Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@07:13:22 GMT

حسین (ع) قطب‌نمای آزادگان و آزادی‌خواهان جهان

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۲۷۲۶

حسین (ع) قطب‌نمای آزادگان و آزادی‌خواهان جهان

فلسفه برگزاری مراسم اربعین در حقیقت تاکید بر وفاداری، ولایتمداری و پیروی از این مسیر انسانی است؛ مسیر شهادت، دفاع از شرافت، عزت، کرامت و دیگر ارزش‌های انسانی است و البته ، مبارزه با انواع فساد و ظلم و ستمگری است .

به گزارش ایسنا،دکتر عباس خامه یار در یاداداشتی،فلسفه برگزاری مراسم اربعین را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دردمندی یک انسان، حس همدردی را در دیگر انسان‌ها برمی‌انگیزد. حال اگر درد و همبستگی یک احساس انسانیست، این احساس چگونه خواهد بود ؟ و اگر انسان دردمند و ستمدیده کسی باشد که برای اصلاح گری و مقابله با فساد در امت خود، و مبارزه با باطل و طغیانگری قیام کرده است چه ؟
قیام امام حسین(ع) قیام برای بشریت بود، و شعله این قیام هرگز  خاموش نخواهد شد نه به دلیل خون های به ناحق ریخته مظلومان در سرزمین کربلا بلکه به این دلیل که این قیام نقطه عطفی بود که مرز بین حق و باطل را مشخص نمود . جنایتی که علیه نوه پیامبر (ص)، فرزندان و یارانش  -که تعداد اندکی از مدافعان حق بودند- صورت گرفت، آنچنان وحشیانه بود که در تاریخ ثبت شد و ایستادگی حضرتش و یارانش به الگویی برای آزادی‌ خواهان و آزادگان بدل گردید؛ آنانی که ذلت و خواری را نمی‌پذیرند و اجازه نمی‌دهند انسانیت در درون‌شان بمیرد.
امروزه همه پیروان ادیان آسمانی که در اصول و ارزش‌ها با یکدیگر مشترکند، سالروز این رخداد بزرگ و این تراژدی عظیم را ارج می نهند و آن ‌را گرامی می‌دارند. بر این اساس بین ظلمی که علیه یک مسلمان روا داشته می شود، و ستم روا داشته شده علیه یک مسیحی و یا پیرو هر دین و آئینی تفاوتی وجود ندارد، همانطور که هیچ تفاوتی بین دردمندی و اندوه حسین(ع)، و درد و اندوه حضرت عیسی (علیه السلام) وجود ندارد.
فرهیختگان و فرزانگان جهان حقیقت نهضت حسینی را به خوبی درک کرده‌اند، از این رو رهبر این نهضت برای آنان به مثابه  آموزگار  و الگویی والا و بی بدیل بوده و هست. بسیاری از این فرزانگان اهل قلم، مسلمان و مسیحی، در کنار مردم در گردهمایی میلیونی اربعین شرکت می‌کنند تا ارادت، عشق و علاقه خود را به سالار شهیدان  ابراز دارند.
بر این اساس، فلسفه برگزاری مراسم اربعین در حقیقت تاکید بر وفاداری، ولایتمداری و پیروی از این مسیر انسانی است؛ مسیر شهادت، دفاع از شرافت، عزت، کرامت و دیگر ارزش‌های انسانی است و البته ، مبارزه با انواع فساد و ظلم و ستمگری است .
بسیاری از ادیبان و فرزانگان مسیحی، عاشقانه در مسیر حسین گام نهاده و توانسته‌اند با قلم و اندیشه آزادای‌خواهانه خود جریانی پویا از انقلابی گری، عزت و اقتدار تشکیل دهند. آنان پس از رهایی از آموزه های غلط و تحریف شده، در مسیر حمایت از حق و حقیقت و مبارزه با ظلم و ستم گام نهادند.  
در یک نگاه کلی به ادبیات معاصر ملل مختلف، به وضوح جلوه های نهضت عاشورا در ادب مقاومت آنان، تجلی و نمایان می‌شود. در دوران معاصر، بسیاری  از ادیبان و اندیمشندان مسلمان و مسیحی به قصد عبرت اندوزی و درس آموزی، از نهضت عاشورا و داستان زندگی سرور شهیدان ، حسین بن علی ( ع) الهام گرفته و آثار گران‌بهایی درباره نهضت او به رشته تحریر درآوردند. بسیاری از ادبا و شعرای معاصر عرب با تعابیر الهام گرفته از قیام عاشورا در آسمان ادبیات درخشیدند و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشتند. آنان به زیبایی هرچه تمام تر تصویری از امام حسین و نهضت ایشان در آثار و سروده‌های خود ارائه و آثار خود را ردیف شاهکارهای ادبیات جهان قرار داده‌اند.. از تصویر امام حسین در ادبیات مصر از دیدگاه ادیبانی نظیر عبدالرحمن الشرقاوی، عباس محمود العقاد، طه حسین و دیگران.. تا تصویر ایشان در شعر وادب بلاد شام؛ در سروده‌های نزار قبانی.. تا عراق؛ در سروده های بدرشاکر السیاب و دیگر شاعران نام آور.
و در کنار تمام اندیشمندان و ادبای مسیحی نام آشنا که درباره نهضت عاشورا اظهار نظر کردند، از جمله: عبدالمسیح أنطاکی، ریمون قسیس، سعید عقل، أمین نخلة، نصری سلهب، خلیل فرحات، جوزیف الهاشم، سلیمان کتّانی، بولس سلامة، جورج جرداق، جورج شکور، فیکتور الکک، إدوار مرقص، وشمار دیگری از شاعران و ادیبان؛ همچنان ستارگان درخشانی هستند که با الهام از عاشورا و خلق آثار گرانبها در آسمان علم و ادب و فرهنگ عرب می‌درخشند.
و در این راستا اشاره می‌شود به «آنطوان بارا» اندیشمند مسیحی سوری که کتاب ارزشمند"امام حسین در اندیشه مسیحیت" را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب اثر ارزشمندی است که زبان از بیان اهمیت آن عاجز است.. و «میشل کعدی» که درباره مکتب عاشورا و اندیشه جهانی امام حسین(ع) آثار و سخنان گران‌بهایی از خود برجای گذاشته ‌است.. و «جان قسیس» که زخم امام حسین را زخم بی پایان جهانیان قلمداد کرده است.. و اسقف «جورج صلیبا» که امام حسین را گوهری درخشان توصیف کرده که خداوند آن را از آسمان نازل کرده تا روشنی بخش مسیر حقیقت باشد..  و«میشل جحا» که می‌گوید: امام حسین را می‌پرستد و از کودکی عاشق ایشان بوده است.. و اسقف «عصام درویش» که گفته است: من همزمان هم مسیحی هستم هم حسینی.. کربلا تنها یک شهر نیست بلکه تمام جهان است.. و دشمنان با بریدن سر حسین موفق به بریدن سر حقیقت (کتمان و یا تحریف آن) نخواهند شد.. و«الیاس زغیب» که عشق به حسین را به صورت "تندیس تراشیده شده" از کلمات و ادبیات عرضه می دارد..  
عشق و علاقه این دلدادگان اهل قلم به سالار شهیدان بسیار صادقانه بوده و کلمات و تعابیر آنان سرشار از محبت، انسانیت و همدردی، و اندیشه آنان لبریز از مفاهیم آزادی، شرافتمندی و عزت است. آنان با نگاهی منصفانه و حکیمانه درباره نهضت عاشورا اظهار نظر کرده و بسیار بزرگ‌منشانه‌ به دفاع از حق و حقیقت برخاستند.
اظهارنظر اندیشمندان و ادیبان غیر مسلمان درباره نهضت عاشورا تداعی‌گر این حقیقت است که نهضت حسین(ع) نهضتی جهانی و انسانیست و به ملت یا جریان خاصی تعلق ندارد، بلکه چراغ راه همه ملت‌ها، آزادگان، عدالت‌خواهان و ظلم ستیزان جهان است.
نهضت حسینی در دنیای امروز مساله‌ای است که ابعاد آن از گذشته تاریخ و لحظه وقوع اتفاقاتِ ظهر عاشورا فراتر می رود. نهضت حسینی در حقیقت مکتبی انسانی است  و متعلق به تمامی افراد در همه جوامع بشری؛ کوچک و بزرگ، مسلمان و مسیحی، یگانه پرست و بی‌دین و حتی ملحدان! این نهضت به همگان ، شکیبایی، استقامت، ایثار و وفاداری را می‌آموزد .
نهضت حسینی، فراتر از ملاحظات ایدئولوژیک و ادراکات بدبینانه حکام مستبد، احترام و ارج نهادن به انسان و ارزش‌های انسانی را به بشریت می‌آموزد. بی‌شک اسارت و بندگی و استکبار، بحران و چالش ریشه‌ای همه جوامع بشریست و مختص گروه یا مذهب خاصی نیست. مکتب حسین آزاداندیشی، آزادانه زیستن، و رهایی از یوغ بندگی و اسارت و استکبار را به جوامع بشری عرضه می‌دارد .  
جایگاه والای امام حسین در جهان و اندیشه معاصر گویای این واقعیت است که نام امام حسین(ع) ونهضت ایشان تا ابد ماندگار است. ماندگاری نام حسین یک وعده الهی است و پیامبر اکرم(ص) نیز به آن اشاره کرده و می‌فرماید: «شهادت حسین داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز به سردی نمی‌گراید».
امروزه اندیشه، راه و ارزش‌های حسین به قطب نمای همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان بدل گشته است. نام حسین و پرچم باشکوه نهضت ایشان تا همیشه تاریخ در اهتزاز خواهد ماند زیرا که قیام حسینی در حقیقت گذرگاهی بود برای رهایی انسان از پوچی و پلیدی‌های جهان هستی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اربعین 1400 نهضت عاشورا درباره نهضت نهضت حسینی امام حسین نهضت حسین حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

شهادت امام حسین علیه‌السلام در کنار اینکه برای مسلمانان مصیبت بزرگی محسوب می‌شود، برای اهل آسمان نیز سنگین و گران است. اهل آسمان‌ها شامل ملائک و موجودات ذی‌شعور و بلکه تمام مخلوقاتی می‌شود که جنبۀ عوالمی دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا خطاب به امام حسین علیه‌السلام می‌گوییم مصیبتی که بر ما و بر اهل آسمان‌ها وارد شد بسیار بزرگ و سنگین بود «یَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَجَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلَىٰ جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلامِ، وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِیبَتُکَ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَىٰ جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ؛ ای اباعبدالله، هرآینه عزایت بزرگ و سنگین شد و مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام بس دشوار و طاقت‌فرسا شد و مصیبتت در آسمان‌ها بر همه اهل آسمان سنگین و دشوار و طاقت‌فرسا شد.

در این فراز از زیارتنامه امام حسین علیه‌السلام را خطاب قرار می‌دهیم و این، معرفت کوچکی نیست بلکه نشان‌دهندۀ آن است که ما با امامی حیّ و زنده سخن می‌گوییم به گونه‌ای که گویی در پیش روی ما قرار دارند.

بعد در ادامه، از عظمت رزایا و عظمت مصیبت وارده بر امام سخن می‌گوییم و ابراز تأسف می‌کنیم. رزیه به معنای تعزیت، پیشامدناگوار و بزرگ و جمع آن رزایا است. اما سؤال اینجاست که چرا مصیبت امام حسین علیه‌السلام باید برای ما و اهل آسمان‌ها عظمت و جلالت دارد؟

شاید پاسخ این سؤال در عظمت جایگاه امام حسین علیه‌السلام نهفته باشد؛ چرا که ویژگى این حادثه آن است که در این ماجرا، نه فقط یک انسان مؤمن وحق طلب، بلکه امامى معصوم و پنجمین فرد از اصحاب کساء و فرزند امیرالمؤمنین علیه‌السلام و فاطمه زهرا علیها السلام و نوۀ رسول خدا صلى الله علیه و آله، به دست مردمى که خود را از امّت پیامبر مى دانستند، به گونه اى دردناک و بى سابقه به شهادت رسید. به یقین کشتن مردى که حجّت خدا بر روى زمین و امام عصر خویش است و براى مبارزه با ظلم و ستم به پا خاسته، آن هم به آن شیوه بسیار ناجوانمردانه، گناه سنگینى است که نمى توان از کنار آن به سادگى گذشت (عاشورا؛ ریشه‌ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها سعید داودی، مهدی رستم نژاد)

از این جهت است که وقتی آن عالم یهودی در مجلس یزید و پس از خطبۀ امام سجاد علیه‌السلام از ماجرا مطلع می‌شود، در مقام توبیخ رو به یزیدیان می‌گوید سبحان الله؛ این پسر دختر پیامبرتان است که او را کشته‌اید؛ رفتار شما پس از او با فرزندانش چه بد است! به خدا قسم اگر پیامبر ما موسی بن عمران فرزندی از خود در میان ما به یادگار می‌گذاشت، گمان دارم که پس از خداوند او را می‌پرستیدیم. پیامبر شما دیروز از میان شما رفت و شما امروز به فرزندش حمله بردید و او را کشتید؟! شما چه بد امتی هستید.

مصیبت شهادت امام حسین علیه‌السلام در کنار اینکه برای مسلمانان مصیبت بزرگی محسوب می‌شود، برای اهل آسمان نیز سنگین و گران است. اهل آسمان‌ها شامل ملائک و موجودات ذی‌شعور و بلکه تمام مخلوقاتی می‌شود که جنبۀ عوالمی دارند. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم آسمان بر هیچ احدی تا قبل از قتل یحیی بن زکریا نگریسته بود تا زمانی که امام حسین به قتل رسید و آسمان بر او هم گریست. لَمْ تَبْکِ السَّمَاءِ عَلَى أَحَدٌ قَبْلَ قَتَلَ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا حَتَّى قَتَلَ الْحُسَیْنُ ع فَبَکَتْ عَلَیْهِ. (کامل الزیارات، ص77) و یا شهاب حارثى نقل کرده که وى گفت: در رحبه محضر مبارک امیر المؤمنین علیه السلام نشسته بودیم. در این هنگام حسین آمد. پس امیر المؤمنین از خوشحالی چنان خندیدند که دندان‏‌هاى‌شان پیدا شد. سپس با حسرت فرمود: خداوند متعال در قرآن کریمش قومى را یاد کرده و فرموده: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ‏. پس نه آسمان برآنان گریست و نه زمین و [ هنگام نزول عذاب هم ] مهلت نیافتند (دخان 9) قسم به کسى که حبّه را شکافته و بنده را آفریده البته این (حسین علیه‌السلام) را خواهند کشت و آسمان و زمین بر او مى‏‌گرید.

گریه و فغان ملائک از شهادت امام حسین(ع) در عرش/ انتقام خدا از قاتلان سیدالشهداء(ع)

این مسئله حاکی از زنده بودن کائنات دارد و این رفتارشان نشان‌دهندۀ آن است که تمام اشیای عالم وابسته به حجت الهی هستند. به این دلیل است که در روایات می‌خوانیم اگر زمین لحظه‌ای از حجت خدا خالی باشد، اهلش را در خود فرو می‌برد؛ لَوْ بَقِیَتِ الْأَرْضُ یَوْماً بِلَا إِمَامٍ مِنَّا، لَسَاخَتْ‏ بِأَهْلِهَا... (قال الباقر (ع) ــ الأصول الستة عشر (ط - دار الحدیث)، ص140)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • انتقاد از برخورد دوگانه با مسلمانان آلمان
  • عملیات وعده صادق مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود
  • خوشحالی ملت ایران و همه آزادی خواهان جهان از اقدام مقتدرانه موشکی و پهبادی سپاه
  • علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند
  • عملیات وعده صادق متعلق به همه مسلمانان و آزادگان جهان است
  • ساخت مستند فرمانده لوتی‌ها
  • نمای وعده صادق بر روی دیوارهای بزرگ تهران و میدان آزادی