Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@13:22:23 GMT

بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۲۴۵۸

بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان حج و زیارت، علیرضا رشیدیان در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی افزود: تا روز سه شنبه اوج ورود زائران به کشور عراق است و پس از آن شاهد روند بازگشت این زوار خواهیم بود.

وی ضمن قدردانی از تلاش های دست اندرکاران وزارت امور خارجه در عراق با تشریح اقدامات انجام شده برای زائران اربعین حسینی افزود: امسال دولت عراق موضوع تعداد پذیرش زوار را بسیار دیراعلام کرد و حتی بعد از اعلام سهمیه نیز روند صدور ویزا با تاخیر آغاز شد و به دلیل همین محدودیت زمانی، اقدامات اعم از پیگیری ها، هماهنگی ها و برنامه ریزی های مربوط به ثبت نام و اعزام زوار اربعین با فشردگی بسیار انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به تاخیر در هماهنگی ها و اعزام کامیون ها نیز اشاره کرد و گفت: این شرایط موجب شد تا روند امور و اجرای برنامه های سنگین اجرایی در یک بازه زمانی اندک انجام گیرد و در این میان برخی مشکلات ایجاد شده درمسیر اعزام ها نیز ناشی از این تاخیرها بود.

رشیدیان با بیان که هم اکنون حجم ورود زائران به داخل خاک عراق داریم داریم و طی روزهای آتی با حجم سنگین زوار بازگشتی مواجه خواهیم بود، ابراز امیدواری کرد : شرایط مناسبی برای زائرانی که قصد بازگشت زمینی از مرز مهران به کشور دارند، فراهم شود تا حلاوت و شیرینی این سفر در ذهن آنها باقی بماند.

وی تصریح کرد: تا کنون مشکل خاصی در ورود زائران به خاک عراق وجود نداشته و فقط در مواردی تجمع محدود متقاضیان سفر در مرزهای شلمچه و مهران مشکلاتی را پدید آورد.

وی افزود: تا کنون خوشبختانه در داخل خاک عراق مشکلی نداشته ایم و امید است در بازگشت زوار نیز شاهد روند آرام و مطلوبی باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه به زائران توصیه می شود به صورت هوایی به کشور بازگردند، گفت: شرایط لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی نیز در حال تسهیل است و امیدواریم هماهنگی ها و همکاری های لازم در این خصوص برای تسریع و تسهیل در روند بازگشت فراهم شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: هماهنگی های لازم در آن سوی مرز در داخل کشور برای بازگشت و انتقال راحت تر زائران به مقاصدشان تدارک دیده شده و کمیته های مختلف همانند؛ حمل و نقل، بهداشت و تغذیه آماده خدمت رسانی به زوار در روزهای آتی هستند.

وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا برخی مواکب در نقطه مرزی مستقر شوند و در بازگشت از زائران پذیرایی کنند.

سرکنسول ایران در کربلا نیز در این دیدار با تقدیر از خدمات ستاد مرکزی اربعین و همه خادمان به ویژه دست اندرکاران حج و زیارت که در راستای تسهیل امور زائران فعالیت می کنند؛ گفت: تاخیر در تعداد پذیرش زائران موجب شد امکان و فرصت کافی برای برگزاری جلسات لازم و ضروری در راستای برنامه ریزی ها هم فراهم نشود ومشکلاتی را در روند امور شاهد بودیم.

سید مجتبی کریمی با بیان اینکه برنامه ریزی و تدارکات لازم برای بازگشت مناسب زائران انجام شده است، گفت: در پی آن هستیم که زائران با اتوبوس های ایمن به پایانه مرزی کشورمان اعزام شوند تا زمینه بروز حوادث و سوانح جاده ای به حداقل برسد.

کریمی تصریح کرد: همچنین برای اطلاع رسانی مناسب به زائران و آگاهی بیشتر در خصوص مبدا و مقصد اتوبوس ها از ظرفیت های سازمان حج و زیارت و واحد امداد و راهنمایان زائر بیشتر بهره خواهیم گرفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین سازمان حج و زیارت زائران ایرانی سفر به کربلا اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین سازمان حج و زیارت هماهنگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است و امیدواریم در بازه زمانی مورد نظر روند اخذ ویزای زائران تکمیل شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،طبق سهمیه‌ای که عربستان سعودی برای کشورمان تعیین کرده، قرار است امسال 87 هزار و 550 زائر و عوامل اجرایی، با 5 هواپیما به سرزمین وحی مشرف شوند.

سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حج و زیارت برای کاهش عوامل و افزایش سرانه زائر اعلام کرد که تاکنون بیش از 82700 زائر برای حج 1403 ثبت نام کرده‌اند و انتظار می رود ظرفیت باقیمانده تا پایان این هفته تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای صدور روادید زائران آغاز شده است ، ابراز امیدواری کرد که روند اخذ ویزای زائران دربازه زمانی مورد نظرتکمیل شود.

در این نشست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از همه دست اندرکاران سفرهای عمره و حج برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی تقدیر و تصریح کرد که خادمان موظفند به خواسته های زائران توجه کرده و برای مواردی که امکان اجرا دارد راهکار مناسب ارائه دهند.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز با اشاره به روند معاینات زائران حج پیش رو،گفت: استطاعت 82164 زائر تاکنون تایید شده و 1500 نفر هم به کمیسیون های پزشکی ارجاع و تنها 143 نفر رد شدند. 

به گزارش تسنیم، 24 اردیبهشت ماه نخستین گروه از زائران حج تمتع عازم سرزمین وحی خواهند شد و از نیمه تیرماه عملیات بازگشت آنها به کشور آغاز می‌شود. 

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

طبق قوانین و مقررات عربستان، کشورهایی که سهمیه اعزام زائرانشان بیش از 30 هزار نفر است باید به تدریج آنها را به عربستان منتقل کنند اما ازآنجایی که هواپیمای پهن‌پیکر نداریم که طی 10 روز بتوان عملیات اعزام را به سرانجام رساند، نهایتاً می‌توانیم با استفاده از 5 الی 6 هواپیما که 250 نفر ظرفیت دارند، اعزام زائران را انجام دهیم. این در حالی است که روزانه، فقط 2 مرتبه اجازه ورود به عربستان فراهم است.

با این حال مسئولان مربوطه در سازمان حج و زیارت در تلاش هستند میانگین طول سفر زائران را کاهش دهند، بر این اساس اگر میانگین سفر در سال گذشته 35 روز بوده امسال به 32 روز کاهش یابد البته ممکن است سفر یک زائر 30 روز و زائر دیگر 35 روز به طول بینجامد و در عین حال اگر فردی به دلایل خاصی مجبور به کاهش بیشتر مدت سفر باشد، شرایط را برایش فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعزام ۲۶۰ زائر از استان اصفهان به سرزمین وحی
  • اعزام ۳ هزار زائر یزدی به حج تمتع
  • ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند
  • اعزام بیش از ۹ هزار زائر از خراسان‌رضوی به سرزمین وحی
  • برای نخستین بار ؛ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره) همزمان با اعزام زوار ایرانی + فیلم