Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@15:21:41 GMT

عنایت علامه حسن‌زاده آملی به یک طلبه خارجی

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۱۸۹۷

عنایت علامه حسن‌زاده آملی به یک طلبه خارجی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، سعید خلیل اویچ، رئیس مرکز دینی قم در بلگراد صربستان یکی از شاگردان مکتب علامه حسن حسن‌زاده آملی به مناسبت رحلت جانسوز این عالم ربانی به روایت خاطره‌ای از این سالک الی الله پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

عنایت علامه حسن‌زاده به یک طلبه جامعةالمصطفی (ص)

این عکس شاید دل‌انگیزترین عکسی است که در عمر خود دیده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعت‌ها و هفته‌ها، بلکه سال‌ها در طول تحصیل علوم دینی به آن نگاه می‌کردم و نیرو می‌گرفتم. قلب فیزیکی علامه حسن‌زاده آملی از دیروز نمی‌تپد و قلب این کمترین شاگرد و عاشق مکتب او در بلگراد بی‌وقفه در حال گریه است.

با کتاب‌های گران‌سنگ علامه حسن‌زاده بزرگ شدم و حتی در اوایل تحصیل برای تقویت زبان فارسی خود، ساعت‌ها و ساعت‌ها به سطور کتاب‌های ایشان خیره می‌شدم و بهره‌ها می‌بردم.

قریب به ۱۰ سال در کلاس‌های عرفان نظری شاگرد به نام ایشان، حضرت استاد یزدان‌پناه، شرکت کردم و لذا توفیق دارم خود را شاگرد کوچک مکتب علامه حسن‌زاده بدانم.

به کرّات در کوچه‌ها و پاساژهای کتابفروشی شهر مقدس قم به دنبال علامه حسن‌زاده راه می‌افتادم. نزدیک ایشان نمی‌رفتم که مزاحم نشوم، ولی هر وقت که ایشان را می‌دیدم، تا چند هفته و ماه پس از آن، احساس می‌کردم از فیوضات حضور ایشان بهره‌مند هستم.

روزی در «پاساژ قدس»، علامه حسن‌زاده را هنگامی دیدم که از یک کتابفروشی بیرون آمدند، سؤال و درخواست مهمی از ایشان داشتم، ولی با وجود این‏که پاساژ نسبتاً خلوت بود، نزدیک نرفتم. ایشان تشریف آوردند، دست مبارک خود را بر سینه‌ام گذاشتند و جملاتی را بیان فرمودند که پاسخ دقیق سؤال ناگفته‌ من را در برداشت.

إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة.

به گزارش فارس، علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل و از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بود. این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص دارد. همچنین معظم‌له به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.  

علامه حسن‌زاده در شنبه سوم مهر ماه دارفانی را وداع گفت و پیکر ایشان، هم‌اکنون در زادگاهش در روستای ایرای لاریجان در حال تشییع و تدفین است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسن حسن زاده آملی علامه حسن زاده حسن زاده آملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوی اختلاس را بگیرید

آیت الله جوادی آملی در دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران و هیئت همراه بیان داشت: مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست، این اصل اول.

آنگونه که جماران روایت کرده، آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی ابراز داشت: در جریان شعب ابی طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، یک دعایی را مرحوم کلینی از وجود مبارک پیغمبر نقل می کند که پیغمبر به خدا عرض می کند که خدایا ما امتحان خودمان را در شعب دادیم: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‌»؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! یعنی اقتصاد. بعد عرض می کند که خدایا، اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری مردم نیست: «فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‌».

وی بیان داشت: کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با رونق اقتصاد، به بیگانه نیاز نداشته باشیم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه باید بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند، اظهار داشت: غالباً اختلاس ها از راه بانک ها می گذرد، و لذا شما باید بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت داشته باشید تا جلوی کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند، گرفته شود البته کسی که دین داشته باشد اختلاس و از این کارها نمی کند.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ لذا بانکداری اولین وظیفه اش باسواد شدن است که ما چه نیاز داریم؟ چه داریم؟ چگونه حل بکنیم؟

آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: خطر ربا هم باید از بانک ها گرفته بشود. بانک باید این غیرت را داشته باشد که اقتصاد مملکت را حفظ بکند. بانک انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود، این برنامه علمی می خواهد که که چه داریم؟ یک؛ چقدر مصرف داریم؟ دو؛ چکار بکنیم که این نیازها تأمین بشود؟ سه؛ این می شود اقتصاد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: اساس و وظیفه همه مسئولین این است که آبروی این مملکت را حفظ کنند، هیچ کسی با دست خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم.

منبع: خبر آنلاین

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • چگونه طلبه شویم؟
  • اعتقادات مرحوم نادر طالب‌زاده از زبان ده‌نمکی + فیلم
  • استدلال استاد قرائتی برای ورود جوانان به حوزه
  • دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود
  • استقبال پرشور علامه پاکستانی از سفر رئیسی
  • فراخوان هفتمین جشنواره علامه حلی در استان هرمزگان اعلام شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
  • جلوی اختلاس را بگیرید