Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- تصرف اراضی ملی جنگلی و مرتعی در استان‌ ایلام از معضلاتی است که در سال‌های اخیر افزایش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ همه میدانیم که اراضی ملی متعلق به عموم افراد جامعه بوده و باید مطابق با مصالح عامه مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند، اما با این وجود در سالهای اخیر به دلیل افزایش جمعیت، افزایش قیمت خرید مسکن، سودجویی برخی افراد فرصت طلب و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تصرفات غیر قانونی در اراضی ملی مناطق مختلف کشور از جمله استان ایلام افزایش داشته است.

تصرف غیر قانونی اراضی ملی و طبیعی مسئله تازه‌ای نیست، اما گسترش این پدیده و نبود ساز و کار جهت مقابله قاطع با زمین‌خواران باعث می‌شود بخش وسیعی از جنگل ها، کوه‌ها و اراضی ملی در کشور و به تبع آن استان ایلام تخریب شوند.

پیامد‌های ناشی از تصرف ملی

مجتبی پیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اراضی ملی، اراضی همچون جنگل‌ها و مراتع هستند که در اختیار دولت بوده و افراد نمی‌توانند در آنها دخل و تصرف داشته باشند.

این کارشناس حقوقی افزود: علارغم این مهم امروزه بسیاری از مردم به علت گرانی زمین، کمبود نیروی حفاظتی، نبود رونق اقتصادی، نبود برنامه‌های مدون و فراگیر و سودجویی اقدام به تصرف اراضی ملی می‌کنند.

پیری با بیان اینکه زمین‌خواری و کوه خواری علاوه بر اینکه تهدیدی جدی علیه منابع آب و خاک محسوب می‌شود بدون شک موجب افزایش حاشیه نشینی در استان نیز خواهد شد، تصریح کرد: اگر از تصرف اراضی ملی جلوگیری نشود؛ پیامدهایی همچون تضعیف قوانین و مقررات، سندسازی متخلفان، از دست رفتن عرصه‌های منابع طبیعی، رواج سودجویی و منفعت‌طلبی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: جهت حفظ حقوق عامه، حقوق بیت‌المال، پیشگیری از پدیده زمین‌خواری و تصرف عدوانی میبایست حفاظت از زمین‌های ملی مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

اجرا سازی طرح کاداستر

رضا احمدی با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی ملی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر در محدوده اراضی طبیعی کشاورزی و غیره جهت جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در استان ایلام تعیین می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام افزود: اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی علاوه‌ بر جلوگیری از زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی، اقدام مؤثری در پیشگیری از وقوع جرم به شمار می‌رود، زیرا با اجرا سازی این طرح گام اساسی جهت جلوگیری از زمین‌خواری برداشته می‌شود.

حفر کانال در هانیوان

عبدالله بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یگان حفاظت از اراضی اداره راه و شهرسازی فارغ از هر گونه اغماض همواره در راه حفاظت از بیت المال با پدیده زمین خواری و متخلفان برخورد قانونی داشت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: با هماهنگی به عمل آمده دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان، یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی این اداره کل محدوده منطقه هانیوان شهر ایلام را مشخص نموده و جهت جلوگیری از زمین خواری وحفظ حقوق بیت المال، حفر حدود دو کیلومتر کانال اطراف این منطقه را در دستورکارقرار داده است.

طرح جدید مجلس برای مقابله با زمین خواری+متنموافقت مجلس با فوریتی شدن طرح مقابله با زمین خواریشناسایی املاک دولتی خوزستان برای مقابله با زمین خواری

برخورد با متخلفین

فریدون یاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: یگان حفاظت  اداره راه و شهرسازی با قاطعیت تمام مقابل افراد سود جو و فرصت طلب ایستاده و دست متجاوزان به اموال عمومی و بیت المال را کوتاه می کند.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی اداره کل راه و شهرسازی ایلام افزود: مردم در معاملات خود شرایط احتیاط را رعایت کرده و پس از استعلامات لازم از اداره کل راه و شهرسازی و سایر ادارات مربوطه نسبت به خرید ملک اقدام کنند و در مواجهه با زمین‌خواری با شماره تلفن شبانه روزی 1656 یگان حفاظت اطلاع دهند.

بی شک زمین‌خواری و کوه خواری تهدیدی جدی علیه بخش وسیعی از منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها، کوه‌ها محسوب می‌شود؛ به همین علت الزامیست برخورد با زمین‌خواران در دستور کار دستگاه‌های ذیربط از جمله راه‌ و شهرسازی، منابع طبیعی و مسئولان قضایی و نظارتی قرار گیرد تا بیش از پیش شاهد نابودی اراضی ملی در استان نباشیم.

انتهای پیام/180/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار تسنیم تصرف اراضی ملی حفاظت از اراضی زمین خواری راه و شهرسازی زمین خواری منابع طبیعی استان ایلام یگان حفاظت بیت المال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است. وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است. فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز و فروردین ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می شود. وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد. تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است. وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان
  • کشف زمین خواری ۳۰ میلیاردی در زاهدان
  • رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار