان میدهم با تماشای این فیلم روح و روانش دچار پالایش بصری و فکری شود چراکه با قصه خوبی طرف است که میتواند بیندیشد و لذت ببرد.
او در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از سینما یک رابطه 2 طرفه است چراکه وقتی از اثر هنری خوب حمایت میشود بازخورد آن در فضای کلی جامعه و روی مخاطب در زندگی روزمره قابل مشاهده است پس من امیدوارم مخاطبان، «دشت خاموش» را تماشا کنند و فضای استراتژیک نیز به سمتی برود که مشوق چنین فیلم های باشد تا هم فیلمسازان بتوانند نفس بکشند و هم به ارتقای فرهنگ و عقلانیت کمک شود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: استاد دانشگاه فیلم سینمایی بازی جهان رسانه جامعه فرهنگی و اجتماعی تبلیغات زیبایی تئاتر پالایش زندگی روزمره بازی تئاتر تبلیغات رسانه زیبایی دشت خاموش توماج دانش بهزادی دانش بهزادی دشت خاموش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۰۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین وضعیت حل مشکل پله برقیهای خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب میشود
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ حسین قربانی؛ برای در امان ماندن از خطرات تردد از عرض خیابان و یا استفاده از حمل و نقل عمومی شهروندان تهرانی مجبور هستند از پلهای مکانیزه استفاده کنند تا به مقصد برسند.
ساعت حوالی یک ظهر است پیرزنی که به آرامی قدم برمیدارد به یکی از پلهای مکانیزه میرسد که هنگام مشاهده پله برقی خاموش این پل آهی از نهادش بلند میشود، اما مجبور است ارتفاع بلند این پله برقی را طی کند تا به آن سوی خیابان برسد و آرام آرام قدم روی پله میگذارد و خودش را بالا میکشد و زیر لب حرفهایی میزند و از این وضعیت گلایه میکند در گوشه دیگری از شهر مادری با کالسکه خودش را به پل مکانیزه میرساند تا به آن سوی خیابان برود، اما پله برقی خاموش این پل مجبورش میکند کودکش را بر روی دستانش به بالا ببرد، اما نگاه ملتمسانه او انتظار کسی را میکشد تا کالسکه کودکش را تا آن سوی پل حمل کند این تنها گوشهای از مشاهدات در خیابانهای پایتخت است که مشکلاتی را بر عبور مرور شهروندان ایجاد کرده است.
یکی از مطالبات همیشگی شهروندان از مدیریت شهری حل مشکل پله برقیهای خاموش در شهر است که سال گذشته مدیرعامل سابق سازمان زیباسازی شهر تهران گفته بود ۵۰۰ یونیت پله برقی در پایتخت وجود دارد که این ناوگان پله برقی قدیمی و از سال ۸۳ نصب شده است و تعداد زیادی از این پلهها نوسازی نشده است.
علیرغم اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت پله برقیهای خاموش سطح شهر، اما همچنان این مشکل در برخی از پلهای مکانیزه ادامه دارد و باعث ایجاد اختلال در تردد مردم شده است.
اواخر سال ۱۴۰۲ و همزمان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران گلایههای متعدد مردم از این موضوع به شورای شهر تهران رسید و اعضای این شورای با رأی خود مدیریت پلهای مکانیزه را به معاونت فنی و عمران شهرداری تهران سپرده و بودجه نگهداشت پلها را نیز از سازمان زیباسازی کسر و به بودجه معاونت فنی و عمرانی اضافه کردند.
هادی حقبین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گلایه به حق مردم تهران در خصوص خرابی پلهبرقی برخی پلهای مکانیزه را از ایام پایانی سال گذشته در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه جلسات متعددی در این خصوص با معاونت خدمات شهری و معاونت ترافیک شهرداری تهران ظرف دو هفته گذشته برگزار شده است گفت: همزمان موضوع انتقال حقوقی وظیفه مدیریت پلهای مکانیزه به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری شده که در شرف انجام است، اما در این مدت موضوع رها نشده بود بلکه پیگیریها از پیمانکاران و تولید کنندگان انجام شده است.
حقبین گفت: مسئله خرابی پلهبرقی برخی پلهای مکانیزه تهران در چند بخش بررسی و پیگیری میکنیم که در بخش اول ۶۰ یونیت جدید است که باید جایگزین پلههای برقی فاقد کارایی شوند و اولین پروژه در بزرگراه شهید چمران و محدوده گیشا در حال اجرا است به صورتی که پل جمعآوری شده و پل جدید با شکل جدید ظرف دو هفته آینده نصب خواهد شد.
وی افزود: این رویه برای ۵۹ یونیت دیگر ظرف چهار ماه آینده دنبال خواهد شد و تاکید شده که این کار با سرعت بالاتری انجام و ظرف سه ماه به پایان برسد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه امیدواریم با پیگیریهای انجام شده و اقدامات در دست اجرا تعداد کمتری از پلهبرقیهای شهر خاموش باشند گفت: برخی از پلهای مکانیزه اساساً کارایی ندارند با هماهنگی معاونت ترافیک شهرداری و پلیس راهور باید جمعآوری یا تبدیل به رمپ شوند که با طرحهای جایگزین و آرام سازی معابر این امکان فراهم خواهد شد و تعدادی از پلهای مکانیزه ممکن است حذف شوند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری