Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواص درمانی سیاه دانه برای درمان بیماری‌ها و سلامت بدن

تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

اسید‌های چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.

سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.

برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.

افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.

مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.

خواص سیاه دانه در طب اسلامی

مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان درد‌ها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: "ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام" یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می‌فرماید:در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می‌فرماید:وَلیشُمَّ النَّرجِسَ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ، گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.

خواص روغن سیاه دانه

مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.

تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه:

یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

خواص و فواید سیاه دانه در طب سنتی و نسخه‌های گیاهی درمانی

سیاه دانه برای درمان سرگیجه و درد گوش:

یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهید.

سیاه دانه برای درمان اسهال:

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

سیاه دانه برای درمان دیابت نوع ۲:

مصرف تنها ۲ گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA ۱ C) را کاهش می‌دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می‌کند.

سیاه دانه برای درمان عفونت با هلیکوباکتر پیلوری:

خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخی بیماری ها، چون صرع که در برابر دارو‌های مدرن مقاوم هستند، به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه قابل درمان اند. چرا که این دانه‌ها قادرند تشنج را به طور عجیبی کاهش دهند.

درد‌هایی که درمانشان سیاه دانه است

سیاه دانه برای درمان آسم:

آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می‌دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به دارو‌های معمولی دارد. بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راه‌های هوایی آن‌ها دارد.

سیاه دانه برای درمان فشار خون بالا:

افراد مبتلا به این مشکل می‌توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.

سیاه دانه برای درمان سرطان روده بزرگ:

این سرطان رشد یافته را می‌توان با استفاده ازعصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف دارو‌های شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موش‌های سرطانی داشته است.

سیاه دانه برای درمان برای درمان ریزش مو:

برای جلوگیری از ریزش مو‌ها و رویاندن مو‌های ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.

سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست:

مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می‌شود. در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می‌کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.

سیاه دانه برای درمان و ترک اعتیاد:

سیاه دانه قادر بوده ۳۵ فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.

سیاه دانه برای درمان ناراحتی‌های کبدی:

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می‌توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه‌ی برگ‌های بید (برگ‌های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید

سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن:

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه‌هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می‌توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.

سیاه دانه برای درمان درد و ناراحتی‌های کلیوی:

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می‌کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار:

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

سیاه دانه برای درمان دل پیچه و درد‌های روده ای:

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

سیاه دانه برای درمان جوش‌های چرکی:

اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

سیاه دانه برای درمان تب:

اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می‌کند.

دمنوش سیاه دانه را فراموش نکنید

۱ قاشق غذاخوری سیاه دانه را در یک قوری بریزید و سپس یک لیوان بزرگ آبجوش به آن اضافه کنید، بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد.

درد‌هایی که درمانشان سیاه دانه است

خواص سیاه دانه و عسل

خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از دارو‌های ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماری‌های مختلفی از آن استفاده می‌شده است. این معجون خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- از اصلی‌ترین خواص معجون سیاه دانه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

۲- برای درمان سرماخوردگی‌های پی در پی مفید است.

۳-در درمان تب‌های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.

۴-ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت‌های ادراری را درمان می‌کند.

۵-برای درمان سردرد‌هایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.

۶-مالیدن این ترکیب به پوست برای درمان جوش‌های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش‌های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش‌های قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.

۷-تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل‌های روده دارد.

۸- نفخ معده و دل درد‌های ناشی از آن را درمان می‌کند.

۹- برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.

۱۰-برای بهبود بیماری‌های پوستی پیسی و لک مفید هست.

۱۱-می تواند سنگ‌های کلیه و مثانه را از بین ببرد.

۱۲-در روز‌های پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می‌کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.

۱۳- موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.

۱۴- از ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان جلوگیری می‌کند، چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند

۱۵-باعث کاهش عوارض دارو‌های شیمی درمانی بر کلیه‌ها می‌شود.

۱۶- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود.

۱۷-مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش‌های قلب و تنظیم ضربان قلب می‌شود.

۱۸- سیاه دانه دارای ماده‌ای هست که در بدن تولید آنتی هیستامین می‌کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.

۱۹- افزایش دهنده طبیعی میل جنسی است.

۲۰- افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم است.

مقدار مصرفی سیاه دانه

در روز می‌توانید ۱ یا ۲ قاشق

منبع:بهداشت نیوز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاه دانه ادویه جات استفاده از این ترکیب سیاه دانه برای درمان یک قاشق مرباخوری عصاره سیاه دانه مصرف سیاه دانه روغن سیاه دانه سیاه دانه سیاه دانه سیاه دانه سیاه دانه سیاه دانه سیاه دانه مخلوط کرده سیاه دانه بیماری ها مدت یک یک لیوان میل کنید طب سنتی جوش ها درد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک بنگاه‌ها در آخر سال

شرایط غیرقابل پیش‌بینی و نااطمینانی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی را آچمز کرده است. روند شامخ اقتصاد و صنعت در اسفندماه سال گذشته اگرچه نسبت به ماه‌های قبل افزایشی بوده، اما افزایش نرخ ارز باعث شد این شاخص رشد کمتری داشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد قیمت‌ها و هزینه بالای تامین مواد اولیه به واسطه جهش ارزی، علاوه بر دشوار کردن هرگونه برنامه‌ریزی از سوی بنگاه‌ها، تولیدکنندگان را ناگزیر از افزایش قیمت‌ها کرده است؛ افزایش قیمتی که به احتمال زیاد در ماه‌های پیش‌رو بیشتر نمایان خواهد شد.

روند شامخ کل اقتصاد و صنعت در اسفندماه سال ۱۴۰۲ اگر چه افزایشی بوده، اما آنچه بیش از همه عرصه را بر فعالان اقتصادی تنگ کرده، افزایش شدید نااطمینانی‌های سیاسی-اقتصادی و کاهش شاخص انتظارات بوده که باعث غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت برای ماه‌های آینده شده و امکان برنامه ریزی را از بنگاه‌ها سلب کرده است.

بررسی گزارش شامخ اسفندماه همچنین حاکی از رشد کمتر این شاخص در مقایسه با سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و مناسبت‌های تقویمی از جمله ماه رمضان است. در این ماه افزایش نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه را بالا برده و این روند افزایشی نرخ ارز باعث شده است تا بنگاه‌ها ناچار به افزایش قیمت فروش شوند. از طرفی از آنجا که بخشی از فروش از موجودی انبار کسر شده است، پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آتی قیمت فروش بر اثر افزایش هزینه‌های تولید افزایش یابد.

آخرین اطلاعات شاخص مدیران خرید (شامخ) از رسیدن این شاخص به ۵۵.۷۹ حکایت دارد که بیشترین رقم ۱۰ ماهه محسوب می‌شود؛ اما این گزارش حاوی هشداری‌هایی در مورد افزایش تورم و ناتوانی بنگاه‌ها در برنامه ریزی کوتاه مدت هم است. در این گزارش که حاصل نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی مشارکت کننده در طرح است، شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار و شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده به بالاترین ارقام ۱۰ ماهه رسیده و در شاخص قیمت فروش کالا و خدمات نیز بیشترین میزان سه‌ماهه ثبت شده است.

در اسفندماه، شاخص میزان فروش کالا‌ها یا خدمات نیز با سرعت نسبتا بیشتری نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته و به قله ۱۰ ماهه رسیده است و از آنجا که بخشی از افزایش فروش از محل موجودی انبار بوده، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کار‌های در حال تکمیل به کمترین مقدار ۱۲ ماهه کاهش پیدا کرده است.

نکته قابل توجه در گزارش شامخ، اظهارنظر بنگاه‌های اقتصادی در مورد نااطمینانی از شرایط اقتصادی-سیاسی و ناتوانی آن‌ها در برنامه ریزی کوتاه مدت بوده که در کنار تعطیلات فروردین، به سقوط شاخص انتظارات فعالیت اقتصادی در ماه آینده منجر شده و آن را به پایین‌ترین حد ۱۲ ماهه در کل سال ۱۴۰۲ رسانده است. یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که افزایش نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه را بالا برده است و شرکت‌ها برای جبران تورم نهاده‌ها ناچار به افزایش در قیمت فروش شده اند. از آنجا که بخشی از فروش از موجودی انبار بوده، طی ماه‌های آتی پیش‌بینی تورم بیشتر می‌شود. افزایش شدید نااطمینانی سیاسی-اقتصادی و انتظارات باعث غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت برای ماه‌های آینده شده و برنامه ریزی را برای شرکت‌ها سخت کرده است.

شاخص مدیران خرید اقتصاد

آخرین نظرسنجی انجام‌شده نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در اسفندماه مقدار ۵۵.۷۹ بوده و در مقایسه با ماه قبل به میزان جزئی افزایش داشته و به بیشترین مقدار ۱۰ ماه گذشته از خردادماه رسیده است. بهبود در شاخص در شرایطی است که بعد از رکود چند ماهه طبق روند پایان سال و مورد انتظار، بهبود در وضعیت فعالیت کسب‌وکار‌ها مشاهده می‌شود، اما با توجه به افزایش نرخ ارز نااطمینانی در میان کسب‌وکار‌ها نسبت به فعالیت در ماه‌های آتی بالا رفته است. شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در اسفندماه (۶۰.۴۱) ثبت شده و بیشترین مقدار ۱۰ ماهه از خردادماه را ثبت کرده است. مطابق روال اسفندماه هر سال، افزایش در مقدار شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار‌ها با سرعت بیشتری نسبت به بهمن ماه افزایش داشته است.

شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (۵۰.۹۷) بعد از دوماه پیاپی کاهش در محدوده خنثی ۵۰ قرار گرفته است، تورم بالا و فشار مداوم هزینه‌های زندگی، باعث بی میلی نیروی کار به اشتغال در سطوح دستمزد کنونی شده که کاهش سطح استخدام نیروی کار را به همراه داشته است. از نظر هزینه، در اسفندماه شاهد افزایش قیمت نهاده‌های کسب‌وکار‌ها در ۱۰ ماه گذشته بودیم. قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۷۷.۵۰) بیشترین مقدار ۱۰ ماه گذشته را به ثبت رسانده است. با افزایش نرخ ارز، کسب‌وکار‌ها در زنجیره تامین با فشار‌های تورمی بالایی روبه‌رو شده‌اند، به طوری که افزایش هزینه‌های نهاده‌های تولید باعث تحمیل بخشی از فشار هزینه‌ای به مشتریان شده و شاخص قیمت فروش کالا و خدمات (۵۵.۵۷) بیشترین میزان سه‌ماه اخیر را به ثبت رسانده است. بااین حال از آنجا که بخشی از فروش از موجودی انبار و در قیمت‌های قبلی خریداری شده بود، به نظر می‌رسد اثرات تورمی افزایش نرخ ارز طی ماه‌های آتی بیشتر ظاهر شود.

شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کار‌های در حال تکمیل (۴۵.۴۳) در مقایسه با بهمن ماه (۴۹.۷۸) کاهش داشته و کمترین مقدار ۱۲ ماهه از فروردین را به ثبت رسانده است. به دلیل مشکل تامین مواد اولیه ناشی از افزایش نرخ ارز، بسیاری از کسب‌وکار‌ها برای پاسخ به تقاضای مشتریان از موجودی انبار خود کاسته اند. شاخص میزان فروش کالا‌ها یا خدمات (۵۹.۳۱) نسبت به بهمن ماه با سرعت بیشتری افزایش داشته و بیشترین مقدار ۱۰ ماه اخیر را به ثبت رسانده است. شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده در اسفندماه (۳۶.۹۸) طبق روال دوره‌ای خود کاهشی بوده و به پایین‌ترین حد ۱۲ ماهه از فروردین سال گذشته رسیده است. کسب‌وکار‌ها به دلیل نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر اختلال در زنجیره تامین نهاده ها، نسبت به چشم انداز فعالیت‌ها در فروردین ماه خوش‌بین نیستند.

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در اسفندماه با ثبت عدد ۵۶.۲۳، دومین مقدار زیاد ۱۰ ماه اخیر از خردادماه را به ثبت رسانده است؛ هرچند نسبت به ماه قبل رشد ملایم تری داشته و عدد شاخص در مقایسه با اسفند سال‌های قبل کمتر بوده است. در اسفندماه همه مولفه‌های اصلی به غیراز میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی بالای ۵۰ گزارش شده اند.

شاخص میزان تولید کالا (۵۶.۳۳) در مقایسه با ماه قبل، رشد کمتری داشته و نسبت به اسفندماه سال گذشته، افزایش شاخص بسیار ملایم‌تر بوده است. در این میان شاخص میزان سفارش‌های مشتریان اگرچه دومین مقدار بزرگ خود را در ۱۰ ماه اخیر ثبت کرده، نسبت به ماه قبل افزایش ملایم تری را ثبت کرده است. شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (۴۹.۵۸) نسبت به ماه قبل کاهش داشته که بیشتر به دلیل مشکلات معیشتی و فشار تورمی هزینه‌های زندگی نیروی کار و عدم‌تناسب آن با دستمزدهاست که باعث عدم‌تمایل به اشتغال نیروی کار شده است. در اسفندماه شاخص استخدام نیروی کار در همه صنایع به جز صنایع غذایی و شیمیایی کاهشی بوده است.

در اسفندماه افزایش نرخ ارز، زنجیره تامین مواد اولیه را تحت‌تاثیر قرار داده و همچنان تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند، اما شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده (۵۲.۰۳) برای دومین بار طی ۹ ماه، بالاتر از ۵۰ قرار گرفته است، بااین حال به‌رغم افزایش شاخص، موجودی در نیمی از فعالیت‌ها کمتر یا در محدوده خنثی ۵۰ قرار دارد. افزایش نرخ ارز و عدم‌تخصیص ارز باعث افزایش شدید قیمت مواد اولیه شده و شرکت‌ها در تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند، به طوری که شاخص قیمت مواد اولیه (۷۷.۴۹) به بیشترین مقدار ۱۰ ماه اخیر افزایش یافته است. افزایش قیمت نهاده ها، فشار هزینه را در سمت عرضه تحمیل کرده است. در چنین شرایطی برای جبران هزینه‌های تولید، تورم قیمت فروش نیز شتاب گرفته و شاخص قیمت فروش محصولات تولیدشده (۵۶.۳۷) بیشترین مقدار ۱۰ ماه اخیر را به ثبت رسانده است.

در اسفندماه شاخص موجودی محصول نهایی در انبار (۴۵.۳۷) بعد از ۱۰ ماه کاهشی شده و کمترین مقدار ۱۱ ماهه خود را به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد به دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های مواد اولیه و با توجه به پیشی گرفتن میزان سفارش‌های بخش صنعت از میزان تولید، تولیدکنندگان برای جبران تقاضای مشتریان، از موجودی انبار خود به میزان بیشتری کاسته اند. شاخص میزان فروش (۵۶.۲۱) طی ۱۰ ماه گذشته دومین رقم بزرگ خود را به ثبت رسانده، اما نسبت به ماه قبل عدد شاخص کمتر شده و رشد ملایم تری داشته و یکی از کمترین ارقام در شاخص میزان فروش را در مقایسه با اسفند سال‌های گذشته ثبت کرده است.

البته همچنان برخی از فعالیت‌های صنعتی مانند صنایع پوشاک و چرم و وسایل نقلیه و قطعات وابسته با کاهش در فروش روبه‌رو بوده اند. در اسفندماه، طبق روال هر سال شاخص انتظارات خوش‌بینانه برای فروردین به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد. در این دوره شاخص کمترین مقدار ۲۴ ماهه از فروردین ۱۴۰۱ را به ثبت رسانده است. داده‌های اسفند حاکی از افزایش عدم‌قطعیت سیاسی-اقتصادی است که صعود قیمت ارز و انتظارات تورمی برای افزایش بیشتر قیمت محصولات طی ماه‌های آینده و با توجه به سطح پایین قدرت خرید مشتریان و کاهش توان رقابتی صادراتی، باعث نگرانی و سردرگمی شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت نابسامان قیمتی و تشدید نااطمینانی در برنامه ریزی، حتی در کوتاه مدت شده است.

مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در اسفندماه ۱۴۰۲

براساس این گزارش، به‌رغم انجام تعهد ارزی از سوی تولیدکنندگان، سهمیه‌های ارزی به آن‌ها داده نمی‌شود یا کمتر از مقدار تعهد ارزی است. درنتیجه تامین مواد اولیه و امکان تولید کاهش خواهد یافت. همچنین افزایش نرخ ارز از یک سو و عدم‌تخصیص ارز به شرکت‌ها از سوی دیگر، در صورت ادامه روند مذکور، تعدادی از کسب‌وکار‌ها عملا توان تولید خود را از دست خواهند داد. شرایط بی ثبات و غیرقابل پیش‌بینی، افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها و عدم‌دسترسی به منابع مورد نیاز، برنامه ریزی و تصمیم‌گیری نسبت به آینده را برای شرکت‌ها بسیار دشوار کرده و درنتیجه سردرگمی و ناتوانی شرکت‌ها برای پیش‌بینی شرایط بازار در ماه‌های آینده را به همراه داشته است. در برخی از فعالیت‌ها، برخی کارگاه‌ها در شرایط قانونی کار نمی‌کنند و ازنظر هزینه‌ها در شرایط یکسان با شرکت‌هایی نیستند که قانونی به فعالیت می‌پردازند؛ از جمله پرداخت مالیات ارزش افزوده. در چنین شرایطی، عرضه با قیمت پایین تر، رقابت غیرعادلانه را برای شرکت‌های قانونی به وجود می‌آورد.

دیگر خبرها

  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • دانه ضد آلرژی و ضد التهاب
  • دانه های برف منطقه درآلو شهرستان رابر را سفیدپوش کرد
  • اثربخشی بهتر از کدئین با این میوه فصل
  • این تخمه ها منبع بزرگ پروتئین و خواص گوناگون هستند
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • کاهش قند خون و التهاب از مزایای مصرف روزانه زنجبیل
  • شوک بنگاه‌ها در آخر سال
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!