Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این روز‌ها فصل برداشت ذرت علوفه‌ای که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود فرا رسیده است.

در شهرستان سربیشه ۳۰ کشاورز به کشت ذرت علوفه‌ای مشغول هستند و بخشی از درآمد خود را از این طریق تأمین می‌کنند.

این محصول علوفه‌ای به سرما حساس است و باید قبل از رسیدن فصل سرد سال آن هم در سربیشه‌ای که اکثر اوقات سردترین شهر خراسان جنوبی است برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوا سرد شود، محصول سودی ندارد/ دام ها چشم انتظار رسیدن ذرت علوفه ای هستند

یکی از کشاورزان ذرت کار شهرستان سربیشه می‌گوید: در نیمه مرداد ماه ذرت را کشت کرده ایم و حالا فصل برداشت آن رسیده است.

او ادامه می‌دهد: من حدود ۱۲ هکتار زمین را زیرکشت ذرت علوفه‌ای دارم و از هر هکتار نیز حدود ۳۰ الی ۴۰ تن محصول برداشت می‌شود.

این کشاورز سربیشه‌ای با بیان اینکه برداشت راحت این محصول باعث می‌شود افراد رغبت زیادی به آن نشان دهند، عنوان می‌کند: پایین بودن فاصله بین کاشت تا برداشت محصول نیز یکی از مزایای کشت ذرت علوفه‌ای است.

او بیان می‌کند: این محصول می‌تواند سوددهی مناسبی را برای کشاورز داشته باشد و امیدواریم بتوانیم در زمان خشکسالی، خوراک مورد نیاز دام خود را تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید

نان‌هایی که در تنور گرانی علوفه، خوراک دام می‌شوند/ دامداران این بار در صف خرید نان!

این کشاورز می‌گوید: زمانی که هوا سرد شود، محصول خشک می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و الان موقع برداشت آن است.

۱۰۰ هکتار از اراضی سربیشه، زیرکشت ذرت علوفه ای

جوادی بایگی مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه گفت: با توجه به خشکسالی و نیاز به تأمین علوفه دام ها، کشت ذرت علوفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سربیشه زیرکشت ذرت علوفه‌ای است.

جوادی بایگی تصریح کرد: برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان سربیشه تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، تأمین علوفه دام‌ها از مهمترین نیاز‌های حال حاضر است که کشت ذرت علوفه‌ای می‌تواند به این مهم کمک کند.

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ذرت علوفه ای خشکسالی جهادکشاورزی کشت ذرت علوفه ای شهرستان سربیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان
  • برداشت بیش از یک میلیون تن چغندرقند در خوزستان
  • پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون تن چغندر قند در خوزستان
  • آغاز برداشت علوفه ترکیبی در بابل + فیلم
  • آغاز کشت چغندر قند با استقبال کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • آغاز برداشت علوفه مخلوط از مزارع مازندران