Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:50:45 GMT

نجات زندگی آبزیان، نیازمند پایش مستمر دریاهاست

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۰۹۷۳

نجات زندگی آبزیان، نیازمند پایش مستمر دریاهاست

یک فعال حوزه پستانداران دریایی گفت: تا زمانی که نتوانیم دریاها درست بشناسیم، نجات زندگی موجودات دریایی غیرممکن خواهد بود.

حامد مشیری در گفت و گو با ایسنا در روز ملی آبزیان (۵ مهرماه) با اشاره به مشکلات متعددی که متوجه پهنه‌های آبی کشور است، خاطرنشان کرد: منابع آب شیرینی که وارد خلیج فارس می‌شود، تقریبا بسته شده است همچنین درصد بالایی از فاضلاب‌ها و خروجی‌های صنعتی وارد دریاها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی مجموعه این عوامل در کنار هم مشاهده می‌شود، متوجه می‌شویم که در کنار مسائل جهانی مانند گرمایش و تغییرات اقلیمی، مشکلات زیادی نیز وجود دارد که منشا داخلی دارند. امروزه ۶۰ درصد آب شیرین‌کن‌های دنیا در خلیج فارس قرار دارند. ضایعات آب‌شیرین‌کن‌ها آب داغ و بسیار شور است. این ضایعات سبب شوری بیشتر و گرمتر شدن آب خلیج فارس می‌شود.

این فعال حوزه مطالعات پستانداران دریایی با تاکید بر لزوم پایش دقیق و مستمر دریاها گفت: ما وقتی می‌خواهیم راجع به مشکلات محیط زیست صحبت کنیم، نیاز به جمع‌آوری اطلاعات کافی داریم. حال اگر مسئله محیط زیستی ما راجع به دریا و دنیای زیر آب باشد، جمع‌آوری این اطلاعات سخت‌تر می‌شود و نیازمند پایش دقیق و به‌روز خواهد بود. برای مثال در سال‌های اخیر درصد زیادی از ماهیان خلیج فارس به علت صید بیش از حد کاهش یافته و حتی گونه‌های مهاجمی جای آن‌ها را گرفته‌اند که ما حتی از نحوه ورود آن‌ها به خلیج فارس نیز بی خبریم. لذا گام اول برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی به‌خصوص در دریاها، پایش دقیق و به‌روز شرایط است.

مشیری با اشاره به آسیب جدی وارد شده به موجودات آبزی به‌خصوص مرجان‌ها اظهارکرد: در سال ۹۶ جریان بزرگی از آب داغ وارد خلیج فارس شد و حدود ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس آسیب دیدند. از زمانی که این اتفاق افتاد مرجان‌ها در حال ترمیم صدمات وارده هستند و هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت سابق خود بازگردند. متاسفانه به علت نبود پایش مستمر شرایط، اطلاعات دقیقی از وضعیت فعلی مرجان‌ها در دسترس نیست و نمی‌توان گفت که این موجودات در چه شرایطی قرار دارند.

وی بر لزوم داده‌کاوی دقیق برای شناسایی مشکلات محیط زیست تاکید و عنوان کرد: وقتی بتوانیم عوامل تهدید را شناسایی کنیم، نیمی از راه حل مشکل را طی کرده‌ایم. ما باید اطلاعات منابع آبی خود را به‌دقت طبقه‌بندی و بر اساس این داده‌ها تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ کنیم. برای مثال زمانی که سازمان شیلات صید ماهی را ممنوع اعلام می‌کند، این تصمیم را بر اساس اطلاعات موثق و دقیق نمی‌گیرد و هر گاه که احساس کند اوضاع صید از کنترل خارج شده است، ممنوعیت آن را اعلام می‌کند. به علت تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، فصل زادآوری بسیاری از موجودات آبی تغییر کرده است. این در شرایطی است که دانش کافی درباره این پدیده در کشور ما وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا اوضاع صید ماهی‌ها و دیگر موجودات بدتر از قبل شود.

مشیری در پایان با تاکید بر اهمیت اولویت‌بندی مسائل و مقابله با مشکلات داخلی گفت: بسیاری از کارخانه‌های صنایع آب‌بر(صنایعی که نیاز به آب زیادی دارند) در سواحل کشور تاسیس شده‌اند و ضایعات و پساب خود را وارد آب می‌کنند. زمانی که هنوزمسائل ابتدایی و این‌چنینی در کشور ما برطرف نشده است، مقابله با مشکلات جهانی مانند گرمایش و تغییرات اقلیمی غیرممکن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبزيان خليج فارس پایش خلیج فارس مرجان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است.

حمید اسدپور عنوان داشت: ۱۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که یک سوم این مقالات برای ارائه در همایش پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشور هاست.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با بیان اینکه همایش بین المللی خلیج فارس در دو روز برگزار می‌شود گفت: روز اول، روز علمی همایش است و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در روز علمی همایش پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان در برنامه ریزی شده است.

کیانی اعلام کرد: برای حضور ۱۰ مهمان خارجی که مقالات ارسالی آنان پذیرفته شده برنامه ریزی شده و قرار است از پژوهشگران کشورهای عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش میزبانی کنیم.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس بیان داشت: برگزاری مسابقه دو و میدانی، نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس و غرفه‌های سنتی از جمله برنامه‌های جانبی این همایش در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه است.

کد خبر 6087648

دیگر خبرها

  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟