Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:54:21 GMT

طرح تحول در پایان نامه‌های تقاضامحور ارائه شد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۴۹۸۱

طرح تحول در پایان نامه‌های تقاضامحور ارائه شد

دانشگاه تهران طرح پیشنهادی خود جهت طرح تحول راهبردی در پایان نامه‌های تقاضا محور را ارائه داد.

به گزارش ایسنا،‌ اگرچه رسالت اصلی دانشگاه توسعه و تولید علم است اما همواره از این نهاد عظیم تعلیم و تربیت مورد انتظار است که متناسب با نیازهای روز جامعه نقش آفرین باشد و اینکه چقدر پژوهش های دانشگاهی و پایاننامه های دانشجویی کاربردی و برای رفع نیازهای کشور است را باید در خیلی از علل و عوامل جستجو و بررسی کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نوع پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است. اما در کشور ما موضوعات پایان نامه و رساله کمتر در جهت رفع مشکالت و موانع کشور انجام میشود. هر چند پایان نامه ها از لحاظ کیفی خوب هستند ، اما جهتگیری مطلوبی برای رفع مشکالت جامعه ندارند . بنابراین به منظور پاسخ به تقاضاهای اجتماعی و نیازهای کشور و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت، الزام است دانشگاه ها، برنامه‌های پژوهشی و فناوری خود را به سمت نیازها و ضرورت‌های اولویت‌دار کشور سوق دهند.

از طرفی ریل گذاری برای جهت گیری پژوهش‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل و مشکالت کشور می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بر این اساس در طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت و به منظور پاسخ به تقاضاهای اجتماعی و نیازهای کشور اقدامات ذیل پیشنهاد می شود. امید است با اجرایی شدن این پیشنهادات بیش از پیش راه برای ارتباط هر چه بیشتر صنعت و جامعه با دانشگاه گشوده شود:

از اهداف این طرح میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تقدیر و تشکر از پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی نظیر آنچه در " شیوه نامه انتخاب پایان نامه و رساله های برتر " در هفته پژوهش وزارت عتف و دانشگاهها انجام می شود.

۲ -به منظور افزایش میزان پایان نامه ها و رساله های مساله محور پیشنهاد می شود در مرحله پذیرش دانشجو در دانشگاه، حداقل ۲۰ درصد ظرفیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق قراردادهای تقاضامحور از صنعت و جامعه به اساتید اختصاص یابد. استاد مربوطه باید قراردادی تقاضا محور با صنعت و جامعه داشته باشد و مجاز باشد راساً نسبت به پذیرش دانشجوی مورد نظر خود اقدام کند. بدیهی است حق الزحمه دانشجو، اساتید داور و راهنما از طریق همان قرارداد تامین می شود.

۳ -اطلاع رسانی نیازهای تحقیقاتی شرکتها و سازمانها در قالب پایان نامه و رساله های تحصیالت تکمیلی( به اعضای هیات علمی در یک سیستم یکپارچه و نظارت بر توزیع آن به صورت عادالنه و بر اساس تخصص و شایستگی).

۴ -پیشنهاد می شود انجام پایان نامه و رساله تقاضا محور با شرایط زیر به اضافه یک مقاله علمی و پژوهشی شرط وتویی بند ۳-۱ آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی را تامین کند :

ارتقا از استادیار به دانشیار : انجام دو پایان نامه یا رساله تقاضا محور منطقه ای یا استانی یا یک پایان نامه یا رساله تقاضا محور ملی

ارتقا از دانشیار به استاد: انجام سه پایان نامه یا رساله تقاضا محور منطقه ای یا استانی یا دو پایان نامه یا رساله تقاضا محور ملی پیشنهاد میشود برای تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی جهت استفاده از این آیین نامه و بهره مندی از ثمرات آن در صنعت و جامعه، صرف انجام پایان نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور با یک مقاله علمی پژوهشی با شرایط بالا، برای امتیاز مورد نیاز این بند از آیین نامه ارتقا کافی باشد .

این تبصره در کنار آیین نامه فعلی ارتقا می‌تواند تاثیر به سزایی در جهت گیری پژوهش‌های کاربردی اعضای هیات علمی داشته باشد و نکته قوت آن این است که اساتید میتوانند هم از طریق مقالات علمی پژوهشی با کیفیت و هم از طریق انجام پایان نامه‌های مساله محور و کاربردی ارتقا پیدا کنند .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران پايان نامه پایان نامه و رساله اعضای هیات علمی پایان نامه ها صنعت و جامعه آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در اولین نشست تخصصی و هم اندیشی رابطان آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» موضوعاتی را پیرامون این امر مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش و تقویت توان علمی تمامی اجزا و ارکان سازمان گفت: امروزه برتری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… از آن کسی است که از منظر علمی و پژوهشی قوی و قدرتمند باشد بر این اساس هیچ راهی نداریم جز اینکه در حوزه علمی قوی‌تر از قبل باشیم؛ چراکه این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است و در قوانین مختلف به آن اشاره شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از الزامات قدرت را تقویت بنیه پژوهشی و علمی دانست و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، الزامات قانونی در این حوزه را تشریح کرد.

وی با بیان این موضوع که رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوران تحول و تعالی علم محور و علم پایه است، اظهار کرد: طی چند مدت اخیر بازرسی‌های کلان تعریف شده در سازمان بازرسی بر مبنای نظام مسائل کشور بوده که صاحب نظران درون و برون سازمانی چندین هزار ساعت بر روی آن کار کارشناسی کردند و این امر در سال جاری نیز دنبال و تقویت می‌شود.

رحمانیان یکی از ملزومات کشف سو جریان را بهره‌گیری از دانش لازم دانست و اظهار کرد: زمانی یک بازرس خوب گزارش بازرسی می‌نویسد که گزارش آن مبتنی بر اندیشه‌های علمی بوده و از مبانی علمی قوی برخوردار باشد بر همین اساس باید علم و دانش خود را مداوم به روز رسانی کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رابطان آموزشی اشاره کرد و بر لزوم ارتقا جایگاه مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان به عنوان یک مرکز پژوهشی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مرتبط با شعار سال از جمله قوانین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، قانون جهش تولید مسکن و قوانین مرتبط با حمایت از کارآفرینان، اقتصاد دیجیتال و… و همچنین تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این رابطه، گفت: باید بررسی شود که آیا قوانین مرتبط اجرا شده یا خیر و در صورتی که ترک فعل یا استنکافی از سوی مدیران صورت گرفته نسبت به تهیه گزارش اختصاصی و در نهایت ارسال به مراجع ذی‌صلاح اقدام شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف مهم این سازمان برای تحقق شعار سال را نظارت بر حسن جریان امور دانست و تاکید کرد؛ باید از این طریق از ایجاد رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود و موضوعات مرتبط با شفافیت شناسایی و حذف بستر و گلوگاه‌های فسادزا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانیان از رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان خواست پیرامون موضوعات اساسی و کاربردی که مشکل جامعه از منظر نظارتی است اقدام تحقیقاتی و پژوهشی کنند و به منظور ارتقا عملکرد و خلاقیت، ابتکار آموزش‌های کاربردی و انجام مطالعات تطبیقی، تقویت و فعال کردن هیأت‌های اندیشه ورز، انجام تعاملات مناسب با مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی و احصای شاخصه‌های موقعیت‌های فسادزا و معرفی به بازرسان اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست موضوعاتی را پیرامون اهمیت نقش آموزش و پژوهش مطرح کرد.

کد خبر 6081174

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • آزمون استخدامی آموزگاری با جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی
  • قاسمی: سند تحول دانشگاه آزاد سکوی جهش از دانایی به توانایی است
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • کنفرانس ملی مهارت با ۲۰۰ اثر علمی و پژوهشی در اردیبشهت برگزار می‌شود
  • ۴ شرط پذیرش نهایی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • انتشار پایان‌نامه‌های برتر تقاضا محور برای مهار تورم و رشد تولید از دانشگاه شهرکرد
  • تشریح مصوبات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس