Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی مطرح کرد که قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، مذاکرات با این رژیم را درباره به کار بستن طرحی جایگزین برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست خوردن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، افزایش داده‌اند.

گیلاد اِردارن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و آمریکا امروز مدعی مطرح کرد، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در حال بررسی یک «طرح B» هستند که در صورت شکست خوردن مذاکرات هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اِردان در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل و بدون ارائه توضیحاتی درباره این که این برنامه جایگزین شامل چه مواردی خواهد بود، گفت: جامعه جهانی و آمریکایی‌ها در حال افزایش دادن مذاکرات با ما درباره طرح B در زمینه ایران هستند.

او با بیان این که در گذشته، ارزیابی شده بود که ۸۰ درصد احتمال دارد (ایران) به توافق (هسته‌ای) بازگردد، ادعا کرد: امروز این احتمال به ۳۰ درصد رسیده است.

به گفته این دیپلمات رژیم صهیونیستی، «بازنگشتن ایران به توافق (هسته‌ای)، تمام تصویر را برای جهان تغییر می‌دهد».

بر اساس این گزارش، ادعای اردان در این زمینه و نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای را داده بود.

قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت.

مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توافق هسته ای قدرت های جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مدیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای که به نیویورک سفر کرده است به پرسش خبرنگاران درباره آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران پاسخ داد.

رافائل گروسی با اذعان به اینکه تنش‌های نظامی اخیر در منطقه بر نظارت آژانس بر نیروگاه‌های هسته‌ای ایران خللی ایجاد نکرده، افزود: مدرکی درباره قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، وجود ندارد.

گروسی توضیح داد که بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است.

وی خاطرنشان کرد که این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند.

گروسی همچنین افزود بازرسان ما در ایران هستند و به کارشان ادامه خواهند داد.

مدیرکل آژانس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد توضیح داد که ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد که ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: علیرغم برخی ادعاهای سیاسی درباره ایران مبنی بر داشتن ذخایر بالای اورانیوم غنی‌شده، این به معنای داشتن سلاح هسته‌ای برای ایران نیست.

گروسی بار دیگر تاکید کرد: هیچ مدرک یا اطلاعاتی که نشان دهد ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد، نداریم.

وی ادامه داد: تا آنجا که به آژانس مربوط می‌شود - البته ما باید در اظهار نظرهای عمومی خود محتاط باشیم - هیچ اطلاعات یا شواهدی مبنی بر اینکه ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد، نداریم.

گروسی همچنین از همکاری ایران با ناظران هسته‌ای ابراز خرسندی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تاکید کرده است که همکاری بین ایران و آژانس «پایدار» است و بر اساس اصول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و توافق‌های پادمان است.

گفتنی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلاً رفتار خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • ماجرای یحیی گل محمدی و تراکتور پایان یافت
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش ها در خاورمیانه
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش‌ها در خاورمیانه
  • مذاکرات مهم آمریکا، اسرائیل و مصر درباره عملیات رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۳ هزار و ۷۲۹ نفر رسید/ درخواست وزیر اسرائیلی برای اشغال نوار غزه
  • مذاکرات مهم آمریکا، اسرائیل و مصر درباره عملیات رفح
  • مذاکرات مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد عملیات رفح
  • اسرائیل مدعی شد: حماس علاقه‌ای به آتش بس ندارد
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود