Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-29@07:23:30 GMT

اربعین، نماد یا نهاد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۱۰۷۲

اربعین، نماد یا نهاد

هردو مطلوب است و هر دو در انگاره های باور دینی دارای مبنا و جایگاه و تلاش دین باوران برای ماندگاری به زنده و پویا نگه داشتن این دو برداشت است. چهل روز از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام و یاران با وفا و صاحب فضیلت آن حضرت می گذرد.

گزارشی تاریخی حکایت از بازگشت کاروان اسرا از سرزمین شام و زیارت مزار آن حضرت توسط خانواده ایشان حکایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سنت زیارت در گزارشی موثق تر تاریخی دیگر، از حضور جابربن عبدالله انصاری صحابی محترم رسول مکرم اسلام(ص) به همراه عطیه عوفی صحابی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام , در چهلمین روز بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام،در کربلا، حکایت دارد.

به هر نحو این رفتار مشخص و دقیق،یعنی زیارت،در متن دین و نگاه دین باورانه ریشه دارد و از تراز شیعه گری شمرده می شود. امام حسن عسکری علیه السلام نیز زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) را نشانه و نماد شیعه بودن میدانند.

نماد و نشانه آنگاه محترم میگردد که بیانی از نهاد و بنیانی محترم باشد؛ و چه محترم تر از بزرگداشت مقام شهادت و چه شهادتی مصیبت بارتر از شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز دهم محرم سال61هجری.

زیارت و تکریم و توسل به مقام قرب و قدس حضرت امام حسین علیه السلام آرزو هر شیعه و نمادی استوار برای ماندگار ماندن در کنارنشانه خدایی،یعنی عاشورا و شهید آن،است. به قول دل سوخته ای که عارف به مقام حضرات مقدس اهل بیت علیهم السلام بود.

(تا خدا خدایی می کند حسین علیه السلام آقایی می کند)

پس حق این است که در کنار این مقام عالی معرفت،تلاش برای بزرگداشت این نماد و نشان نورانی و ترویج این نهاد و بنیان آسمانی،هر روز و هر سال مضاعف گردد.

عاشورا و شهیدانش مظهر و نشان از خداباوری و ایثار سرمایه های دنیوی برای ماندگاری دین خدا و بنیان و بنیادی برای این آموزه در عرصه تاریخ است.

هر آن کس که زلفش به زلف تلاشگران این عرصه گره خورد،همچون این نماد ونهاد،ماندگار و جاودانه خواهد گردید.

کد خبر 1558662

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اربعین محمدحسین معزی علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت بوده و از گذشته نیز شیعیان زورخانه را به یک محل مهم مذهبی تبدیل کرده بودند و قطعا این مسأله نقطه عطفی در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، سردار غلامحسین محمدی اصل ظهر امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در جشن سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) که در محل زورخانه عاشقان حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) اردبیل برگزار شد اظهار کرد: ورزش باستانی از قدمت ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در کشور برخوردار است که این خود به تنهایی بی‌نظیر است.

وی به ریشه ورزش‌های پهلوانی و باستانی پرداخت و افزود: ورزش باستانی در ایران باستان در منطقه بین‌النهرین ایجاد و در لرستان به اوج خود رسید و بعد از آن در سراسر کشور گسترش یافته است.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل به تحولات ورزش باستانی بعد از اسلام پرداخت و گفت: بعد از اسلام ورزش‌های باستانی به خصلت‌های ممتاز و برجسته حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) متبرک شده و ورزش‌های پهلوانی با الگوبرداری از ویژگی‌های مولای متقیان متبلور شد.

سردار محمدی اصل از ورزش پهلوانی به‌عنوان نماد مقاومت در عصر کنونی نام برد و گفت: حاج‌قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت پرورش‌یافته مسجد بود و روحیه پهلوانی در وی به اوج رسیده بود.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه آداب، روش و منش پهلوانی در ورزش‌های زورخانه‌ای همانند تعالیم مساجد انسان‌ساز است، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای تنها ورزشی است که در آن راز و نیاز با خداوند متعال از آغاز تا پایان در جریان است.

وی به تبیین ویژگی‌های ورزش پهلوانی پرداخت و گفت: فروتنی، از خودگذشتگی و سایر ویژگی‌های رفتاری حضرت امیرالمؤمنین (ع) مثل ایثار و شجاعت از جمله خصلت‌هایی است که در ورزش‌های زورخانه‌ای در اوج خود قرار دارد.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل به مقایسه ابزارهای ورزش زورخانه‌ای با تجهیزات نظامی در ایام قدیم پرداخت و گفت: ابزارهای موجود در ورزش زورخانه‌ای بر اساس تجهیزات جنگی دوران باستان طراحی شده بود تا در اوج خفقان و غارت کشور به دست غارتگران مردم بتوانند با تمرینات نظامی آمادگی جنگی خود را در اوج نگه دارند.

وی از صفت مردانگی به‌عنوان مهم‌ترین صفت این رشته ورزشی بومی ایران نام برد و گفت: اساس و ریشه ورزش باستانی در مردانگی نهفته است.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه مسجد نقطه رهایی انسان از بند شیاطین است گفت: شیعیان زورخانه را به مسجد دوم تبدیل کردند و این نقطه عطف در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص ورزش‌های پهلوانی گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی از ورزش‌های باستانی و پهلوانی به نیکی یاد کرده و فرموده‌اند: «من می‌دانم ورزشکاران در گود زورخانه یاد خدا هستند، یاد امیرالمؤمنین (ع) هستند. تقویت کنید یاد خدا، تقویت کنید یاد مولا را»

سردار محمدی اصل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این خصوص اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ورزش‌های پهلوانی را ارج نهاده و فرموده‌اند: «ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، یک ورزش نیست، یک فرهنگ است»

وی افزود: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش باستانی یک گنجینه فرهنگی و تاریخی است ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند، این ورزش ارزش دارد خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده است. از همه مهم‌تر آن روح معنوی، عرفانی را که در این ورزش هست حتماً حفظ کنید.

وی اتحاد و همدلی در ورزش باستانی و پهلوانی را بی‌مانند در بین رشته‌های ورزشی دانست و گفت: ورزش باستانی موجب تعلیم و تربیت درست فرزندان ما می‌شود؛ ازاین‌رو مهم است.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل خواستار گسترش ورزش‌های پهلوانی در بین جوانان شد و گفت: ورزش باستانی با بهره‌مندی از خلق‌وخوی پهلوانی و مردانگی علاوه بر تندرستی ورزشکار موجب نشاط اجتماعی و امید آفرینی در جامعه می‌شود.

کد خبر 739750

دیگر خبرها

  • چرا شب قدر از هزار ماه با ارزش‌تر است / چه کار کنیم حقیقت لَیلَةُ ٱلقَدرِ را درک کنیم؟
  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • چرا به امام حسن(ع)، کریم اهل بیت گفته می‌شود؟
  • بزرگترین پویش مردمی « شهر همدل » در مازندران آغاز شد
  • فضائل بی نظیر امام حسن مجتبی(ع) در دیدگاه علمای اهل سنت
  • جزء خوانی قرآن کریم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) + تصاویر
  • ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
  • چرا امام حسن (علیه السلام) را مجتبی و کریم اهل بیت می‌گویند؟