Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک و مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت: تئاتر کودک و نوجوان به دلیل حساسیت بیشتر مخاطبان شرایط بدی را تجربه کرد.

مهدی حاجیان، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک و مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تمام هنرها و فعالیت‌های اجتماعی تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته که هنرهای نمایشی به جهت ویژگی‌های اجرایی بیشتر از هنرهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وادی نیز تئاتر کودک و نوجوان به جهت حساسیت بیشتر مخاطبان شرایط بدی را تجربه کرد و حساسیت‌های بیشتری در حوزه اجرا داشت و به هرحال تبعات آن دامن گیر اجراهای عمومی در سراسر کشور شد.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته عملا امکان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهیا نشد و به جهت صیانت از سلامت مخاطبین، هنرمندان و گروه‌های نمایشی به ویژه کودکان و نوجوانان کشور بنا بر این شد تا طرحی را جایگزین جشنواره متمرکز کنیم که در آن ما بخش اجرایی و مسابقه نمایشنامه نویسی داشتیم که تعداد زیادی نمایشنامه به دست ما رسید و بعد از بررسی آن‌ها، یکی از آثار را به عنوان برگزیده معرفی کردیم و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.

او در ادامه بیان کرد: از میان آثار ارسال شده، 14 نمایش برای حمایت از اجرای عموم انتخاب شدند که در سراسر کشور اجرای خود را با زمان‌بندی و بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با هماهنگی ستاد کرونا استانی روی صحنه بردند و  اداره کل هنرهای نمایشی حمایت مالی لازم را از این گروه‌ها به عمل آورد. خداراشکر این اتفاق مثبتی بود که در سال گذشته رخ داد ولی امسال با توجه به اینکه شرایط تا حدودی تغییر کرده و برنامه‌های خاصی هم برای بهره‌مندی بیشتر از فضای مجازی اتفاق افتاده بنا بر این است که جشنواره در زمان مقرر خود، با هماهنگی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان صورت گرفته، برگزار شود و امیدواریم به زودی فراخوان این جشنواره اعلام و طبق روال این جشنواره با قدرت و قوت برگزار شود.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی اظهار کرد: به طور کل اجراهای عمومی با وقفه‌ای که برای اجرای نمایش‌هایشان اتفاق افتاده بود برخی از گروه‌ها با تغییراتی که داشتند توانستند اجراهای خود را در فضای مجازی ببرند و از این امکان به عنوان پلی با مخاطب استفاده کنند به جهت اینکه این ارتباط و استمرار اجراها قطع نشود درواقع تولید و اجرای نمایش های کودک و نوجوان کماکان ادامه داشته باشد. اداره کل هنرهای نمایشی نیز در راستای وظایف و سیاست‌های خود تا جایی که برایش امکان‌پذیر بود تلاش کرد کمک‌های خود از آثار نمایشی به ویژه آثار نمایش کودک و نوجوان، که تولید شده بودند، را به عمل بیاورد.

او افزود: همان‌طور که در اوایل صحبت‌هایم گفتم این امکان را برای گروه‌های نمایشی که اجراهایشان به جهت شیوع کرونا متوقف شده بود و یا گروه‌هایی که آثار خود را تولید کرده بودند ولی به جهت همه‌گیری امکان اجرای عمومی نداشتند را تحت پوشش و مورد حمایت قرار  دادیم. نکته دیگر این است  که ما برای حمایت از آثار خیابانی با مضمون تئاتر کودک و نوجوان توانستیم انجام دهیم طرح  خیابان تئاتر  ایران بود که سال گذشته اتفاق افتاد و آثار نمایش خیابانی با موضوع کودک و نوجوان در این طرح برای اجرا در شهر های خود مورد حمایت قرار گرفتند.

حاجیان در این باره که چرا فیلم- تئاترهای زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده گفت: راستش دلیل قطعی‌اش را نمی‌دانم اما بخشی از آن بر می‌گردد به تمایل و استقبال گروه‌های اجرایی؛ یعنی گروه‌هایی که کار را تولید می‌کنند شاید استقبال کمتری در این حوزه از آن‌ها صورت گرفته و تمایل کمتری به ارائه آثارشان در قالب فیلم تئاترها یا پخش آن‌ها در بستر فضای مجازی داشتند. به نظر من این قابلیت بسیار ارزنده است به خصوص برای کودکان و نوجوانان و خانوادهها که زمان بسیاری را در این شرایط ویژه در منازل سپری می‌کنند. اگر این امکان به وجود بیاید تا آن‌ها  بتوانند در بستر فضای مجازی یا از طریق رسانههای دیگر از دیدن نمایش‌ها بهره‌مند شوند بسیار خوب است و به‌نوعی سلامت خود را در منازل تضمین خواهند کرد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در  پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آئینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه انواع نمایش‌های ایرانی قابلیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد. چندین سال است که در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی بخش ویژه جوانه‌های نمایش ایرانی را داشتیم. این استقبال عموم نوجوانان و خانوادهها نشانگر این بود که انگیزه، کشش و قابلیت در نسل کودک و نوجوان به شدت وجود دارد که بتوانند گرایش پیدا کنند و برای حضور و اجرای گونه‌های مختلف نمایش‌های ایرانی علاقه‌مند شوند و بالطبع این وظیفه سیاست‌گذران، هنرمندان و اساتید این حوزه را سنگین‌تر  و دشوارتر می‌کند به جهت اینکه بتوانند پاسخگوی علاقه‌مندی و این استعداد زمینه مساعد باشند. ما در ادوار مختلف جشنواره آئینی و سنتی حضور کودکان و نوجوانان را هم به عنوان مخاطب و هم به عنوان اجراگر در بخش های مختلف به ویژه در بخش ویژه جوانه های نمایش ایرانی داشتیم. در بخش‌های نقالی نیز استقبال زیادی از سوی کودکان و نوجوانان شد و خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد نقالان، شاهنامه خوانان و پرده خوانان کودک و نوجوان چه دختر و چه پسر به شدت افزایش پیدا کرده که خوشبختانه این اتفاق بسیار میمون و مبارک است که به سمت گونه های مختلف نمایش ایرانی گرایش پیدا کرده  است. در واقع مژده خوبی است که دبیر جشنواره کودک و نوجوان دوره 27 به شدت علاقه وافری به این حوزه دارند و ان‌شاءالله در فراخوان جشنواره نیز خبر‌های خوش در این بخش و ارتباط کودکان و نوجوانان و نمایش‌های آئینی و سنتی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر فرهنگ و هنر کودک و نوجوان کودک و نوجوان سلامت کودکان و نوجوانان فضای مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان فضای مجازی کودکان و نوجوانان خانواده رسانه سلامت خانواده کودکان شاهنامه تئاتر شاهنامه فضای مجازی کودک و نوجوان دبیر اجرایی تئاتر کودک کرونا مهدی حاجیان جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان کودک و نوجوان نمایش ایرانی فضای مجازی نمایش ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» روز چهارشنبه ۲۹ فروردین معرفی و مسعود نجابتی برای فعالیت‌های موثر در حوزه گرافیک این عنوان را از آن خود کرد. در بین نامزدهای دریافت جایزه «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» نام امیر بشیری کارگردان کنسرت نمایش «کلنل» نیز قید شده بود.

امیر بشیری که سال گذشته کنسرت نمایش «کلنل» را در تالار وحدت روی صحنه برد، کارگردانی نمایش‌های «پدرانه»، «غروب بی‌پایان»، «نجواها»، «رادیکال ۲»، «اجسام از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، «خانواده اردکانی»، «از مرو تا توس» و «باغ خونی» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

بشیری در ۲ اثر اخیر خود «باغ خونی» با موضوع واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد و کنسرت موسیقی «کلنل» با موضوع شخصیت و زندگی کلنل پسیان، تاریخ معاصر ایران را مدنظر قرار داده است.

کنسرت نمایش «کلنل» نوشته محمد نقایی درباره شخصیت محمدتقی پسیان بود. محمدتقی پسیان معروف به کلنل محمدتقی‌خان پسیان از نظامیان ملی‌گرای اواخر دوره قاجار بود. وی که در ژاندارمری ایران خدمت می‌کرد در دوران عمر کوتاه ۳ دهه‌ای خود فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد. پسیان در دوران پایانی حیات خود در خراسان به‌سر می‌برد و به دلیل تقابل با دولت مرکزی و در سال ۱۳۰۰، کشته شد.

کنسرت نمایش «کلنل» که تهیه‌کنندگی آن را امین اشرفی بر عهده داشت، با بهره‌گیری از گروه بازیگران حرفه‌ای نظیر کاظم سیاحی، سیامک صفری، رحیم نوروزی، اتابک نادری، مجید رحمتی، علی عطایی، الهه شه‌پرست و نازنین بیاتی، چهره شناخته شده موسیقی ایران محمد معتمدی به عنوان خواننده و بازیگر، آهنگسازی امیرحسین سمیعی با شناختی کافی از موسیقی ایران در دوران سیاسی و اجتماعی مدنظر و گروهی از طراحان حرفه‌ای صحنه، نور و لباس تئاتر، سعی بر این داشت که با تمرکز بر حس ملی‌گرایی و وطن‌پرستی محمدتقی‌خان پسیان، به این شخصیت تاریخی بپردازد.

«کلنل» که از آثار پرمخاطب نمایشی سال ۱۴۰۲ بود باعث شد تا امیر بشیری در کنار کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»، راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»، افشین علاء برای نقش‌آفرینی مؤثر و به‌هنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی و مسعود نجابتی برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی، به عنوان کاندیدای جایزه «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» قرار بگیرد.

در همین راستا بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره موضوعات مدنظر خود در آثاری که تولید و اجرا کرده است، گفت: در کل تمام آثاری که در این‌ سال‌ها به آن پرداختم چه تئاتر و چه فیلم، دارای مضامین خانوادگی و اجتماعی بوده است. حتی وقتی به سراغ سوژه‌های می‌روم که در دل تاریخ قرار دارد، سعی می‌کنم از زاویه دید اجتماعی هم به آن نگاه کنم.

این کارگردان تئاتر درباره دغدغه خود از پرداختن به تاریخ معاصر ایران به لحاظ سیاسی و اجتماعی، یادآور شد: پرداختن به تاریخ معاصر ایران بیشتر از هر چیزی یک دغدغه و علاقه شخصی‌ است. بخش زیادی از مطالعاتم در این سال‌ها مربوط به تاریخ معاصر می‌شود که بسیار جذاب است و به نظرم هر کدام از بزنگاه‌های تاریخی ما، می‌تواند زمینه‌ساز تولید آثار هنری متعددی باشد. در این سال‌ها شرایطی ایجاد شده است که در مسیر تولید تئاتر و فیلم قرار داشته باشم و فکر می‌کنم در تئاتر خیلی بیشتر از این می‌توان فعال بود. خوشبختانه تولیدات خوبی در فضای فیلم‌سازی داشته‌ایم، که می‌تواند بیشتر باشد، اما برای تئاتر با توجه به مشکلات تولید آثار تاریخی در فضای نمایش، تولیدات کمتر بوده است.

بشیری درباره اینکه تا چه حد پرداختن به تاریخ معاصر ایران در عرصه تئاتر می‌تواند در سطح جامعه و به ویژه نسل جوان آگاهی‌بخشی و تاثیرگذاری داشته باشد؟ تاکید کرد: توجه به تاریخ معاصر ایران در عرصه تئاتر به شدت می‌تواند تاثیرگذار باشد، فکر می‌کنم اهمیت پرداختن به موضوعات تاریخی بر کسی پوشیده نیست، به ویژه برای نسل جوان.

کارگردان کنسرت نمایش «کلنل» در پایان درباره ارزیابی‌ خود از جایزه «چهر سال هنر انقلاب اسلامی» و تاثیرگذاری آن در روند توسعه و گسترش هنر و هنرمند انقلابی، تصریح کرد: مطمئنا می‌تواند تاثیرگذار باشد و انگیزه بیشتری برای هنرمندان به وجود بیاورد. در کنار همه‌ این‌ها، جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه بیشتری را بر عهده هنرمند می‌گذارد.

کد خبر 6081955 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!